Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا امیر سلیمانی‌مقدم افزود: مجلس «تجارت حضرت محمد(ص) و ازدواج با حضرت خدیجه(س)» پیش از این توسط زنده‌یاد جابر عناصری گردآوری و به چاپ رسیده است .
بنابر اعلام روز جمعه هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی سلیمانی مقدم اظهار کرد:اشعار این نسخه از نظر وزن و قافیه اشکالاتی داشت و آن را بازنویسی کردم و در چندین مورد مضمون برخی اشعار با تاریخ و یا منطق هم‌خوانی نداشت که این موضوع مورد تایید چند تن از استادان قرار گرفت و تمام موارد مذکور حذف شده یا تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سلیمانی مقدم ادامه داد:ماحصل تغییرات فوق، نسخه‌ای‌ است که از ابعاد مختلف ادبی، تاریخی و منطقی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی با بیان اینکه سندیت تمام رخدادهای این مجلس شبیه‌خوانی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و اسناد با ذکر جزییات در دسترس است، اضافه کرد: بین تمام متون شبیه‌خوانی که تاکنون دیده‌ام، این مجلس کوتاه‌ترین و در عین حال اثربخش‌ترین دیالوگ‌ها را دارد. به طور معمول برای بیان هر مطلبی اشعار نسبتا طولانی خوانده می‌شود ولی در این نمایش تمام کاراکترها مطالب خود را به کوتاه‌ترین و گویاترین شکل ممکن بیان می‌کنند.
کارگردان این نمایش مذهبی افزود: چینش صحنه‌ها به گونه‌ای‌ است که تماشاگر به طور دائم با تعویض سکانس مواجه است و این تغییرها با لطافت رخ می‌دهد.
سلیمانی مقدم با بیان اینکه در اجرای مجلس «تجارت حضرت محمد(ص) و ازدواج با حضرت خدیجه(س)»، از بسیاری از قراردادهای مرسوم و المان‌های رایج شبیه‌خوانی بهره برده‌ام، افزود: با این وجود حتی در صحنه پایانی یک حرکت فرم ساده گنجانده‌ام که در تعزیه چندان معمول نیست. این مجلس هیچ صحنه‌ای ندارد که با غم و اندوه همراه باشد، بالعکس به دفعات شاهد اتفاقات مبارک هستیم.
به گفته این شبیه گردان ،مقام‌های موسیقایی متنوع و متفاوت در این مجلس به گوش می‌خورند، پیش‌خوانی و نیز هم‌خوانی پایانی، هر دو در دستگاه چهارگاه اجرا می‌شوند که مملو از حس شادی است.
سلیمانی‌مقدم با تاکید بر این که پیشرفت در تمام نقاط جشنواره آیینی سنتی ملموس است، افزود:با این وجود طبیعی است هر فردی در شاخه تخصصی خود دغدغه‌مند باشد. از این رو باید تعداد اجراهای شبیه‌خوانی در جشنواره افزایش یابد و هر روز دو یا سه مجلس شبیه‌خوانی اجرا شود.
وی اظهار کرد:این مجلس روایت‌گر چگونگی امانت گرفتن سیم و زر از حضرت خدیجه (س) توسط حضرت محمد (ص) و مراتب پیشرفت اقتصادی و در نهایت ازدواج آن دو است.
در این اجرا مرتضی صفاریان، قاسم تسبیحی، علی عزیزی، مصطفی بلوکات، عادل میراسماعیلی، مجید خسروان و چند تن از شبیه‌خوانان به ایفای نقش می‌پردازند. سرپرست گروه موسیقی نیز علی صدیقیان از چهره‌های موسیقی شبیه‌خوانی است. طراحی لباس نیز به صورت مشترک توسط امیر سلیمانی‌مقدم و علی عزیزی انجام شده است.
بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی آماده می‌شود.
فراهنگ **9022** 1823 تنظیم کننده :رقیه نوری *انتشاردهنده :طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۲۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

فرماندار قائم‌شهر با اشاره به برگزاری انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک از آمادگی کامل این شهرستان بر اجرای مرحله دوم انتخابات در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، جواد مولایی‌قرا ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در بازدید از ستاد مرکزی انتخابات این شهرستان با اعلام آمادگی کامل این شهرستان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مرحله از انتخابات در شهرستان قائم‌شهر به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود.

وی افزود: برای پیشگیری از خطاها و اشتباهات سیستمی و فنی احتمالی، همچنین آماده‌سازی هرچه بهتر فرایند اجرایی تمام‌الکترونیک مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، مانور انتخابات با حضور فرمانداران شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، رئیس هیئت نظارت، دبیر ستاد و مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتخابات، اجرا شد.

فرماندار قائم‌شهر تصریح کرد: مطابق با مرحله اول انتخابات که به مردم قول دادیم، با تمام توان از آرای آن‌ها که امانت الهی است، صیانت می‌کنیم.

مولایی‌قرا با تاکید بر اینکه در مرحله اول برگزاری انتخابات توانستیم با مشارکت خوب مردم و هماهنگی همه ارکان شهرستان و عوامل انتخابات، یک انتخابات سالم را برگزار کنیم و شرمنده مردم نباشیم، اظهار داشت: در این مرحله تمام تلاش می‌شود تا از آرای ملت صیانت شود.

کد خبر 750047

دیگر خبرها

  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • دوران حفظ دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • دوران حفظ کردن دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در سمیرم و لنجان ۲۱اردیبهشت برگزار می‌شود
  • بیش از ۱۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای ورود به چرخه تولید چشم انتظار حمایت دولت
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • ر ادیو تمام قد به احترام معلمان ایستاده
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکو‌های ایرانی
  • حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی