Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@07:15:28 GMT

خواص باورنکردني شويد را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۱۸۷۹۷

خبرگزاري آريا - شويد گياهي است که از لحاظ شکل ظاهر، گل‌ها و ميوه بسيار شبيه به گياه زيره بوده با اين تفاوت که گل شويد زرد رنگ و گل زيره سفيد رنگ است.

به گزارش جام نيوز، شويد گياهي است يکساله يا دوساله که گاهي ارتفاع آن به يک متر نيز مي‌رسد. ريشه آن راست و مخروطي شکل و سفيد است. اين گياه در اکثر نقاط دنيا من جمله قسمت‌هاي جنوب اروپا، ‌مصر، ‌آمريکا و چين پرورش داده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين گياه از لحاظ شکل ظاهر، گل‌ها و ميوه بسيار شبيه به گياه زيره بوده با اين تفاوت که گل شويد زرد رنگ و گل زيره سفيد رنگ است.


زمان جمع آوري اواسط بهار تا اواسط تابستان است.برخي خواص دارويي شويد عبارتند از:

جويدن برگ‌هاي تازه شويد مشکل بي‌خوابي را تا حدي درمان مي‌کند.

ميوه شويد حاوي انواع مواد معدني به خصوص کلسيم، منيزيم وغيره و همچنين حاوي تانَن فراوان است.

مصرف دَم کرده ميوه و يا برگ شويد به ميزان 2 تا 3 ليوان در روز براي تسکين دل درد، دل پيچه، درد معده و حالت تهوع قابل توصيه است.

آنتي اکسيدان و فلاوونوئيد سبزي شويد بهترين سد دفاعي در برابر سرطان و فرايند پيري است.

شويد سرشار از کلسيم، آهن و منيزيم است که براي سالمندان، کودکان و خانم‌هاي باردار و شيرده بسيار مفيد و مغذي است.

جوشانده برگ و دانه اين سبزي به دليل دارا بودن عنصر آهن براي افراد مبتلا به “کم خوني” بسيار مفيد است.

اين سبزي سرشار از کلسيم بوده و مصرف آن موجب تقويت دندان‌ها و استخوان‌ها مي‌شود. همچنين از برگ‌ها و تخم‌هاي اين گياه به خاطر دارا بودن خواص ضدميکروبي، به عنوان خوشبوکننده و طراوت دهنده دهان نيز استفاده مي‌شود.

هر 100 گرم شويد تازه حدود 85 گرم “ويتامين C” دارد به همين دليل، مصرف اين سبزي از ابتلا به بيماري‌هاي عفوني، تنفسي پيشگيري کند.

مصرف منظم شويد براي افرادي که مدام دچار سنگيني پس از صرف غذا مي‌شوند، بسيار مفيد است چون اين گياه يکي از بهترين مواد طبيعي هضم غذا و پيشگيري از نفخ است.

شايان ذکر است؛ شويد موجب کاهش چربي خون مي‌شود.

مصرف اين گياه موجب تحريک حرکات پريستالتيک روده مي‌شود و براي درمان سوزش سردل توصيه مي‌شود.

شويد سرشار از فلاوونوئيدها و ويتامين B complex است که باعث ترشح آنزيم‌ها و هورمون‌هايي مي‌شوند که آرامبخش هستند.

اين سبزي سرشار از کلسيم بوده و مصرف آن موجب تقويت دندان‌ها و استخوان‌ها مي‌شود. همچنين از برگ‌ها و تخم‌هاي اين گياه به خاطر دارا بودن خواص ضدميکروبي، به عنوان خوشبوکننده و طراوت دهنده دهان نيز استفاده مي‌شود.

داراي موادي موسوم به مونوترپنز است که داراي خواص ضدسرطاني هستند.

محافظ خوبي براي جداره معده محسوب مي‌شود. طبق تحقيقات انجام شده بر روي موش‌ها مصرف اين گياه موجب کاهش ترشحات اسيدي معده شد اما هنوز در اين مورد، تحقيقاتي بر روي انسان صورت نگرفته است.

شويد حاوي موادي موسوم به پلي‌استيلن است که ثابت شده داراي فعاليت‌هاي ضد باکتري و ضد قارچ و نيز داراي اثرات ضد‌التهابي هستند.

داراي فيبر رژيمي است و منبع خوبي از منگنز، آهن و منيزيم محسوب مي‌شود.

براي کساني که اشتهاي زيادي به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شويد بهترين دارو است زيرا اشتها را زياد کرده معده را تقويت مي‌کند و انرژي به بدن مي‌دهد.

مصرف آن موجب افزايش شير در مادران شيرده مي‌شود.

براي رفع اختلالات قاعدگي توصيه مي‌شود.

در چين حتي شويد را براي درمان کمردردهايي که به علت انقباض عضلاني باشد به کار مي‌برند .

در کنار گياهان دارويي ديگر براي درمان سرفه، سرماخوردگي و آنفلوآنزا استفاده مي‌شود.

بر پايه تحقيقات پژوهشگران، مصرف عصاره تخم سبزي شويد، موجب کمتر شدن ميزان خونريزي در ساعات اول و دوم بعد از زايمان مي شود.

خواص عرق شويد

کارشناسان نوشيدن يک فنجان عرق شويد را در يک ليوان آب سرد بعد از غذا براي کاهش چربي خون توصيه کرده‌اند. عرق شويد در برطرف شدن سوءهاضمه، نفخ، استفراغ و سکسکه نيز موثر است.به طور خلاصه عرق شويد داراي فوايد زير است:

کاهش چربي خون(کلسترول ، تري گليسريد و اسيد اوريک)

ازدياد شير مادران

مقوي معده و اعصاب

قاعده آور

پيشگيري و درمان آرتروز

باد شکن

شويد گرم است يا سرد؟

شويد و عرق شويد از نظر طبيعت ، گرم و خشک است.‌

نگهداري شويد

يکي از راه هاي نگهداري شويد خشک کردن آن است. ابتدا پس از پاک کردن و شستن سبزيجات، صبر کنيد تا آب آن از آبکش خارج شود. يک راه مناسب براي خشک کردن شويد اين است که آن را دسته کرده و به حالت وارونه آويزان کرد تا به تدريج خشک شود.

در اين روش، اسانس ها ومواد مفيد موجود در ساقه وارد برگ ها شده و آن ها را خوشبو تر مي کند. راه ديگر اين است که فر را در درجه حرارت 175 فارنهايت يا 85 درجه سانتگراد گرم کرده و يک لايه کم عمق از سبزيجات را کف سيني فر پهن کرد و آن در فر قرار دهيد. پس از دو سه دقيقه فر را خاموش کرده و صبر کنيد تا سيني به مدت 8 ساعت در فر باقي بماند.

در اين مدت در فر را باز نکنيد. سبزي خشک را فقط در ظرف شيشه اي و در محيط تاريک نگه داري کنيد. در غير اين صورت عطر، مزه و مواد مفيد آن تا حد زيادي از بين مي رود. ظرف را دور از نور و حرارت قرار دهيد بهتر است سبزي خشک شده را در زمان مصرف خرد کنيد تا عطر آن به ميزان بيشتري باقي بماند.

شويد براي لاغري

در شرايطي که تجمع چربي‌ها در نقاط مختلف بدن موجب بروز چاقي موضعي در اندام‌ها مي‌شود، فرد نياز به يک چربي‌سوز مناسب دارد تا بتواند علاوه بر آنکه تجمع سلول‌هاي چربي را در نقاط مختلف بدن متوقف کند به شکسته‌شدن سلول‌هاي چربي و از بين رفتن اضافه وزن هم کمک کند.

کاهش وزن ناگهاني

از ديدگاه درمانگران طب سنتي نوشيدن آب و عرقيات گياهي به ميزان کافي مي‌تواند موجب افزايش متابوليسم بدن شده و اين شيوه به مرور موجب بهبود روند کالري‌سوزي در بدن مي‌شود. به اين ترتيب نوشيدن آب به مقدار کافي در طول روز و اضافه کردن مقداري از عرق گياهي زيره و عرق گياهي شويد به آب، مي‌تواند علاوه بر پاکسازي بدن از چربي‌ها و مواد زائد به افزايش ميزان سوخت و ساز کالري‌ها در بدن نيز کمک کند.

مضرات شويد

شويد از تيره جعفري بوده و بخاطر داشتن فورانوکومارين ها موجب افزايش حساسيت پوست به نور ماوراء بنفش و افزايش احتمال بروز واکنش حساسيت به نور مي گردد.

مصرف شويد در کساني که بيماري حاد کليوي ( ATN) يا بيماري مزمن کليوي دارند،موجب تشديد التهاب مجاري کليوي بواسطه اسانس اجزاء شويد مي گردد.

مصرف مقادير زياد از فراورده هاي تغليظ شده مي تواند موجب تقليل ميزان اسپرم گردد.

ديد را ضعيف مي‎کند.

کساني که زخم معده دارند احتمالاً ايجاد خونريزي مي‎کند.

مصرف افشرده شويد موجب افزايش احتمال اختلالات کبدي در بيماراني که مبتلا به التهاب مزمن کبدي ( سيروز Cirrhosis ) مي گردد.


2024


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید

متخصص اعصاب و روان با تاکید به عوارض اختلال افسردگی گفت: توجه نکردن به این بیماری باعث مزمن شدن بیماری افسردگی شده و کنترل آن نیز دشوارتر می شود، هر چقدر شدت بیماری بیشتر شود، عملکرد فرد در روابط بین فردی، شغل و فعالیت‌های روزمره بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد و فرد باید برای درمان اقدام کند.

ویکتوریا عمرانی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز اختلال افسردگی در برخی افراد اظهار کرد: فردی که خلق گرفته دارد، علاقه‌ها و لذت‌های قبلی را از دست داده و همراه آن تعدادی از علائم مانند کاهش انرژی، تغییراتی در خواب، اشتها، تغییراتی در انگیزه، احساس گناه و کاهش تمرکز را داشته باشد و اگر این علائم در بیشتر ساعت‌های روز و حداقل دو هفته تداوم پیدا کند، فرد به اختلال افسردگی مبتلا شده است.

وی با بیان اینکه افسردگی می‌تواند سرچشمه بسیاری از مشکلات برای بیمار شود، افزود: بی‌خوابی مداوم فرد افسرده بر ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد یا الگوی تغذیه‌ای فرد را تغییر داده و روابط بین فردی بیمار مبتلا به افسردگی در خانواده و بین همکاران دچار مشکل می‌شود.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: این حس ناخوشایند افسردگی باعث بروز تغییراتی در رفتار فرد مبتلا شده و این اتفاق باعث می‌شود که اطرافیان او هم از این موضوع دچار آسیب شوند، اگر این علائم ماندگار باشد و باعث شود که فرد کارهای روزمره خود را انجام ندهد و حوصله انجام هیچ کاری و رفتن به محیط‌های شاد و شلوغ را نداشته باشد، باید به فکر درمان بود.

وی در خصوص شیوع این بیماری در سنین متفاوت اظهار کرد: احتمال بروز بیماری افسردگی در تمام سنین وجود دارد و درمان آن متفاوت بوده و تشخیص این بیماری در سنین زیر دبستان مشکل بوده و از نظر مشاهده رفتار فرد بیمار به ابزارهای ویژه نیاز دارد، اگر فردی در سنین جوانی افسردگی داشته باشد، احتمال بروز این بیماری در دوران سالمندی هم وجود دارد، علاوه بر این برخی افراد بدون سابقه قبلی به دلایلی ممکن است در دوره سالمندی به افسردگی مبتلا شوند.

عامل بروز بیماری افسردگی چند فاکتوری است

عمرانی فرد در مورد علل بروز بیماری افسردگی خاطرنشان کرد: مانند همه اختلالات روانپزشکی عامل بروز بیماری افسردگی هم چند فاکتوری است، عوامل ژنتیکی، زمانی که سیستم عصبی در دوران جنینی شکل می‌گیرد و اتفاق‌هایی که برای مادر رخ می‌دهد، در بروز بیماری افسردگی فرزند بی‌تأثیر نیست، همچنین تغییرات مواد درون بدن، عوامل روانی و اجتماعی مانند استرس‌ها، وقایع ناراحت‌کننده در خانواده و محیط کار مجموعه‌ای از عواملی است که باعث می‌شود، فردی مبتلا به این بیماری شده و اختلال افسردگی در او شدت پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: لازم است بدانیم توجه نکردن به افسردگی باعث مزمن شدن این بیماری شده و کنترل آن هم مشکل‌تر می‌شود و هر چقدر شدت بیماری بیشتر شود، عملکرد فرد بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این عملکرد می‌تواند در روابط بین فردی، شغل، فعالیت‌های روزمره و در مراقبت فرد از خود اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: علائمی مانند کم‌خوابی، مشکل در تمرکز، پراشتهایی یا کم اشتهایی هر کدام عوارضی را برای فرد افسرده به همراه دارد و در اختلال افسردگی‌های شدیدتر هم فکر کردن به مرگ از جمله عوارض ناگواری است که احتمال دارد برای فرد افسرده رخ دهد و خانواده را درگیر کند.

متخصص روانپزشکی با بیان اینکه توصیه‌های اطرافیان برای مبارزه با این بیماری به فرد مبتلا کمک‌کننده است، گفت: توصیه‌ها نباید جنبه دستوری داشته باشد و اعضای خانواده باید سرزنش کردن بیمار را کنار بگذارند، شرایط و محیط پرتنش را برای بیمار تعدیل کنند تا او بتواند از نظر رفتاری تا اندازه‌ای فعال شود و احساس مفید بودن کرده و حس بی ارزش بودن نکند.

کد خبر 749247

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • شهید جوادی را بهتر بشناسید
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • مرگبارترین اتوبان‌های تهران را بشناسید