Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون سابق وزير نفت، گفت: مسئولاني که در رابطه با واگذاري ميادين نفتي به شرکت ايراني تصميم نگرفته‌اند چه در دولت احمدي‌نژاد، چه قبل از آن و چه حالا بايد پاسخگو باشند، هيچ دليل فني و علمي براي واگذار نکردن کار به شرکت ايراني وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، ابراهيمي اصل معاون سابق وزير نفت در نشست تخصصي قراردادهاي نفتي که امروز در سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد، قرارداد IPC را يک الگوي قراردادي از سوي آمريکا و انگليس دانست و گفت: دشمنان به دنبال نفت و گاز ايران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: دو تفکر مديريتي وجود دارد؛ يکي تفکر امام و رهبري که اگر در برابر زياده‌خواهي سلطه‌گران کوتاه بياييم ما را گام‌ها به عقب هل مي‌دهند و بايد نگاهمان به توليد داخل و اقتصاد مقاومتي باشد و تفکر ديگر اين است که مي‌گويد ما بايد منافعمان را به شرکت‌هاي بزرگ غرب گره بزنيم آنها تحريم‌ها را بردارند و ذهنيت اين تفکر اين است که ما مثل سنگاپور، ژاپن و دوبي با اين کارها داراي تکنولوژي مي‌شويم ولي بايد خام‌فروشي کنيم.
ابراهيمي اصل، افزود: جنگ اين دو تفکر جنگ نرم‌افزاري هوشمندي را در قالب قرارداد IPC تشکيل داده که شرکت‌هاي غربي بر اين اساس فعلاً فرانسه را به ايران فرستادند يعني فرانسه به نيابت از آمريکا و انگليس چادري بر سر کرده و آمده است تا همه چيز ما را بگيرد.
وي با اشاره به 50 ميليارد دلار قرارداد ايران، گفت: متن IPC بسيار هوشمندانه است به طوري که در يک کميته مشترک که سه نفر ايراني و سه نفر خارجي هستند سرمايه‌گذاري‌ها را انجام مي‌دهند و از اولين بشکه نفتي که توليد مي‌شود هزينه مي‌گيرند.
معاون سابق وزير نفت اظهار داشت: آقايان با حرف‌هايي مثل اينکه ما نياز به سرمايه‌گذاري و تکنولوژي داريم مي‌گويند که بايد جذابيت قراردادها را بالا ببريم به موضوع IPC اعتراضاتي هم شد ولي با هماهنگي بين وزارت نفت و لاريجاني امکان طرح دوفوريتي و سه‌فوريتي بررسي اين موضوع صورت نگرفت و اجازه ورود به محتواي قرارداد مانند ترکمنچاي که کشور را تا 50 سال عقب مي‌برد هموار شد.
ابراهيمي اصل عنوان کرد: اگر اين قرارداد تنفيذ شود و مجلس برخورد جدي نکند و پس از تنفيذ آن مجلس يا قوه قضاييه يا مقام معظم رهبري مانند سند 2030 ورود کنند و قرارداد کنسل شود يک کرسنت جديد به وجود مي‌آيد.
وي ادامه داد: پيشرفت در سال‌هاي 79 و 87 در فاز 11 صفر بود و حالا پس از 16 سال مي‌گويند 54 ميليارد دلار سهم ما مي‌شود، اگر اين گونه است چرا در اين 16 سال کاري نکرديد؟ در اين 16 سال فقط 8 سال دولت نهم و دهم بود چرا در 8 سال ديگر کاري نکردند؟
ابراهيمي اصل گفت: در حال حاضر فاز يک، 6، 7، 8، 12 و 19 پتروپارس انجام شده ولي فاز 11 را به کسي ندادند که در آن زمان بيژن زنگنه و بعد از او معاونانش وزير نفت بودند، چرا اين کار را نکردند؟ کساني که در اين مورد تصميم نگرفتند چه در دولت احمدي‌نژاد، چه قبل از ‌آن و چه حالا بايد پاسخ دهند چون مي‌توانستند اين مأموريت را به شرکت‌هاي ايراني بدهند.
وي ادامه داد: هيچ دليل فني، علمي، حقوقي، قانوني و تخصصي براي واگذار نکردن اين مأموريت به شرکت ايراني وجود ندارد و هيچ دليلي هم براي واگذاري کار به شرکت توتال بدسابقه وجود ندارد.
معاون سابق وزير نفت ادامه داد: توتال 2 ميليارد دلار مي‌آورد، چيني‌ها 30 درصد و ما 19 درصد که اگر در اين مدت آمريکا به آنها بگويد بايد از ايران خارج شوند ما بايد سهم 30 درصدي چيني‌ها و 51 درصدي توتال را بدهيم و هيچ جريمه‌اي هم تعلق نمي‌گيرد.
ابراهيمي اصل اظهار داشت: متن محرمانه قرارداد در اختيار من گذاشته شد و من ايرادات را گفتم، مصوبه 11 صفحه‌اي دولت را تهيه کردند تا قرارداد وجاهت قانوني پيدا کند و زماني که مقام معظم رهبري فرمودند که 15 بند باشد 3 بند را کامل اجرا کردند، يک بند به صورت نيمه اجرا شد، يک بند را حذف کردند و 10 بند اصلاً اجرا نشد.
معاون سابق وزير نفت، گفت: از نظر قوانين بين المللي تجارت در هر کار نفتي پيش‌نويس قرارداد بايد نوشته شود و جاي مبلغ خالي باشد تا شرکت‌ها آن را بنويسند يعني متن قراردادها جزو لاينفک حقوقي اسناد مناقصه است ولي نرخ‌ها و بخشي از پيوست‌ها محرمانه است.
وي ادامه داد: اصولا قانون اساسي مي‌گويد که نفت در اختيار حاکميت است و حاکميت آن را در اختيار دولت و شرکت ملي نفت قرار مي‌دهد که اين شرکت بايد خودش کار را انجام دهد و قانون اساسي اجازه نداده که بخش خصوصي وارد شود، اين قرارداد زماني که در دولت دهم تحريم‌ها به اوج خود رسيد به اين صورت بود که گفتند اگر ما با کسي قرارداد ببنديم دشمن آنها را شناسايي مي‌کند بنابراين براي دور زدن تحريم‌ها بايد محرمانه عمل کنيم ولي پس از برجام گفتند که شرايط آسان‌تر شده بنابراين ديگر اتکا کردن به آن قرارداد صحيح نيست و بايد در مجلس بررسي شود تا با قانون اساسي مغايرت نداشته باشد اما اينها گفتند 10 روز پس از تنفيذ قرارداد آن را به مجلس مي‌دهيم که در آن صورت ديگر شرايط براي لغو قرارداد موجود نيست.
ابراهيمي اصل ادامه داد: در رابطه با اينکه نياز به جذب سرمايه‌گذار خارجي داريم شکي نيست، اگر دولت با منافع اندکي که دارد تمام تخصيص‌ها را هم انجام دهد 20 سال طول مي‌کشد تا پروژه‌هاي نيمه‌تمام ما به اتمام برسد بنابراين ما مي‌توانيم سرمايه خارجي جذب کنيم و اين يک ضرورت است اما ميزان جذب سرمايه‌گذاري دولت يازدهم به صورت واقعي حتي 5 ميليارد دلار هم نيست زيرا قراردادها بسته شده ولي محقق نشده است.
وي ادامه داد: در IPC قرار بود ماده 8 اجرا شود که بيش از صد ساعت کار شده و طرحي توسط سردار دکتر باقري انجام شد ولي اين کار صورت نگرفت و اگر در آينده صورت بگيرد نيز نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است زيرا ملاحظاتش بايد در قرارداد انجام مي‌شد.
ابراهيمي اصل گفت: قرارداد هنوز نافذ نشده زيرا دولت چين هنوز اجازه نداده است.
معاون سابق وزير نفت، افزود: زماني که جنگ تحميلي آغاز شد فرانسوي‌ها ميلياردها دلار در عراق سرمايه‌گذاري کردند و ما به خاطر حمايت فرانسوي‌ها از عراق هزاران شهيد و مجروح داديم بنابراين دليلي که دشمنان توتال را براي حضور در ايران انتخاب کردند اين است که آنها مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل ما را شنيده‌اند و مي‌دانند که ما از فرانسه هواپيما و ماشين مي‌خريم بنابراين فرانسه را وارد ميدان کرده‌اند.
وي افزود: ما از توتال هواپيما و ماشين مي‌خريم، فاز 11 ميدان نفتي را به آنها واگذار کرديم، آزادگان را هم مي‌خواهيم به آنها بدهيم و حتي قصد واگذاري 2.6 ميليارد دلار از پتروشيمي را هم داريم. در حالي که مي‌گويند کسي حق ندارد با ما بيش از ميزان موردنظري کار کند پس چطور توتال مي‌تواند در ايران سرمايه‌گذاري کند؟
ابراهيمي گفت: توتال براي حضور در ايران از آنها اجازه گرفته و به نيابت از دشمنان در ايران حضور يافته است اما دولت مي‌توانست اين قرارداد را به صورت مناقصه واگذار کند.
وي با اشاره به نگراني مقام معظم رهبري در تير ماه سال 95، گفت: 10 بند از IPC اجرا نشده که 4 بند آن کليدي است اگر بندهاي زهردار را از اين قرارداد بگيريم اين قرارداد مي‌تواند در جاهايي مانند درياي خزر يا ميدان‌هاي نفتي مثل مسجدسليمان خوب باشد زيرا بهره‌برداري اوليه را انجام داديم، تزريق آب کرديم و حالا بايد به تکنولوژي بيشتري دست يابيم.
معاون سابق وزير نفت با بيان اينکه دولت براي اولين بار در تاريخ کشور مصوبه خود را 4 بار اصلاح کرده است، گفت: زماني که مجلس در تعطيلات بود لاريجاني با اين استدلال که روحاني مي‌خواهد به نيويورک برود نامه‌اي از نمايندگان گرفت که عدم مغايرت را تأييد کند، چطور ممکن است وقتي تمام م سائل ما در لندن و نيويورک بررسي مي‌شود و يا وقتي کسي يک قطعه کوچک به ايران مي‌آورد زنداني‌اش مي‌کنند اما توتال به اين راحتي با ايران قرارداد مي‌بندد و استقبال هم مي‌شود پس به نظر مي‌رسد توتال با توافق اصولي غرب به ايران آمده است.
ابراهيمي عنوان کرد: ديوار چين سه بار فتح شد ولي هر سه بار به دليل اين بود که درها را باز کرده بودند، بترسيم از روزي که با دور زدن قانون، گوش ندادن به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري و با تحقير و ناديده‌انگاري ظرفيت داخلي درها به روي دشمن باز شود، ما شرکت‌هايي داريم که مي‌توانند اين کارها را انجام دهند.
معاون سابق وزير نفت اضافه کرد: در جايي که از توليد و اشتغال صحبت مي‌کنيم و ظرفيت کار را هم داريم دانشجويانمان بيکار و منفعل شده‌اند در حاليکه بايد علمي، منطقي، حقوقي و روشن‌گرايانه حرکت کنيم، نبايد بهاي جهل خودمان را با خسارت سنگين سياسي و اقتصادي بپردازيم تا نسل‌هاي آينده به ريش ما بخندند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس آسیایی فقط یک بازیکن کم داشت

به گزارش ورزش سه اوستون اورونوف جد ا از هوش بالا و ضربه غافلگیرکننده‌اش در شروع بازی با نساجی که به کلی ذهن و برنامه‌های ساکت الهامی و بازیکنانش را بهم ریخت، در صحنه گل دوم سرعت، توانمندی و خونسردی خاص خود را به رخ کشید و با اینکه در زمان ارسال پاس اسدبیگی چند متری عقب‌تر از بازیکن حریف بود با سرعت بالا از او جدا شد و در نهایت گل تعیین‌کننده بازی را به ثمر رساند.

حالا که اوستون اورونوف در ترکیب پرسپولیس می‌درخشد و باعث شده این تیم در کورس قهرمانی موی دماغ استقلال باشد حتماً هواداران پرسپولیس به این نکته فکر می‌کنند که چطور و چگونه در ابتدای فصل چنین بازیکنی نصیب‌شان نشد تا در لیگ قهرمانان آسیا از موهبت برخورداری از یک خارجی تأثیرگذار بهره ببرند و در رقابت با تیم های متمولی مثل النصر و الدحیل به خارجی های گرانقیمت انها ببازند. 

پرسپولیس برای صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیاز داشت تا در بازی هفته ششم الدحیل را در تهران شکست دهد. در آن مسابقه پرسپولیس فوتبال فوق العاده جذاب و قابل قبولی ارائه داد اما در گلزنی و ضربه آخر کم دقت بود و بدشانسی آورد و در نهایت الدحیل با ستاره‌های خارجی مثل اولونگا تفاوت‌ها را رقم زد؛ همان طور که در بازی‌های قبلی ستاره‌هایی مثل بروزوویچ و اوتاویو برای النصر فاصله‌ها را ایجاد کرده و در نهایت پرسپولیس بدون ستاره بین‌المللی تأثیرگذار نتوانست از گروه خود صعود کند.

به فاصله دو ماه بعد از آن حذف تلخ ،باشگاه پرسپولیس با خریدهای زمستانی تیم خود را تقویت کرد و حضور اورونوف خیلی زود تأثیر خود را در این تیم گذاشت. او در همان بازی نخست مقابل ذوب آهن در فولادشهر وقتی به عنوان بازیکن جانشین به میدان رفت ثابت کرد فارغ از هیاهوی لیگ و مسائلی مثل جا افتادن در تیم و لیگ جدید، آشنا نبودن با مختصات فرهنگ فوتبال ایران و... به سرعت در این تیم تبدیل به بازیکنی اصلی و تأثیرگذار شد تا بعد از هر بار درخشش او در ترکیب پرسپولیس این سؤال به شکل پررنگ‌تری در ذهن‌مان شکل بگیرد که چطور این باشگاه با این همه هزینه یک خارجی 600-500 هزار دلاری تأثیرگذار را شش ماه قبل‌تر ندیده و انتخاب نکرده بود؟

بدون شک با اینکه درخشش اورونوف در هر بازی پرسپولیسی‌ها را به  صدرنشینی و قاپیدن جام تا لحظه آخر از دست رقیب سنتی امیدوار نگه داشته اما  با کمی بازگشت به عقب حسرت‌ها و افسوس‌هایی در دل آنها ایجاد خواهد کرد با این مضمون که چطور تصمیم گیران باشگاه محبوب‌شان در شروع فصل سراغ چنین مهره‌های توانمند و تاثیرگذاری نرفتند و با آن شکل دردناک از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

دیگر خبرها

  • امضای یک میلیارد دلار قرارداد با ۶۷۰ دانش‌بنیان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم
  • تاکید گروه‌های فلسطینی بر غیرقابل تغییر بودن مدیریت بر گذرگاه رفح
  • پرسپولیس آسیایی فقط یک بازیکن کم داشت
  • اسطوره یوونتوس در کلاس درس آلگری (عکس)
  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • رفتار غیر حرفه ای شهربانو منصوریان/ مسئولان ووشو پاسخگو باشند
  • ایران ۶۲ میلیون دلار به همراه دیرکرد غرامت از هند دریافت می کند
  • اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی را برای مراکز داده توسعه می‌دهد
  • اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی خود را برای مراکز داده توسعه می‌دهد
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا