Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:13:45 GMT

فرزند خواندگی؛ رویای شیرین کودکان بی سرپرست

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۰۷۴۳

فرزند خواندگی؛ رویای شیرین کودکان بی سرپرست

ادامه مطلب نسرین کاری به این شرح است: ولی نگاه های همسایه ها و دلسوزی که از سراپای وجودش می بارد مجالی برای خودنمایی احساس نمی دهد.
زن به اتاقی دورتر پناه می برد تا صدای کودک را نشنود و در سکوت خانه غرق شود، اما هنوز دلش برای در آغوش کشیدن کودک پر می کشد، با خود می اندیشد کاش.

** شرایط فرزندخواندگی و شبه‌خانواده‌ها
شرایط فرزندخواندگی در گذشته خاص زوجینی بود که فرزندی نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، این افراد باید مقیم ایران بوده و پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته و سن یکی از زوجین حداقل سی سال باشد.
همچنین زوجین دارای محکومیت جزایی موثر به‌علت ارتکاب جرائم عمدی و مهجور نبوده و زوجین یا یکی از آنها دارای تمکن مالی باشند.
تسهیل قانون فرزندخواندگی در کشور از سال 88 آغاز شد و نخستین کار عملی در این زمینه تحویل کودکان بی‌سرپرست به شبه‌خانواده‌ها بود.
شبه‌خانواده به خانواده‌ای گفته می‌شود که ضمن حفظ بافت خانوادگی، مراقبت و پرورش یک الی سه نفر از کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی را موقت و با نظارت کارشناسی سازمان عهده‌دار می‌شود.
با این وجود انتشار اخبار ناخوشایند متعدد درباره وضعیت اسفناک نگهداری کودکان حتی در برخی شیرخوارگاه‌ها مسئولان سازمان بهزیستی را بر آن داشت تا برای تسهیل قوانین فرزندخواندگی و افزایش تعداد کودکانی که برای سرپرستی به خانواده‌ها سپرده می‌شوند، گام بردارند.

** نمی توانم به فرزندم حقیقت را بگویم
اهل بیرجند هستم سال 67 با همسرم ازدواج کردم، دو سال بعد تصمیم گرفتیم بچه دار شویم، اما همسرم خارج از رحم باردار شد و بعد از آن دیگر نتوانستیم بچه از خودمان داشته باشیم.
به پزشک های زیادی مراجعه کردیم، گفتند امکان بچه دار شدن همسرم وجود ندارد.
من همسرم را دوست داشتم، سالهای طولانی از زندگیمان گذشت و با اینکه از تمکن مالی برخوردار بودیم ولی نبود بچه اذیتمان می کرد.
بارها به دوست و آشنا سپردیم که اگر موردی سراغ داشتند از بچه های بی سرپرست حتما به ما اطلاع بدهند و اکثر مشاوره هایی که به ما داده می شد این بود: از جایی بچه بگیرید که فردا پدر و مادری برایش پیدا نشود!
در نهایت با مشاوره کارشناسان بهزیستی استان متوجه شدیم مطمئن ترین و قانون مند ترین راه برای داشتن فرزند از طریق بهزیستی است.
در بهزیستی ثبت نام کردیم البته مراحل دست و پاگیر و گاها مراحل قانونی طی دو سال خیلی اذیتمان کرد ولی بالاخره موفق شدیم دختر زیبایی را ابتدا موقت به مدت 6 ماه و سپس دائم به فرزند خواندگی برداریم.
از ابتدا مهر این بچه براحتی در دل من و همسرم نشست و بزودی یادمان رفت که فرزندخوانده مان است.
از همان ابتدا سعی کردیم از هیچ بابت برایش کم نگذاریم.
الان که شهرزاد کوچولوی ما 7 سال از زندگی اش می گذرد روانشناسان می گویند باید حقیقت را به او بگوییم و این مشکل من و همسرم است!

**دو کودک دوقلو به فرزند خواندگی پذیرفتیم
محمد و زهرا زوجی بودند که پس از 7 سال بی فرزندی سرانجام برای قبول سرپرستی یک کودک انتخاب شدند.
مادر این خانواده در این باره می گوید: 7 سال بود که صاحب فرزندی نشده بودیم تا اینکه سرانجام تصمیم گرفتیم برای فرزند خواندگی اقدام کنیم.
پس از ماه ها انتظار وتایید صلاحیت من و همسرم، دو کودک دو قلوی 8 ماهه که والدین آنها در تصادف کشته شده اند را به ما دادند.
چون تجربه مادری نداشتم مجبور شدم به خانه مادرم برای کمک اسباب کشی کنم.
وی ادامه می دهد: بچه ها 3 ساله بودند که خداوند به ما فرزندی داد و درست از همین روزها بود که با موجی از پرس شهای کودکانه بچه ها مواجه شدیم ، آنها اغلب می پرسیدند که مامان ما چطور به دنیا آمدیم؟
من هم همه چیز را برای آنها توضیح می دادم تا اینکه پس از مدتی زمینه را برای بیان حقیقت به بچه ها آماده دیدم و به آنها گفتم که بعضی از بچه ها را خدا از آسمان برای پدر و مادر ها می فرستد و با این طرز بیان بود که بچه ها خیلی راحت این قضیه را قبول کردند !
** بی فکری افراد فامیل باعث درد و رنج روحی بچه ها شد
این مادر با گلایه از نحوه برخورد برخی از بستگان و آشنایان در طول سالهای اول ورود این کودکان به خانواده جدید می گوید: متاسفانه بی فکری برخی از افراد فامیل باعث درد و رنج روحی بچه ها می شد و این رفتار به خصوص پس از تولد فرزند خودمان بیشتر شد چرا که حتی مادر خودم خواه ناخواه به این کودکان بیشتر از دو دوختر دیگرمان توجه می کرد اما به هر حال در مورد برخی از بستگان درجه اول مانند پدر بزرگ و مادربزرگ و عمه و عمو ، نمی توانستیم این کار را انجام دهیم.
در مقابل از آنها خواستیم که در رفتارشان با بچه ها مراعات کنند اما متاسفانه با همه این تذکرات هنوز هم آنها گاهی وقت ها بین بچه ها فرق می گذارند.
وی دلیل موفقیت خود در این زمینه را همکاری و همفکری میان خود و همسرش دانسته و معتقد است: شاید تنها چیزی که در آن روزهای سخت به ما امید داده و تحمل برخوردهای اطرافیان را آسان تر می کرد تفاهم و تعامل میان من و همسرم بود.
چرا که ما نسبت به این کودکان احساس مسئولیت مضاعف می کردیم و یقین داشتیم که اگر خودمان بتوانیم با این وضع کنار بیاییم، اطرافیان نمی توانند در این زمینه کوچکترین مشکلی ایجاد کنند.

** محبت افراطی فرزند خوانده ها را متوقع و وابسته بار خواهد آورد
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می گوید: بسیاری از خانواده ها پس از قبول سرپرستی فرزندی در چگونگی رفتار خود با عضو جدید خانواده دچار سردرگمی شده و رفتار طبیعی و عادی را با وی نخواهند داشت تا جایی که این حمایت های افزاطی مانعی برای رشد وشکوفایی توانمندی های آنها شده و این کودکان کاملا وابسته بار خواهند آمد.
در این وضع والدین باید این مسئله را مد نظرقرار دهند که این کودکان با یک فرزند حقیقی هیچ فرقی نداشته و باید به هنگام خطا و یا اشتباه همان رفتاری را ازخود بروز دهند که با فرزند واقعی خود درشرایط مشابه این قضیه داشتند و همواره این نکته را به خاطر داشته باشند که حمایت بیش ازحد این کودکان را متوقع و وابسته بارخواهد آورد.

** 11 سالگی بهترین سن گفتن واقعیت به فرزندخوانده ها است
حافظیان در پاسخ به این سوال که آیا اصولا باید به کودکان گفته شود که فرزند خوانده هستند یا خیر، اظهار می کند: در فرهنگ های غربی مسئله فرزند خوانده بودن را پیش از سن دبستان با کودک در میان می گذارند اما در فرهنگ کشور ما به دلیل احساسی بودن خانواده ها مطرح کردن این واقعیت برای کودک در این سن ضربه روحی وعاطفی شدیدی را بر وی تحمیل خواهد کرد.
بنابراین کارشناسان بهترین سن برای مطرح کردن این قضیه در کشور ما را قبل ازسن بلوغ و به عنوان مثال درتابستانی که کلاس پنجم ابتدایی را تمام می کنند، است و اگر در این سن والدین این واقعیت را مطرح نکردند بهتر است تا پایان دوران بلوغ نیز از طرح آن اجتناب کنند.
چراکه در این سن نوجوان با مشکلات زیادی در زمینه دوران بلوغ خود و بخصوص بحران هویت مواجه است و گفتن این مساله فقط مشکلات و بحرانها را مضاعف خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه خانواده ها هیچگاه سعی در مخفی کردن واقعیت از کودک نداشته باشند، معتقد است: وقتی این راز به فرزند گفته می شود آن وقت است که زمان می برد تا مسئله در ذهن کودک حلاجی شود.
بطوری که حتی ممکن است کودک به صورت مقطعی دچارافسردگی شود در این حالت است که برخورد صحیح خانواده در سپری کردن این بحران کاملا موثر خواهد بود، آنها باید هر اطلاعاتی که از پدر ومادرحقیقی کودک دارند، هر چند ناخوشایند در اختیار وی گذاشته و تصمیم گیری را برعهده کودک بگذارند.
این روانشناس در ادامه با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ چگونگی برخورد با خانواده ای که فرزند خواندگی را قبول کرده اند در میان سایرین جا نیفتاده است، اظهار می کند: اگر اطرافیان خود را جای این خانواده گذاشته و با آنها احساس صمیمیت وهمدلی کنند مطمئنا احساس خانواده را نسبت به کودک درک کرده و دید آنها نیز ازحالت موجودی غربیه به کودک در خواهد آمد.
این در حالی است که برخی دیگر ازخانواده ها نیزمحبت را ازحد خود خارج کرده و نسبت به کودک حالتی از دلسوزی و ترحم را روا می دارند که هر دوی این موارد کاملا نادرست و غیر منطقی است.

** از روی خیرخواهی پدرخوانده و مادرخوانده نشوید!
وی می گوید : به خاطر نیات خیرخواهانه به فرزند خواندگی اقدام نکنید چراکه به خاطر ثواب یک لحظه وجدان مذهبی و احساسات آنها قلیان می کند و وقتی فروکش کرد دیگر به خواسته های کودک توجه نکرده و حوصله آنها را ندارند.
ما خانواده هایی را داشتیم که پس از 20 سال نداشتن فرزندبرای فرزند خواندگی مراجعه کردند اما متاسفانه پس از گذشت مدت زمان اندکی دیگر تحمل کودک را نداشتند.

** بیش از 50 درصد زوجین فرزند دختر می خواهند
به گفته مسئولان سازمان بهزیستی اکنون 11 هزار فرزند بی سرپرست بین سنین نوزادی تا 22 سالگی در مراکز غیر دولتی و دولتی تحت پوشش بهزیستی نگهداری می شود و این در حالی است که بیش از 50 درصد خانواده های داوطلب به دلیل برخی مسایل مذهبی از جمله محرمیت با عضو جدید خانواده متقاضی فرزند دختر هستند و حدود 43 درصد آنها پسر بچه ها را برای فرزند خواندگی ترجیح می دهند.

** تمکن مالی فاکتور گرفته شود
یک فعال حقوق کودک در رابطه با لزوم خانواده برای کودکان بی‌سرپرست نیز می‌گوید: به‌طور قطع خانواده برای رشد انسان اجتماعی عنصری حیاتی است و نمی‌توان کودکانی را که در بهزیستی و مراکز شبه‌خانواده نگهداری می‌شوند از لحاظ رفتاری و عادتی با کودکانی که حتی در خانواده‌های بد و نامناسب رشد می‌کنند مقایسه کرد.
ثریا عزیزپناه ادامه می‌دهد: قانون فرزندخواندگی بعد از طی مراحلی مانند فرزند خواندگی دختران مجرد و قانونی که به تازگی تصویب شده یعنی فرزندخواندگی افرادی که فرزند دارند تا حد زیادی تسهیل شد.
اما برای رسیدن به شرایط مطلوب زمان لازم است و بهزیستی باید با فاکتور گرفتن از شرایط سخت مانند تمکن مالی به جای سختگیری در زمان دادن حق سرپرستی بر فرآیند سرپرستی نظارت کند.
عزیزپناه عنوان می‌کند: قانون تسهیل فرزندخواندگی پس از انتظارهای زیاد نهایتا تصویب شد. با این وجود هنوز امکان بازنگری و اصلاحات زیادی در این قانون وجود دارد؛ زیرا خانواده برای رشد عاطفی و اجتماعی کودک عنصری حیاتی است.

** افزایش دو برابری فرزند خواندگی در خراسان جنوبی
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه پارسال 44 کودک شیرخوار، خانواده دار شدند می گوید: فرزند خواندگی در خراسان جنوبی، سال گذشته دو برابر افزایش یافت.
موهبتی با بیان اینکه پارسال 23 کودک دختر و 21 کودک پسر در طرحهای فرزند خواندگی و امین موقت، به خانواده های دارای شرایط و صلاحیت لازم سپرده شد افزود: سال 94 ، 24 کودک بهزیستی در طرح های فرزند خواندگی و امین موقت به خانواده های متقاضی تحویل داده شد.
وی با بیان اینکه در شرایط جدید فرزند خواندگی، خانواده های دارای فرزند نیز می توانند فرزند خوانده داشته باشند افزود: گذشتن 5 سال از زندگی مشترک، دارا بودن سن بالای سی سال یکی از زوجین، داشتن تمکن مالی و عدم سوء پیشینه از جمله شرایط عمومی فرزند خواندگی است.
وی گفت: از سال 89 تا کنون، 118 خانواده در نوبت دریافت فرزند خوانده هستند.

** طرح امین موقت روش موثر برای حمایت از کودکان بی سرپرست
مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه مراکز دولتی و غیر دولتی 270 کودک بی سرپرست و بد سرپرست دارد که البته قابل واگذاری به فرزندخواندگی نیستند می افزاید: تعداد 170 کودک بی سرپرست و بد سرپرست هم تحت حمایت در خانواده جایگزین هم داریم.
وی از طرح “امین موقت” یاد می کند و می گوید: سرپرستی موقت از کودکان تحت سرپرستی سازمان از روش های مؤثر برای اجتناب از اقامت طولانی مدت کودکانی که علیرغم دارا بودن پدر و جد پدری از سوی آنان ترک شده یا به سبب صلاحیت اخلاقی نامناسب سرپرستی مؤثری از سوی آنها اعمال نمی شود موقت تحت سرپرستی متقاضیان قرار می گیرد این نوع سرپرستی خاص کودکان با متقاضیانی است که حایز شرایط قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست مصوب سال 1353 نمی باشند.
وی می افزاید: در این نوع سرپرستی هویت اصلی کودک حفظ می شود و تغییری در مشخصات سجلی کودک یا خانواده ایجاد نخواهد شد.
وی می گوید: حکم سرپرستی به دو شیوه فرزند خواندگی و امین موقت پیگیری می گردد که برای هر دو شیوه سرپرستی، ابتدا زوجین درخواست کتبی خود را به بهزیستی شهرستان محل سکونت ارایه داده و مدارک لازم را طبق دستور العمل تکمیل نموده و پس از انجام مراحل مشاوره و مددکاری و اخذ حکم سرپرستی از دادسرا در نوبت تحویل کودک قرار می گیرند.

** زوجین خواهان فرزندخواندگی باید مبرا از هرگونه خلافی باشند
مدیرکل بهزیستی استان درباره شرایط اخذ فرزند خواندگی می گوید: زن و شوهر می بایست عقد دایم باشند و 5 سال تمام از ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند.
وی ادامه می دهد: سن یکی از زوجین حداقل 30 سال تمام باشد، هیچ یک از زوجین دارای محکومیت جزایی مؤثر به علت ارتکاب جرایم عمدی نباشند، زوجین مهجور نباشند، همچنین دارای اعتیاد و سایر مشکلات نباشند.

** دختران بالای 30 سال، حق سرپرستی اناث را دارند
عرب نژاد با اشاره به اینکه علاوه بر دارابودن شرایط فوق، چنانچه در دوره حضانت موقت طی بازدیدهای انجام گرفته شرایط کودک مساعد باشد و مورد تأیید مددکاران و کمیته شبه خانواده شهرستان و استان قرار گیرد، خانواده می تواند حکم دایم فرزند خواندگی را بگیرد.
وی ادامه می دهد: میزان استقبال و پذیرش خانواده ها از این کودکان در استان بسیار زیاد است و تعداد زیادی پرونده متقاضی پشت نوبت قرار دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان یادآور می شود: دختران و زنان بدون شوهر در صورتی که حداقل 30 سال سن داشته باشند منحصراً حق سرپرستی اناث را خواهند داشت.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7559* 2047*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر*انتشاردهنده - عباسقلی اشکورجیری*

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، گفت: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی چون ارتقای سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه این سازمان پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، نسبت به تحت پوشش قرار دادن تمام خانواده‌های نیازمند دارای فرزند دو قلو و بیشتر پشت نوبت دریافت خدمات اقدام کرد، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای فرزند چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره حمایت‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده‌ها ارائه می‌شود؟ تصریح کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، در حال حاضر حدود ۴۱ هزار خانواده‌ دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۵ تحت پوشش سازمان هستند.

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر در دهک درآمدی ۱ تا ۷ نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌ و از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

اسعدی خلیلی خاطرنشان کرد:  این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار بوده و همچنین خدمات غیر مستمر به خانواده های دارای فرزند چند قلو نیز ارائه می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات غیرمستمر به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو تصریح کرد: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ثبت اطلاعات کودکان واجد شرایط دریافت شیرخشک در سامانه سلامت وزارت بهداشت (جهت دریافت شیرخشک رایگان) اقدام می‌کند.همچنین این خانواده‌ها از کمک هزینه ودیعه مسکن، وام اشتغال و خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده