Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنه‌ماري شيمل از انديشمنداني بود که آثار متعددي درباره اهل‌بيت(ع) تأليف و ترجمه کرد.

به گزارش جام نيوز، مستشرقين انديشمنداني از غرب هستند که درباره آيين و فرهنگ مردم مشرق‌زمين به مطالعه مي‌پردازند؛ عمده انديشمندان مستشرق کساني هستند که مغرضانه و با دست گذاشتن روي شبهات و يا با شبهه‌سازي به مطالعات اسلامي مي‌پردازند، اما در بين آنها معدود افرادي هستند که از روي تحقيق و کنجکاوي به اين مطالعات روي مي‌آورند و در اين راستا به دستاوردهاي خوبي مي‌رسند که حتي براي جهان اسلام مفيد واقع مي‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خانم آنه‌ماري شيمل از جمله مستشرقيني است که با رويکردي محققانه وارد مطالعات اسلامي شد و در اين مسير به دستاوردهاي علمي خوبي دست يافت. نکته جالب توجه در زندگي شيمل، ارادت او به خاندان پيامبر(ص) و اهل‌بيت(ع) است و در اين مسير آثار متعددي را تأليف و يا ترجمه کرد؛ دفاع او از پيامبر گرامي اسلام(ص) در مقابل اتهامات سلمان رشدي در آن زمان زبانزد همگان شد تا جايي که مورد هجمه شديد رسانه‌هاي غرب قرار گرفت. بنابراين کساني که وي را مي‌شناختند به اين ارادت شيمل به خاندان وحي واقف بودند تا جايي که پس از مرگ وي، روي سنگ قبرش حديثي از اميرالمؤمنين(ع) حک شد.

شيمل در ماه آوريل سال 1922 ميلادي در شهر ارفورت آلمان به‌دنيا آمد و در محيطي مملوّ از ادبيّات و شعر پرورش يافت. در سن پانزده سالگي زبان عربي را آموخت در سال1946 در دانشگاه ماربورگ به درجه استادي رسيد، اما به خاطر اينکه دختري جوان بود نه در ماربورگ بلکه در دانشگاه آنکارا و به زبان ترکي مشغول تدريس شد. در پاييز 1939، يعني زماني که 17 سال داشت، تحصيلات خود را در رشته‌هاي زبان و ادبيات عرب و علوم اسلامي دانشگاه برلين آغاز کرد.



در اکتبر سال 1941، کار نوشتن رسالهٔ دکتراي خود را بر روي موضوع «مصر در اواخر دوران قرون وسطي» را به انتها رسانيد. او با اينکه 19 سال بيشتر نداشت، موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه برلين شد. آنه‌ماري شيمل دکتراي دوم خود را در سال 1951 در حوزهٔ تاريخ اديان و با رساله‌اي پيرامون «عشق عرفاني در اسلام» دريافت کرد و در سال 1961 به عنوان استاد دانشگاه بن منصوب شد. وي در هاروارد، کمبريج و دانشگاه هاي ترکيه، ايران، پاکستان و افغانستان نيز تدريس داشته است. بي‌نظير بوتو نخست وزير مقتول پاکستان يکي از شاگردان وي به شمار مي رود.

شيمل جايزه‌هاي متعددي را در طول حيات علمي خود دريافت کرد. جايزه ساليانه صلح که هر ساله پيش از نمايشگاه بينالمللي کتاب فرانکفورت به انديشمندان و متفکران آلماني اهدا مي شود در سال 1995 به شيمل اختصاص يافت.


ردّ تفکرات سلمان رشدي
مصاحبه‌گر تلويزيون پس از دريافت اين جايزه به سراغ شيمل آمد و از او پيرامون سلمان رشدي سؤال کرد. شيمل در پاسخ به اين پرسش شجاعانه طرف جهان اسلام ايستاد، با آنکه فضاي اروپا به گونه‌اي ديگر با اين مسأله برخورد مي‌کرد. وي کارهاي سلمان رشدي را نوشته‌هايي سطحي که براي خوش‌آمد غرب نوشته شده‌اند تلقي کرد. شيمل اظهار داشت که سلمان رشدي با کتاب زشتش احساس مسلمانان و حتي خود او را آزده است. پس از اين مصاحبه تلويزيوني بود که مدافعان سلمان رشدي يورش خود عليه اين بانوي منصف را آغاز کردند.

لودگر لوتکهاوس در تاريخ 11 مي 1995 طي مقالهاي در روزنامه SUED – DEUTSCHE ZEITUNG سخت بانوي شرق‌شناس را مورد هجمه قرار داد. پس از او گيرنوت روته استاد دانشگاه هامبورگ طي مقالهاي در روزنامه DIE ZEIT به تاريخ دوازه مي 1995خواستار پس گرفتن جايزه صلح از شيمل شد. او طي مصاحبهاي با مجله اشپيگل که در 22 مي 1995 منتشر شد اظهار داشت: من با نگارش80 کتاب تلاش کردم تا تصويري صحيح از اسلام را به خواننده اروپايي منتقل سازم، من اين را يک فعاليت سياسي قلمداد ميکردم.


ارادت شيمل به پيامبر گرامي اسلام(ص)
وي آثار بسياري پيرامون اسلام به نگارش درآورد که يکي از آخرين نوشته‌هايش در سال 2002 به پيامبر اسلام(ص) اختصاص يافت. شيمل اين کتاب را با اقتباس از لفظ شهادت «و أنّ محمداً رسول‌الله» نام نهاد و در صدر کتاب رباعي‌اي به زبان اردو از يک شاعر هندو مي‌آورد با اين مضمون: «شايد کافر باشم، شايد هم مؤمن که علم اين امر تنها نزد خداوند است، اما مي‌خواهم خود را چونان بندهاي پاکباز نذر کنم، نذر آقاي بزرگ شهر، محمد رسول‌الله» شيمل به جهت اين انديشه ها مورد بسيار مورد هجوم قرار مي گرفت اما در پاسخ مي گفت که من وي را دوست مي دارم.

در نهايت آنه‌ماري شيمل در 26 ژانويه سال 2003 درگذشت و روي سنگ قبر وي حديثي از اميرالمؤمنين(ع) به اين ترتيب نوشتند: «النَّاسِ نِيَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا؛ مردم خواب هستند؛ پس هنگامي که مي‌ميرند، هشيار مي‌شوند»

206


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۷۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی

شب دراز به امید صبح بیدارم مگر که بوی تو آرد نسیم اسحارم   عجب که بیخ محبت نمی‌دهد بارم که بر وی این همه باران شوق می‌بارم   از آستانه خدمت نمی‌توانم رفت اگر به منزل قربت نمی‌دهی بارم   به تیغ هجر بکشتی مرا و برگشتی بیا و زنده جاوید کن دگربارم   چه روزها به شب آورده‌ام در این امید که با وجود عزیزت شبی به روز آرم   چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی چه کرده‌ام که به هجران تو سزاوارم   هنوز با همه بدعهدیت دعاگویم هنوز با همه بی مهریت طلبکارم   من از حکایت عشق تو بس کنم هیهات مگر اجل که ببندد زبان گفتارم   هنوز قصه هجران و داستان فراق به سر نرفت و به پایان رسید طومارم   اگر تو عمر در این ماجرا کنی سعدی حدیث عشق به پایان رسد نپندارم   حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست یکی تمام بود مطلع بر اسرارم کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حدیث روز | آیا چشم زخم وجود دارد؟
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • حسینی: اقدامات دولت سیزدهم تعامل با کشورهای جهان را فراهم کرده است
  • نهضت علمی امروز میراث پرافتخار مکتب امام صادق(ع) است
  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی
  • معمایی که امام درباره رژیم صهیونیستی مطرح کرد چه بود؟
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود