Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@17:03:33 GMT

اين چهره ها آن‌قدرها هم خوب نبودند...!

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۱۸

خبرگزاري آريا - هفته نامه چلچراغ - الهام مشعوف: هيچ‌يک از ما انسان‌هاي کاملي نيستيم، اما انگار عده‌اي حتي بويي از انسانيت نبرده‌اند. نمونه اين انسان‌ها را مي‌توان در بين افراد محبوب تاريخ هم پيدا کرد، انسان‌هايي که ممکن است در نگاه اول موجه و معقول به‌نظر برسند، اما وقتي از نزديک و مو‌شکافانه با شخصيت آن‌ها رو‌به‌رو مي‌شويم، نقص‌هاي عميقي را در وجودشان شناسايي کنيم که باعث شود ديد ما نسبت بهشان کاملا تغيير کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين شماره از ايکس فايل کمي بيشتر با نقاط تاريک شخصيتي تعدادي از افراد محبوب تاريخ آشنا خواهيم شد.


مادر ترزا

ممکن است در نگاه اول، نقد کردن شخصي مثل مادر ترزا کفر‌آميز و نا‌جوانمردانه به نظر برسد، چون از نظر مسيحيان هيچ‌کس مثل مادر ترزا به فکر افراد بيمار و رنجور نبوده. اما طبق گزارشي که در نشريه تايمز آو اينديا منتشر شده، انگيزه اصلي او تا‌حدي خود‌خواهانه و کمتر در جهت کمک به مردم بوده. درواقع مادر ترزا بيشتر قصد داشته تا با کمک به نياز‌مندان، به پيروان مذهبش اضافه کند.



مادر ترزا با وجود در اختيار داشتن مقدار زيادي از کمک‌هاي مردمي، به‌ندرت توانست سلامتي افراد مستضعف و بيمار را به آن‌ها برگرداند. او بيشتر به مناطقي مي‌رفت که از لحاظ بهداشت، مواد غذايي، دسترسي به پزشک و دارو در مضيقه بودند. بااين‌حال، او درد و رنج را زيبا مي‌پنداشت، و بر اين باور بود که رنج کشيدن انسان‌ها، دنيا را به مکاني مقدس و بهتر تبديل مي‌کند. او طي مصاحبه‌اش با يک ضد‌مذهب معروف به نام کريستوفر هيچنز اظهار کرد: «زيباست وقتي مي‌بيني که افراد بي‌بضاعت و فقير، سرنوشتشان را قبول مي‌کنند، و مانند عيسي مسيح، رنج را با اشتياق پذيرا مي‌شوند. دنيا با رنج ساکنينش تطهير مي‌شود.»

اما ظاهرا خود او از اين باور پيروي نمي‌کرد و طبق گفته هيچنز، مادر ترزا هنگام مريضي، به‌طور دائم تحت مراقبت‌هاي پزشکي بيمارستان‌هاي آمريکايي بوده. ظاهرا درد و رنج خودش براي بهتر شدن وضعيت دنيا تاثيري نداشته.

هدف اصلي ترزا اين بود که با استفاده از نفوذش در انجام کار‌هاي خير‌خواهانه، عده بيشتري را به پذيرش مذهب کاتوليک ترغيب کند. به باور او اگر انسان‌ها، همان‌طور که مسيح رنج را تحمل کرد، به‌واقع طعم فقر و نياز را بچشند، به مسيح نزديک‌تر خواهند شد. اما انگار مادر ترزا فراموش کرده بود که براساس گفته‌هاي انجيل، مسيح هرگز از رنج کشيدن مردم ابراز رضايت نمي‌کرد و حتي بيماران درمانده را شفا مي‌داد.



وينستون چرچيل

همه ما وينستون چرچيل را به‌خاطر تلاش‌هايش عليه نازي‌ها در جنگ جهاني دوم مي‌شناسيم. اما بررسي تاريخ نشان مي‌دهد که مشترکات او با دشمنانش در‌ رابطه با برتري نژاد سفيد کم نبوده است. براساس کتابي با عنوان «امپراتوري چرچيل» نوشته ريچارد توي، چرچيل جوان در تشکلي که او آن را «جنگ‌هاي کوچک عليه انسان‌هاي وحشي» در آفريقا نام‌گذاري کرده بود، عضويت پيدا کرد. او اعتقاد داشت که خشونت آفريقايي‌ها عليه بريتانيا به دليل تهاجم انگليسي‌ها به خاکشان نبوده، بلکه به ميل باطني آفريقايي‌ها براي کشتار بر‌مي‌گشته.




بعد‌ها که چرچيل عضو پارلمان شد، منازعات متعددي را براي مقابله با اقليت پارلمان، مورد حمايت قرار داد. او در‌رابطه با کرد‌هايي که خواهان استقلال از دولت بريتانيا بودند، اعلام کرد: «من با کمال ميل حاضرم براي مقابله با قبايل وحشي، از گاز سمي استفاده کنم… اين کار آن‌ها را به شکل فضاينده‌اي به وحشت خواهد انداخت.»

مدتي بعد گاندي خواهان آزادي هند از چنگال استعمار بريتانيا شد. اين موضوع به مذاق چرچيل خوش نيامد و باعث شد که چرچيل دستور قتل گاندي (به‌وسيله يک فيل!) را در اواخر دهه 20 ميلادي صادر کند. البته مسئله فقط گاندي نبود، او جايي صراحتا اعلام کرد: «من از هندي‌ها متنفرم. آن‌ها هم مردمان حيوان‌صفتي هستند و هم مذهبي وحشيانه دارند.» چرچيل حتي در دوران ميان‌سالي نيز دست از افراطي‌گري بر‌نداشت.

در سال 1943، حاضر نشد براي نجات مردم قحطي‌زده هند اقدام بشردوستانه‌اي انجام بدهد، و در ‌نتيجه قحطي آن سال، حدود سه ميليون هندي از پاي در‌آمدند. چرچيل خود مردم هند را که به باور او «مانند خرگوش زادوولد مي‌کردند»، مقصر اين فاجعه مي‌دانست. بنابراين تعجبي ندارد که باراک اوباما نمي‌خواست مجسمه يادبود چنين فردي در کاخ سفيد قرار داده شود.



ارسطو

بي‌شک اين فيلسوف بزرگ يوناني، انسان خردمندي بوده، اما زماني‌که پاي زنان به ميان مي‌آمده، يک ضد زن به تمام معنا مي‌شد.

براساس مقاله‌اي نوشته شارلوت ويت با عنوان «تاريخچه دفاع از حقوق زنان در فلسفه»، ديدگاه ارسطو درمورد زنان، چيزي فراتر از جنسيت‌زدگي است. در نظر ارسطو، «زنان را حتي نمي‌توان انسان فرض کرد، در بهترين حالت، زنان شکل تکامل‌نيافته‌اي از مردان را تداعي مي‌کنند.» به دلايلي معتقد بود که تعداد دندان‌هاي زنان از مردان کمتر است (که واقعا اين‌گونه نيست)، و با ‌وجود قدرت باروري زنان، آن‌ها را موجوداتي ناقص مي‌دانست که تنها شايد براي توليد مثل مناسب باشند و نه بيشتر. به باور ارسطو، زنان فقط زاينده هستند و اين مردانند که در شکل‌دهي به کودک متولدشده موثر عمل مي‌کنند. البته اين حرف ارسطو در صورتي درست به نظر مي‌رسد که مردان زاينده باشند. به گفته او «احتمالا زنان از مردان پست‌تر هستند.»




آيا اين طرز تفکر ارسطو باعث خواهد شد که ذهن بي‌نظير او را ناديده بگيريم؟ البته که نه، اما اين موضوع نشان مي‌دهد که حتي خردمندترين و متفکر‌ترين انسان‌ها هم کامل نيستند و مي‌توانند خطا کنند.


استيو جابز

اگر شما نيز يکي از مصرف‌کنندگان محصولات اَپل هستيد، يک تشکر به استيو جابز بدهکاريد. اما حقايقي در ‌رابطه با جابز وجود دارد که احتمالا کمي او را از جايگاه رفيعش پايين مي‌آورد. به‌نظر مي‌رسد جابز شخص بي‌رحمي بوده.



طبق گزارش شبکه سي.بي.اِس نيوز در‌رابطه با اَلکس گيبني، کسي‌که مستند «استيو جابز: مردي در پوشش ماشين» را ساخته، جابز انسان پستي بوده. او پدر دختري بود که وجودش را انکار مي‌کرد، و براي سال‌ها اجازه نداد دخترش او را ملاقات کند. از سوي ديگر، کمپاني اپل با کارخانه‌هاي چيني که شرايط کاري بد و بي‌رحمانه‌اي داشتند، قرارداد همکاري امضا کرد. اين کارخانه‌ها تا سرحد مرگ از کارگرانشان کار مي‌کشيدند تا محصولات اپل به‌موقع به دست مشتريان برسد. و در ‌نتيجه همين فشار‌هاي کاري طاقت‌فرسا، تعدادي از کارگران دست به خود‌کشي زدند. هنگامي‌که يکي از نمونه‌هاي اوليه آيفون گم شد و خبرنگاري آن را به جابز تحويل داد، او به جاي تشکر از اين خبرنگار بخت‌برگشته، به خانه او يورش برد و اسناد و رايانه شخصي او را مصادره کرد.


مارتين لوتر

شهرت او در ‌نتيجه اعتراض‌نامه 95 ماده‌اي و اصلاحات پروتستاني‌اش رقم خورد. او در قبال يهودي‌ها نيز ديدگاه‌هاي تندرويانه‌اي داشت. به باور او، يهوديت ديني اهريمني بوده و بايد نابود شود. لوتر به طرز وحشتناکي يهودي‌ستيز بود.

در سال 1543، مارتين لوتر کتابي با نام «در مورد يهوديان و دروغ‌هايشان»، به اين موضوع اشاره مي‌کند که چرا از ديد او، يهوديان انسان‌هايي طردشده و گناه‌کار هستند. او يهوديان را دروغ‌گو و کافر مي‌دانست که بايد نجات پيدا مي‌کردند. از ديد او، تنها راه نجات يهوديان اين است که مادامي که به مسيحيت ايمان نياورده‌اند، توسط مسيحيان معتقد نابود شوند.



او روش‌هاي مختلفي را امتحان کرد تا از طريق آن‌ يهوديان را متقاعد کند که به مسيحيت روي آورند. يکي از اين راه‌ها به آتش کشيدن کنيسه يهوديان بود. او حتي دستور داد تا خانه آن‌ها را نيز بسوزانند تا جايي براي زندگي نداشته باشند. لوتر حتي کتاب‌ها و نوشته‌هاي مذهبي يهوديان را ضبط مي‌کرد و به خاخام‌ها اجازه تبليغ و آموزش دين‌شان را نمي‌داد، چون تصور مي‌کرد پروردگارش با اين‌کار خشنود خواهد شد.

لوتر يهوديان را از رفت‌وآمد در جاده‌هاي اصلي منع کرده بود، چون از ديد او آن‌ها باعث اغتشاش و هرج‌ومرج مي‌شوند. يکي ديگر از آخرين اقدامات لوتر عليه يهوديان، توقيف دارايي‌هاي نقدي آن‌ها بود، و فقط درصورتي‌که صادقانه به مسيحيت رو مي‌آوردند، پول يهوديان را باز پس مي‌داد. با ‌وجود محبوبيت مارتين لوتر، بايد اذعان کرد که او يک تروريست پروتستان بوده.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر چهره بازیگر نقش اصلان «خانه به دوش» بعد از ۲۰ سال

آفتاب‌‌نیوز :

غلامحسین لطفی که سال ۸۳ نقش اصلان را در سریال «خانه‌به‌دوش» بازی کرد، متولد ۱۳۲۸ در قزوین است. 

در ادامه تصاویری از تغییر چهره او بعد از ۲۰ سال از ایفای نقش اصلان را خواهید دید.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • تغییر چهره بازیگر نقش اصلان «خانه به دوش» بعد از ۲۰ سال
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • (تصاویر) تغییر چهره بازیگر «خانه‌به‌دوش» بعد از ۲۰ سال
  • چهره زن نئاندرتال ۷۵هزار ساله رونمایی شد (+عکس)
  • (ویدیو) مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند
  • تنفر جهانی از اسرائیل و صهیونیزم یا یهودی ستیزی؟
  • دانشمندان چهره یک نئاندرتال ۷۵ هزار ساله را بازسازی کردند + عکس
  • انسان از چه سنی «پیر» است؟
  • تب مالت چیست؟ + فیلم