تبریک ائمه جمعه زنجان به مناسبت آزاد سازی موصل
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۲۳۷۸۲
ائمه جمعه استان زنجان در خطبه های نماز جمعه این هفته آزاد سازی موصل را به مردم عراق تبریک گفتند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازموج رسا;آیت الله شیخ علی خاتمی امروز در خطبه های نماز جمعه زنجان به رویداد های مهم تبر ماه اشاره کرد و اظهار داشت: 23 تیر ماه یادآور حماسه و همبستگی ملی در دفاع از ارکان نظام بخصوص ستون خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه دشمن از دشمن دست برنمی دارد و اگر از دشمت غافل شویم دشمن از ما غافل نیست، ابراز کرد: دشمن در فکر توطئه، برنامه ریزی و شکست انقلاب و تضعیف جایگاه رفیع ولایت فقیه است.
نماینده ولی فقیه در استان به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد دشمانان انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: دشمانان برای انقلاب برنامه ریزی های بلند مدت انجام داده اند،امروز یک طور فرداو پس فردا طور دیگری وارد عرصه می شوندباید آگاه بود و ایمان خود را حفظ کرد.
امام جمعه زنجان با بیان اینکه دشمانان انقلاب اسلامی در کمین نظام وستون نظام یعنی ولایت فقیه هستند، عنوان کرد: مبارز انقلابی باید همیشه آگاه باشد اگر غافل باشی دشمن غافل نخواهد بود و ضربه خواهد زد.
آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مجلس خبرگان رهبری از آثار برکات انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: نخستین مجلس خبرگان رهبری که از ارکان نظام و قانون اساسی محسوب می شود در23 تیر ماه 1362 تاسیس شده است.
وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند با جنگ سخت و رو در رو با ایران اسلامی مبارزه کنند دست به جنگ نرم زده اند، خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیده اند که با روش های گوناکون روسری و چادر از سر بانوان ایران اسلامی بردارند که این همان جنگ نرم است.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه اگر حیا، حجب و عفاف از بین برود غیرت اسلامی نیز از بین خواهد رفت، گفت: اگر غیرت از بین برود آرام آرام استقلال و استقامت نیز از بین خواهد رفت و دشمنان انقلاب اسلامی به اهداف شوم و پلید خود خواهند رسید.
امام جمعه زنجان با بیان اینکه 26 تیر ماه 1359 روز تاسیس شورای نگهبان انقلاب اسلامی ایران است، اظهار کرد: نظارت بر حفظ اصول قانون اساسی و تطبیق موازین شرعی با قوانین کشور از وظایف شورای نگهبان است.
آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه 27 تیر ماه 1367 روز پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت ملی ایران است، تصریح کرد: هشت سال ملت ایران همراه با نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج مردمی پشت سر امام خمینی (ره)در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی ایستادگی کردند .
وی با بیان اینکه بعد از هشت سال جنگ تحمیلی به برکت مقاومت رزمندگان و خون شهدا دنیا متجاوز بودن دشمن را قبول کرد، افزود: طبق بیانات امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران با جنگ مخالف بوده و دفاع اصل است و میل داریم در بین کشور ها آرامش و صلح باشد و اگر جنگی را بر ما تحمیل کنند تمام ملت ما جنگ جو هستند و با همه انها مبارزه خواهیم کرد.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه چند عامل در پیروزی مردم عراق در موصل دخیل است، عنوان کرد: آثار و برکات اعتقاد به ولایت فقیه،جبهه مقاومت مردمی عراق، سوریه و ایران،ارتش و نیروهای حشد الشعبی دست به دست هم دادند و به یاری خدا شهر موصل را از چنگال گروهک ها تروریستی و تکفیری داعش آزاد کردند.
امام جمعه زنجان خاطرنشان کرد: به برکت خونهای پاک مدافعان حرم و جانبازان ایرانی، عراقی و سوریه ای غده سرطانی که توسط مثلث شوم عبری، عربی و غربی تشکیل شده بود را از موصل خارج کردند.
*پیروزی موصل تجلی نقش مرجعیت و علمای با بصیرت انقلابی است
به نقل از اشراق آنلاین،حجت الاسلام موسوی امام جمعه قیدار در خطبه های نماز جمعه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامى در سخنرانى اخیر خود در جمع مسؤولان قضایى، از عمل نکردن به اصل هشتم قانون اساسی گلایه کردند و «حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر» را مطرح کردند ولی متاسفانه دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامى در باب احیاء این اصل نیز چنانکه باید مورد توجه همگان قرار نگرفت.
وی افزود: در چنین شرایطى انتظار مىرود همه قوا دلسوزان و حافظان دین و حامیان مذهب از این گلایه ى رهبر معظم انقلاب بیشترین استقبال را داشته باشند و براى احیاء صحیح و درست این دستور دینى، بهترین تدابیر اندیشیده شود.
امام جمعه قیدار ادامه داد: پیروزی موصل بعد از سه سال اشغال موصل، دومین شهر بزرگ عراق که در سایه خیانت و همراهى برخى مسؤولان عراقى در ۲۴ ساعت سقوط کرده بود،پس از ۳۷ ماه اشغال، در سایه وحدت مثالزدنى و از جان گذشتگى فرزندان ملت مظلوم و غیرتمند عراق، آزاد شد و بر همه نقشه ها و توطئه هاى شوم و تجزیه طلبانه و اختلاف برانگیز آمریکا و طرح خاورمیانه جدید در منطقه خط بطلان کشید.
وی افزود: پیروزى موصل؛ شکست توطئه اختلاف قومى و مذهبى و تشدید شکاف بین شیعه و سنى در منطقه است.
امام جمعه قیدار ادامه داد: پیروزى موصل؛ تجلى نقش مرجعیت و علماى با بصیرت انقلابى بود و این پیروزى بزرگ در سایه وحدت تاریخى و تبعیت یکپارچه ملت عراق از زعامت مرجعیت دینى وقتی مرجع عالیقدر جهان تشیع آیتالله العظمى سیدعلى سیستانى فتوای جهاد کفائی داد نیروهاى بسیج مردمى (حشدالشعبى) در کنار نیروهاى ارتش قرار گرفت و ثمره وحدت نیروها و بسیج ظرفیتهاى مردمى عراق این پیروزی شیرین بود.
وی افزود: با پیروزى موصل؛ ختم پرونده خلافت خودخوانده داعش در هم پیچیده شد.
امام جمعه قیدار ادامه داد: پیروزى موصل؛ ثمره جانفشانى سرداران شهید و شهداى مظلوم و غریب مدافع حرم بود.
وی اضافه کرد: مقامات عراقى بارها اعلام کرده اند که آمریکایى ها به آنان هشدار مى دادند که غلبه بر داعش ممکن نیست و مخصوصا آزادسازى موصل را ناممکن معرفى کرده و حتى برخى از آنان توصیه مى کردند با داعش در موصل به تفاهم! برسند اما همین ایام ژنرال «رابرت مک گورک» نماینده آمریکا در ائتلاف آمریکایى موسوم به ضدداعش! در جمع خبرنگاران گفته بود «جنگ موصل به ویژه در بخش غربى آن، از سخت ترین جنگهایى بود که از زمان جنگ جهانى دوم شاهد آن بودهایم.» و ژنرال «رابرت سوفجى» رئیس ائتلاف بینالمللى ضدداعش گفته بود «نیروهاى عراقى شایسته تقدیر هستند.
امام جمعه قیدار ادامه داد: هیچ ارتش جدیدى در زمان کنونى قادر نیست کارى را انجام دهد که نیروهاى عراقى در موصل انجام دادند، تنها مى توان جنگ جهانى دوم را با این جنگ تشبیه کرد.
وی افزود: در این پیروزی نباید از حضور مستشارى فرماندهان عزیز سپاه به ویژه از نقش فرمانده و استراتژیست بى بدیل، یعنى سردار سلیمانى غافل شد توانایى و هوش نظامى همراه با ایمان راسخ سردار سلیمانى، او را به بزرگترین استراتژیست نظامى جهان معاصر تبدیل کرده است.
امام جمعه قیدار ادامه داد: سردار بزرگ با ابتکارات، خلاقیتها و شجاعت و شهامت، مسیر جنگ علیه داعش را چنان تغییر داد تا امروز دنیا بتواند شاهد پیروزى هاى بزرگ ارتش عراق و سوریه در جنگ با داعش باشد، اگرچه در داخل بی مهری هایی نسبت به این سرداران رشید اسلام وجود دارد.
امام جمعه قیدار با اشاره به 26 تیر ماه تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی گفت: شوراى نگهبان که در سال ۱۳۵۹ با دوراندیشى الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامى تأسیس شد،هدف مورد نظر حضرت امام خمینی (ره) از برپائی نهضت، بر پائی نظامی بر مبنای احکام اسلامی بود بر اساس تجربه ای که از انحراف انقلاب مشروطه و حدف اسلامیت آن و بروز استبداد رضاخانی وجود حضرت امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای نگهبان را جهت صیانت از اسلام، قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی تاسیس کرد تا به عنوان فیلتری ناخالصی های قوانین را پالایش کند.
وی ادامه داد: بنابراین شورای نگهبان هم حافظ مشروعیت نظام وهم حافظ جمهوریت آن است و اسلامیت کشور در گرو اسلامیت قانون است و شورای نگهبان ناظر بر اسلامیت قانون است.
خطیب جمعه قیدار افزود: جمهوریت نظام در سایه برگزاری انتخابات های سالم است که شورای نگهبان ناظر بر سلامت انتخابات های مختلف در کشوراست.
امام جمعه قیدار ادامه داد: به همین خاطر حضرت امام و مقام معظم رهبری حفظ و حمایت از جایگاه شورای نگهبان را بر همگان تکلیف شرعی کردند.
وی افزود: این شورا به دلیل جایگاه رفیع و نقش اساسی که در حفظ و صیانت از نظام را دارد و مانع از نفوذ دشمن می باشد همیشه مورد هجمه شدید دشمنان داخلی و خارجی بوده است و در خیلی از زمانها مظلوم واقع شده است.
وی افزود: بیشترین ظلمها و هجمهها و نهایت بیانصافی در فتنه 88 به این شورا شد و تهمت تقلب بزرگ در انتخابات زده شد، این در حالی بود که تمام دولت ها و نمایندگان دوره های مختلف مجلس با همین نظام انتخاباتی بر سر کار آمده بودند.
امام جمعه قیدار ادامه داد: حضرت امام (ره ) تضعیف و توهین کننده به شورای نگهبان را مفسد فی الارض معرفی می کنند.
وی افزود: شوراى نگهبان پس از تأسیس مجموعاً بر ۴۰ انتخابات (۲۶ انتخابات اصلى و ۱۴ انتخابات میاندورهاى) نظارت داشته است که آخرین آن انتخابات ریاست جمهوری بود که در ۲۹ اردیبهشت امسال بود که با شکوه و مشارکتى کم نظیر برگزار شد و با وجود برخى تخلفات مقامات در ایام تبلیغات انتخاباتى و حوزه هاى رأى گیرى، شوراى نگهبان به دور از حواشى به وظیفه شرعى و قانونى خود عمل کرد و تخلفات را بررسى کرد و با توجه به اینکه حجم تخلفات در نتیجه انتخابات مؤثر نبود، صحت انتخابات را اعلام کرد و پرونده متخلفین انتخاباتى را به قوه قضائیه ارجاع داد که امید است با برخورد قاطع که از سوى قوه قضائیه با متخلفین انتخاباتى انشاءا... در انتخاباتهاى آینده شاهد بروز این تخلفات نیز نباشیم.
امام جمعه قیدار به 25 تیر روز بهزیستى و تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکى از مهمترین آرمانهاى مقدس امام خمینى(ره)، تحقق عدالت اجتماعى، کم شدن فاصله طبقاتى و حمایت از محرومان و فقرستیزى بود.
وی افزود: امام همواره مستضعفان را صاحبان اصلى انقلاب مى دانست و به مجلس و دولت همیشه سفارش مى کردند که قدر ملت را بدانید و در خدمتگزارى به آنان، بهویژه مستضعفان و محرومان فروگذارى نکنید.
امام جمعه قیدار ادامه داد: وجود فقر خصوصاً اگر گستردگى زیادى داشته باشد زمینه ساز بروز انحرافات اجتماعى و بستر مناسبى براى وقوع جرم و جنایت است و فقر ناشى از محرومیت منجر به عواقب شدیدى از قبیل خودکشى، فحشا، دزدى، اعتیاد، فروش مواد مخدر و کارهاى خلاف قانون مى شود و دامن همه افراد جامعه را می گیرد.
وی افزود: یکی از عمده ترین نهادهای دولتی در جهت سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است که از چند جهت وظایف و مسوولیت های سنگینی را بر عهد دارد و مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه، سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم، نگهداری از سالمندان نیازمند حمایت، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی به سالمندان، و...است.
امام جمعه قیدار ادامه داد:این سازمان با حمایتهای گوناگون از کودکان نیازمند ، زنان و کودکان بی سرپرست ونیز ارائه خدمات توانبخشی به معلولان جسمی وذهنی ، مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج ، معتادان وناسازگاران اجتماعی و همچنین پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی و.... و با حفظ ارزشها وکرامات والای انسانی با تکیه بر همیاری مردم نیکوکار تلاش می کند.
وی افزود:کار و فعالیت در بهزیستی از مشاغل سخت و طاقت فرساست چرا که کارکنان بهزیستی هر روز و ساعت با دردمندترین افراد جامعه سر و کار دارند که شایسته تقدیر و قدر دانی است.
امام جمعه قیدار به شهادت امام صادق (ع) در 29 مرداد نیز اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) در فضای نسبتاً مناسبی که به دلیل ضعف دستگاه حاکم حاصل شده بود، با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی، به تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری پرداخت و اگر امام صادق (ع) نهضت علمی خود را پی ریزی نمی کردند، اسلام از میان می رفت لذا دوره امام صادق (ع) عصر شکوفائی تمدن اسلامی است.
*آزادی موصل پروژه خلافت داعش را باطل کرد
به نقل از شمیم ماهنشان،حجت الاسلام حسینی نسب امروز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به 23 تیر سالروز پایان آشوب و فتنه سال 78، اظهارداشت : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن از هر راهی برای براندازی و ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده کرده که جنگ تحمیلی هشت ساله، فتنه 78 و فتنه 88 از جمله توطئه ها و دشمنی هاست.
وی با بیان اینکه تمام فتنه ها و توطئه ها به خاطر بصیرت و موقعیت شناسی ملت انقلابی ناکام مانده، افزود: نباید از توطئه و برنامه ریزی دشمن غفلت کرد بلکه باید همیشه هوشیاری و دشمن شناسی خود را حفظ کرد.
امام جمعه شهر دندی با بیان اینکه دشمن همیشه هست ولی دشمنی ها فرق می کند، گفت: اگر دیروز دشمن جنگ هشت ساله را تحمیل کرد، امروز جنگ فرهنگی به راه انداخته است.
حجت الاسلام حسینی نسب به ماجرای شکست اندلس و پیروزی دشمنان با جنگ فرهنگی اشاره کرد و اظهارداشت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی و موجب خنثی کردن جنگ فرهنگی دشمن می شود.
وی با تاکید بر حمایت از حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر ، افزود: خانواده ها، والدین و مومنان نسبت به همدیگر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند و وظیفه همگان است همدیگر را به کار خوب دعوت و از کار بد نهی کنند.
خطیب جمعه شهر دندی به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان، به جایگاه این نهاد انقلابی اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان مانع می شود که نظام اسلامی از خط دین و اسلام منحرف شود.
حجت الاسلام حسینی نسب به مسائل منطقه هم اشاره کرد و با تبریک آزاد سازی موصل به مرجعیت شیعه ، دولت ، ملت و بسیج مردمی عراق، اظهارداشت: آزادی موصل هم پروژه خلافت داعش را باطل و هم نشان داد که مقاومت و ایستادگی هر ملتی در برابر ظلم، استقلال و آزادی را به ارمغان می آورد.
وی با بیان اینکه آزادسازی موصل برای ایران هم یک مسأله مهم و استراتژیک است، افزود: عراق بیشترین مرز مشترک را با ایران دارد و امنیت عراق برای ایران یک فرصت است چرا که نا امنی عراق موجب نا امنی مرزهای ایران می شود.
امام جمعه شهردندی از مسئله جذب نیروی کالسیمین در شهر دندی به عنوان مهمترین مسئله شهر نام برد و گفت، جذب نیروی بیکار بومی از طریق آزمون قابل تقدیر است اما همه باید از طریق آزمون جذب شوند و نباید برخی با واسطه گری و پارتی بازی قبل از آزمون جذب شوند و آزمون برای افرادی می باشد که نه واسطه دارند نه پارتی.
حجت الاسلام حسینی نسب با اشاره به آغاز برداشت محصولات کشاورزی، ضمن تاکید بر حمایت از کشاورزان و خرید به موقع محصولات کشاورزی توسط دولت، از کشاورزان نیز خواست زکات خود را پرداخت کنند.
وی با اشاره به 25 شوال، سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت و از مردم خواست در مجلس عزای مؤسس مذهب جعفری پرشور شرکت کنند.
*آزادی موصل اهمیت وارزش و جایگاه بسیج مردمی را نشان داد
حجت الإسلام محمد صادقی پور در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان طارم ضمن دعوت مردم به تقوای الهی به اعمال نیک وخالص اشاره ای کرد و افزود: اعمال خالص که برای رضای خدا باشد بسیار مقدس و ستودنی است.
امام جمعه شهرستان طارم بااشاره به مسائل سیاسی روز جهان به وضعیت یمن اشاره کرد و گفت: این وضعیت بسیار نگران کننده ست و اینک ۳۰۰ هزار نفر دچار بیماری وبا شده اند و در بسیاری از مناطق نیز قحطی بوجود آمده است و مسلمانان یمن مورد حمله کسانی قرار گرفتند که همیشه بدنبال منافع خود بوده و مخالف شیعیان هستند.
وی همچنین به آزادی موصل اشاره ای کرد و افزود: آزادی موصل اهمیت وارزش و جایگاه بسیج مردمی را نشان داد و بسیج مردمی بیانگر این بود که تنها نمیتوان به نیروهای نظامی متکی بود و بسیج مردمی در کنار نیروهای نظامی نتیجه بخش بوده و کارساز می باشدبنابراین فتوای آیت الله سیستانی بسبج مردمی را با قدرت ایمان و وحدت به پیروزی رساند و اهمیت مراجع تقلید نیز نشان داده شد.
صادقی پور ۲۵ تیرماه هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی را گرامیداشت و افزود: بهزیستی یک نهاد خدماتی و حمایتی به قشر معلولین میباشد که خدمت در این نهاد یک خدمت با ارزش و خالصانه است و افتتاح مرکز اورژانش اجتماعی و روانشناختی اجتماعی در هفته آینده درشهرستان طارم از خدمات و فعالیتهای قابل تقدیر بهزیستی میباشد و همچنین بیمه های اجتماعی نیز یک حرکت بسیار ارزنده در کشور می باشد.
امام جمعه شهرستان طارم با توجه به سالروز آغاز بکار شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان شورایی مستحکم بوده که در عرصه های مختلف انتخاباتی خدمات ارزنده ای در خصوص پاسداری از نظام انجام داده است.
صادقی پور سالروز قبول قطعنامه توسط امام راحل را گرامیداشت و افزود: قبول آن قطعنامه نشان از ضعف نبود نیروهای دشمن بعد از قطعنامه اقداماتی انجام دادند که امام راحل فرمود باید مانند عاشورا عمل کنیم و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری آن هم یک نرمش قهرمانانه بود که دشمن از موقعیت سوء استفاده کرد و در مساله برجام نیز در مقابل نرمش قهرمانانه دشمن در تعهد خود کوتاهی کرده و سوء استفاده آنها برای همه دنیا آشکار شد و هیچوقت نمیتوان به دشمن اعتماد کرد.
خطیب جمعه طارم سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق را تسلیت گفت.
*مقاومت لازمه شکست دشمنان است
به نقل از ایجرود خبر،حجت الاسلام محمدباقر مقدمی《امام جمعه ایجرود》در خطبه های نماز جمعه امروز با بیان اینکه اسلام هراسی هدف اصلی آمریکا است،اظهار داشت:هر جا که مقاومت حضور پر رنگی داشته است تمام توطئه های شیطانی آمریکا خنثی شده،در نتیجه مقاومت و اتحاد مردم پیروز شده است.
امام جمعه ایجرود با بیان اینکه حمایت از مظلوم لازم و ضروری است،افزود:هر جا ظلم و کشت و کشتار اتفاق افتاده رد پای آمریکا نیز در آن دیده می شود.
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
شاید بسیاری از زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ندانند که در روایات از ائمه(ع) آمده که ثواب زیارت آن حضرت برابر با زیارت امام حسین(ع) است اما چرا حضرت عبدالعظیم (ع) راهی شهر ری شدند و چه نقشی در ترویج معارف دین در این منطقه داشته و چگونه به جایگاهی رسیدند که چنین مورد عنایت و لطف ائمه(ع) قرار گرفتند؟
حجتالاسلام ابوالفضل حافظیان، نویسنده «مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری» که فهرستنویسی نسخههای خطی کتابخانه حضرت عبدالعظیم را برعهده داشته است به معرفی تعدادی از کتابهایی پرداخت که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته شده است و گفت: شیخ عزیزالله عطاردی کتابی با عنوان «عبدالعظیم حسنی حیاته و مسنده» (زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و روایات او) نوشته است که کتاب ارزشمندی است. همچنین کتاب احوال حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته شده توسط علی قلیمیرزا اعتماد السلطنه قاجار که اخیراً به چاپ رسیده و کتاب «جنات النعیم فی احوال سیدالشریف عبدالعظیم»، نوشته مولامحمد اسماعیل کزازی اراکی نیز از دیگر کتابهای خوب در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) است. این کتاب قبلاً به صورت چاپ سنگی چاپ شده بود اما بعدها در کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی با تصحیح و شکل جدید به چاپ رسید که در این کتاب به صورت مفصل به شخصیت آن حضرت پرداخته شده است.
پیدا شدن نسخه کهن روایات حضرت عبدالعظیم
وی با اشاره به اینکه در خصوص حدیث عرض دین نیز مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی در کتابی به شرح این حدیث پرداخته گفت: اخیراً در کتابخانهای در خارج از ایران نسخه خطی کهنی پیدا شده که روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) روایت کردهاند در آن آمده بود. این جزوه نیز تصحیح و به چاپ رسیده است.
این متخصص کتابشناسی و نسخهشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد منابع کهنی در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است؟ گفت: بله؛ حتماً منابعی در تاریخ اهل بیت(ع) وجود دارد که هنوز شناسایی نشدهاند یا نسخهای از آن به دست نیامده است. کتابهایی وجود دارد که به صورت مستقل به شخصیت ایشان پرداخته و کتابهایی نیز داریم که در خصوص اصحاب و روایات ائمه(ع) نوشته شده است که در این کتابها نیز از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد شده و روایاتی که ایشان نقل کردهاند را بیان کردهاند. در کتابهایی که برای شرح حال رُوات نوشته شده است نیز نام عبدالعظیم(ع) آمده و از مراتب علمی و معنوی ایشان نیز سخن گفته شده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت عبدالعظیم(ع) ری را به عنوان مقصد هجرت خود انتخاب کرده بود؟ گفت: آن حضرت از سوی ائمه(ع) به شهرها و سرزمینهای مختلف رفته و به تبلیغ دین میپرداخت. به همین جهت خلیفه عباسی قصد کشتن ایشان را داشت و حضرت عبدالعظیم در حال خوف و ترس از سامرا خارج شدند و تصمیم گرفت به سمت ایران بیاید.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بزرگانی از اهل بیت(ع) و اصحاب ائمه(ع) ایران را برای هجرت انتخاب میکردند این بود که دوست داشتند به دیدار و زیارت امام رضا(ع) بروند و لذا امامزادگان فراوانی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که به قصد زیارت امام رضا(ع) وارد ایران شدند اما در بین راه در اثر بیماری وفات یافتهاند و یا به شهادت رسیدند.
چرا حضرت عبدالعظیم به ری مهاجرت کرد
این پژوهشگر و مؤلف یکی از دلایل انتخاب ری توسط حضرت عبدالعظیم(ع) را ارتباطات خوب مردم ری با ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ری با امام جواد(ع) در ارتباط بودند و سؤالات خود را برای ائمه اطهار(ع) ارسال میکردند. رسول جعفریان کتابی به نام مکتب و میراث شیعیان ری نوشته است که در این کتاب به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و ارتباط اهالی آن با ائمه اطهار اشاره کرده است. بنابراین شهر ری میتوانست محل مناسبی برای ورود حضرت عبدالعظیم(ع) باشد و ایشان از دست حکومت عباسی در امنیت باشد.
وی ادامه داد: طبق روایاتی نیز امام رضا(ع) دستور دادند که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری بروند و معارف دینی را در آنجا تبلیغ کنند. البته ممکن است این دستور از سوی امام هادی(ع) صادر شده باشد. شهر ری بعد از این تاریخ نیز مرکز شیعه بوده و مدارس شیعی در آنجا وجود داشته و بزرگان زیادی از آنج برخاستهاند مثل مرحوم کلینی و شیخ صدوق که این نشان میدهد شهر ری مرکزی برای تشیع در جهان اسلام بوده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چند سال حضرت عبدالعظیم در ری حضور داشتند؟ گفت: بر اساس آنچه در کتابهای تاریخی آمده حدس زده میشود که ایشان در حدود سال 250 قمری به ایران آمده است. وفات ایشان را برخی از بزرگان در سال 252 قمری ذکر کردهاند. بنابراین حدود یک سال یا کمی بیشتر در ری بودند؛ البته مدتی نیز به صورت مخفیانه در منزل یکی از شیعیان زندگی میکردند و گاهی به صورت پنهانی از منزل خارج میشدند و به زیارت حضرت حمزه میرفتند و میفرمودند ایشان از اولاد امام کاظم(ع) است.
وی افزود: یکی از دلایلی که ایشان به ری آمد این است که مرقد امامزادگان در آنجا بوده و این مسئله نشاندهنده ارادت مردم ری به اهل بیت(ع) است. بعد از مدتی زندگی مخفیانه، مردم با حضرت عبدالعظیم(ع) آشنا میشوند و برای دریافت معارف دینی نزد ایشان میروند.
نویسنده کتاب «رسائل فی درایة الحدیث» ادامه داد: روایاتی که ایشان از اهل بیت(ع) نقل کردهاند به خصوص حدیث عرض دین که در آن معارف اسلامی درج شده است جنبه آموزشی مهمی برای شیعیان در طول تاریخ و به خصوص برای شیعیان آن عصر داشته است.
نسبی که به امام حسن مجتبی میرسد
وی به نسب حضرت عبدالعظیم (ع) نیز اشاره کرد و گفت: نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد و ایشان ارتباط بسیار زیادی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) داشتند و بیشتر وقتشان را در همراهی با ائمه اطهار(ع) میگذرانده و معارف دینی را از حضرات کسب و به مردم منتقل میکرده است؛ بنابراین وقتی چنین شخصیتی وارد شهری شود که مردم آن شهر نیز علاقهمند به معارف شیعه هستند، خیلی میتواند مؤثر واقع شوند.
این مؤلف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شخصی نزد امام هادی(ع) رفت و سؤالاتی در خصوص معارف دینی پرسید؛ امام هادی(ع) وی را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داد و فرمود شما که در شهر ری شخصیتی مثل عبدالعظیم دارید، سؤالاتتان را میتوانید از وی بپرسید. این مسئله نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم(ع) این موقعیت را داشته که به ترویج احکام دینی بپردازد.
حجتالاسلام حافظیان خاطرنشان کرد: اطلاعات تاریخی گستردهای در خصوص فعالیتهای آن حضرت در آن دوران در شهر ری نداریم اما وجود چنین شخصیتی در شهر ری میتواند واسطه مستقیمی با اهل بیت(ع) برای مردم باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ائمه(ع) بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش میکردند که ایشان را به مردم بشناسانند؟ گفت: در روایات است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب با زیارت امام حسین(ع) برابری میکند. همچنین نقل شده است که کسی که به زیارت ایشان برود بهشت بر او واجب میشود؛ این روایات نشان میدهد حتی پس از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) ائمه(ع) تلاش میکردند ایشان را به مردم بشناسانند.
حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا
این پژوهشگر ادامه داد: بیشتر علمای شیعه و رجالیون در کتابهایشان به مقامات حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کردهاند و بزرگانی مثل مرحوم میرداماد فرمودهاند که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا است. اینکه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را توصیه میکردند نشاندهنده عظمت شخصیت ایشان است و این ظرفیت وجود داشت که مرقد ایشان محوریتی برای اجتماعات شیعیان پیدا کند.
وی در خصوص اینکه چرا در حدیث آمده است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب، شباهت به زیارت امام حسین(ع) دارد، گفت: علمای بزرگ در این خصوص دلایل مختلفی را بیان کردهاند. جناب شیخ صدوق این روایت را در ثوابالاعمال آورده است. در کاملالزیارات نیز این حدیث آمده است. در لئالی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده است که «هر کسی بعد از وفاتم مرا زیارت کند من برای او بهشت را ضمانت میکنم و کسی که قادر بر زیارت من نیست پس به زیارت برادرم عبدالعظیم حسنی در ری برود» که نشاندهنده عظمت شأن و مقام ایشان است. همچنین در همین کتاب آمده است که امام رضا(ع) فرموده است اگر عاجز شدید از زیارت جدم حسین(ع) سید زاهد عابد جناب عبدالعظیم را در ری زیارت کنید که این کفایت میکند تو را از زیارت سیدالهشداء (ع).
حجتالاسلام حافظیان ادامه داد: یکی از ادلهای که برای مشابهت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده این است که در زمان امام هادی(ع) حکومت عباسی برای زیارت امام حسین(ع) شرایط بسیار سختی در نظر گرفته بودند و چه بسا شیعیانی که در راه زیارت سیدالشهداء به شهادت میرسیدند. به دلیل اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء از بلاد مختلف بسیار سخت و تهدید آمیز و برای شیعیان خطرناک بود، ائمه(ع) شیعیان علاقهمند به زیارت سیدالشهداء را ترغیب میکردند که به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند که وی هم از بزرگان منسوب به اهل بیت(ع) است.
وی افزود: البته احادیث مشابه این حدیث نیز در منابع شیعی آمده است. مثلاً از امام رضا(ع) نقل شده است که هر کس خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است. پس زیارت منسوبان به اهل بیت(ع) همانند زیارت خود اهل بیت(ع) ثواب دارد و چون به خاطر محبت به اهل بیت(ع) به زیارت بستگان اهل بیت(ع) میروند این ثواب زیارت اهل بیت(ع) را درک میکنند.
حجتالاسلام حافظیان تصریح کرد: البته این حدیث دلالت بر این نمیکند که شأن حضرت عبدالعظیم دقیقا برابر با امام حسین(ع) باشد. بلکه این معنا را میرساند که چون زیارت امام حسین(ع) در آن زمان مشکل بوده به جهت اینکه شیعیان علاقهمند به اهل بیت(ع) محل اجتماعی با هم داشته و به یاد اهل بیت(ع) باشند به آنها توصیه میشد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروند.
وی در پایان تصریح کرد: در هر محلی وقتی امامزادهای به خاک سپرده شده در طی قرون آنجا محل اجتماع شیعیان بوده و تأثیر ژرفی بر بقای شیعه داشته است.