Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: نرخ موالید در کشور از ۶۳ فرزند به ازای هر هزار نفر به ۱۹ فرزند کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر عباسی عصر چهارشنبه در همایش روز جهانی جمعیت در ساری با اعلام اینکه هرم سنی جمعیت کشور نشان می‌دهد که هر سال از مقطع هرم که جمعیت سن باروری را نشان می‌دهد کاسته می‌شود، گفت: در مقطعی از زمان نرخ موالید ۶۳ فرزند برای هزار نفر جمعیت بوده اما در حال حاضر این رقم در همان میزان جمعیت به ۱۹ فرزند رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی، در بخش دیگری روند ازدواج و طلاق را در مازندران تشریح کرد و گفت: آمار ازدواج نوسان دارد که طبیعی است زیرا ازدواج دائماً وابسته به ساختار جمعیت است و همواره روند سینوسی را طی می‌کند ولی طلاق به ساختار جمعیتی مرتبط نبوده بلکه به جمعیت خانواده وابسته است که نمودار آن در مازندران شیب ملایمی به خود گرفته است.

وی، با بیان اینکه کشور ما تجربه‌های خوبی در بخش‌های کنترل جمعیت در سالهای پس از ۶۵ و افزایش جمعیت در سالهای ۵۹ و قبل از ۶۵ دارد، گفت: با اقداماتی که در طی سال‌ها از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت اکنون خانه‌های بهداشت ما به عنوان الگویی از سوی سازمان جهانی بهداشت به دنیا معرفی می‌شوند.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، گفت: زمانی ۱۰ درصد ولادت و فوت در کشور به موقع ثبت می‌شد در حالیکه امروز این آمار به ۹۸ درصد رسیده است.

عباسی، با بیان اینکه پدیدهٔ نگران کننده ای مانند طلاق و کاهش فرزندآوری را می‌توان با مشارکت خیرین برطرف کرد، ادامه داد: خیرین می‌توانند با رفع موانع ازدواج و ایجاد زمینه اشتغال سبب کاهش آمار طلاق و ترس از مشکلات اقتصادی فرزندآوری شوند.

وی، افزود: کافی است در سیاست‌های منطقه ای الویت گذاری درست صورت گیرد ضمن اینکه از پتانسیل‌های سازمان‌های مردم نهاد هم باید در جای خود استفاده شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، از افزایش میانگین سن ازدواج ابراز نگرانی کرد و گفت: این نگران کننده تر از همه موضوعات است زیرا هم اکنون سن ازدواج مردان به ۳۵ و زنان به ۳۱ سال رسیده است.

عباسی، به موضوع پنجره جمعیتی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل متحد پنجره جمعیتی را به عنوان دوره ای تعریف می‌کند که در آن جمعیت زیر ۱۵ سال به کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت می‌رسد و نسبت جمعیت ۶۵ ساله به بالاتر هنوز کمتر از ۱۵ درصد کل جمعیت است.

وی، ادامه داد: پنجره جمعیتی در ایران در سال ۸۵ تحقق یافت و تا حدود ۱۴۳۰ استمرار خواهد داشت در عین حال بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ نسبت جمعیت فعال و ۱۵ تا ۶۴ سال استان حدود ۷۳.۵ درصد بوده که اکنون به ۷۳ درصد رسیده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور، با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است، گفت: مازندران در حال حاضر به صورت بالقوه یکی از مستعدترین استان برای توسعه همه جانبه است زیرا جمعیت جوان و آماده به کار زیادی دارد.

عباسی، ادامه داد: در حال حاضر ۲۷۰ هزارنفر جمعیت استان مازندران در سنین ۱۰ تا ۱۴ سال، ۳۶۵ هزار نفر ۳۰ تا ۳۴ سال، ۲۰۰ هزار نفر در سنین ۵۰ تا ۵۴ و حدود ۶۰ هزار در سنین ۷۰ تا ۷۴ سال هستند که اگر فرزندآوری اتفاق نیفتد و اقدامی از سوی شورای سیاست افزایش جمعیت صورت نگیرد جمعیت مسن افزایش پیدا می‌کند.

وی، افزود: اگر جمعیت ۶۰ سالگی را رد کند اقتضائات خود را دارد ضمن اینکه مازندران مستعد راه اندازی خانه سالمند دوستی، گردشگری سالمندان و نگهداری سالمندان در مجهزترین و حوش آب و هواترین مناطق است.

عباسی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم و فعال کردن ظرفیت‌های منطقه ای و ارائه راهکار بهتر برای فرزندآوری زمینه را برای افزایش جمعیت جوان کشور فراهم کنیم ضمن اینکه دولت از همه حرکت‌های مردم نهاد استقبال کرده و برای تقویت آن‌ها تلاش می‌کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • ۱۰۰۰ قطعه زمین در راستای اجرای طرح جوانی جمعیت آماده سازی شد
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه