Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@02:54:35 GMT

جلد سوم کتاب نورمجرد منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۴۲۳۵

جلد سوم کتاب نورمجرد منتشر شد


جلد سوم کتاب نورمجرد یادنامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار بی‌باک،جلد سومکتاب نورمجرد یادنامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی منتشر شد.

این کتاب جلد سوّم از دورۀ سه جلدی نورمجرّد است که در شرح احوال و سیرۀ علمی و عملی مرحوم علاّمه آیة‏الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی، توسّط فرزند ارشد وی،آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانیتألیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عالم ربّانی و عارف صمدانی مرحوم علّامه حسینی طهرانی یکی از معدود بزرگان عصر أخیر بودند که در سایۀ توفیقات حضرت پروردگار، با اقتداء به سنّت سنیّۀ رسول خدا و أهل‏بیت گرامی آن حضرت صلوات‏ الله‏ علیهم ‏أجمعین و قدم‏ نهادن در راه تهذیب و عرفان حضرت حق، به بالاترین معارج و مدارج شهود و شناخت پروردگار نائل گشتند. کتب مؤلّفۀ ایشان که «دورۀ علوم و معارف اسلام» نامیده شده است، به حقّ چکیده و حاصل علوم و معارف بلند اسلام و مکتب اهل بیت سلام الله علیهم است که ضامن و حافظ اعتقادات و تأمین کنندۀ غذای فکری و معنوی جوانان و عموم مردم مسلمان است.

دورۀ نورمجرّد دوّمین بخش از دورۀ بزرگ «آیت نور» (یادنامۀعلّامه آیةالله حاج سیّد محمدحسین حسینی طهرانی) است که پس از انتشار جلد اوّل آیت نور، به درخواست عدّه ای از فضلاء، توسّط فرزند ارشد مرحوم علّامه نگارش یافته است. این مجموعه، خاطرات، نصائح و دستورالعمل های دررباری است که راهگشای سالکین الی الله و شوریدگان وادی معرفت و طالبین لقای حضرت حق خواهد بود.

مباحث این کتاب محصول برخی نوشتجات و فرمایشات حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی در جلسات مختلف و عمدةً فرمایشات ایشان برای جمعی از فضلاء است که در لجنۀ علمی ترجمه و نشر علوم و معارف اسلام تدوین و تحریر شده، و مؤلّف محترم پس از مطالعۀ تفصیلی و حکّ و اصلاح، مطالبی بدان افزوده، و به مناسبت، بحثهائی تفسیری، روائی، فقهی و عرفانی، در شرح و تبیین برخی از نظرات مرحوم علّامه رحمةالله علیه به آن اضافه گردیده است.

در جلد اوّل و دوّم، بخشهای اوّل تا سوّم دوره آمده است. در بخش اوّل، سیرۀ علمی مرحوم علّامه تبیین گردیده و رهنمودها و سفارشهای ایشان به اساتید، مبلّغین و طلّاب علوم دینی، در آن منعکس شده است. بخش دوّم به حیات سلوکی و عرفانی حضرت علّامه قدّس سرّه و مباحثی در تبیین کلیّات و اصول مکتب عرفانی ایشان و برخی از نصائح و دستورالعملهای آن بزرگوار پیرامون دقائق و ظرائف سلوک إلیالله اختصاص یافته است. بخش سوّم نیز به سیرۀ عملی فردی ایشان، شامل سیرۀ عبادی، سیرۀ اخلاقی و زندگی فردی و سیرۀ خانوادگی آن مرد علم و عمل پرداخته است.

جلد سوّم کتاب نورمجرّد که اخیرا در دسترس مؤمنین و مشتاقان اطّلاع از زندگانی مرحوم علّامه طهرانیقرارگرفته است، به آخرین بخش این دوره یعنی بخش چهارم با عنوان: «سیرۀ عملی اجتماعی» مرحوم علّامه حسینی طهرانی قدّس سرّه پرداخته است.

آنچه در توضیح مباحث مذکور در این جلد حائز اهمّیت است، توجّه به ابعاد مختلف شخصیّت آن مرحوم است. ایشان در عین اینکه عارفی بلندمرتبه و دارای واردات توحیدی عالی و مستغرق در عالم وحدت بودند،ولی در عین حال به مسائل فردی و اجتماعی زندگی با دقّت و ظرافت تام توجّه داشته، حقّ هر موجود و هر مقامی را به حسب خود مراعات نموده، سعی وافر در انطباق کامل امور زندگی براساس شرع مقدّس و سنّت و منهاج حضرت رسول اکرم و اوصیاء گرامی آن حضرت صلوات الله علیهم اجمعین داشتند.

در این جلد از کتاب، بیشتر به تبیین ابعاد اجتماعی آن شخصیت الهی پرداخته شده است. عملکرد قویم در ارتباطات اجتماعی، فطانت عجیب ایشان در تحلیل و بررسی مسائل اجتماعی و شناخت اهداف و برنامه های دشمنان اسلام، شجاعت و استقامت در برابر ظلم و قیام برای تشکیل حکومت اسلام و گستردگی و عمق فعّالیّتهای سیاسی، شناخت فرهنگ و سبک زندگی اصیل اسلامی و سعی بلیغ در احیاء سنّتهای مغفول در جامعۀ اسلامی، و بصیرت نافذ و غیرت مثال زدنی برای حفظ کیان اسلام و مسلمین، از خصوصیّات بارز بُعد اجتماعی ایشان است که از مطالب کتاب قابل استفاده و استخراج است.

مباحث این بخش مشتمل بر چهار فصل و یک ضمیمه است.

در فصل اوّل «ارتباطات اجتماعی» ایشان مانند ارتباط ایشان با علماء وصلحاء، اهل کتاب، مؤمنین، و سیرۀ برخود ایشان با حیوانات و جمادات بیان گردیده است. خدامحوری، عدالت و ایثار، تواضع، و شفقت و مهرورزی با دیگران، از ارکان و اصول حاکم بر ارتباطات ایشان با دیگران است. برخی از عناوین مطالب این فصل عبارتند از: نحوۀ ارتباط با عالمان در مسیر عرفان، احترام و اکرام عالمان زاهد و با تقوی، عدم اعتناء به تعرّض جاهلان و اشخاص بی تقوا، کتمان سرّ، لزوم بیان معارف و حقائق الهی، نظر مرحوم علّامه دربارۀ صوفیه و خانقاه، توجّه و ملاطفت با اهل کتاب، سفارش به صلۀ ارحام، مراعات حق همسایه و نحوۀ معاشرت با مؤمنین و غیرمتدیّنین، نگاه به هستی و موجودات، نحوۀ برخورد با حیوانات خانگی، و رعایت حقّ جمادات.

فصل دوّم به تبیین نظرات ایشان دربارۀ «وسائل ارتباط جمعی» همچون روزنامه، رادیو و تلویزیون، رایانه و کیفیت و حکم استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی پرداخته شده است. برخی از آفات و مضرّات استفادۀ غیرصحیح از این وسائل و نقشه های استعمار و جنود ابلیس برای انحطاط روحی و ایجاد نواقص و مشکلات فرهنگی تربیتی، در این فصل بررسی شده است.

«فعّالیتهای سیاسی» آن مرد علم و عمل، نمائی از شخصیت و دیدگاههای سیاسی ایشان، برنامه ریزی های ایشان برای براندازی طاغوت از زمان تحصیل در نجف، اعتقاد به کار تشکیلاتی و ایجاد شبکه ای سرّی متشکّل از علمای بلاد، نحوۀ ارتباط با علماء و رهبر فقید انقلاب رضوان الله علیه، اعتناء به طرحهای زیربنائی و راهنمائی جریانات انقلابی، پیشنهادهای اساسی به بنیان گذار جمهوری اسلامی در اوائل انقلاب برای حلّ مسائل و مشکلات حال و آیندۀ انقلاب، تدوین نامۀ نقد و اصلاح پیش نویس قانون اساسی، لزوم پشتیبانی از ولیّ فقیه و حکومت اسلام، عملکرد مرحوم علّامه در مسألۀ جنگ تحمیلی، تأکید بر شرکت در انتخابات، راهپیمائی ها و نمازجمعه، و ارتباط و ملاقاتهای مرحوم علّامه با مقام معظّم رهبری مدّظلّه العالی، از مطالبی است که در فصل سوّم این بخش آمده است.

چهارمین و آخرین فصل این جلد که عمدۀ مباحث این جلد را به خود اختصاص داده است، دربارۀ «احیاء سنّتهای اجتماعی اسلام» می باشد که به هدف تبیین ضرورت التزام و احیاء سنن اجتماعی اسلام و اجتناب از آداب و رسوم کفر و مقابله با بدعتها در جامعۀ اسلامی و بیان نمونه هائی از آنها، تدوین یافته است.

در بخشی از این فصل اینچنین آمده است: «باید دقّت شود که فرهنگ آنها (کفّار) که براساس اصالت و استقلال مادّه و غفلت از عالم حقیقت و غرق شدن در امور موهوم و پنداری است، بجای سُنَن اصیل و آداب توحیدی اسلام و قرآن ننشیند و به بهانۀ چند ابزار و وسیله برای آباد کردن دنیای ما، حقیقت و آخرت ما را نگیرند. اگر فرهنگ قرآن را از ما گرفتند، عزّت و آرامش و سلامت روح و جسم ما را نیز گرفته اند و آن وقت ما میمانیم و دستان خالی؛ خَسِرَ الدنیا و الآخرة.»

برخی از عناوین مطالب این فصل عبارتند از: برگزاری مراسم در منزل و نرفتن به تالارها، آداب و نحوۀ عزاداری بر متوفّی، استفاده از الفاظ اسلامی و اجتناب از خط و زبان کفّار، اجتناب از مظاهر و نمادهای کفر، تاریخ و ساعت اسلامی، و نوروز و جشن های غیراسلامی.

پایان بخش مطالب این جلد، «تحقیقی دربارۀ نوروز» است که به عنوان ضمیمۀ این بخش، به بررسی ابعاد تاریخی و فقهی نوروز و تبیین دیدگاه مرحوم علّامه دربارۀ آن اختصاص یافته است.
در انتهای این جلد از دورۀ نورمجرّد، فهرستی جامع از آیات، روایات، اشعار و أعلام مذکور در سه جلد کتاب آمده است که محقّقین و مطالعه کنندگان کتاب از آن استفاده خواهد نمود.

این کتاب مجموعه ‏ای جامع و بسیار مفید در تبیین روش و سبک زندگی اسلامی و الهی و آینه‏ ای برای سیرۀ حضرت رسول‏ اکرم و اهل‏بیت طاهرین آن حضرت صلوات‏ الله ‏و سلامه ‏علیهم أجمعین است که مطالعۀ آن برای مؤمنین و اهل سلوک و معرفت بسیار نافع خواهد بود.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن پدر شهید در تالش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ،مرحوم نصرالله نعمت زاده پدر شهید جعفر نعمت زاده نخستین شهید ترور شهرستان تالش به علت کهولت سن به دیار باقی شتافت.
پیکر مرحوم نصرالله نعمت زاده در تالش تشییع و در مسجد فاروق اعظم بخش اسالم تالش به خاک سپرده شد.
شهید جعفر نعمت زاده از نیرو‌های داوطلب بسیجی بود که ۲۰ شهریور ۱۳۶۱ در تالش به دست منافقان کوردل به شهادت رسید.
پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای اسالم تالش به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • عکس| تصویر دیده نشده از رضا داوودنژاد در روز دامادی‌اش
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد