Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بررسي شاخص بيکاري بلندمدت در گروه‌هاي سني مختلف حاکي از آن است که 47.5 درصد از کل بيکاران 25 تا 29 ساله «بيش از يکسال» در جستجوي شغل بوده‌اند.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، بيکاري هر چند يکي از مشکلات جوامع به شمار مي‌رود اما اين بحران زماني پيچيده‌تر مي‌شود که دوره انتظار براي جستجوي شغل افزايش يابد!

طولاني شدن مدت بيکاري که با عنوان شاخص «بيکاري بلندمدت» شناخته‌ مي‌شود، به ويژه براي بيکاراني که قبلا شاغل بوده‌اند اثرات مخرب بيشتري دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر اين بيکاري بلندمدت مي تواند هزينه هاي سنگيني را به دولت جهت تامين هزينه‌هاي بيمه بيکاري تحميل کند.

نرخ بيکاري بلندمدت از تقسيم تعداد بيکاران در گروه سني معين با طول مدت «بيکاري يکسال و بيشتر» بر جمعيت فعال همان گروه سني محاسبه مي‌شود. به عبارتي اگر دوره انتظار شغل براي يک فرد بيش از يکسال به طول بيانجامد اين فرد در زمره بيکاران بلندمدت قرار مي‌گيرد.

اگر طول مدت بيکاري مخصوصا مدتي که شخص تحت پوشش بيمه بيکاري يا حمايت‌هاي مشابه است طولاني شود اثرات سوء روحي و رواني به دليل از دست دادن درآمد و نيز کاهش قابليت جذب بازار کار براي وي به همراه خواهد داشت.

هر چند عوامل متعددي در بروز و رشد پديده بيکاري بلندمدت نقش دارند اما به عقيده کارشناسان دو عامل بيشترين اثر را در بروز بيکاري درازمدت دارد؛ نخست رکود اقتصادي حاکي از سياست‌هاي کلان دولت‌ها و دوم ناسازگاري مهارت افراد با نياز بازار کار است. البته در مواردي نيز رفاه و مزاياي دريافتي بيکاران بابت بيکاري منجر به افزايش تعداد بيکاران بلندمدت مي شود چراکه در اين شرايط افراد با توجه به دلگرمي که از حمايت‌هاي اجتماعي دارند، به اميد يافتن شغل با مزاياي بهتر، معمولا به مدت طولاني‌تري بدون شغل مي‌مانند.

در همين زمينه براساس مطالعات و بررسي‌هاي پژوهشي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، ويژگي‌هاي بيکاران بلندمدت در پنج گروه سني «10 ساله و بيشتر»، «15 ساله و بيشتر»، «15 تا 24 سال»، «25 تا 29 سال» و گروه سني «30 ساله و بيشتر» طي سالهاي 84 تا 94 مورد ارزيابي قرار گرفت.

بر اساس اين گزارش، جمعيت بيکاران گروه سني 15 سال و بيشتر در سال 94 به ميزان 2 ميليون و 725 هزار و 291 نفر بوده است که از اين تعداد يک ميليون و 47 هزار و 494 نفر يکسال و بيشتر در انتظار شغل بوده‌اند.

همچنين 765 هزار و 170 نفر جمعيت بيکار گروه سني 15 تا 24 سال بر اساس آمار سال 94 است که دوره انتظار بيکاري 228 هزار و 906 نفر بيش از يکسال بوده است.

در جمعيت 25 تا 29 سال نيز جمعيت بيکاري سال 96 معادل 881 هزار و 210 نفر بود که دوره انتظار يافتن شغل براي نيمي از اين جمعيت يعني 418 هزا رو 782 نفر يکسال و بيشتر طول کشيده است!

اما يک ميليون و 78 هزار و 911 نفر در گروه سني بالاي 30 سال در سال 94 بيکار بودند که از اين ميزان 399 هزار و 859 نفر بيش از يکسال بيکار بودند.




25 تا 29 ساله‌ها؛ رکورددار انتظار براي شغل

تحليل اين مطالعات نشان مي‌دهد، بيشترين نرخ بيکاري بلندمدت در ميان مردان و زنان در بازه زماني سال‌هاي 84 تا 94 مربوط به گروه سني 25 تا 29 سال است به طوريکه مدت زمان بيکاري 47.5 درصد از کل بيکاران در اين گروه سني «يکسال و بيش از يکسال» بوده است.

به نظر مي رسد يکي از دلايل آن به اتمام رسيدن تحصيلات تکميلي و توقع جهت کسب موقعيت شغلي بهتر و متناسب با تحصيلات تکميلي باشد.

در عين حال کمترين نرخ بيکاري بلندمدت نيز در طي دوره مذکور مربوط به رده سني 30 ساله و بيشتر است؛ دليل کمترين نرخ بيکاري در اين گروه سني به دليل آن است که اين گروه سني داشتن شغل برايشان نسبت به ماهيت شغل از اولويت بيشتري برخودار است.

روند نرخ بيکاري بلندمدت از 84 تا 94

همچنين بررسي نرخ بيکاري بلندمدت در دوره 10 ساله 84 تا 94 نشان مي‌دهد که اين نرخ طي سالهاي 84 تا 89 روند صعودي داشته است به طوري که نرخ بيکاري بلندمدت از 4.3 درصد در سال 84 به 5.2 درصد افزايش يافته و از سال 90 نيز اين نرخ سير نزولي پيدا کرده به نحوي که در سال 94 به 4.2 درصد رسيده است.

بر اساس اين گزارش، مقايسه نرخ بيکاري بلندمدت در ميان مردان و زنان نيز گوياي آن است که زنان داراي نرخ بيکاري بلندمدت به مراتب بالاتري نسبت به مردان هستند و اين نرخ به طور متوسط 2.8 برابر مردان در طي اين دوره است.

نرخ بيکاري بلندمدت زنان از سال 84 هم نشان مي‌دهد اين نرخ تا سال 88 تقريبا ثابت بوده اما در سال 89 با رشد دو درصدي مواجه شده و در ادامه از 10.1 درصد در سال 90 به 10.2 درصد در سال 94 رسيده است.
مهر
110



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۱۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: برابر ماده ۶۰ قانون جرایم و مجازات خدمت وظیفه عمومی کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضا، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیزی از یکسال تا ۵ سال محکوم می‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تأثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یکسال تا ده سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا کانال سازمان در پیام رسان های داخلی (سروش،ایتا و روبیکا) به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

کد خبر 6097121

دیگر خبرها

  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • واکنش سازمان نظام وظیفه درباره این نوع معافیت از سربازی
  • انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز
  • مجازات معافیت غیرقانونی از سربازی چیست؟
  • برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • بیش از ۷۳۶ هزار مسافر از پایانه مرزی سرو تردد کرده اند
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • پیروزی نوشاد عالمیان برابر بازیکن ۱۹ ساله با رنکینگ‌ جهانی ۲۹
  • پینگ‌پنگ باز ١٩ ساله چین تایپه حریف عالمیان در جدول اصلی
  • پینگ پنگ باز ١٩ ساله چین تایپه حریف نوشاد عالمیان در جدول اصلی شد