Web Analytics Made Easy - Statcounter

توقف ناگهانی اکران فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و احضار مدیران سینمایی ارشاد به مجلس برای توضیح درباره اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» در کنار قوت گرفتن زمزمه‌های تغییر وزیر ارشاد در دولت دوازدهم مهم‌ترین اتفاقات فرهگی هفته‌ای بود که گذشت.


سرویس فرهنگی فردا: این هفته چالش‌های زیادی در عرصه فرهنگی کشور به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اتفاقاتی که مثل همیشه بیشترشان بر محوریت سینما و اتفاقات سینمایی بود. مسائلی چون توقف ناگهانی اکران یک فیلم و احضار معاونت سینمایی ارشاد به مجلس برای پاسخگویی بابت اکران دو فیلم سینمایی «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» در کنار افزایش فشار برخی جریانات سینمایی برای اکران تعدادی از فیلم‌های توقیفی تنها بخشی از این اتفاقات است.
باد آورده را باد می‌برد!
مادر قلب اتمی یکی از فیلم‌هایی بود که پس از چند سال توقیف بالاخره بعد از کشمکش‌های فراوان روانه پرده شد. این فیلم که دومین فیلم توقیفی علی احمدزاده محسوب می‌شد، یکی از آثاری بود که در پروژه رفع توقیف ضربتی آثار مسئله‌دار به یک‌باره مشکلاتش حل شد و در روزهایی که بسیاری از آثار سینمایی در صف اکران بودند به سرعت در چرخه اکران قرار گرفت.
اما این فیلم در ادامه از حاشیه‌ها به دور نبود و اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس به محتوای این فیلم و فیلم سینمایی «اکسیدان» برای آن‌ها مایه دردسر شد. نمایندگان مجلس بخش‌هایی از این آثار را توهین به دین مسیحیت و دلیلی برای ایجاد تفرقه میان پیروان ادیان مختلف کشور می‌دانستند.
در نهایت اکران مادر قلب اتمی بعد از 5 هفته و بدون اطلاع قبلی به یک باره به پایان رسید تا موقیت بادآورده‌ای که ناگهان در اختیار این فیلم قرار گرفت را باد با خود ببرد!
زمزمه‌های جدایی مرد امنیتی ارشاد از کابینه
زمانی که حسن روحانی برای جایگزینی علی جنتی وزیر سابق ارشاد علیرضا صالحی امیری را به مجلس معرفی کرد؛ بسیاری معتقد بودند با توجه به نحیف بودن رزومه فرهنگی صالحی امیری و سابقه پررنگ امنیتی او انتخاب چنین فردی برای مدیریت اصلی‌ترین نهاد فرهنگی دولت کار اشتباهی است.
هر چند که روحانی در آن روزها با اصرار فراوان بالاخره توانست نظر نمایندگان مردم را درباره سپردن این پست به صالحی امیری با خود همراه سازد ولی شنیده‌ها نشان می‌دهد رئیس دولت یازدهم برای دوره جدید ریاست جمهوری خود به دنبال گزیه مناسب‌تری برای اداره این پست است.
در هفته پیش یکی از رسانه‌های حامی دولت در خبری نوشت: «عباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد)، جایگزین وزیر ارشاد کنونی خواهد شد. عدم حضور صالحی امیری در دولت بعد، در جلسه وی با روحانی به اطلاع وی رسیده است.»
بذل و بخش همایونی آقای وزیر!
اما این هفته برای صالحی امیری حاشیه‌های دیگری نیز داشت. حاشیه‌هایی که به نحیف بودن رزومه فرهنگی آقای وزیر بی‌ارتباط نبود! در شرایطی که موزه هنرهای معاصر در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کند، آقای وزیر در اقدامی عجیب و غیرمنطقی با پرداخت هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان اقدام به خرید یکی از تابلوهای نه چندان ارزشمند کمال الملک کرد.
این تابلو که «اردوگاه همایونی» نام دارد، از جمله آثار کمال الملک است که پیش از سفر او به فرنگ خلق شده است. آثار کمال‌الملک در این مقطع چندان مورد توجه گالری دارها و کلکسیونرها یا گردآورندگان آثار هنری نیست. قیمت تابلوهایی از این دست در بهترین حالت به 500-400میلیون تومان نمی‌رسد. قیمتی که در واقع آن هم به‌خاطر نام کمال الملک است. از سوی دیگر این تابلو در مقطعی دچار آسیب‌دیدگی شده و مرمت گردیده است. مرمت نه‌چندان خوبی که مقدار زیادی از قیمت تابلو کم کرده و در بهترین حالت در حراجی‌ها قیمت آن را به 200 تا 300 میلیون تومان می‌رساند.
این در شرایطی است که موزه هنرهای معاصر سه‌سال است با بهانه نداشتن جا و شرایط و امکانات هیچ تابلوی جدیدی از هیچ هنرمندی خریداری نکرده است.
وقتی گوشت به دست گربه می‌افتد!
حاشیه‌های این هفته محدود به مدیران فرهنگی دولت نمی‌شد چرا که باز هم اظهارات یکی از مدیران رسانه ملی برای این سازمان حاشیه‌ساز شد.
سیدمرتضی میرباقری معاونت سیما در این هفته در سخنانی با اشاره به استقبال مردم از برنامه‌های سیما مدعی شد که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران 87 درصد بیننده دارد. ادعایی که با واکنش بسیاری از رسانه‌ها حامی دولت و درواقع منتقد صداوسیما همراه شد و بهانه‌ای شد تا در این هفته باز هم به سیاق چهار سال گذشته متحد و همصدا به رسانه ملی انتقاد کنند.
احضار مدیران ارشاد به محضر نمایندگان ملت
حاشیه‌های اکران دو فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» علاوه بر سازندگانش، دامن معاونت سینمایی ارشاد را نیز گرفت تا در یکی از معدود واکنش‌های سینمایی مجلس دهم محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی برای توضیح پیرامون اکران این دو اثر به مجلس احضار شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط با این موضوع گفت: مجلس شورای اسلامی حق دخالت در همه امور را دارد؛ چرا که ناظر است و نظارت آن استصوابی است. درباره فیلم سینمایی اکسیدان فعلا حرکتی نکرده‌ایم چون می‌خواستیم بررسی‌ها کامل شود و اعمال نظرهایمان کارشناسی باشد. هفته آينده معاونت هنری ارشاد و رئیس سازمان سینمایی مهمان مجلس خواهند بود که یکی از مباحث اصلی آن جلسه درباره دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۴۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای صهیونیست‌ها علیه غزه ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که جنگنده های رژیم صهیونیستی طی ساعت های گذشته محله الصبره در جنوب شهر غزه را بمباران کردند.

اطراف دانشگاه اسلامی واقع در منطقه معن در خان یونس در جنوب نوار غزه نیز شاهد حمله های هوایی رژیم صهیونیستی بوده است.

نیروهای دفاع شهری نوار غزه نیز اعلام کردند که پیکرهای شش شهید فلسطینی را از زیر آوار منطقه الامل در غرب استان خان یونس بیرون کشیدند.

حمله های هوایی رژیم صهیونیستی اطراف اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه را نیز در برگرفت. این جنگنده های متجاوز خانه های مسکونی را در محله الزیتون واقع در شهر غزه بمباران کردند.

در همین حین توپخانه رژیم صهیونیستی نیز حمله های خود را علیه نوار غزه از سر گرفت و اردوگاه النصیرات واقع در مرکز این باریکه را هدف قرار داد.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه روز گذشته اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته سه کشتار و جنایت دیگر را در حق فلسطینی ها در این باریکه مرتکب شد.

این وزارت خانه افزود که در این حمله ها ۳۴ فلسطینی به شهادت رسیده و ۶۸ نفر دیگر زخمی شدند. هنوز بیش از هشت هزار نفر مفقود و زیر آوار هستند.

شمار شهدای جنگ علیه غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر و شمار زخمی ها نیز به ۷۷ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است. ۷۲ درصد از شهدا و زخمی ها در نوار غزه زن و کودک هستند.

کد خبر 6092697

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد
  • ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی / فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • لوکیتای تمام‌نشدنی؛ لوکا مودریچ، مسن‌ترین بازیکن تاریخ رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • جنایات اسرائیل صدای کمدین معروف آلمانی را هم درآورد + عکس و فیلم
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد
  • حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای صهیونیست‌ها علیه غزه ادامه دارد