Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تبریز 2018 از منظر مختلفی باید مورد توجه قرار گیرد. مجموعه مدیریت شهری باید از طرح‌ها، ایده‌ها و ابتکارات جالب و شگفت‌انگیز استقبال کرده و با تقویت بخش خصوصی و اعلام فراخوان به عموم مردم شهروندان تبریزی را در برگزاری هر چه بهتر و بیشتر مراسم، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری به یاری طلبند و از تمام طرح‌ها و ایده‌های آنان به گرمی استقبال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید گفت موزه‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های جذب توریسم و گردشگر نقش عمده‌ای دارند که باید تا فرارسیدن سال 2018 که خیلی هم با آن فاصله نداریم، بر غنای موزه‌ها افزوده شده حتی موزه‌های جدید به کمک بخش خصوصی ایجاد شود.

یکی از ویژگی‌های تبریز داشتن موزه‌های متعدد در سطح شهر و سایر شهرستان‌های استان است که تبریز را در سطح کشور به شهر موزه‌ها تبدیل کرده است. در این میان یکی از مجموعه‌داران بنام تبریز که مجموعه‌های نفیسی نیز در اختیار دارد، اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند برای تبریز 2018 حداقل چهار موزه جدید ایجاد و تأسیس کند البته به شرط حمایت نهادهای مربوطه و مخصوصاً شهرداری کلان‌شهر تبریز و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی .

رضا سرابی‌اقدم به عنوان یک مجموعه‌دار تبریزی در حال حاضر در تدارک راه‌اندازی موزه مشاغل تبریز است. راه‌اندازی موزه مشاغل یکی از اقداماتی است که او برای راه‌اندازی آن خیلی زحمت کشیده و شبانه‌روز تلاش می‌کند تا موزه مشاغل را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند.

بازار تبریز نبض تپنده

سرابی‌اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: بازار سرپوشیده، کهن و تاریخی تبریز نبض تپنده تبریز است و همه مشاغلی که امروز به فراموشی سپرده می‌شود را می‌توانی در بازار تبریز پیدا کنی. بنابراین من تصمیم گرفته‌ام با راه‌اندازی موزه مشاغل در بازار صادقیه تبریز یک نماد کوچکی از بازار تبریز را با همه مشاغل آن در این موزه برای آیندگان به یادگار بگذارم.

وی افزود: من از همان کودکی و نوجوانی به دنبال یاد گرفتن محله شتربان و بازار تبریز بودم بنابراین کم‌کم به فکرم رسید که پس از مدتی این شغل‌ها به مرور فراموش می‌شود بنابراین شروع کردم ابزار و ادواتی که مربوط به هر یک از این مشاغل بود، تهیه و خریداری کردم.

به گفته این مجموعه‌دار تبریزی، 30 سال طول کشیده است تا این مجموعه‌ها را از افراد مختلف خریداری و تهیه کند.

وی گفت: با توجه به ذهنیت و مطالعات قبلی به دنبال اشیایی می‌گشتم که نمونه واقعی و اصلی آن تاکنون به دست فراموشی سپرده شده است و من با زحمات و تلاش‌های زیاد توانستم اصل آنها را از افراد و مراکز مختلف به دست بیاورم.

محله شتربان تاریخ تبریز است
مجموعه‌دار تبریزی در مورد اهداف خود از تهیه و گردآوری این مجموعه گرانبها می‌گوید: بچگی‌های من با تمام همسن و سالان خودم متفاوت است. دوران نوجوانی من مانند آنها در کوچه پس‌کوچه‌ها با بازی نگذشت، بچگی‌های من در محله شتربان(دوه‌چی) تبریز گذشت، یکی از آن محله‌های قدیمی که انواع مشاغل سنتی را می‌توان در آن یافت.

وی گفت: محله شتربان خود تاریخ تبریز است و من با تمام علاقه و محبتی که به این محله خود داشتم سعی کرده‌ام تمام مشاغلی که در محله شتربان دیده و یاد گرفته‌ام را در موزه مشاغل تبریز بازسازی کنم

30سال برای جمع‌آوری این مجموعه زحمت کشیده‌ام
سرابی ادامه داد: 30 سال طول کشید تا این مجموعه را یک جا جمع‌آوری کردم و معتقدم این مجموعه‌ها متعلق به مردم ایران است. این مجموعه یک مجموعه مردم‌شناسی است که نشان می‌دهد پدران و مادران و اجداد ما پیش از این و با چه ابزار و آلاتی به گذران زندگی می‌پرداختند و اکنون زندگی چقدر دچار تغییرات شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه وسایلی که اینجا مشاهده می‌شود گذشته این مردم است و من برای همه آنها ارزش قائلم.

موزه مشاغل تبریز که هنوز افتتاح نشده و رضا سرابی‌اقدم در تدارک تجهیزات آن است به قدری زیباست که با توصیف و نوشتن آن نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد باید که با دیده‌های زیبابین خود از نزدیک شاهد این زیبایی‌ها بود.

اگر حمایت کنند 4 موزه جدید تاسیس می‌کنم

از او در مورد تبریز 2018 می‌پرسم که چگونه می‌تواند در این رخداد عظیم فرهنگی، گردشگری نقش داشته باشد و وی می‌گوید: اگر مجموعه نهادها و ارگان‌های مربوطه مرا حمایت کنند، می‌توانم موزه‌های متعدد در این شهر تاسیس کنم.

سرابی تصریح کرد: به قدری مجموعه‌های نفیسی در کارگاه‌های من وجود دارد که می‌توانم به تنهایی چهار موزه جدید در سطح شهر ایجاد و تاسیس کنم.

اولین موزه، موزه نور
وی به توصیف موزه‌های جدید پرداخته و می‌گوید: یکی از بهترین موزه‌هایی که می‌توانم ایجاد کنم، موزه نور است چرا که من طی این 30 سال انواع ابزار و ادواتی که در طول سالیان دراز مردم برای روشنایی استفاده می‌کردند را جمع‌آوری کرده‌ام.

وی ادامه داد: این ابزارها و ادوات شامل پی‌سوزها و انواع فانوس‌هاست.

در مجموعه شخصی رضا سرابی‌اقدم این فانوس‌ها در این مجموعه که به طور زیبایی کنار هم چیده شده‌اند کلکسیونی از فانوس‌های قدیمی که قدیمی‌ترین آنها به زمان صفویه برمی‌گردد و انواع مختلفی نیز دارد، به چشم می‌خورد.

فانوس‌های دریایی، فانوس جنگی، فانوس راه‌آهن و ...که تعداد آنها به 270 عدد می‌رسد و البته انواع مختلف این فانوس‌ها که با شمردن به اتمام نمی‌رسد. علاوه بر فانوس‌های دوران صفویه، فانوس‌های دوران قاجار و پهلوی نیز در میان آنها خودنمایی می‌کند.

بنا به گفته سرابی در کنار فانوس‌ها، سایر ابزار روشنایی مثل پی‌سوزها که متعلق به دوره مفرغ و بعد صدر اسلام، سلجوقیان و تیموریان جمع‌آوری شده‌اند تا اینکه در دوره صفوی فانوس‌ها آمده‌اند و تا قاجار و پهلوی اول که ارزش تاریخی دارند را جمع‌آوری کرده‌ایم و باید ذکر کنم که این‌ها از 12 کشور دنیا مثل آلمان، اتریش، سوئیس انگلیس و عراق خریداری شده‌اند.

موزه اسناد، دومین موزه
موزه دومی که این مجموعه‌دار تبریزی از آن حرف می‌زند، موزه اسناد است که می‌تواند به صورت مجزا اسناد مهم و تاریخی این کشور و شهر را در معرض دید همگان قرار دهد چرا که بخشی دیگر از این موزه شخصی اختصاص به اسناد دارد، اسناد و فرامین حکومتی ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه ،حاکمان تبریزی، اسناد مشروطه‌خواهان، نامه‌های قدیمی نمایندگان مجلس در زمان مشروطه، اعلامیه‌های قدیمی، مبایعه‌نامه‌ها، اسناد ملکی و تجاری،‌اسناد دوره تزار نیکولا که هم عصر ناصرالدین شاه بود.

موزه نظامی
سرابی‌اقدم با اشاره به تجهیزات و ادواتی که بعد از جنگ جهانی اول و دوم جمع‌آوری کرده از ایجاد موزه نظامی سخن گفت و افزود: ایجاد موزه‌های تخصصی در سطح شهر یکی از جذابیت‌های موزه است که گردشگران زیادی را به دنبال خود می‌کشد.

وی ادامه داد: با توجه به ادوات جنگی و نظامی از جمله انواع مختلف اسلحه‌ها، شمشیرها و اشیای باقی مانده از جنگ جهانی اول و دوم و سایر اشیاء این توانایی و قابلیت را دارم که می‌توانم موزه تخصصی نظامی را نیز در تبریز ایجاد کنم.

سرابی‌اقدم تصریح کرد: اشیای بازمانده از جنگ جهانی اول شامل سرنیزه، قمقمه سربازان، اسلحه، عینک خلبانی، گلوله توپ و وسایل بازمانده از جنگ جهانی دوم همچون کلاهخود، مهر آلمان نازی، انواع کلاه و... که در جای خود بسیار جالب است.

موزه مردم‌شناسی و مدنیت
وی در ادامه به آثار موجود در مورد موزه مردم‌شناسی و موزه مدنیت اشاره کرد و ادامه می‌دهد: دو مورد از موزه‌هایی که در صدد هستم آنها را برای تبریز 2018 راه‌اندازی کنم موزه مردم‌شناسی و موزه مدنیت هستند که در صورت حمایت شهرداری کلان‌شهر تبریز می‌توانم این 2 موزه را نیز تا سال 2018 ایجاد کنم.

این مجموعه‌دار تبریزی در مجموعه شخصی خود مجموعه نفیسی دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، ابزارآلاتی که در اینجا در قالب مجموعه‌های مختلف و با نظم و ترتیب خاصی در قفسه‌ها چیده شده‌اند گویای تاریخ این مرز و بوم است.

رضا سرابی همچون یک مورخ اطلاعات بسیار جالب و دقیقی از نوع و کاربرد این ابزارها در زمان‌های مختلف داشته و آنها را به گونه‌ای شیرین و جذاب تعریف می‌کند.

در ادامه مجموعه قفل و کلیدهای فلزی هم توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند که قدمت آنها به 500 سال قبل برمی‌گردد و جلوتر که می آییم قفل و کلیدهای دوره‌های مختلف تاریخی از جمله دوره پهلوی هم به چشم می‌خورد. قفل و کلیدهایی که در زمان‌های مختلف کاربردهای زیادی داشتند و از کوچک به بزرگ در پشت ویترین شیشه‌ای جا خوش کرده‌اند.

در طبقه بالای قفل و کلیدها در کوبه‌های سنتی قدیمی نیز جلوه خاص دیگری دارد. همان درکوبه‌هایی که آیفون‌های تصویری دنیای مدرن آنها را از یاد و خاطرمان پاک کرده است و ما فقط آنها را در سریال‌های تاریخی دیده‌ایم که هرکدام از درکوبه‌ها نشانگر این بود، فردی که پشت در ایستاده زن یا مرد است؟ و این موضوع از نوع درکوبه‌ها مشخص می‌شد. درکوبه‌های چوبی با طرح‌ها و نقش‌های زیبا که روی آن حک شده بود.

از چرخیدن در این مجموعه زیبا ذوق کرده‌ام به هر طرف که نگاه می‌کنم نشانی از ابزارهایی می‌بینم که ریشه در فرهنگ و تمدن این سرزمین دارد. در گوشه‌ای دیگر از این مجموعه، انواع قیچی‌های فلزی در سایزها و اندازه‌های مختلف با کاربردهای متنوع نیز آرایشی خاص و منظم دارند که هرکدام از آنها نشانی از یک شغل، حرفه و مهارت بود. قیچی‌های آرایشگاه‌های زنانه و سلمانی مردانه، قیچی خیاطی در مدل‌های مختلف، قیچی پزشکی، قیچی آشپزخانه، قیچی و دفه‌های فرش.

صندوقچه چوبی 300 سال قبل، آسیاب‌دستی، شیرهای آب انبار، توربین، تلمبه‌های آب قدیمی، عینک شخصی کلنل محمدتقی‌ خان پسیان، مهر غازان‌خان، نسخه‌های دستی، کتاب نسخه‌نویسی، وزنه‌ها، شمشیر، وسایل جنگی، مجموعه اسلحه و سلاح‌های قدیمی، اسلحه‌های سرپر، زره دوره صفوی، نسل اول اختراعات در خصوص تلگراف، فنوگراف، تلفن، دستگاه چاپ، لوازم پزشکی دوره قاجار، اسناد دوره تزار نیکولا هم عصر ناصرالدین شاه و ... نیز در این مجموعه شخصی رضا سرابی به طور ماهرانه و زیبایی چشم هر بیننده و بازدیدکننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند، تابوی قدمت و تاریخی که از این کارگاه مجسمه‌سازی به بیرون می‌تراود را فراموش نکنیم.

رضا سرابی‌ علاوه بر مجموعه‌داری یکی از مجسمه‌سازان شهیر تبریز است که در جای جای تبریز می‌توان آثار و نشانه‌های او را شناخت.

از مهم‌ترین تندیس‌ها و مجسمه‌های وی می‌توان به مجسمه‌سربازان مشروطه در مقابل استانداری، توپ بازسازی شده جنگ‌های مشروطه، تندیس ماکت هواپیمای کلنل محمدتقی خان پسیان، تندیس ثقه‌الاسلام، اسماعیل امیرخیزی، رسول صدقیانی از رهبران مشروطه، مجسمه میراب، اوحدی مراغه‌ای و... اشاره کرد.

در هر کدام از موزه‌های تبریز که قدم بزنی آثار و نشانه‌هایی از این مجموعه‌دار تبریزی می‌توان پیدا کرد. در موزه قاجار علاوه بر تمام اشیای آن فانوس، اسلحه، دستگاه تلگراف، در موزه مشروطه اسناد مشروطه‌خواهان و ابزار و ادوات چاپ، در موزه شهرداری اولین‌های تبریز و در موزه آذربایجان نیز سه قالب سنگی مفرغی 4 هزار سال قبل را می‌توانی ببینی که همه آنها متعلق به رضا سرابی‌اقدم است.

گردآورنده: معصومه درخشان

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۲۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، اخبار و گزارش های تازه ای درباره سری هفتم گلکسی واچ منتشر شده است. پیش بینی می شود این سری ساعت هوشمند سامسونگ شامل ۳ مدل باشد، حال آنکه سری های پیشین شامل دو دستگاه بوده اند. اکنون گزارشی جدید از کره جنوبی حاکی از آن است که یک ویژگی رصد سلامتی مهم احتمالا در این گجت پوشیدنی به کار می رود.

طبق گزارش ها مذاکراتی درباره ویژگی های کلید رصد قند خون و یکپارچه سازی هوش مصنوعی در ساعت نیز انجام شده است.

پیش بینی می شود سامسونگ ویژگی رصد قند خون را در سری گلکسی واچ ۷ بگنجاند. بسیاری از تولیدکنندگان گجت های پوشیدنی از جمله اپل نیز مشغول کار روی این ویژگی رصد سلامتی و گنجاندن آن در دستگاه هایشان هستند این ویژگی برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت کمک حال است.

البته در بیانیه رسمی سامسونگ به گلکسی واچ ۷ اشاره ای نشده است. اما احتمال زیاد دارد قابلیت رصد قند خون در این محصول ارائه شود. همچنین باید منتظر ماند و دید آیا این برند کره جنوبی ویژگی مذکور را در تمام مدل ها ارائه می کند یا خیر.

کد خبر 6090119 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد