Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- القدس العربي نوشت: مخالفان در ترکيه در بهترين شرايط هستند؛ آيا ١٥ سال سلطه انحصاري اردوغان و حزبش با تهديد مواجه است؟
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، جمال اسماعيل، در گزارشي در روزنامه القدس العربي (انگلستان)، نوشت:
در اقدامي غيرمنتظره که «هوشمندانه» توصيف شد، حزب جمهوريت خلق، بزرگترين حزب مخالف دولت در ترکيه توانست روحيه و اعتماد به نفس را به جايگاه خود در بين مردم ترکيه و به طور کلي مخالفان بازگرداند و گسترده ترين تجمع مردمي مخالفان را در سال هاي اخير برپا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين رويداد، درها را به روي گمانه زني‌ها درباره آينده مخالفان ترکيه و ادامه سيطره انحصاري حزب عدالت و توسعه و رئيس جمهور رجب طيب اردوغان بر حکومت که از ١٥ سال پيش بي‌وقفه ادامه داشته است، باز کرد.
اين تحول در چارچوب حرکتي زودهنگام روي داد که همه احزاب در ترکيه به منظور آماده شدن براي شرکت در انتخابات تاريخي و سرنوشت ساز سال ٢٠١٩ آغاز کرده اند. در اين سال قرار است براي نخستين بار، انتخابات رياست جمهوري و پارلماني بر اساس اصلاحات قانون اساسي که اردوغان موفق شد آن را در همه پرسي ماه آوريل امسال به تصويب برساند، به طور همزمان برگزار شود. به موجب اين اصلاحات، رسما اجراي نظام رياست جمهوري در کشور آغاز خواهد شد.
در حالي که اردوغان اين انتخابات را رويدادي تاريخي در زندگي سياسي خود و مهمترين آزمون براي جاه طلبي خود به منظور باقي ماندن حزب عدالت و توسعه در قدرت تا سال ٢٠٢٣ با هدف تحقق بخشيدن به ديدگاه سياسي و اقتصادي خود در کشور مي داند، مخالفان او اين انتخابات را فرصتي مهم براي سرنگون کردن حزب عدالت و توسعه و اردوغان از قدرت مي دانند به ويژه پس از اعلام نتايج همه پرسي اخير که کاهش آشکار محبوبيت حزب حاکم را در بين مردم ترکيه نشان داد.
ماه گذشته پس از آن که دستگاه قضايي ترکيه حکم حبس يکي از نمايندگان حزب جمهوريت خلق را به اتهام افشاي اسرار کشور صادر کرد، کمال قليچدار اوغلو رهبر اين حزب برپايي «راهپيمايي عدالت» را اعلام کرد که از آنکارا پايتخت ترکيه تا زنداني در استانبول که اين نماينده در آنجا زنداني بود، پاي پياده به مسافت بيش از ٤٥٠ کيلومتر ادامه يافت.
اين راهپيمايي که ٢٥ روز طول کشيد و روز يکشنبه شرکت کنندگان در آن به استانبول رسيدند، با برپايي گردهم آيي مردمي با حضور صدها هزار نفر به پايان رسيد که در آن شعارهايي در حمايت از عدالت و حقوق و آزادي ها سر داده شد. حزب جمهوريت خلق تلاش کرد شخصيت هاي مخالف از احزاب و تشکل هاي سياسي ديگر را نيز در اين حرکت مشارکت دهد که نشانه اي از امکان آغاز تشکيل جبهه وسيعي از مخالفان است تا به اين ترتيب شرايط احزاب مخالف براي رقابت با حزب عدالت و توسعه که همچنان از وسيع ترين پايگاه مردمي در کشور برخوردار است، بهبود پيدا کند.
در حالي که ناظران شمار شرکت کنندگان در گردهم آيي استانبول را «صدها هزار نفر» تخمين زدند، احزاب مخالف در ترکيه اين رقم را يک ميليون و هفتصد هزار نفر اعلام کردند. شهرداري منطقه اي که گردهم آيي در آنجا برگزار شد در بيانيه اي تاکيد کرد آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد شمار حاضران از ١٧٥ هزار نفر فراتر نرفته است.
اما صرفنظر از اين آمار و ارقام، اين پويش موفقيتي براي حزب جمهوريت خلق به شمار مي رود که در ١٥ سال گذشته در همه رقابت هاي انتخاباتي بازنده بوده است و به عقيده ناظران، رهبر آن يکي از علل عقبگرد و تضعيف حزب در سال هاي گذشته محسوب مي شود. همين مسئله موجب شد رهبر اين حزب ظاهرا دست به ابتکار شيوه جديدي براي روحيه بخشيدن به مخالفان و ارتقاء جايگاه آنان در بين مردم ترکيه از طريق برپايي «راهپيمايي عدالت» بزند. وي ظاهرا از «راهپيمايي نمک» نسخه برداري کرده است که مبارز هندي مهاتما گاندي سازماندهي کرد.
قليچدار اوغلو که روز دوشنبه با «انيس بربر اوغلو» نماينده پارلمان ديدار کرد که به ٢٥ سال حبس محکوم شده است در جمع شرکت کنندگان در گردهم آيي روز يکشنبه گفت: «در ديوارهاي ترس شکاف ايجاد خواهيم کرد» و افزود «آخرين روز اين راهپيمايي، چيزي جز آغازي جديد براي مخالفان در کشور نيست». قليچدار اوغلو افزود: «بخاطر عدالت و بخاطر حقوق ستم ديدگان و بخاطر نمايندگان زنداني و خبرنگاران بازداشت شده و دانشگاهيان برکنار شده‏، راهپيمايي کرديم».
احزاب مخالف در ترکيه که قبلا انتقادات خود را بر شخص اردوغان رئيس جمهور ترکيه متمرکز مي کردند در هفته هاي اخير تلاش کردند آسيب ديدگان از اقدامات اردوغان عليه مخالفان، و متهم شدگان به عضويت در سازمان (فتح الله) گولن را خطاب قرار دهند. حزب جمهوريت خلق از حدود ٥٠ هزار نفري دفاع مي کند که از زمان کودتاي نافرجام بازداشت شدند و دهها هزار نفر ديگري که از کار برکنار شدند. احزاب مخالف دولت، اتهامات مطرح شده عليه اين افراد را ساختگي و فله‌اي و بي‌اساس و انتقام جويانه مي‌دانند بدون آن که اتهام روشني عليه معترضان مطرح شود.
به رغم مخالفت شديد اردوغان و دولت او با اين راهپيمايي و انتقاد شديد آنان از رهبر حزب جمهوريت خلق، نيروهاي امنيتي ترکيه در اقدامي استثنايي طي ٢٥ روز از راهپيمايان محافظت کردند و ١٥ هزار پليس مامور تامين امنيت گردهم آيي پاياني در روز يکشنبه شدند، زيرا نگران حملات به راهپيمايان بودند. به ويژه که مقامات ترکيه چند روز پيش افراد يک گروه وابسته به داعش را بازداشت کردند که گفته مي شود براي اجراي حملاتي عليه شرکت کنندگان در راهپيمايي برنامه ريزي کرده بودند.
نتايج همه پرسي اخيري که در ماه آوريل امسال برگزار شد نشان داد محبوبيت حزب عدالت و توسعه آشکارا کاهش يافته است. اين حزب صرفا با اختلافي بسيار اندک توانست اصلاحات قانون اساسي را به تصويب برساند و اکثريت خود را در استان هاي بزرگ و در رأس آنها استانبول و آنکارا و ازمير و دياربکر از دست داد.
پس از مشخص شدن نتايج همه پرسي، مسئولان ارشد حزب عدالت و توسعه و در رأس آنها رجب طيب اردوغان از ضرورت درس عبرت گرفتن از اين نتايج و آغاز روند اصلاحات در عملکرد دولت و ساختار داخلي حزب حاکم سخن گفتند. عملا نيز اردوغان تلاش وسيعي براي ايجاد تغييرات گسترده در حزب حاکم آغاز کرد که پيش بيني مي شود شامل حدود ٦٠ درصد مسئولان اين حزب در مرحله بعدي باشد. هدف از چنين اقداماتي در درجه نخست‏، تقويت جايگاه جوانان و شخصيت هاي نزديک به مردم و تقويت پايگاه مردمي حزب حاکم است.
در شرايطي که شمار زيادي از نويسندگان هوادار دولت ترکيه از راهپيمايي احزاب مخالف انتقاد کردند و اهداف و نيات قليچدار اوغلو را زير سئوال بردند و تلاش کردند اين راهپيمايي را به همکاري حزب جمهوريت خلق با حزب دموکراتيک خلق ها (طرفدار کردها) نسبت دهند، شمار ديگري از نويسندگان به حزب حاکم درباره ضرورت درس عبرت گرفتن و آغاز اجراي اصلاحات گسترده‌تر هشدار دادند و خاطرنشان کردند ماموريت حزب عدالت و توسعه در انتخابات آينده آسان نخواهد بود.
از اردوغان در جلسه حزب او پس از بازگشت به اين حزب نقل شده است: «پيام هاي روشني از همه پرسي روز ١٦ آوريل ٢٠١٧ دريافت کرديم. با توجه به اين پيام ها، انتخابات سال ٢٠١٩ براي ما اهميت زيادي دارد. اگر درس لازم را از اين پيام ها نگيريم، اوضاع در انتخابات رياست جمهوري سال ٢٠١٩ بسيار دشوار خواهد شد».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس وایرال شده از جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عکسی از جمیله علم الهدی (همسر ابراهیم رئیسی) در کنار همسران روسای جمهور چند کشور از جمله ترکیه و ازبکستان در فضای مجازی منتشر شده است.

27218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901012

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • خیزش بزرگ دانشجویان بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان امریکایی و اروپایی است
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • (عکس) جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • عکس وایرال شده از جمیله علم الهدی در کنار همسر اردوغان
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • راهپیمایی در کشورهای عربی و غربی در حمایت از غزه
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد