Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلام امینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انعقاد قرارداد با شرکت توتال در شرایطی که ایران اسلامی تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه آمریکایی ها قرار دارد، می تواند با عنوان یک سد شکنی در برابر این اقدامات تخریبی ایالات متحده تلقی شود.
وی افزود: اهمیت بیش از پیش این قرارداد در شرایطی است که کشور مقابل یعنی قطر برداشت از این میدان مشترک را آغاز کرده و اگر ایران نتواند برداشت از میدان پارس جنوبی را شروع کند، متضرر شده و منافع ملی در این بخش به خطر خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید قرارداد با توتال را با سایر قراردادهای نفتی و گازی که در گذشته منعقد شده و در برخی موارد منافع ملی محقق نشد مقایسه و به آن حمله کرد، اینکه برخی عنوان می کنند این قرارداد نوعی خام فروشی است، صحیح نیست.
امینی یادآور شد: فعالیت بخش اقتصادی کشور موتور محرکه سایر حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که در این میان با توجه به ظرفیت های ایران در بخش انرژی انعقاد قراردادهای نفتی و گازی با طرف های خارجی می تواند کشور را در مسیر رسیدن به اهداف بلند خود کمک کند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع انرژی کشور در میادین مشترک با سایر کشورها قرار دارد، برداشت از این مناطق دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب و مسئولان قوای سه گانه است ولی باید در انعقاد قراردادها ملاحظات فنی و حقوقی رعایت شود تا بتوانیم در چارچوب منافع ملی این پروژه ها را به سرانجام برسانیم.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: این قرارداد بر اساس شیوه جدید قراردادهای نفتی و به شکل IPC منعقد شده است، 2 سکوی نفتی با 30 حلقه چاه در این پروژه احداث می شود که 2 چاه توصیفی و 28 چاه نیز توسعه ای است، همچنین 2 خط انتقال گاز به طول 250 کیلومتر برای اجرای این طرح ایجاد می شود و مراحل جداسازی و شیرین سازی نیز در 2 مرحله طراحی شده است.
امینی ادامه داد: مرحله دوم این پروژه نیاز به تکنولوژی پیچیده ای دارد که تنها در اختیار شرکت توتال است، مدت زمان اجرای این قرارداد 20 ساله است و پس از سه سال اقدامات در حوزه گاز نیز آغاز و پیش بینی می شود روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز از این میدان برداشت شود.
وی گفت: 23 میلیارد دلار درآمد از محل مشتقات گاز و 31 میلیارد دلار نیز از محل برداشت گاز متان نصیب کشور می شود و در مجموع اگر هر متر مکعب گاز را 10 سنت در نظر بگیریم حدود 84 میلیارد دلار درآمدزایی از محل اجرای این پروژه به ایران تعلق خواهد گرفت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هزینه اجرای این پروژه 12 میلیارد دلار پیش بینی شده که مربوط به مراحل پیش از تولید و پس از آن است که باید توسط پیمانکار تامین شود ضمن اینکه بر اساس این قرارداد تمامی تجهیزات بکار رفته پس از 20 سال در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد.
امینی اظهار کرد: هزینه اصلی اجرای این پروژه بر عهده طرف فرانسوی است و اگر به هر دلیلی این طرح به سرانجام نرسد، شرکت توتال متضرر می شود چراکه بر اساس قرارداد تامین هزینه های پیمانکار از محل برداشت از میدان خواهد بود و همین عامل باعث می شود طرف های خارجی خود راغب باشند این پروژه هرچه زودتر به سرانجام برسد.
نماینده مردم ایلام، چرداول، ایوان، مهران، ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتقال دانش فنی در این قرارداد پیش بینی شده و امیدواریم در راستای این پروژه متخصصان داخلی روز به روز در زمینه اجرای پروژه های توسعه میادین نفتی و گاز توانایی بیشتری کسب کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای 80 میلیارد دلار قرارداد به شکل فاینانس هم اکنون توسط وزارت نفت طراحی شده که باید زمینه های لازم به منظور مشارکت شرکت های خارجی را در این قراردادها فراهم کنیم، پروژه های حوزه نفت و گاز کشور به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارند که با توجه به منابع درآمدی کشور که 90 درصد آن صرف امور و هزینه های جاری می شود امکانی برای سرمایه گذاری های کلان وجود نخواهد داشت و تنها راه ممکن اجرای آنها با مشارکت طرف های خارجی است.
امینی با اشاره به برخی نگرانی ها در خصوص محقق نشدن منافع ملی در قرارداد با توتال گفت: هیات نظارتی متشکل از نمایندگان قوه قضاییه و روسای کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بر نحوه اجرای این قرارداد نظارت خواهند داشت.
به گزارش ایرنا، ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.
بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.
این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود
خبرنگار : حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: حل گره‌های ترافیکی شهرکرد یکی از دغدغه‌های شورای ششم است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، با بیان این‌که شورا نهادی مردمی و مستقل است که بر اساس اصل هفتم قانون اساسی وظیفه تصمیم‌گیری و اداره امور محلی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در طول ۳۳ ماهی که از آغاز کار شورای ششم شهرکرد می‌گذرد، تعداد ۲۷۰ جلسه علنی و غیرعلنی شورای شهر تشکیل شده و بیش از ۱۲۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات شهروندان از تصویب بودجه و بهای خدمات، تعرفه و نرخ ناوگان حمل‌ونقل گرفته تا مصوبات شهرداری، شهروندان، پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است.

وی افزود: هفت کمیسیون تخصصی در شورای شهر شهرکرد وجود دارد که شامل کمیسیون حقوقی و نظارت، کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی ایثارگران و بانوان، کمیسیون املاک و امور اداری، کمیسیون خدمات شهری، فضای‏‬ سبز و بهداشت عمومی، کمیسیون بودجه، مالی و برنامه‌ریزی، کمیسیون ساماندهی مشاغل و اقتصاد شهری، کمیسیون عمران و امور زیربنایی هستند تا به امروز هر کمیسیون بیش از ۶۰ جلسه با افراد متخصص، فرهیخته و صاحب نظر تشکیل داده است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد ادامه داد: در عمر دوره ششم تاکنون به بیش از هفت هزار نامه واصله به شورا و بیش از شش هزار نامه پاسخ داده شده است، همچنین حضور در بیش از هزار جلسه خارج از مجموعه شورای اسلامی شهر، دیدارهای مردمی و بازدید و نظارت بر پروژه‌ها در این مدت صورت گرفته است.

حیدری گفت: هر هفته یکی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای پاسخگویی به اعضای شورای اسلامی شهرکرد در خصوص مشکلات شهروندان در جلسات علنی شورا حضور پیدا می‌کند.

آغاز نهضت آسفالت در شهرکرد

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای ششم تصریح کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه بازگشایی کمربندی جنوب، جاده نمایشگاه از میدان دفاع مقدس تا کمربندی شمالی، ادامه بلوار فرهنگ و بلوار کاشانی شرقی، انجام پیاده‌روسازی و سنگ فرش و جداول، تعیین تکلیف و پرداخت بخش عمده بدهی‌های شهرداری، پیگیری و تصویب مصوبات توسعه و تقویت فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری از جمله پیگیری‌هایی است که در شورای ششم صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد تاکید کرد: تقویت سرمایه‌گذاری و پیشرفت چشمگیر مشارکت و همراهی مردم و بخش خصوصی می‌توان از جمله اقدامات مهم این دوره شورای دانست.

حیدری اضافه کرد: بودجه شهرداری شهرکرد و ۹ سازمان تابعه در سه سال اخیر با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده و بودجه عمرانی نسبت به هزینه‌های جاری افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی بین شهروندان و توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرکرد باید با تسریع در روند توسعه و آبادانی صورت بگیرد، ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خرید بیش از ۳۵ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی و رفاه شهروندان، خرید ماشین‌آلات عمرانی و خدمات شهری، خرید دستگاه تولید قطعات بتنی و پیگیری برای دریافت قیر دولتی به میزان قابل توجه و شکستن طلسم چند ساله و آغاز نهضت آسفالت را می‌توان از اقدامات امیدآفرین شورای ششم نام برد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد اظهار کرد: تصویب فروش برج دوقلو بعد از چندین سال، پیگیری برگشت تعدادی از املاک با ارزش شهرداری از تصرف برخی ادارات مانند خانه‌های سازمانی روبه‌روی حسینیه اعظم از اقدامات مهمی بود که صورت پذیرفت.

حیدری گفت: ترافیک از دغدغه‌های مهم شهرکرد به‌ویژه در بخش مرکزی شهر است و شهرداری توجه ویژه‌ای برای حل این معضل شهری دارد، استفاده و توجه به حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل معضل ترافیک در شهرکرد است و در این راستا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرکرد در دستور کار شهرداری قرار دارد، پیگیری و تصویب مشاور طرح ترافیک به منظور ارائه راهکارهای ترافیکی شهر و پیگیری و تلاش برای اجرای کمربند جنوبی شهر بعد از گذشت چندین سال هم در این راستا صورت گرفت.

کاهش بروکراسی اداری در شهرداری شهرکرد

وی ادامه داد: تصمیم جدی شورای شهر برای باز کردن گره‌های ترافیکی شهرکرد با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری، در شورای دوره پنجم و توافقات با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در راستای اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح درون‌شهری در شهرکرد انجام و مطالعات پیشنهادی غیر هم‌سطح میدان معلم، تقاطع غیر هم‌سطح خیابان‌های آیت‌الله طالقانی به آیت‌الله کاشانی، اتصال غیر هم‌سطح خیابان بوعلی سینا جنوبی به کمربندی شهید حسینعلی ترکی آغاز شد، اما امروز باید اجرای پروژه را عملیاتی شود و واحد مدیریت ترافیک شهرداری هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی دو پروژه تقاطع‌های غیر همسطح درون‌شهری بر اساس اولویت انجام و در اسرع وقت مصوبات شورای ترافیک استان و شهرستان را اخذ کند.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، افزود: تکمیل طرح‌های اولویت‌دار و انجام مطالبات مردم برای مدیریت شهری ضروری است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر همسطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

حیدری گفت: پروژه انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد جهت تأمین آب صنعت و فضای سبز به‌طور مشترک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری شهرکرد انجام شود. این خط لوله برای شهرداری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و برای شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۷۰ لیتر در ثانیه ظرفیت پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که روزانه مسافران زیادی از منطقه جنوب‌شرقی شهرکرد در نقاط مختلف شهر تردد می‌کنند، افزود: این منطقه هنوز پایانه مسافربری مناسبی برای مسافران ندارد و احداث پایانه مسافربری جنوب شرقی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، با اشاره به چابک‌سازی شهرداری شهرکرد در دوره ششم شورای اسلامی شهرکرد، خاطر نشان کرد: واگذاری اختیارات کامل به مدیران مناطق دوگانه و سازمان‌های وابسته برای چابک‌سازی سیستم مدیریت شهری و کاهش بروکراسی اداری که لازمه آن در ابتدا مستقل‌سازی مناطق یک و دو شهرداری و سازمان‌های وابسته بود، در این دوره شورای صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد شناخته می‌شود، تصریح کرد: طرح هر خانه یک کارگاه تولید صنایع‌دستی در شهرکرد اجرایی می‌شود، قول این وعده را از معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته شده و در شهرکرد به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.

کد خبر 748045

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • روند اجرای نهضت ملی مسکن شهر بوشهر تسریع شود
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند