Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: گاز مخزن مزدوران که گازی پرفشار است با ۳.۵ درصد گاز سولفوره و ۶.۵ درصد گاز کربنیک، این مخزن را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «محمد مام‎بیگی» مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: منطقه عملیاتی خانگیران تنها منطقه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است و در این منطقه دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی در مدار بهره برداری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این دو میدان 63 چاه به همراه 5 مجموعه جمع آوری گاز، 500 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز و 300 کیلومتر خطوط انتقال برق داریم.

مام بیگی با بیان اینکه گاز 6 استان کشور از این منطقه عملیاتی تأمین می شود، گفت: گاز مورد نیاز استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از استان سمنان از تولیدات منطقه عملیاتی خانگیران تأمین می شود که روزانه در حدود 43 تا 48 میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری ارسال می شود.

وی ادامه داد: در سال 95 حدود 6 درصد از نیازهای گازی کشور از طریق دو میدان گازی خانگیران و گنبدلی تأمین شده و در مجموع 2.8 درصد از کل ذخایر گازی ایران در این دو میدان است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق با بیان اینکه خبرهای خوشی از میدان‎های توس و کشف‎رود در راه است، گفت: فرایند توسعه میدان توس ظرف یک سال آینده آغاز می‎شود.

وی افزود: پس از نتایج موفق حاصل از حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در این میدان، مطالعه توس در دستور کار قرار گرفت و برآوردهای اولیه حاکی از این است که در صورت توسعه این میدان، برداشت روزانه سه تا پنج میلیون متر مکعب گاز امکان‎پذیر می‎شود و این میزان تولید می‎تواند جایگزین خوبی برای کاهش تولید مخزن مزدوران طی سال‎های آینده باشد.

مام‎بیگی از انجام مطالعات آستان قدس بر روی میدان توس خبر داد و گفت: این مطالعات انجام شده و نتایج آن به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ارائه شده است.

وی افزود: همچنین از سال گذشته، دکل مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در میدان کشف رود مستقر شده و امیدواریم طی ماه‎های آینده، خبرهای خوشی از این میدان بشنویم و شاهد تداوم تامین پایدار گاز شمال شرق کشور با تکیه بر ظرفیت‎های موجود باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در خصوص وضعیت مخزن گازی شوریجه B تصریح کرد: این مخزن که دارای گاز شیرین است، در سال 1347 کشف شده و بهره برداری از آن از سال 1353 آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هفت چاه این مخزن حدوداً روزانه تا 1.6 میلیون مترمکعب گاز تولید شده و پس از تفکیک میعانات گازی در تفکیک گرهای سرچاهی، به واحدهای نمک زدایی ارسال می شود.

مام بیگی با بیان اینکه حدود 94 درصد ذخایر قابل استحصال مخزن شوریجه D تا سال 93 برداشت شده است، گفت: از همین سال مقرر شد مخزن شوریجه D به عنوان مخزنی راهبردی برای ذخیره‎سازی گاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: سال گذشته در مجموع 1.4 میلیارد متر مکعب گاز به این مخزن تزریق شد که اثر مثبت آن در زمستان و همزمان با قطع صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان مشهود بود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق میزان تزریق کنونی گاز به این مخزن را روزانه 9 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: اگر بتوان در هشت ماه نخست سال، روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه D تزریق کنیم، امکان برداشت گاز تا 20 میلیون متر مکعب در روز در چهار ماه پایانی سال فراهم می‎شود و تحقق این هدفگذاری می‎تواند در تامین پایدار گاز شمال شرق کشور موثر باشد.

مام بیگی از مخزن مزدوران به عنوان اصلی ترین مخزن گازی در مدار بهره برداری شرق کشور نام برد و گفت: منطقه خانگیران مشتمل بر سه مخزن مجزای مزدوران، شوریجه B و شوریجه D است که در این بین، گاز ترش تولیدی در مخزن مزدوران، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شمال شرق کشور است.

وی افزود: گاز مخزن مزدوران که گازی پرفشار است با 3.5 درصد گاز سولفوره و 6.5 درصد گاز کربنیک، این مخزن را به یکی از نادرترین مخازن گازی جهان تبدیدل کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مواجه نشدن با آسیب یا تلفات انسانی در این مخزن طی بیش از 30 سال که از بهره‎برداری آن می‎گذرد، نتیجه رعایت دقیق اصول ایمنی بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق از میدان گنبدلی به عنوان تنها میدان مشترک در مدار بهره برداری شمال شرق کشور نام برد و گفت: این میدان بخشی از یک میدان بزرگ است که در خاک ترکمنستان با نام میدان گازی دولت آباد شناخته می شود اما از نظر وسعت، یک هفتادم آن در ایران است.

وی افزود: در حالت معمول انتظار بود تولید گاز در این میدان حدود 6 سال پیش متوقف شود چرا که بیشتر گاز قابل استحصال آن با فشار موجود مخزن برداشت شده، اما با تلاش متخصصان شرکت و تعامل خوب و همراهی متخصصان پالایشگاه گاز شهید هاشمی‎نژاد، روند تولید در این میدان ادامه دارد و در حال حاضر روزانه 700 هزار مترمکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می شود.

مام‎بیگی با بیان اینکه متوسط ضریب بازیافت گاز در مخازن تحت نظارت نفت و گاز شرق حدود 75 تا 80 درصد است، اظهار داشت: از مجموع حدود 640 میلیارد متر مکعب ذخایر گاز قابل استحصال منطقه عملیاتی خانگیران، تاکنون 347 میلیارد متر مکعب گاز برداشت شده و حدود 300 میلیارد مترمکعب گاز قابل برداشت در این منطقه عملیاتی با توجه به ذخایر کشف شده وجود دارد که ممکن است با کشف ذخایر جدید، این میزان در طی سالهای آتی افزایش یابد.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۲۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال انتقال میدان میوه و تره بار و خشکبار قزوین هستیم

شهردار قزوین، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با همراهی و همدلی مدیران استانی، پروژه جابه‌جایی میدان میوه و تره بار، بنکداران و خشکباران اجرایی شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مهدی صباغی در آیین افتتاح بهره‌برداری از فاز سوم نسیم شمال و ناوگان جدید حمل و نقل عمومی شهر قزوین ضمن تقدیر از همراهی مدیران استانی در اجرای این پروژه، اظهار داشت: پروژه مذکور در مدت چهار ماه انجام شد و در طول اجرای آن شاهد همدلی و تعامل خوبی در میان مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت گاز بودیم.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه کمربندی غربی شهر تکمیل شد و شهروندان می‌توانند در کمترین زمان منتهی الیه شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه شهر را بدون ترافیک تردد کنند. 

شهردار قزوین با اشاره به کلنگ‌زنی تقاطع غیرهم‌سطح دفاع مقدس به عنوان یکی از بزرگترین تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر قزوین، گفت: با افتتاح کمربندی نسیم شمال و با هماهنگی شورای ترافیک و پلیس، احداث این تقاطع وارد فاز عملیاتی می‌شود و امیدواریم در دو سال بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم. 

صباغی تاکید کرد: شهر قزوین ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خوبی دارد و باید قدر آنها را بدانیم و با همدلی و اتحاد بین مدیران شهری زمینه پیشرفت و توسعه شهر قزوین را فراهم کنیم.

وی در ادامه از افتتاح و بهره‌برداری چندین پروژه شهری در چند روز آینده خبر داد و گفت: بهره‌برداری از پارکینگ خودروهای سنگین در شهرک دانش و ناصرآباد، افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی بازار و نصب شیرهای هیدرانت آتش نشانی در بازار از جمله پروژه‌هایی است که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

شهردار قزوین عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با همراهی و همدلی مدیران استانی، پروژه جابه‌جایی میدان میوه و تره بار، بنکداران و خشکباران اجرایی شود.

صباغی در پایان تاکید کرد: شهروندان باید آگاه باشند که این پروژه‌ها با عواید مالیات برارزش افزوده و عوارض‌های پرداختی آنان ساخته می‌شود.

در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: همت جهادی و همراهی مدیران شهری و استانی زمینه‌ساز پیشرفت قزوین است. 

وی اضافه کرد: این پروژه با مدیریت جهادی شهردار، همراهی اعضای شورای اسلامی شهر قزوین، همدلی مدیران شهری و استانی و در مدت چهار ماه تکمیل و به بهره‌برداری رسید که قابل تقدیر است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، گفت: در اجرای این پروژه، صیانت از باغستان نیز اتفاق افتاده و تعریض گذر و مسیر بدون آسیب به باغستان سنتی انجام شده که بسیار ارزشمند است.

وی همچنین از بهره‌برداری ناوگان عمومی جدید و نوسازی شده به عنوان یه اقدام خوب شهرداری یاد کرد، گفت: مردم مطالبات زیادی در این حوزه دارند و نوسازی ناوگان اقدام ارزشمندی است و رفاه و آسایش شهروندان را به دنبال دارد. 

محمد بیگی تاکید کرد: با همت جهادی و همراهی مدیران می‌توانیم پیشرفت و توسعه بیش از پیش را در سطح شهر قزوین را شاهد باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این دوره ششم شورای اسلامی شهر قزوین شاهد اقدامات و کارهای خوبی هستیم که نشان از همدلی شورا و شهرداری دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به دنبال انتقال میدان میوه و تره بار و خشکبار قزوین هستیم
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • کم‌بارشی‌های کشور جبران شد؟!