Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزشی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محلات گشایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری صبح محلات، با حضوراسکندر زندمعاون وزیر جهاد کشاورزشی ورئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در شهرستان محلات دو تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و یک تفاهم نامه پیرامون احداث شهرک ماهیان زینتی منعقد واولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرورش و تولید 210 میلیون قطعه بچه ماهی سهم ایران در حوزه آبزی‌پروری

اسکند زند، معاون وزیرجهاد کشاورزی ورئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز با اشاره تولید سالانه97.2 میلیون تُن آبزی در سطح جهان گفت: از این میزان 56 درصد صید و مابقی در حوزه آبزی پروری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: آبزی پروری در سطح دنیا در حال افزایش است چراکه مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم رو به رشد است و در کشور ما نیز تحقیقات در حوزه آبزی پروری در دستور کار است.با توجه به تلاش برای گسترش آبزی پروری در قفس در آینده شاهد افزایش میزان تولید خواهیم بود.

زند همچنین با اشاره به تولید 1.5 میلیارد قطعه ماهیان زینتی در سطح جهان اظهار کرد: در حال حاضر سهم کشور ما در تولید ماهیان زینتی 210 میلیون قطعه و سهم استان مرکزی 13.5 میلیون و سهم شهرستان محلات 11 میلیون قطعه است.با توجه به وضعیت شهری محلات این میزان قابل توجه است و با راه اندازی شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات و افزایش 10 میلیون قطعه‌ای شاهد رشد چشمگیری جایگاه پرورش ماهیان زینتی در استان و کشور خواهیم بود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ورئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین افزود:در حال حاضر تقاضاهای زیادی در سطح کشور برای احداث مجموعه‌های تحقیقاتی جدید داریم که از طرف مسئولین نیز در حال پیگیری است ولی در 4 سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای افزایش کمیت مراکز تحقیقاتی نداشته استاما در این میان تنها دو کار در سطح کشور انجام شده که هر دو نیز در سطح شهرستان محلات بوده است.

وی ادامه داد:ارتقاء مرکز تحقیقات گل و گیاه به پژوهشکده ملی گل و گیاه و تصویب آن در وزارت علوم با ردیف بودجه مستقل و راه اندازی مرکز تحقیقات ماهیان زینتی محلات با پیگیری های بسیار جدی آقای دکتر سلیمی نماینده شهرستان محقق شده است.

در پایان این مراسم دو تفاهم نامهبا شرکت‌های دانش بنیان و یک تفاهم نامه پیرامون احداث شهرک ماهیان زینتی منعقد واولین شرکت تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی کشور در محلات گشایش یافت.

تحقق مصوبات سفر ریاست جمهوری مهم‌ترینمطالبه مردم محلات

علی زینی وند فرماندار شهرستان محلات در جلسه بررسیمشکلات حوزه کشاورزی محلات که با حضور اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در فرمانداری محلات برگزار شد ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری‌های مسئولان در سطح شهرستان و استان برای شروع عملیات احداث شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات گفت:دولت یازدهم با انتخاب مسیر درست در کشور که مبتنی بر پژوهش و تحقیق در تعیین راه صحیح است، زمینه توسعه کشور را هموار ساخته است.

وی ادامه داد: در جوار دهکده گل و گیاه شهرستان محلات زمینیبه مساحت ۱۷ هکتاری برای احداث شهرک ماهیان زینتی اختصاص پیدا کرده و در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص یافته است.

زینی وند، یکی از درخواست های مهم مردم و مسئولان شهرستان را اختصاص بودجه مذکور ظرف ۲ سال زمان تعیین شده برای احداث شهرک دانست و بیان کرد: امیدواریم با تحقق این امر شاهد بهره برداری از اولین شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات باشیم چراکه این امر نقشی موثر در توسعه اشتغال پایدار در سطح شهرستان محلات دارد.

احداث شهرک ماهیان زینتی محلات نیازمند مساعدت مسئولین/یک‌پنجم، سطح زیرکشت گل و گیاه کشور در محلات

حجت السلام علیرضا سلیمی،نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیر در این جلسه اظهار کرد:امروز پژوهش وتحقیقات بحث بسیار تعیین کننده ای در بخش کشاورزی است و اگر به تحقیقات و پژوهش توجه نشود در دنیا حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی ادامه با اشاره به قرارگیری نزدیک به یک‌پنجم میزان سطح زیرکشت گل و گیاه کشور در شهرستان محلات گفت: به وجود پژوهشکده گل و گیاه در شهرستان محلات یکی از ضروریات بود کهپس از آغاز به کار دکتر زند، یک ردیف بودجه با مساعدت ایشان در مجلس برای توسعه پژوهشکده دریافت شد که کمک بسیار بزرگی به رشد و توسعه آن کرد.

سلیمی همچنین با اشاره به بنیه خوب پژوهشکده از نظر هیئت علمی و کارهای زیرساختی بیان کرد: پژوهشگاه در زمینه توسعه آزمایشگاه نیاز به تقویت دارد و در صورت مساعدت مسئولان می‌توان در راستای حفظ گونه های نایاب گیاهی بخصوص میوه جات بومی شهرستان که برخی از آنها در کشور وجود ندارد و در حال فراموشی است اقدامات مناسبی انجام داد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از کمک 500 میلیون ریالی امام جمعه شهر محلات از طرف موسسه غدیر خاطرنشان کرد: احداث و راه اندازی شهرک ماهیان زینتی محلات نیازمند مساعدت مسئولین کشوری ست و از وزارت جهاد کشاورزی نیز توقع داریم در این زمینه مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

ظرفیت تولید ماهیان زینتی 10 میلیون قطعه افزایش می یابد

علی بابایی, رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: افتتاح مرکز تحقیقات دانش بنیان ماهیان زینتی، که امروز افتتاح می‌شود در سطح ملی به ارتقاء دانش پرورش ماهیان زینتی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی از ظرفیت‌های علمی کشور هستند که در امر اقتصادی کردن کشاورزی موثر خواهند بود و پژوهشکده گل و گیاه و ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات نیز در همین راستا دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

بابایی با اشاره به تصویب 60 میلیارد ریال اعتبار سفر ریاست جمهوری برای احداث شهرک ماهیان زینتی در محلات بیان کرد: با تصویب این اعتبار در کارگروه امور زیربنایی در انتظار تخصیص هستیم وبا افتتاح این شهرک که دومین شهرک ماهیان زینتی کشور نیز خواهد بود به زودی شاهد افزایش 10 میلیون قطعه‌ای ظرفیت تولید ماهیان زینتی در سطح استان خواهیم بود که این امر نقش بسزایی در اشتغال پایدار و صادرات غیر نفتی موثر خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خاتمه با اشاره به جایگاه مناسب شهرستان محلات در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی خاطر نشان کرد:سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزیبرای تقویت زیر ساخت‌های پرورش ماهیان زینتی آمادگی کامل دارد و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۰۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و آبزی پروری قشم
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی