Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در سطح کشور جمع آوری کالای قاچاق ۱۰ برابر افزایش عملکرد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود نوابی پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه همایش تجلیل از حقوق مصرف کنندگان استان کرمان، اظهار کرد: کرمان از استان های موفق حوزه تولید و رعایت حقوق مصرف کنندگان است و شاهد برگزاری چهارمین همایش تجلیل از حقوق مصرف کنندگان در این استان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برخی استان ها با ادعای برتری در حوزه تولید و رعایت حقوق مصرف کننده تا به الان یک همایش هم برگزار نکرده اند، گفت: آمار استان کرمان نشان دهنده این است که به همه حائزین شرایط که داوطلب می شوند از طریق اعطا لوح تقدیر و تشکر می شود و این در حالی است که کرمان نسبت به سال قبل از رشد ۸۰ درصدی در این حوزه برخوردار است.

نوابی با بیان اینکه امروز بنگاه های بزرگ اقتصادی در کشور هستند که جرات شرکت در این همایش ها برای ارزیابی شدن را ندارند، افزود: شانزدهمین همایش در ۹ اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار شد زیرا ۹ اسفند در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نامگذاری شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان داشت: هدف این همایش تجلیل از حقوق مصرف کنندگان دولتی نیست بلکه همایشی است که توسط مجموعه ای برگزار می شود که شرکت در آن داوطلبانه است و نسبت به شروع کار، این مجموعه در حوزه داوطلبان ۲۲ برابر و در حوزه منتخبین ۱۹ برابر افزایش داشته است.

وی با تاکید به اینکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که تولید کننده از مصرف کننده جدا نیست، اظهار کرد: تولید کننده و مصرف کننده لازم و ملزوم هم هستند و این در حالی است که در این همایش ها هم از تولید کننده و هم از مصرف کننده گفته می شود.

نوابی گفت: تجلیل از تولیدکنندگان به این معنا نیست بقیه تولیدکنندگان حقوق مصرف کننده را رعایت نکرده اند بلکه برگزیدگان پیشتاز در رعایت حقوق مصرف کنندگان هستند و از شما تولیدکنندگان می خواهیم در ارزیابی شاخص ها به ما کمک کنید.

عملکرد جمع آوری کالا قاچاق در استان کرمان موفق بوده است

وی با اشاره به اینکه عملکرد جمع آوری کالا قاچاق در استان کرمان موفق بوده است، افزود: در سطح کشور جمع آوری کالای قاچاق ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۴ افزایش عملکرد داشته است و این در حالی است که این نوع برخورد در بازار داخلی سخت است.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان کشور تصریح کرد: به دنبال ارتقاء حوزه نظارت بر تولید کنندگان در هشت استان کشور از جمله کرمان به سطح معاون و بازرسی هستیم.

وی با تاکید به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می فرماید «خدا رحمت کند آن کسی که وقتی کاری را انجام می دهد به درستی و محکم انجام می دهد»، افزود: امروزه مصرف کننده، مصرف شونده نیست و تولید کننده هوشمند باید توجه داشته باشد که مصرف کننده حق انتخاب دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تنها دستگاه حاکمیتی هست که در حوزه قیمت گذاری می تواند به تصمیم گیران فرا دست در تصمیم گیری کمک کند و این در حالی است که این سازمان قیمت گذاری نمی کند بلکه سازمان نظارتی و بازرسی بر توزیع قیمت کالا و خدمات در این حوزه فعالیت دارد.

وی با توجه به نتیجه مطالعاتی ۶۲ کشور در دنیا اعلام کرد که کشوری نیست که سیستم نظارت بر بازار نداشته باشد و گفت: سیاست حکومت ها و چارچوب ها به نوع نظارت متفاوت است و نظارت لازمه کار جوامع بشری است.

نوابی یادآور شد: این همایش ها در راستای افزایش اعتماد و ترغیب استفاده مصرف کنندگان از کالای داخلی، حمایت از کالاهای صادرات محور، افزایش رقابت سالم بین بنگاه های اقتصادی و توسعه فرهنگ مشتری محوری صورت می گیرد.

وی گفت: آیا نباید سرمایه گذار سود ببرد؟ نباید نگاه بسته به سرمایه گذار داشته باشیم و عدالت این است که تلاش بیشتر درآمد بیشتر می طلبد.

لزوم توجه بنگاه های اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی

وی توجه بنگاه های اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی را ضروری دانست، گفت: کیفیت و خدمات بعد از فروش جز الزامات بنگاه های اقتصادی است و ارزیابی می شود که بنگاه های اقتصادی خدمات قبل، حین و بعد از فروش را رعایت کنند.

وی گفت: باید میزان ضمانت ها و دوره گارانتی افزایش یابد و چرا بنگاه های اقتصادی داخلی جرات چنین کاری را ندارند؟

نوابی با اشاره به اینکه قیمت یک فاکتور مورد اهمیت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان است، عنوان کرد: باید کیفیت کالا در راستای کاهش هزینه ها، کاهش انرژی و افزایش بهره وری ارتقا پیدا کند و بسته بندی و رعایت سلایق مشتری در کیفیت محصول اهمیت دارد.

وی استفاده از کالای قاچاق را به دلیل وجود حس بد مصرف کننده نسبت به تولیدات داخلی است و بیان داشت: باید این حس به کالاهای داخلی عوض شود و این در حالی است که در هیچ کشور در واحد های تولیدی و فروش متن «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود»، نوشته نمی شود و این یک هنجار اجتماعی و توهین به مصرف کننده است به این معنا اگر فروشنده بر سر طرف مقابل کلاه بگذارد خریدار حق اعتراض ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان سازمان قیمت گذاری نیست و در خدمت حاکمیت است، گفت: بیش از ۲۵ دستگاه در کشور قیمت گذاری می کند که باید ساماندهی شود.

درج قیمت کالا و ارائه فاکتور در همه فروشگاه ها الزامی است

وی با بیان اینکه درج قیمت کالا و دادن فاکتور در همه فروشگاه ها الزامی است، افزود: در بند سه سیاست های اقتصاد مقاومتی بر شفاف و روان سازی نظام قیمت گذاری کالاها و روز آمدسازی شیوه های نظارت بر بازار تاکید شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: سیستم امور مشتری باید از طریق سامانه از مشتری در مورد کالا نظر سنجی کند.

نوابی گفت: ماده هفت حقوق حمایت از مصرف کنندگان در کشور رعایت نمی شود به گونه ای که تبلیغات اغوا کننده جرم است ولی در تبلیغات سطح شهر و صدا و سیما ما شاهد این گونه تبلیغات فریب دهنده هستیم.

وی گفت: اعتبارات در حوزه تولید کنندگان از ۱۶ میلیارد تومان سال گذشته به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که حوزه اصناف، بازسازی و نوسازی صنایع را شامل خواهد شد و امیدواریم سیستم بانکی همانند سال گذشته ما را در این زمینه یاری کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد احمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیرهای عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.

وی افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضائی تحویل مراجع ذی صلاح شدند.

کد خبر 6089856

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • کشف کالای قاچاق در مروست
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • ‌مهم‌ترین ‌در تحقق شعارهای سال، توجه به حمایت از تولید ملی است
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی