Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- تحليلگر خبرگزاري اسپوتنيک روسيه در يادداشتي به اهميت رسانه ها و تاثيرگذاري آنها بر تحولات جهان پرداخت.
به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري آريا، عماد آبشناس در اين تحليل در خبرگزاري اسپوتنيک نوشت:
در حالي که بسياري متصور هستند که پر سروصدا ترين سلاح هاي ساخت بشر يعني بمب هاي اتمي قويترين و نابود کننده ترين سلاح ها هستند تجربه ثابت کرده قويترين و تاثير گذار ترين سلاح رسانه است و نه بمب اتم، چون رسانه مي تواند زنده ها را در اختيار صاحب رسانه قرار دهد در حالي که بمب فقط مرده پس مي دهد و نفرت زنده ها را مي خرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در گير و دار اختلافات ميان برخي کشورهاي عربي با قطر مي بينيم يکي از اصلي ترين هدف اين کشورها بستن شبکه الجزيره مي باشد، در دعواي ميان روسيه و کشورهاي غربي مي بينيم کشورهاي غربي رسانه هاي راشا تودي و اسپوتنيک را هدف قرار مي دهند و در دعوا ميان ايران و کشورهاي اوروپايي مي بينيم کشورهاي غربي شبکه هاي ايراني همچون پرس تي وي و العالم و.. را هدف قرار مي دهند.
همين واکنش ها نشان مي دهد که اينان از بمباران خبري رسانه هاي مختلف خود واهمه دارند، بمباراني که مي تواند معادلات جيو استراتژيک سياسي و نظامي را بر هم زند.
من دقيقا زماني که دولت قطر تصميم گرفت شبکه الجزيره را تاسيس کند را به ياد دارم.
خيلي ها آن زمان اين تصميم را به سخره گرفتند و باور نداشتند که اين شبکه خبري بتواند تاثير گذار باشد اما پس از تاسيس آن، اين شبکه توانست در بسياري از تحولات بين المللي مخصوصا در منطقه خاور ميانه و شمال آفريقا تاثير گذار باشد.
اگر زماني افتخار ژاپني ها اين بود که گوشي تلفن روي ميز رئيس جمهوري بزرگترين رقيب اقتصادي شان يعني ايالات متحده مارک پاناسونيک بود و ايراني ها پوزخند مي زدند که رئيس جمهوري ايالات متحده تحريم هاي ايران را در حالي امضا مي کند که زير پايش فرش ايراني است، قطري ها افتخار مي کردند که رئيس جمهوري ايالات متحده براي پيگيري اخبار به جاي رسانه هاي قدرتمند غربي شبکه انگليسي زبان الجزيره را نگاه مي کند.
در واقع امروزه اگر بخواهيم مساحت و توانمندي اقتصادي و نظامي و سياسي کشورهاي درگير با قطر را با اين کشور در دو کفه ترازو قرار دهيم مي بينيم که اصلا قطر وزنه اي در مقابل اينان به حساب نمي آيد اما وقتي شبکه الجزيره را در اين طرف کفه ترازو کنار قطر قرار دهيم مي بينيم که به يکباره وضعيت موازنه تغيير مي کند.
همين که اين شبکه تصميم گرفت اطلاعاتي را در مورد زندان هاي مخفي امارات در يمن و يا وضعيت اسفبار مردم يمن منتشر کند فضاي اجتماعي در کشورهاي عربي به يکباره از اين رو به آن رو شد.
همين که اين شبکه تصميم گرفت در مورد رفتار پادشاه بحرين در قبال اکثريت شيعه اين کشور صحبت کند و يا اينکه در مورد ماجراي واگذاري جزيره هاي تيران و صنافير و يا شرايط اجتماعي و اقتصادي داخلي مصر صحبت کند مي بينيم که فضا را براي سران کشورهاي متخاصم آنچنان تنگ کرد که ديگر نمي توانستند خويش تن داري کنند و در اجلاس اخير وزراي اطلاع رساني کشورهاي عربي به وزير اطلاع رساني قطر حمله ور شدند که شبکه الجزيره در حال بر اندازي در اين کشورها مي باشد.
ويژگي اصلي موفقيت شبکه الجزيره در آن بود که بانيان آن هم خود اينکاره بودند و هم اينکه از روز اول تصميم گرفتند از خبرنگاران خبره استفاده کنند و از هزينه کردن در اين زمينه هيچ ابايي نداشتند.
قطر نياز نداشت دويست يا سيصد کانال راه اندازي کند تا در سطح بين المللي نفوذ داشته باشد چون کامل متوجه بود که همان يک کانال قدرت مند مي تواند کاري کند که دويست و يا سيصد کانال ضعيف نمي توانند انجام دهند چرا که مجموع مخاطبان آن چندصد کانال با يک کانال قوي قابل مقايسه نيستند، و در جنگ رسانه اي تعداد رسانه ها مهم نيست بلکه کيفيت و تعداد مخاطب جذب شده مهم است.
من به عنوان يک ايراني بسيار تاسف خوردم وقتي آقاي انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد چند روز پيش اعلام کردند که مجموع تيراژ نشريات ايراني به حدود 900 هزار عدد در روز نمي رسد در حالي که برخي نشريات در ايالات متحده ويا ديگر کشورهاي غربي به تنهايي چندين مليون عدد در روز تيراژ دارند.
به عنوان فردي که بيش از سي سال در رسانه هاي داخلي ايران فعاليت کردم مي توانم بگويم اصلي ترين مشکل ما در ايران خودداري از استفاده از افراد خبره و هزينه کردن براي آنها در داخل کشور مي باشد چون اصل توانمندي رسانه بر دوش نيروهاي آن است وما در رقابت با رسانه هاي بين المللي نيروهاي زبده مان را از دست مي دهيم.
رسانه هاي بين المللي به راحتي مي توانند نيروهاي زبده رسانه اي ما را با پرداخت ده ها برابر حقوق جذب کنند وما فقط تماشاگر آنها هستيم.
فرار مغز ها فقط در مورد تحصيل کرده هاي رشته هاي فني و مهندسي و پزشکي نيست که امروزه به ما آسيب مي رساند بلکه در زمينه خبرگان روابط عمومي و رسانه ما چندين برابر آسيب مي بينيم چون در حال از دست دادن دفاع هاي خود مي باشيم.
در واقع جذب نيروهاي رسانه اي ما توسط ديگران مانند اين مي ماند که ما سالها تلاش کرديم قويترين سلاح ها را توليد کرده ايم و زماني که وقت بهره برداري از آنها است اين سلاح ها را ديگران مفت از ما مي گيرند.
بد نيست که ما نيز يک بازنگري در استراتژي رسانه اي و تبليغاتي خود داشته باشيم و همانگونه که براي توليد سلاح هاي دفاعي، که بنده تاکيد دارم لازم است، هزينه مي کنيم ، براي توليد رسانه اي خود نيز هزينه کنيم تلاش کنيم خبرنگاران خبره بين المللي ايراني تربيت کنيم و تلاش کنيم به گونه اي با آنها رفتار کنيم که هم رسانه هاي ما بتوانند خوب و قدر نمايان گردند و هم اينکه توانمندي آن را داشته باشيم که نيروهاي توانمند خود را نگه داريم و آنها را به ديگران نبازيم.
به ياد دارم زماني خبري منتشر شد مبني به اينکه خانم کريستيان امانپور که ايراني الاصل است با شبکه خبري سي ان ان قراردادي کاري بسته تا سالانه بيست مليون دلار حقوق دريافت کند و علاوه بر آن امتيازات ديگري که چندين مليون دلار ارزش داشت نيز برايش در نظر گرفته شده بود.
برخي سوال داشتند که اين خانم چه ويژگي کاري دارد که چنين مبلغي را براي وي در نظر مي گيرند، من در پاسخ دادم همين که اين سوال برايتان پيش آمده براي سي ان ان بيشتر از بيست مليون دلار ارزش دارد چون اين شبکه برند سازي کرده و از اين برند خود استفاده بهينه خواهد کرد روساي جمهوري و مقامات عاليرتبه کشورها خواهش خواهند کرد که خبرنگار بيست مليون دلاري سي ان ان به مصاحبه با آنها بپردازد چون آنها هم باور خواهند کرد که حتما اين خبرنگار ويژگي خاصي دارد که اين مقدار حقوق دريافت مي کند.
ودر واقع همين هم شد، از زماني که آقاي خاتمي در ايران رئيس جمهوري بود تا به حال اين خانم با همه روساي جمهوري و بسياري از مقامات ايراني مصاحبه داشتند در حالي که همين مقامات نه يک مصاحبه اختصاصي به يک روزنامه نگار ايراني داده اند و نه مقامات آمريکايي همسطح به خبرنگاران ايراني چنين فضايي را مي دهند.
بعد ما توقع داريم که رسانه هاي ما بتوانند با سي ان ان رقابت کنند.
اگر ماجراهايي که طي چند سال اخير براي ايران وکشورهاي ديگر منطقه پيش آمده را بررسي کنيم مي بينيم همه ضربه ها از طريق رسانه ها به ايران و ديگر کشورها وارد شده و ضعف رسانه اي سبب نابودي برخي کشورها مانند عراق و ليبي و سوريه و افغانستان و يمن و… بوده چون دشمنان توانستند با استفاده از رسانه هاي خود فضاي جامعه جهاني را بر عليه آنها بسيج کنند.
امروزه ما مي توانيم با ابزار رسانه اي موازنه قدرت خود در قبال رقباي اصلي مان در جهان يعني ايالات متحده و اسرائيل و عربستان سعودي متعادل سازيم چه بسا که بتوانيم حتي موازنه را به سمت خود تمايل دهيم چون حرف حق هميشه بر باطل پيروز است، اما مهم آن است همانگونه که موشک هايمان را به دير الزور رسانديم حرف حق خود را به پايتخت دشمنان برسانيم، ورساندن اين حرف نياز به هزينه کردن و استفاده از نيروهاي زبده دارد، مضاف بر اينکه مقامات ما بايد رسانه اي هاي خود را باور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به درخواست غیرقانونی و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی، گفت: مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده آمیا را به شدت محکوم کرد.

کنعانی با یادآوری رسوایی قبلی درخواست استرداد یکی از مقامات ایرانی از دستگاه قضائی انگلیس که منجر به رأی عدم کفایت مستندات ارائه شده برای استرداد او شد، مجدداً تأکید کرد که اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار بوده و از این رو، طرح این‌گونه درخواست‌ها از مقامات قضایی سایر کشورها از هیچ‌گونه جایگاه و اعتبار حقوقی برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اجرای عدالت و تعقیب اشخاصی که با از بین بردن مستندات، باعث انحرافات جدی در مسیر پرونده آمیا و فرار از مجازات این حادثه شدند، حمایت می‌کند.

وی به مقامات آرژانتینی توصیه کرد که از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند.

کد خبر 747647

دیگر خبرها

  • وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی راهی بیمارستان شد
  • خودوری «بن گویر» واژگون شد
  • واژگونی خودوری وزیر امنیت داخلی اسرائیل (+فیلم)
  • وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مجروح و به بیمارستان منتقل شد + فیلم
  • واژگونی خودوری وزیر امنیت داخلی اسرائیل
  • واژگونی خودوری «بن گویر»
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند