Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@00:26:08 GMT

اولین پروژه شهر کابلی کشور به بهره‌برداری رسید

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۲۰۳۷۲

اولین پروژه شهر کابلی کشور به بهره‌برداری رسید

صفیه خانه آب، مجتمع آبرسانی روستای ورین و پروژه اولین شهر کابلی کشور با حضور معاون وزیر نیرو در شهرستان محلات، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقلپایگاه خبری صبح محلات،در مراسمی با حضور دکتر محسن بختیار معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی تصفیه خانه آب شهرستان محلات،مجتمع آبرسانی روستای ورین و پروژه اولین شهر کابلی کشور هر یک با اعتباری بالغ بر ۴۷ و ۳۰ میلیارد و ۱۹۵۰۰ میلیون ریال به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصفیه خانه آب شهرستان محلات با اعتبار ۴۷ میلیارد ریالی و بکارگیری یک باب مخزن به ظرفیت هزار مترمکعب، یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه، سه واحد فیلتراسیون با مجموع ظرفیت ۲۲۵ لیتر در ثانیه و خطوط انتقال بین مخازن بطول ۲۶۰۰ متر وظیفه تصفیه حق آبه شهرستان محلات از خط انتقال قم را برعهده دارد کهبهره برداری آزمایشی آن از سال گذشته و با نزدیکی به فصل گرما و به منظور جلوگیری از قطع آب شرب در محلات و نیم‌ور آغاز شده بود، صبح امروز با حضور معاون وزیر نیرو به شکل رسمی افتتاح ‌شد.

۱۳ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهرستان باقی مانده است

عبدالرضا خلیلی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در این مراسم گفت: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تاکنون یک ریال بودجه از دولت برای اجرای پروژه‌های خود دریافت نکرده است؛ وبرای اجرای این پروژه ۴۷ میلیارد ریال هزینه کرده که البته سنگ بنیای اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرستان محلات با قول کمک ۱۵ میلیارد ریالی یکی از خیرین آغاز شد و در نهایت ۱۱ میلیارد ریال از مبلغ مساعدت شده تحقق یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای بیش از ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر محلات اظهار کرد: از مجموع کل پروژه شبکه فاضلاب شهر محلات تنها ۱۳ کیلومتر باقی مانده است که در صورت تامین اعتبار، انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی همچنین با اشاره به بحران آب در استان بخصوص منطقه محلات، مدیریت مصرف و مدیریت منابع را بهترین راهکار مقابله با بحران آب دانست و بیان کرد: در مسیر خط انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم با همت و تلاش مسئولین استانی توانستیم ۲۷.۵ میلیون مترمکعب آب برای ۴ شهرستان خمین، محلات، دلیجان و ساوه دریافت کنیم که قطعا این میزان دریافت نقش بسزایی در کاهش بحران آب خواهد داشت.

علی زینی‌وند فرماندار شهرستان محلات نیز با اشاره به محدود بودن منابع آب شهرستان محلات، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه خانه آب محلات را دارای نقشی اساسی در تامین آب شرب شهرهای محلات و نیم‌ور دانست و بیان کرد: دریافت حق آبه از خط انتقال قم کار ویژه ای بود که تاثیر فراوانی بر کاهش بحران آب شرب شهرستان داشته و البته مسئولین و مردم باید برای مدیریت منابع و صرفه جویی برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از کمک مسئولین استانی در ایجاد و بهره برداری از تصفیه خانه آب شهر محلات گفت: به علت تهیه آب اصلی این خط لوله از منابع آب رو باز در هر بار بارندگی، شاهد افزایش کدورت آب و غیر قابل شرب شدن آب می‌شدیم که اجرای این پروژه نگرانی‌های موجود در زمینهسلامت آب را از بین برده است.

وی اجرای این پروژه در شرایط سخت اقتصادی کشور را کاری ویژه دانست و افزود: از مسیر خط لوله آب قم، مقدار ۲۵ لیتر بر ثانیه آب برای تعدادی از روستاهای شهرستان سهمی از وزارت نیرو دریافت شده است و مسئولین شهرستان خواستار مساعدت مسئولین برای تصفیه و پمپاژ آن در همین مکان تصفیه خانه هستند تا مشکل آب شرب روستاها نیز به صورت کامل حل شود.

اولین شهر کابلی در محلات به بهره‌برداری رسید

در ادامه سفر معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو به شهرستان محلات پروژه شهر کابلی که به منظور اصلاح شبکه فشار ضعیف شهر محلات با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال اجرایی شده است نیز به بهره برداری رسید.

در این طرح ۱۰۵ کیلومتر از شبکه اصلاح و ۱۳۵۰ دستگاه چراغ‌های روشنایی معابر اصلاح و تعدیل شده که باعث صرفه جوییسه میلیون کیلووات ساعتی برق، ۸۱۰ هزار لیتریسوخت و همچنین کاهش خاموشی تا میزان۷۰ درصدی در سطح شهر محلات شده است.

این طرح همچنین موجب کاهش شاخه زنی و هرس درختان به میزان ۴۸ کیلومتر شده است.

محمد اله‌دادمدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در حاشیه بهره‌برداری از اولین شهر کابلی کشور گفت: یکی از مسئولیت‌های شرکت‌های توزیع برق، هرس سرشاخه‌درختان مزاحم شبکه برق در راستای جلوگیری از حوادث است که با توجه به وجود درختان کهنسال چنار در سطح شهرستان محلات، اجرای این ماموریت در برخی مواقع غیر ممکن و در برخی مواقع نیز بسیار دشوار بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های متصور در صنعت برق، توسعه شبکه‌های زیر زمینی برق است که اجرای این پروژه نیز در شهر محلات به علت حضور ریشه‌های قطور درختان و امکان آسیب به درختان غیرممکن بود و به همین دلیل اجرای پروژه تعویض سیم‌های برق با کابل خود نگهدار در سطح شهر محلات در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی همچنین با اشاره به مصرف بیش از اندازه منابع در سطح کشور خاطرنشان کرد: همیشه در مسابقه بین تولید انرژی و مصرف، تولید بازنده است و این در حالیست که برای تولید انرژی از منابعی استفاده می‌شود که قالبا تجدیدپذیر نیستند و این امر در آینده آسیب‌های فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

آخرین بخش سفر کوتاه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو به شهرستان محلات بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی روستای ورین شهر محلات افتتاح بود.

در این آیین که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای ورین شهر محلات برگزار شد،۴ روستای طایقان، عیسی آباد، ورعلیا و ور سفلی شهر محلات با جمعیتی بالغ بر ۹۷۳ نفر از آب شرب بهره‌مند شدند.

این مجتمع آبرسانی با اعتباری بالغ بر ۱۹۵۰۰ میلیون ریالاز محل صندوق توسعه ملی اجرایی شده است که در آناحداث ۵ باب مخزن ذخیره آب مجموعا با حجم ۹۵۰متر مکعب،ایجاد خطوط انتقال و شبکه توزیع آب به طول ۴۶ کیلومتر، حفر یک حلقه چاه، احداث دو باب ایستگاه پمپاژ، ایجاد خطوط انتقال برق به طول ۱۳۳۰ متر و نصب ۷۹۸ فقره انشعاب آب انجام شده است.

در حاشیه حضورمعاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو به شهرستان محلات، دکتر علی زینی‌وند فرماندار و حجت‌السلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف حق آبه شهرستان محلات از قم‌رود، مساعدت مسئولین آبفای استان برای احداث ایستگاه پمپاژ پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر محلات به منظوره استفاده در دهکده گل و گیاه محلات، تعیین تکلیف احداث ساختمان جدید توزیع برق شهرستان محلات و همچنین بررسی موضوع آب سرچشمه محلات شدند.

محسن بختیار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به تاثیرات مثبت تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای مردم شهرستان محلات و همچنین اجرای پروژه شهر کابلی کشور در محلات گفت: وزارت نیرو متعهد است در حد توان خود زمینه توسعه کشور را با اقدامات مختلف خود فراهم کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو همچنین در پاسخ به درخواستهای مسئولین شهرستان بیان کرد: نحوه واگذاری حق آبه روستاهای محلات که از قبل در وزارت نیرو نیز مصوب شده است باید مورد بررسی قرار گیرد و پیرودرخواست‌ها دستگاه‌های مرتبط استانی موظف به بررسی موضوع آب سرچشمه و احداث ساختمان جدید اداری شهرستان هستند.

لازم به ذکر است در این مراسم از خیر پروژه تصفیه خانه آب محلات و همچنین جمعی از فعالان پروژه احداث تصفیه خانهپ آب محلات تقدیر شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی

با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، استاندار مرکزی و نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی، طرح آب‌رسانی مجتمع شهید سلیمانی شامل آب‌رسانی به دو شهر شازند و آستانه و ۱۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب استان، هاشم امینی امروز _دوشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی اظهار کرد: خدمتگزاری به مردم در کشور سرعت گرفته و در استان مرکزی نیز خدمت به مردم با نگاه جهادی در جریان است.

وی افزود: صنعت آب و فاضلاب وظیفه تأمین آب شرب بهداشتی مردم و جمع‌آوری فاضلاب را به عهده دارد که در این دولت با کار شبانه‌روزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب رفاه و آسایش مردم تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: امروز نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه آغاز خواهد شد و مردم این مناطق از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

امینی ادامه داد: جهاد آبرسانی در کشور یک اتفاق بزرگ از سوی دولت بود که با هدف تأمین آب پایدار در ۱۰۰۰۰ روستا رقم خورد که تا به امروز ٥٢٠٠ روستا آبرسانی و در سال جاری با همکاری شرکت‌های آب و فاضلاب، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) خیرین و بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید.

وی از همکاری صنایع شهرستان در بازچرخانی پساب فاضلاب قدردانی کرد و افزود: استفاده از ظرفیت پساب به پایداری چرخ صنعت و عدم آلودگی آب شرب در منطقه نقش به‌سزایی دارد.

در بخشی دیگر نیز فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی اظهار کرد: پروژه‌های آبرسانی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در کنار حوزه‌های مختلف در سطح استان است.

وی با اشاره به جهاد آبرسانی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در کشور اظهار کرد: در فاز اول ٦٧ روستا و در فاز دوم ١٣١ روستا استان مرکزی که مشکل آب داشتند با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام است.

وی تصریح کرد: دولت به تأمین مهم‌ترین موضوع رفاهی مردم که آب است توجه ویژه‌ای دارد و از مردم انتظار می‌رود به صورت بهینه آب را مصرف کنند.

حشمت‌الله عباسی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به موضوع منابع آب پایدار و شرب بهداشتی و همچنین جهاد آبرسانی به روستاها اهمیت ویژه‌ای قائل شده است، اظهار کرد: این طرح شامل ساخت تصفیه خانه آب با ظرفیت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه، احداث دو باب مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب، اجرای ۳۷.۵ کیلومتر خط انتقال آب است.

وی افزود: در این طرح همچنین احداث یک باب ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۳۵ لیتر ثانیه، احداث یک باب سوله، احداث پست برق ۱۶۰ کیلو ولت آمپر، با صرف هزینه‌ای بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

عباسی ادامه داد: در راستای اجرای خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، و همچنین واگذاری پساب به صنایع نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه این آئین نصب انشعاب فاضلاب در شهرهای شازند و آستانه آغاز شد.

کد خبر 749843

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌ برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به دو شهر و ۱۰ روستا در شهرستان شازند مرکزی
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان