Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که در سالهای اخیر کشت گیاهان دارویی و گل محمدی در استان مرکزی رشد بی سابقه ای داشته اما صدور مجوز راه اندازی کارگاه های گلاب گیری و عرقیات در استان مرکزی مدتی است که بین دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاوری سرگردان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازاراک امروز؛ استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۱۲۶ کیلومتر مربع وسعت یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استان به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است و این موضوع موجب تنوع گیاهی بالایی در استان شده است.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن جزء ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.

درحال حاضر یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده است که بیش از ۲۲۷ گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است که کاشت و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر به سزایی در افزایش صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.

۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و در سال زراعی ۹۵ حدود یک هزار و ۳۲۰ تن انواع گیاهان دارویی از این اراضی برداشت شده است.

رزماری، اسطوقدوس، نعنا فلفلی، آلونه ورا، آویشن، گل گاوزبان، بارنج، پونه، زیره سبز، کدوی پوست کاغذی، کاسنی، سرخارگل و مریم گلی از جمله گیاهان دارویی کشت شده در اراضی کشاورزی استان مرکزی است که به دلیل اقلیم مناسب استان عملکرد این گیاهان در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور بسیار مناسب است.

با توجه به نیاز کم گیاهان دارویی و گل محمدی به آب نسبت به سایر کشت ها و تولید و درآمد اقتصادی بیشتر این گیاهان، اشتیاق کشاورزان به کشت این گیاهان نسبت به سایر کشت ها بیشتر است و سالانه میزان کشت این گیاهان در استان مرکزی روبه افزایش است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:

مشکل مجوز راه اندازی کارگاه های گلاب گیری در استان مرکزی در وزارتخانه جهاد کشاورزی است

محمدتقی آبایی هزاوه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در خصوص پیگیری های صورت گرفته برای دریافت مجوز راه اندازی کارگاه های گلاب گیری، عرقیات و زعفران در استان مرکزی بیان کرد: در این خصوص چندین بار پیگیری هایی را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده ولی تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

آبایی اظهار کرد: طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اینکه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی کشت غالب استان مرکزی نیست از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه مجوز برای راه اندازی کارگاه گلاب گیری در این استان تایید نشده است.

وی ادامه داد: برای اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند مجوز صدور این کارگاه ها را صادر کند باید وزارت جهاد کشاورزی موافقت خود را کتبا اعلام کند که تا کنون وزارت جهاد کشاورزی موافقت خود را اعلام نکرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:
سال گذشته مجوز رشته های جدید مشاغل خانگی در وزارت جهاد کشاورزی صادر شد

علی بابایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در خصوص صدور مجوز راه اندازی کارگاه های گلاب گیری، عرقیات و زعفران در استان مرکزی گفت: بنا بر پیگیری هایی که با وزارتخانه برای صدور مجوز داشته ایم طی نامه ای در تاریخ دوم اسفندماه سال گذشته بحث رشته های جدید مشاغل خانگی از جمله گلابگیری به دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی که در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است صادر شده است.

بابایی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با راه اندازی کارگاه های گلاب گیری، عرقیات و زعفران در استان مرکزی موافقت کرده است افزود: مجوز صدور این کارگاه ها با وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و اداره تعاون باید پیگیر موضوع باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان:
وزارت جهاد کشاورزی با موضوع کشت غالب بودن برخی محصولات در استان موافقت نکرده است

بعد از سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی، محمدتقی آبایی هزاوه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در پیگیری که اخیرا از وزارتخانه تعاون داشته ایم اعلام شده است که وزارت جهاد کشاورزی با کشت غالب بودن این محصولات در استان مرکزی موافقت نکرده است.

استاندار مرکزی:
جهاد کشاورزی و تعاون استان یک هفته برای حل مشکل فرصت دارند

محمود زمانی قمی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه موضوع ایجاد اشتغال برای استان اهمیت دارد افزود: جهاد کشاورزی و تعاون استان مرکزی باید موضوع را به جد دنبال کنند.

زمانی قمی با تاکید بر اینکه راه اندازی این کارگاه در ایجاد اشتغال خصوصا در مناطق روستایی موثر است بیان کرد: این دو دستگاه (جهاد کشاورزی و تعاون استان مرکزی) با سفر به تهران موضوع را از وزارتخانه متبوع پیگیری و ظرف یک هفته آینده نتیجه را مشخص کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف خط قرمز‌ها و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی / بودجه مجزایی برای حمایت نداریم+ فیلم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت:فرآیند‌های صدور مجوز‌ها تسهیل شده، خط قرمز‌های خود ساخته برداشته شده، چون خیلی از این خط قرمز‌ها واقعا نه خط قرمزی است که در آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نه ابلاغیه از وزارت علوم است.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: حدود ۴ هزار نشریه حوزه آموزش عالی به صورت مشخص وزارت علوم در حوزه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، علمی فعالیت می‌کنند.

جشنواره نشریات فرصتی است برای اینکه افق فعالیت نشریات و رسانه را در داخل دانشگاه مشخص کنیم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و کمک کنیم که نقاط ضعف‌ها برطرف شود و نقاط قوت‌ها تقویت شود و در دوسال اخیر شاهد رونق فعالیت‌های دانشجویی در این هستیم.

وی افزود: معتقدیم که اگر چه حوزه فعالیت نشریات دانشجویی رونق خوبی پیدا کرده، اما باید این را چند برابر کرد و به هر مجموعه‌ای فرصت داد که افکار رو اندیشه‌ها را ارائه دهند و در بوته نقد گذاشته شوند. ما معتقدیم که نماد عقلانیت و مدنیت، رکن اصلی نهضت آزاد اندیشی در دانشگاه ها نشریات هستند.


کلانتری در خصوص حمایت وزارت علوم در حوزه نشریات گفت:نامه‌هایی که ابلاغیه‌های حمایتی داشتند را برای دانشگاه‌ها داشتیم به طور مشخص در اجلاس روسای دانشگاه حمایت از نشریات مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که ما هنوز در حوزه فرهنگی آموزش عالی دانشگاه‌ها ردیف‌های مجزا بودجه‌ای نداریم که بخواهیم بودجه مستقلی را برای نشریات تدارک ببینیم. این مطالبه‌ای است که دانشجویان همواره از وزارت علوم دارند که مطالبه به حقی است، اما سیاست این است که ردیف‌های بودجه را تلفیق کنند.

وی در خصوص حمایت از نشریات دانشجویی افزود: فرآیند‌های صدور مجوز‌ها تسهیل شده، خط قرمز‌های خود ساخته برداشته شده، چون خیلی از این خط قرمز‌ها واقعا نه خط قرمزی است که در آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نه ابلاغیه از وزارت علوم است. برنامه‌های توانمند ساز برای نشریات داریم و خواهیم داشت.

کلانتری یادآور شد: امیدواریم بودجه فرهنگی در سال جاری یک ردیف مشخص داشته باشد که روسای دانشگاه‌ها بتوانند در این حوزه هزینه کنند تا زمانی بودجه فرهنگی مستقل نشود مسائل و مشکلات حوزه فرهنگی رفع نخواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی رتبه اول را کسب کرد
  • ممنوعیت ارائه خدمات به دارندگان مجوزهای کاغذی در استان مرکزی
  • ارتباط کم اساتید کشاورزی با بخش واقعی/ جهاد کشاورزی کمکی به مهارت آموزی دانشجویان نمی‌کند
  • صدور مجوز راه‌اندازی رشته موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای چهارمحال وبختیاری
  • عرضه محصولات خانگی و دانش‌بنیان در فروشگاه‌های عراق و مسکو
  • حذف خط قرمز‌ها و تسهیل در فرآیند صدور مجوز نشریات دانشجویی / بودجه مجزایی برای حمایت نداریم+ فیلم
  • حمایت سند تحول قضایی از متقاضیان ورود به مشاغل حقوقی
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد 
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم