Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا «سعید محمدزاده» حمل بار و مسافر از طریق خطوط ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای دارای مزیت هایی دانست و افزود: در حمل و نقل ریلی مصرف سوخت حمل بار به یک هفتم کاهش می یابد.
بنابر اعلام روز جمعه شرکت راه آهن ایران؛ با اشاره به ماده 52 برنامه ششم توسعه که برای ریل و توسعه آن امتیازاتی درنظر گرفته است، گفت: سرمایه گذاری در حوزه ریلی مانند سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته است که حمل و نقل کالا با نرخ صفر محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدزاده با تاکید بر لزوم توسعه قطارهای حومه ای در بخش مسافری گفت: در ماده 57 برنامه ششم توسعه بر سهم بار 30 درصد و 20 درصد مسافر حمل و نقل ریلی تاکید شده که این سهم در سال 92، معادل 10.8 درصد بوده است.
وی یادآور شد؛ با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، برنامه ششم توسعه یک برنامه جهت دار در حوزه حمل و نقل ریلی است که بر این اساس و نقش خطوط ریلی در توسعه اقتصادی کشور، این حمل و نقل باید به صورت اساسی توسعه یابد.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: اگر اصول و سیاست های برنامه ششم توسعه به طور جدی رعایت شود، بارها به جای حمل توسط جاده به سمت ریل هدایت می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در 5 سال آینده باید همه مراکز بار به شبکه ریل وصل و سیاست هایی که منجر به توسعه بخش حمل و نقل ریلی می شود، دنبال شود تا ظرفیت موجود و سهم بار و مسافر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه درسال ۲۰۱۶ بین هند و اروپا بیش از ۵۳ میلیارد دلار کالا جابجا شده است، گفت: طبق آمار غیر رسمی سازمان wto، از کریدوری که از جنوب آسیا به سمت اروپا حرکت می کند، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار کالا جابجا شده که سهم حمل و نقل ریلی از این جابجایی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
محمدزاده افزود: اگر این حجم بار از مسیر ریلی عبور کند تا به اروپا برسد، زمان سیر بین یک دوم تا یک سوم کاهش می یابد.
وی با اشاره به بازار بزرگ ۵.۵ میلیارد دلاری ترانزیت کالا در حوزه هند و کشورهای آسیایی و آسیای جنوب شرقی، افزود: در سال ۲۰۱۶ بین کشور هند و روسیه، ۲۰ میلیون تن بار جابجا شد که حدود ۲۱ روز زمان برد که اگر قرار بود این کالاها از مسیر دریایی انجام شود، ۵۳ روز طول می کشید که همه اینها بیانگر مزایای رقابتی حوزه ریلی در مقایسه با دیگر بخش های حمل و نقلی است.
مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: اگر قرار است، با سرعت به سمت اقتصاد مقاومتی پیش برویم، باید به اقداماتی برای جذب بارهای ترانزیتی و عبور آنها از مسیر ریلی ایران بیاندیشیم .
وی با اشاره به مفاد برنامه ششم توسعه و سیاست ابلاغی رهبر انقلاب گفت: در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر اولویت توسعه بخش ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در حوزه ریلی و اتصال ریل به مناطق اقتصادی داخلی تاکید شده است.
وی با اشاره به سیاست های کلی نظام و توجه ویژه مجلس گفت: رهبر انقلاب اسلامی بر ایجاد نظام جامع حمل و نقل در سیاست های کلی نظام و اولویت دادن به حمل و نقل ریلی از بندهای ۲۴ و ۲۵ تاکید کرده اند.

**افزایش تلفات جاده ای
مدیرعامل راه آهن یادآور شد؛ کمبود ناوگان در سالهای آینده باید جبران و حمل و نقل ترکیبی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه باید زمینه اتصال کارخانه ها را به ریل فراهم کنیم، افزود در سال گذشته حمل بار فولادی در کشور ۶۰ میلیون تن بوده (بار معدنی) که سهم ریل از این مقدار یک سوم یعنی ۲۰ میلیون تن و مابقی سهم جاده بوده است.
محمدزاده اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال انجام است که سال ۱۴۰۳ سهم بار معدنی کشوربه ۲۱۰ میلیون تن می رسد؛ اگر فرض بر یک سوم حمل بار توسط راه آهن باشد، این رقم یعنی ۷۰ میلیون تن و سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن و این یعنی بهمعنای افزایش تلفات جاده ای در کشور است.
مدیر عامل راه آهن گفت: برای رسیدن به توسعه ریل کارهای بزرگی انجام شده که می توان به سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ناوگان اشاره کرد.
وی بیان داشت: در سه سال گذشته اقدامات خوبی در بخش تامین لکوموتیو صورت گرفته اما در بخش ناوگان نیازمند ۲۸ هزار واگن هستیم.
وی افزود: با کمک تولید کننده های کشور روسیه و تعامل دو کشور اقدامات خوبی در بخش تامین ناوگان در حال اجراست و این پروسه توسط یک بانک روسی فاینانس شده است.

**خروج ناوگان ۴۵ ساله
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ناوگان مسافری بالای ۴۵ سال را از مدار شبکه ریلی خارج کرده ایم و چنانچه مزیت رقابتی ایجاد و بخش خصوصی حمایت نکند، راه آهن در بخش مسافری با چالش بزرگ عدم تقاضای مسافر مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ظرف ۵ سال آینده باید زمینه توسعه بخش خصوصی در حوزه بار و مسافر افزایش یابد، افزود: تعرفه راه آهن در سال ۹۲، معادل ۵۸ درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۲۳ درصد رسید.
وی افزود: با وجود کاهش تعرفه، درآمد راه آهن از سال ۹۲ تا ۹۵ به ۱۴۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت و این موضوع حمل و نقل ریلی را با شرایط سخت مالی مواجه کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تحقق هدف ۳۰ درصدی حمل بار در بخش ریلی با برنامه ریزی برای حمل ۶۲ میلیون تن دنبال می شود و این امر نیازمند حمایت دولت، مجلس و بخش خصوصی است.
محمدزاده ادامه داد: در راه آهن در بخش آی تی، شاهد تحولات زیادی هستیم به طوری که هر صاحب واگن می داند واگن مختص به خود در کجا قرار دارد.
وی تاکید کرد: اکنون در راه آهن به جایگاهی رسیدیم که معتقدیم راه آهن محور توسعه اقتصادی است.

**توسعه خطوط حومه ای
محمد زاده یکی از اقدامات راه آهن در سه سال گذشته را استفاده از ظرفیت راه آهن برای توسعه خطوط حومه ای عنوان کرد و افزود: در مسیر تهران تا گرمسار خط سوم و چهارم به پایان رسیده و ریل گذاری خط ۳ تمام و ریل گذاری خط ۴ نیز مراحل پایانی را طی می کند.
وی افزود: در مسیر تهران - زنجان نیز تهران تا کرج خط ۳ و ۴ به زودی تمام می شود و مسیر کرج - قزوین خط دوم ریل گذاری شده و قزوین تا زنجان نیز خط دوم ریل گذاری می شود.
مدیرعامل راه آهن، سهم حمل و نقل حومه ای کشور را ۲ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در آلمان ۵۸ درصد است که درصدد هستیم در برنامه ششم رقم موجود ۲ درصد را به ۲۵ درصد برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر و ۷۰۰ هزار خودرو شخصی از حومه وارد کلان شهرها می شوند، افزود: می توان با توسعه خطوط حومه ای از تهران تا کرج، تهران - پرند و نسیم شهر و سلطان آباد و رباط کریم، مانع ترافیک و ورود خودروهای شخصی و ایجاد ترافیک شد که این امر نیازمند حمایت همه جانبه مجلس از راه آهن و توسعه خطوط حومه ای است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070** 1823 خبرنگار: فریبا بابائی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۴۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده

 احسان جهانبخش  در دوره منطقه‌ای آموزش و توانمندسازی تسهیل گران اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش هتل کوثر ارتش برگزار شد، با اشاره به اینکه از ابتدای کرونا تاکنون ۸۰ کیلومتر کانال کشاورزی توسط بسیج سازندگی احداث شده است، اظهار کرد: در حالی که قرار بود ۲۰ کیلومتر کانال کشاورزی احداث شود، اما با مشارکت مردم با ۲۰ میلیارد تومان توانستیم ۸۰ کیلومتر کانال کشاورزی احداث کنیم.
وی تاکید کرد: تمام اهداف و اقدامات سپاه و بسیج سازندگی در راستای تولید و تحقق فرامین مقام معظم رهبری است.
مسئول بسیج سازندگی لرستان با اشاره به فعالیت صندوق قرض الحسنه بسیج سازندگی، گفت: ۸۱۲ صندوق قرض‌الحسنه و ۱۴ تعاونی در استان فعالیت دارند که پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ را به جامعه هدف انجام می‌دهند.
 جهانبخش با اشاره به اینکه یک گلخانه ۳ هزار و ۲۰۰ متر در قالب دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در حال احداث است، گفت: این گلخانه که یک کارگاه آموزشی و تولیدی است ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی بیان کرد: همچنین یک واحد کارگاه اسانس گیری ۴۰۰ متری که مربوط به خوشه گیاهان دارویی است توسط بسیج سازندگی استان در حال احداث است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح