Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از برنامه‌های تبلیغ کنکور صدا و سیما گفت: رسانه ملی تا کنون چند برنامه برای تبیین و تبلیغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ساخته است؟

خبرگزاری فارس: عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر هدایت تحصیلی را در پایه نهم منحصر کنیم، یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌ایم، اظهار داشت: هدایت تحصیلی یک فرآیند جامع است که از پایه اول ابتدایی آغاز می‌شود و با کل برنامه آموزشی در هم تنیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: درس کار و فناوری در پایه ششم، هفتم، هشتم و نهم برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است و دانش‌آموزان با گذراندن این درس با انتخاب رشته و شغل آشنا می‌شوند.

محبی با بیان اینکه در برخی نقاط که مشاور کمتر حضور دارد، معلم کار و فناوری می‌تواند وظیفه مشاور را انجام دهد، گفت:‌ ما به تمام استان‌ها سرکشی کردیم و اطلاعات لازم برای امر هدایت دانش‌آموزان را در اختیار آنها قرار دادیم.

جای خالی اطلس مشاغل به شدت احساس می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش به 4 ملاک برای انتخاب رشته اشاره کرد و گفت: اولین ملاک نیازهای شغلی کشور است که بر اساس سیاست‌های توسعه تعیین می‌شود و دومین ملاک استعداد دانش‌آموز، سپس رغبت و چهارم امکانات مناطق است.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک مقوله چندوجهی است، عنوان کرد:‌ تلاش داریم که این فرآیند را مدیریت کنیم و شورای اشتغال هم باید نیازهای کشور را تدوین و به آموزش و پرورش ابلاغ کند و جای خالی اطلس مشاغل به شدت احساس می‌شود.

محبی تصریح کرد: آنچه برای هدایت تحصیلی مهم است این است که مخاطبان آن، که والدین دانش‌آموزان هستند توجیه شوند و به آینده مشاغل کشور آگاه باشند و تا ماهیت رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای آنها مشخص نشود، برای تحصیل در آن رغبتی پیدا نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ 12 درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 30 درصد در رشته تجربی، 21 درصد در رشته انسانی و 37 درصد در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند و ما مشکل تورم دانش‌آموز در بخش تجربی را داریم.

وی ادامه داد: برای حل مسئله گرایش به رشته تجربی، رسانه، آموزش و پرورش و دولت تکالیفی دارند برای مثال اگر دولت تصویب کند که تجهیزات فنی و حرفه‌ای و کاردانش نوسازی شود و صنعت، افراد فارغ‌التحصیل این رشته‌ها را جذب کند، تعداد افراد بیشتری به این رشته‌ها مایل خواهند شد.

آموزش و پرورش با بودجه فعلی توان نوسازی هنرستان‌ها را ندارد

محبی با بیان اینکه آموزش و پرورش با بودجه‌ای که در اختیار دارد توان نوسازی هنرستان‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار است تورم دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی کاسته شود باید هنرستان‌ها نوسازی و تجهیز شوند و رابطه بین اشتغال و تحصیل ایجاد شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: به سازمان سما پیشنهاد دادیم مراکز فنی و حرفه‌ای خود را که با کاهش دانشجو روبه‌روست، تبدیل به هنرستان کند.

وی عنوان کرد: رسانه ملی به جای تبلیغ کنکور و کلاس‌های رنگارنگ آن، چند برنامه برای تبیین و تبلیغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ساخته است؟ در حالی که یکی از ارکان تربیت، صدا و سیما است.

محبی با انتقاد از قانون برنامه ششم گفت: کاش در این برنامه استلزامات رسیدن آموزش و پرورش به رقم 48 درصد حضور دانش‌آموز در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش را مشخص می‌کرد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هدایت تحصیلی جدید 35 درصد بر اساس سوابق تحصیلی، 30 درصد دو آزمون رغبت دانش‌آموزان، 10 درصد نظر دبیران، 10 درصد نظر مشاور، 10 درصد نظر دانش‌آموز و 5 درصد نظر خانواده‌ها تنظیم شده است و از سال گذشته پس از 22 سال به متوسطه اول بازگشت.

وی بیان داشت: نقطه ایده‌آل، آن است که دانش‌آموزان بر اساس توصیه‌نامه ثبت‌نام کنند اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام آزمون استعدادهای درخشان تمدید شد

رئیس اداره آموزش‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام آزمون استعدادهای درخشان تا ۳۱ فروردین تمدید شد

به گزارش خبرگزاری ایمنا و براساس اطلاعیه مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش فرخ طبری با اشاره به تمدید ثبت نام آزمون استعداد درخشان اظهار کرد: باتوجه به درخواست دانش‌آموزان و اولیا مدت آزمون‌های ورودی مدارس دوره اول و دوم استعدادهای درخشان و دوره دوم نمونه دولتی تمدید شده است.

وی افزود: این مدت از چهارشنبه ۲۹ فروردین تا جمعه ۳۱ ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره آموزش‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ویرایش اطلاعات و پرداخت وجه برای دانش‌آموزان که ثبت نام را تکمیل نکرده‌اند در این بازه زمانی امکان پذیر است

وی با اشاره به حذف دانش‌آموزان در سامانه تصریح کرد: دانش‌آموزانی که پس از پایان زمان مقرر ثبت نام خود را تکمیل نکنند از سامانه حذف خواهند شد.

کد خبر 744461

دیگر خبرها

  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • دانش‌آموزان نهم استان‌ تهران به رشته‌های مهارتی روی‌آوردند
  • معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: آزمون های شبه نهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی است
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟
  • تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دستاوردی داشت؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • طرح شهاب آموزش و پرورش بعد از ۱۲ سال چه دست‌آوردی داشته؟ / استعدادیابی تنها روی کاغذ
  • وقتی بازی و خلاقیت، چاشنی آموزش می‌شود
  • پایان اردیبهشت، آخرین مهلت سنجش نوآموزان/ پیش بینی ثبت نام ۶۷ هزار کلاس اولی در استان کرمان
  • ثبت‌نام آزمون استعدادهای درخشان تمدید شد