Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@07:52:52 GMT

تهدیدی از نوع هنر و تجربه، که عملی نمی‌شود!

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۲۲۴۴۴

فرارو- گروه هنر و تجربه نزدیک به سه سال است که فعالیتش را آغاز کرده و در طول زمان فعالیت کم از حاشیه به دور نبوده است. اما این‌بار حاشیه‌ها با تهدید تعطیلی فعالیت‌های این گروه توسط دبیر آن روبه‌رو شده است. امیرحسین علم‌الهدی،دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه در پاسخ به نامه‌های همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش در یادداشتی اعلام کرده است که اگر تهدیدها نسبت به هنر و تجربه ادامه‌دار شود، فعالیت‌های این گروه را تعطیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گروه زاده سازمان سینمایی دولت یازدهم حالا تبدیل به موسسه فرهنگی خصوصی‌ای شده است که پنج ماه مانده به پایان دولت و دو ماه مانده به عزل حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی پیشین، تبدیل به موسسه خصوصی گروه هنر و تجربه سینمای ایرانیان شد.

این اتفاق سرمنشا مباحث زیادی درخصوص چگونگی ادامه فعالیت‌های این گروه بود. هنر و تجربه که از ابتدا (13 مهر 1393) با حمایت سازمان سینمایی آغاز به کار کرده بود، با بودجه اختصاصی سازمان سینمایی و امکان استفاده از سالن‌های سازمان سینمایی دو سال فعالیت کرده بود. البته با وجود تغییرات وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و تغییرات این گروه، ادامه فعالیت‌های هنر و تجربه خارج از چهارچوب گذشته اتفاق نیفتاد. تا جایی که محمدمهدی حیدریان در همان نخستین روز حضور در سازمان سینمایی، گروه هنر و تجربه را اتفاق میمونی خواند که نیازمند اصلاحاتی است.

با این وجود رئیس جدید سازمان سینمایی حمایت خود را از این گروه دریغ نکرد و این گروه خصوصی همچنان از امکانات پیشین خود از حمایت مالی تا سالن‌ها سینمایی بهره برد. این حمایت نه از سوی شخص رئیس سازمان سینمایی که از سوی همه زیرمجموعه‌های این سازمان شامل حال گروه هنر و تجربه شد. تا جایی که برای تغییر آمار فروش گروهی که در آستانه سه سالگی با کاهش فروش مواجه شده بود، شورای صنفی نمایش با پیشنهاد نمایش فیلم‌های سینمای عادی موافقیت کرد و چند سانس اکران سینمای بدنه را به این گروه اختصاص داد.

اما تغییر در این حمایت‌ها تبدیل شد به دعوای گروه هنر و تجربه با حامی خود یعنی شورای صنفی. امیرحسین علم‌الهدی هفته گذشته با انتشار تصویر دو نامه از همایون اسعدیان که خواستار حذف سینما فرهنگ و سینما فردوس موزه سینما از دایره سینماهای در اختیار گروه هنر و تجربه شده بود، یادداشت تند و تیزی نوشت. علم‌الهدی اعلام کرد در صورت ادامه تهدیدات، فعالیت‌های این گروه را تعطیل می‌کند. خواسته مطرحی رئیس شورای صنفی نمایش که طی دو نامه به رئیس سازمان سینمایی و رئیس موزه سینما داده شده، در فروردین‌ماه جزو مصوبات شورای نمایش بود که در سال جدید به سالن‌های سینما ابلاغ شد و پس از ابلاغ، سینما فرهنگ عملاً از دایره اکران‌های هنر و تجربه خارج شد؛ اما سینما فردوس موزه سینما که پایگاه اصلی مراسم‌های افتتاح فیلم‌هاست همچنان با قوت خود به فعالیت می‌پردازد.

اسعدیان واکنش علم‌الهدی را بی‌جواب نگذاشت و در گفت‌وگویی که در این راستا انجام داد با اشاره به اجازه اکران دو فیلم پرفروش سینما، حرف‌های علم‌الهدی را هیاهوی رسانه‌ای خواند. اسعدیان که در گفته‌هایش تاکید می‌کند مشکل ذات گروه هنر و تجربه نیست، بار دیگر به حمایت شورای صنفی در اختصاص سالن و سانس به این گروه درصورتی که صدمه‌ای به کلان سینما وارد نشود؛ اشاره می‌کند. از نظر او راه‌اندازی چنین گروهی که حالا نقش استراتژیکی برای فیلمسازان سینمای ایران بازی می‌کند بی تحقیق و کارشناسی اولیه، و تبدیل شدنش به یک محفل، ضرری است که به هدف اصلی آن وارد می‌کند.
نهایت این دعوا بنا به اعتراف دو طرف جریان تنها با پادرمیانی رئیس سازمان سینمایی قابل حل است. اتفاقی که اثبات می‌کند این موسسه خصوصی برخلاف ادعای مدیرعامل خود هنوز وابسته به سازمان سینمایی و دولتی است. گروهی که نخستین طرح موفق و ماندگار گروه اکران‌های خاص خوانده می‌شود جز با بودجه و حمایت دولتی امکان ادامه فعالیت نداشت. همان‌طور که در طول این سه سال برخلاف آنچه پیش‌تر گفته شده بود، این گروه با وجود ثبت و اعلام خصوصی شدن نتوانست به استقلال مالی برسد و هنوز از بودجه اختصاصی سازمان سینمایی تزریق می‌شود. شاید همین دلیل باشد که تهدید امیرحسین علم‌الهدی که باعث نگرانی بعضی از سینماگران مستقل و تجربی و علی‌الخصوص فیلمسازان سینمای مستند و کوتاه شده، عملی نباشد.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای کارگاه «آشنایی با عکاسی در فیلم و سینما» گفت: در سینمای ایران حضور در سمت‌های مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که می‌خواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیل روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم؛ به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفه‌های مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه می‌کنم که ابتدا عکاسی را با فیلم‌های کوتاه تجربه کنند تا روابطی را که میان گروه‌های مختلف وجود دارد، یاد بگیرند.

کار در سینما طاقت فرسا است

عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرسا است و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلان‌ها بارها تکرار شود. برخی فکر می‌کنند عکاسی فیلم کار ساده‌ای است. عده‌ای نیز تصور می‌کنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ می‌کنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب می‌کند. در واقع من شیوه ثبت بسیاری از عکس‌ها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور می‌کنم. برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا می‌کنند، آشنایی ندارند و این مساله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را می‌خوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایده‌هایی جدیدی می‌رسید.

شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد

عابدی با بیان این‌که گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قاب‌های او تاثیر گرفته است، افزود: مثلا می توان‌ برای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مساله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جزو وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند.

وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل می‌کند، سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است. بازیگر مقابل دوربین، پارتنر یک عکاس به شمار می‌رود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.

عکاس فیلم «قرمز» در ادامه این نشست گفت: سال‌ها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار می‌کند و چگونه حس خود را به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می دهد. در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد؛ عده ای کاملا حسی و برخی مبتنی بر تکنیک بازی می کنند، برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد.

عابدی با بیان این‌که در گذشته عکاسی با نگاتیو انجام می‌گرفت و به همین دلیل با دشواری‌های بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها می‌پرداختم. به صورت اصولی در همه فیلم‌ها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط می‌توان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یاد گرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است. یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفه‌ای من داشته است.

یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است

عابدی عنوان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط»، شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکس‌های مربوط به آن شخصیت‌ها می‌توانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.

عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است ولی این باور اشتباه است؛ یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برای من ریسک بزرگی به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک می‌بیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش می‌دهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی بسیار مهم است و به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد.

عکاس فیلم نمایانگر تجربه تهیه کننده

عابدی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن این‌که زمانی که فیلمنامه‌ای را مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم کدام قسمت‌ها نیاز به عکس دارد.

وی با یاد کردن از اکبر عالمی بیان کرد: عالمی در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او می‌آموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده می‌کردم.

وی با اشاره به اهمیت نگاه تهیه کننده‌ها، بیان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است.

ماندن در سینما اهمیت دارد

وی درباره چگونگی ورود به سینما گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژه‌های مختلفی معرفی کرده‌ام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمی‌توانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژه‌های مختلف این عرصه را تجربه کردم.

عابدی، گفت: این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه با یک موبایل هم می‌توان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی و عکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوان‌ترها چندان دنبال تجربه‌های تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.

وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌هایی را برای افرادی برگزار می‌کنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده‌اند و دوره‌های مختلف آن را گذرانده‌اند. در این کلاس‌ها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزه‌ها و خصوصا عکاسی صحبت می‌کنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا می‌شدند و این مساله برای آن‌ها اهمیت زیادی داشت زیرا عکس‌ها بسیار دیده می‌شدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارایه آن بسیار گسترده‌تر شده است.

خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است

عابدی درباره شاخص‌های یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست، اولین مساله است و نورسنجی نیز باید به درستی انجام بگیرد و این الفبای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعه‌ای از اکت بازیگر، نورپردازی، صحنه آرایی و شکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب می‌شود. ضمن این‌که نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام می‌شود و به همین علت فرآیند عکس‌برداری چندان وقت گیر نیست.

این هنرمند در پایان یادآور شد: بزگترین عنصری که هر عکاس می‌تواند در کار خود به آن متکی باشد، بهره‌گیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکس‌ها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه می‌کنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکس‌هایی را تهیه می‌کردم. متاسفانه امروزه روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام می‌شود و حتی اندازه قاب را تغییر می‌دهند که اتفاقی بسیار غیرحرفه‌ای است.

کد خبر 6093813 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • ماندن در سینما اهمیت دارد/ عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها