Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش>طبیعت - یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی جهان سرانجام به خاطر گرمایش زمین از منطقه‌ای در قطب جنوب جدا شد. مساحت این توده یخی، ۶۰۰۰ کیلومتر مربع، معادل هشت برابر مساحت شهر تهران است.

به گزارش خبرآنلاین،از سال 2010 دانشمندان شکافی را در یخ‌های قطبی جنوب مشاهده کرده بودند و پیش‌بینی می‌شد که یکی از کوه‌های یخی قطب جنوب جدا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوه یخی دراثر شکافته شدن صفحات یخی در طول دهه‌ها و به‌طور تدریجی، شکل می‌گیرد.یک ماهواره آمریکا تصاویری از این کوه یخی شناور را در حال گذشتن از منطقه‌ای به "نام لارسن‌ سی آیس‌شلف" در جنوبگان ثبت کرده است.پژوهشگران دانشگاه سوانسی در ویلز بریتانیا می‌گویند جدا شدن این یخکوه عظیم از سکوی یخی لارسن سی مساحت آن را بیش از ۱۲ درصد کاهش داده و چشم‌انداز شبه‌جزیره قطب جنوب به‌کلی تغییر داده است.پروفسور آدریان لاکمن پژوهشگر ارشد از دانشگاه سوانسی که سال‌هاست این سکوی یخی را زیر نظر دارد، در این باره می گوید: این یخکوه یکی از بزرگ‌ترین یخکوه‌های ثبت‌شده است و مشکل بتوان پیشرفت آینده آن را پیش‌بینی کرد. این یخکوه ممکن است به‌صورت یک قطعه باقی بماند و با احتمال بیشتر به چند قطعه تقسیم خواهد شد.

این یخکوه قبل از جدا شدن کامل از سکوی یخی روی آب شناور بوده است، بنابراین تأثیری فوری بر سطح آب دریا نخواهد گذاشت، اما قطعات یخ ممکن است به خطرات کشتیرانی در این ناحیه را بیشتر کند.ایجاد گسل در کوه‌های یخی این منطقه از حدود ۳ سال پیش شدت گرفت و از آن زمان احتمال جدا شدن بخشی از آن روز به روز بیشتر می‌شد. این توده یخی جدا شده که حدود ۲۰۰ متر ضخامت دارد، در کوتاه مدت با سرعت زیادی حرکت نخواهد کرد و چندان از منطقه فعلی خود دور نخواهد شد.

اما جریان‌های آب و باد احتمالا این توده عظیم را در نهایت به سمت شمال قطب جنوب هدایت می‌کند و در آن صورت این کوه یخی به مانعی برای کشتیرانی در آن منطقه تبدیل خواهد شد. گفته می‌شود توده یخی جدید از نظر بزرگی در میان ۱۰ کوه یخی است که تاکنون جدا و شناور شده‌اند. اما با بعضی از توده‌های بسیار عظیمی که تا کنون دیده شده، قابل مقایسه نیست.

۵۴۵۴

کلید واژه‌ها : طبیعت - گرمایش جهانی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند

فرمانده منطقه‌ پدافند هوایی جنوب ارتش، معلمان را معمار فرهنگی و توسعه جامعه اسلامی دانست و گفت: معلمان از مؤثرترین ارکان در پیشرفت جامعه محسوب می‌شوند چه بسا معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، امیر سرتیپ دوم رضا کلهری صبح امروز در مراسم سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم در سالن نمایش شهدای منطقه جنوب ضمن تبریک روز معلم اظهار کرد: معلمان همواره با تلاش سخت کوشی سعی کردند که آینده کشور را با تربیت نسل انقلاب اسلامی تأمین کنند و مهمترین بخش کشور نیروی انسانی است که این بخش توسط معلمان تبدیل به سرمایه ارزشمند انسانی می‌شوند.

وی، شخصیت شهید مطهری را شخصیتی بی‌بدیل و کم‌نظیر و نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی دانست و افزود: درایت و تیزبینی این استاد شهید در تألیفات‌ آن کاملاً مشهود است و کتاب‌های این استاد در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی تدریس می‌شود.

فرمانده منطقه‌ پدافند هوایی جنوب ارتش، در ادامه ضمن یاد و خاطره شهدا تصریح کرد: روز معلم همواره یادآور خاطره شهیدان است که راه سعادت را به ما آموختند، شهیدان مانند استاد مطهری که فقدان آنان برای کشور قابل جبران نیست.

کلهری، جایگاه و منزلت معلم در جامعه اسلامی را بسیار مهم دانست و گفت: معلمان همواره مورد تکریم و احترام همگان قرار دارند و در این راستا تحقق مطالبات آنها یک ضرورت است.

فرمانده منطقه‌ پدافند هوایی جنوب ارتش، معلمان را معمار فرهنگی و توسعه جامعه اسلامی دانست و گفت: معلمان از مؤثرترین ارکان در پیشرفت جامعه محسوب می‌شوند؛ چه بسا معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • فلسطین به مسأله اول جهان تبدیل شده است
  • عملیات «وعده صادق» جایگاه ایران در برابر دیدگان کشورهای جهان را تغییر داد
  • خسارت ۹.۵ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۴
  • ورود توده هوای ناپایدار در خراسان جنوبی 
  • سوغات امید از دیار نصف جهان/ تدبیرمدیران نساجی در اعزام هوادار جواب داد
  • سختی کار نفتی‌ها
  • ببینید | واکنش عجیب و دیرهنگام زاکانی به سرگردانی مسافران و خرابی مترو؛ باید بپرسم
  • معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند
  • آزادسازی ۷۳ هکتار اراضی کشاورزی در ساوجبلاغ