Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان، عنوان کرد: متاسفانه عليرغم آنکه در سطح جهان آمار کودکان کار رو به کاهش بوده اما در ايران شاهد افزايش تعداد کودکان کار هستيم و تا زماني که ساختارهاي اقتصادي کشور اصلاح و فقر ريشه کن نشود، اين روند ادامه خواهد داشت.

طاهره پژوهش در گفت و گو با ايسنا گفت: زمانيکه حداقل دستمزد يک کارگر 800 هزار تومان است، درحاليکه قيمت اجاره خانه ها سر به فلک ميزند، با يک محاسبه سرانگشتي مي توان فهميد که با اين ميزان حقوق و دستمزد حتي نمي‌توان يک سرپناه مناسب داشت و از حداقل ها بهره مند بود؛ به اين ترتيب وقتي از اوضاع اقتصادي نا به سامانمان آگاه نيستيم و ساختارهاي غلط را اصلاح نميکنيم؛ عجيب نيست که در آيين نامه هايمان مدعي آن شويم که با پرداخت ماهيانه 50 هزارتومان به هر کودک کار مي توان آنان را به چرخه تحصيل برگردانده و از رشد اين معضل در کشور جلوگيري کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه ضمن تاکيد بر اينکه مسئله کودکان کار بايد مسئله همه باشد و بايد بدانيم بدون همکاري همه جانبه اين معضل در کشور حل نخواهد شد، افزود: چنانچه بخواهيم کودکي را از چرخه توليد خارج کنيم، بايد درک صحيحي از شرايط اجتماعي و اقتصادي کشور داشته باشيم.
پژوهش ادامه داد: متاسفانه کودکان کار درحال حاضر هزينه اجاره خانه و معيشت خانواده خود را تامين مي کنند و اگر کار را از آنها بگيريم به طور کلي از صحنه روزگار محو خواهند شد؛ به همين دليل است که مسئولين بايد در جهت اصلاح ساختارها اقدام کنند.
وي در ادامه ضمن بيان آنکه براساس پيمان نامه حقوق کودک، هر کودک بايد تحت مراقبت و حمايت هاي خانواده از کودکي تا بزرگسالي قرار گيرد و بتواند با توجه به بالاترين استانداردهاي جامعه رشد همه جانبه داشته و استعدادهايش شکوفا شود؛ گفت: دولت ها موظف به تضمين رشد کودکان هر جامعه هستند؛ به اين ترتيب مسئله کودکان کارنيز يک موضوع اجتماعي بوده که از فقدان مديريت اجتماعي و نداشتن آمار هاي صحيح ناشي مي شود و قابل تقليل به قشر و گروه خاصي نيست.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه با تاکيد بر آنکه علت اصلي شکل گيري کار کودک در هرجامعه ناسالم بودن ساختارهاي اقتصادي آن جامعه است، افزود: با مطالعه تاريخ کودکي به کار کودک به ويژه در بخش هاي کشاورزي بعنوان نيروي کار مواجه مي شويم؛ اما در دوران روشنگري و در حقيقت از قرن 16 ميلادي که بحث "تعليم و تربيت" کودکان مورد تاکيد قرار گرفت، دنيا به اين نتيجه رسيد که با تربيت کودکان مي توان جامعه بهتر و سالم تري داشته و پس از آن کودکان از افرادي "خرج درآر" به افرادي "خرج تراش" تبديل شدند.
پژوهش ادامه داد: در خصوص کار کودک در ايران نيز شاهد آن بوديم که در گذشته کودکان ايراني در بخش هاي کشاورزي فعال بودند؛ اما اين بار به دنبال آن هستيم تا از اشکال پنهان کار کودک، به ويژه دختران صحبت کنيم، که کار در کارگاه هاي "قاليبافي" يکي از اشکال آن است؛ به طوريکه بخش عمده اي از کار بافت فرش ايراني که آنقدر در جهان مطرح است به دوش کودکان،به ويژه دختران بوده است.
وي ادامه داد: اين درحاليست که "کنوانسيون ممنوعيت و اقدام فوري براي محو بدترين اشکال کار کودک" در سال 1999 تصويب و در سال 1378 در ايران تاييد و در تاريخ 23 آبان سال 1380 به تصويب شورا نگهبان رسيده است. در اين کنوانسيون تمامي جوانب اعم از ممانعت کار کودک در اماکني که رشد و تحصيل وي را به خاطره مي اندازند، تعيين سن کودکي تا 18 سال و...در نظر گرفته شده است؛در واقع طبق اين کنوانسيون در گير کردن کودک در آن دسته از فعاليت هاي اقتصادي که مانع تحصيل، آموزش و رشد همه جانبه آنها مي‌شود، ممنوع است.

نياز است خانواده هاي کودکان کار شناسايي و يارانه اي براي آنها در نظر گرفته شود
پژوهش ادامه داد: اين درحاليست که متاسفانه با وجود تصويب اين قانون در سال 1380 و ابلاغ آن به وزارت کار در سال 1382، هنوز هم شاهد آن هستيم که اين وزارتخانه که مسئوليت اجرايي آن را برعهده دارد، اين کنوانسيون را اجرا نمي کند و درخواست انجمن حمايت از حقوق کودکان آنست که به تعهدات خود در رابطه با پيمان نامه ها و کنوانسيون هاي بين المللي عمل کند.
وي در ادامه به تلاش در جهت تدوين"آيين نامه حمايت هاي اجتماعي از کودکان کار" اشاره کرد و گفت: مدت ها براي تدوين "آيين نامه حمايت هاي اجتماعي از کودکان کار" در جلسات مشترک وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي با نمايندگان شبکه ياري کودکان کار و خيابان، تلاش شد اما پس از تدوين،اين آيين نامه اجرايي نشد و متاسفانه از سال گذشته هيچ گونه اقدامي در راستاي اجرايي شدن آن صورت نگرفته است.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه ضمن تاکيد بر آنکه نياز است خانواده هاي کودکان کار شناسايي و يارانه اي براي آنها در نظر گرفته شود؛ اظهار کرد: خانواده هايي که زير خط فقر هستند، دريافتي بسيار محدودي داشته و قادر به تامين حداقل هاي زندگي خود نيستند؛ به اين ترتيب نياز است تا وضعيت پرداخت يارانه هاي نقدي نيز در کشور اصلاح شود.
پژوهش تصريح کرد: به جاي پرداخت يارانه يکسان به تمامي اقشار جامعه،از بالاي شهر تا پايين شهر، بايد يارانه را تنها به آن دسته از افراد جامعه که مشکلات مالي داشته و بدون حمايت هاي دولت قادر به ادامه روند طبيعي زندگي خود نيستند،دريافت کنند.
وي افزود:اين شناسايي ها بايد از طريق وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي صورت گرفته و از طريق همين وزارتخانه ارائه خدمات مددکاري به اين خانواده ها در دستور کار قرار گيرد؛ تا بتوان با ارائه خدمات صحيح آنان را به توانمندي اقتصادي رساند تا در بلندمدت حتي نيازمند دريافت يارانه هم نباشند که البته اجراي تمامي اين اقدامات نيازمند اصلاح ساختارهاي اقتصادي و اجتماعي کشور است.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه به بردگي کودکان کار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر "بردگي کودکان کار" يکي ديگر از مشکلاتي است که با آن مواجه ايم، به طوريکه شاهد بردگي کودکان کار به ويژه کودکان کار مهاجر و به طور خاص در منطقه دروازه غار و هرندي هستيم ؛ برخي از اين کودکان حتي براي حمام کردن هم بايد از استاد کار و يا صاحب کار خود اجازه بگيرند و يا برخي اوقات تا ساعت 12 شب مشغول کار هستند و حتي بيش از 2 ساعت در روز وقت خالي ندارند.
پژوهش ادامه داد: متاسفانه اين کودکان هيچ کارت شناسايي نداشته و حتي در صورت تضعيف حقوق و يا عدم دريافت دستمزدشان، نمي توانند به مراجع قضايي شکايت کنند و يا حتي در خصوص کودکان کار مهاجر وقتي به اورژانس اجتماعي مراجعه مي کنيم بعلت مهاجر بودن به مسائلشان رسيدگي نمي شود؛ در اين ميان کودکان کار ايراني هم هيچ آگاهي از حقوق خود ندارند.
وي همچنين عنوان کرد: علاوه بر تمامي اين مشکلات، مسائل و آسيب هاي کارگاه هاي کمتر از 10 نفر که مشمول قانون کار نمي شوند نيز يکي از معضلات است؛ زيرا بسياري از کودکان کار در اين کارگاه ها مشغول کار هستند.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه به مسئله ازدواج زودهنگام کودکان دختر نيز اشاره کرد و گفت:تا کنون ازدواج کودکان در سنين پايين را جزء کار کودک محسوب نمي کرديم، اما کودکي که مجبور مي شود در 10 سالگي مسئوليت يک خانه و زندگي را برعهده گيرد هم مشمول کار اجباري شده است.
پژوهش همچنين ضمن بيان آنکه متاسفانه طرح بيمه همگاني سلامت براي اين کودکان پيگيري نشد و آنها مشمول بيمه نمي شوند و هزينه درماني بسيار بالايي دارند؛ گفت: عدم آشنايي اين کودکان با معيارها و شاخص هاي سلامت نيز يکي از مشکلات و چالش هاي اصلي ما در راه رساندن آنان به سلامتي است.
وي ادامه داد: حدود 12 سال است که به دنبال آن هستيم که بهزيستي از طريق وزارت بهداشت يک بيمارستان را در سطح شهر به کودکان کار اختصاص دهد؛ اين درحاليست که زماني بهزيستي مدعي شد که اين مسئله را پيگيري و به زودي محقق خواهد شد اما تاکنون شاهد تحقق آن نبوده ايم.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان افزود: اختصاص يک بيمارستان به کودکان کار هيچ هزينه اي براي دولت ندارد؛ اين درحاليست که با اختصاص اين بيمارستان و اعلام آنکه تمامي کودکان کار در مناطق شوش، ناصر خسرو و...با اخذ معرفي نامه از سمن هاي فعال در اين حوزه مي توانند براي دريافت خدمات درماني مراجعه و از خدمات رايگان بهره مند شوند، بسياري از آسيب هاي موجود در حوزه کودکان کار نيز کاهش خواهد يافت.
پژوهش همچنين بااشاره به تجربه موفق اين کار در ساير کشورها، عنوان کرد: درحال حاضر تمامي کودکان کار در هندوستان چنانچه به هر بيمارستاني در هرنقطه اي از هند مراجعه کنند، درمانشان رايگان است،به اين ترتيب ما مي توانيم از تجربه موفق ساير کشورها نيز در اين زمينه الگوبرداري کنيم.
وي در ادامه ضمن بيان آنکه کودکان کار امنيت ندارند و وقتي يک کوک از 10 سالگي مجبور به کار کردن مي شود،بايد در 30 سالگي بازنشسته شود؛ اظهار کرد: متاسفانه بعلت عدم حمايت هاي اجتماعي چرخه فقر در ميان کودکان کار ادامه پيدا مي کند و اين مسئله در ميان کودکان کولي بسيار به چشم مي آيد، براي مثال شاهد آن هستيم که کودکي که سال 78 خود، تحت پوشش انجمن حمايت از حقوق کودک بوده، در حال حاضر پدر شده و الان زن و فرزندانش درحال کار کردن هستند.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان همچنين ضمن بيان آنکه به علت پايين بودن کيفيت آموزشي آمار زيادي از ترک تحصيل در کشور وجود دارد؛ اظهار کرد: حتي کودکاني که از سنين پايين تحت پوشش انجمن‌هايي مانند انجمن حمايت از حقوق کودک و پيگيري‌هاي مددکاري قرار دارند زماني که به سن دبيرستان مي رسند علاقه‌اي به ادامه تحصيل نداشته و با يک چرخ در ناصر خسرو مشغول به کار مي شوند.
پژوهش درخصوص علت اين مسئله اظهار کرد: وضعيت نامطلوب موجود در مدارس و همچنين ادعا کودکان مبني براينکه درس خواندن در ايران آينده‌اي ندارد علت ترک تحصيل در مدارس است ضمن آنکه وقتي ، مي‌توان به راحتي ديپلم و يا حتي مدارک تحصيلي بالاتر را در جامعه خريد؛ طبيعي است که شاهد ترک تحصيل باشيم.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه ضمن تاکيد بر آنکه يکي از حقوق اصلي کودکان مساله "آموزش" است گفت: در قانون اساسي تحصيلات دوره ابتدايي اجباري و به تحصيل رايگان کودکان تاکيد شده است؛ علاوه بر قانون اساسي به علت آنکه ايران "کنوانسيون حقوق کودک" را پذيرفته موظف است به مفاد آن کنوانسيون عمل کند که در آنجا نيز بر تحصيل رايگان و اجباري کودکان تاکيد شده است.
نايب رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان در ادامه به کيفيت آموزشي مدارس کشور اشاره کرد و گفت: تا زماني که مدارس ايران به محل دوستدار کودک تبديل نشوند وضعيتي بهتر از اين نخواهيم داشت زيرا کودک بايد بتواند ويژگي‌ها و توانمندي‌هاي خود را در مدرسه کشف کند، پرسشگري آزادانه داشته باشد تا توانايي کشف راه‌هاي پيشرفت را فراگيرد، در غير اين صورت فرد در مدرسه به کودک منفعلي تبديل مي‌شود که انگيزه لازم را براي ادامه تحصيل ندارد؛به اين ترتيب کودکان حضور در بازارکار را به حضور در مدرسه ترجيح داده و روزبه روز به تعداد کودکان کار در کشور افزوده خواهد شد.
پژوهش در پايان عنوان کرد: در حال حاضر مشکل ما در آموزش و پرورش کيفيت آموزشي و آموزش‌هاي مبتني بر تنبيه، سرزنش و... است؛ در نتيجه اين گونه رفتارها خواهيم ديد که اين کودکان جذب بازار کار شده و در معرض آسيب‌هاي متعدد اجتماعي قرار مي‌گيرند و زماني که فرد دچار اين آسيب‌ها شود نيز به کشور هزينه‌هاي زيادي تحميل خواهد شد در حالي که مي‌توان به آساني و با هزينه بسيار کمتر مدارس را احيا کرده و شرايط آموزشي را از نظر کيفيتي بهبود بخشيد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت که بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر تاکنون به شهادت رسیده اند.

براساس گزارش القدس العربی، راسل طی یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک، طبق بیانیه سازمانش افزود: هزاران نفر (به بیماری) مبتلا شده‌اند و هزاران نفر در آستانه قحطی هستند.

نهاد زنان سازمان ملل برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا به شهادت می‌رسد. این بیانیه می‌افزاید که از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۱۰ هزار زن در غزه کشته شده اند و ۶ هزار نفر از آنها ۱۹ هزار کودک یتیم بر جای گذاشته‌اند.

تس اینگرام، سخنگوی یونیسف که اخیراً از غزه بازدید کرده است، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که آنچه او را متعجب کرده تعداد کودکان زخمی است که دیده است. او در این خصوص افزود که این کودکان را نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در خیابان‌ها، در پناهگاه‌های موقت آنها و مکان‌هایی که زندگی می‌کنند، دیده است.

در همین راستا پیش از این می جولان، نماینده زن کنست رژیم صهیونیستی گفت: هر کودک فلسطینی هشتاد سال دیگر به نوه های خود خواهد گفت که یهودیان با ما چه کردند. من شخصا به کشتن نوزادان و ویرانی غزه افتخار می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل تا کشف گور دسته جمعی در بیمارستان الشفا
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • کودکی در قرن بیست‌ویکم | ببینید
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان