Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@11:56:23 GMT

خام گياهخواري؛ ترک غذاي پخته

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۳۱۵۲۲

خبرگزاري آريا - هفته نامه جامعه پويا - مريم طالبي: اگر گذرتان به رستوران هاي خام گياهخواري در تهران افتاده باشد، مي توانيد آدم هايي را ببينيد که از گوشت و لبنيات و هر ماده پختني بيزار هستند و سبک تغذيه منحصر به فرد خودشان را انتخاب کرده اند. در خام گياهخواري، حتي مصرف سبزيجات پخته شده هم ممنوع است.

مريم ببر حسيني، رييس انجمن تغذيه طبيعي سلامت مهر زمين يا همان انجمن خام گياهخواري، اعتقاد دارد اين سبک تغذيه، علاوه بر حفظ سلامت جسم و شادابي رواني، قادر است بسياري از بيماري هاي صعب العلاج را هم درمان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسيني را مي توان معروف ترين خام گياهخوار ايران به حساب آورد که هزاران نفر را هم به اين سبک تغذيه جذب کرده است. گفت و گويي با رييس انجمن خام گياهخواري ايران انجام داده ايم که در ادامه مي خوانيد.

فکر مي کنيد چند نفر در ايران، خام گياهخوار هستند؟

آن طور که ما اسامي را يادداشت کرده ايم، حدود 20 هزار نفر عضو انجمن خام گياهخواري هستند، اما هيچ آماري از ساير افراد خام گياهخواري که عضو انجمن ما نيستند، در اختيار نداريم.

آيا مي شود گفت خام گياهخواري، نوعي سختي کشيدن در حوزه تغذيه است؟

اصلا اين طور نيست. عده زيادي از خانواده ها، از خام گياه خواري اطلاع درستي ندارند. بسياري از آنها گمان مي کنند خام گياهخواري يک روش تغذيه اي بسيار سخت است، در حالي که هرگز اينگونه نيست. سيب و گوجه و ديگر گياهان با نور خورشيد و به دست خداوند پخته شده و رسيده اند. پس خام نيستند. حال از آنجايي که ما اين گياهان را دوباره روي اجاق نمي گذاريم تا همه ويتامين هايشان از دست برود، اسمش را گذاشته ايم محصول خام، در صورتي که همه اينها درواقع به نوعي پخته و رسيده اند. هيچ سختي در کار نيست و فرد خام گياهخوار از سبک تغذيه اش لذت خواهدبرد.




انتقادات زيادي نسبت به خام گياهخواري مطرح مي کنند و خيلي از متخصصان تغذيه، اين سبک تغذيه را تاييد نمي کنند. چه دلايل علمي داريد که خام گياهخواري براي سلامت انسان مفيدتر است؟

بسياري از افراد فکر مي کنند که خام گياهخواري فرقه خاصي است. در جواب اين افراد بايد به آنها يادآوري کنيم که ما انسان ها چهار ميليون سال قدمت داريم. 50 هزار سال است که آتش کشف شده است. آن سه ميليون و 950 هزار سال قبلش را آدم ها چه مي کردند؟ اما معتقديم بايد اعتدال را رعايت کرد. اين گوشتي که امروزه در دسترس ماست، گوشت چند هزار سال پيش نيست. توصيه مي کنم شما 40 روز سبک تغذيه اي خام گياهخواري را امتحان کنيد. اگر بيشتر از قبل شادابي و نشاط و آرامش را تجربه نکرديد، مي توانيد به سبک تغذيه اي قبلي تان بازگرديد.

ما معتقديم غذاي زنده، غذايي است که به ما زندگاني دهد. سلول هاي بدن ما زنده است و به غذاي زنده نياز دراد نه به غذاي مرده. من هميشه اين مثال را مي زنم. اگر يک گندم را داخل آب جوش بگذاريد و بکاريد، ديگر رشد نمي کند و جوانه نمي زند ولي اگر در آب سر بگذاريد و در دل خاک پنهان کنيد، جوانه مي زند؛ بنابراين حرارت مي تواند همه چيز را نابود کند.

از طرف ديگر ما 27 تفاوت با درندگان داريم. اگر قرار بود گوشت خوار باشيم بايد دندان هاي نيش و پنجه هاي قوي مثل حيوانات گوشت خوار داشته باشيم تا بتوانيم شکار کنيم، بدريم و بخوريم، در صورتي که قادر نيستيم با يک پرنده کوچک اين گونه رفتار کنيم. درندگان زبانشان پرز دارد و اسيدي است؛ ولي زبان ما قليايي است. آنها آب را ليس مي زنند؛ اما ما هورت مي کشيم. روده آنها کوتاه است و گوشت متعفن نمي شود، در حالي که روده ما بلند است. آنها در حال دويدن مي توانند شکار کنند، مي توانند در تاريکي همه چيز را ببينند و تفاوت هاي بي شمار ديگر.

از همه مهم تر درندگان آنزيمي به نام «اوريکاز» دارند که مي توانند گوشت خام را هضم کنند؛ ولي ما آن آنزيم را هم نداريم. ما نمي گوييم حتما خام گياهخوار شويد. کساني که بيماري خاصي ندارند مي توانند گياهخوار شوند، اما از تمام افراد روي کره زمين خواهش مي کنم از ياد نبرند که اگر در هفته حتي يک وعده غذاي گوشتي شان را کم کنند، اول خدمت بزرگي به خودشان و بعد به کره زمين و حيوانات کرده اند.




چرا در سيستم خام گياهخواري از حرارت دادن غذاها پرهيز مي کنيد؟

سيستم تغذيه اي خام گياهخواري، کمک بسياري به سلامت فرد مي کند، چون حرارت بالاي 50 درجه، همه ويتامين ها را از بين مي برد. درواقع هر چيزي که تحت حرارت بالاي 50 درجه قرار بگيرد، تمام ويتامين هايش را از دست مي دهد، مخصوصا ويتامن C که سلطان ويتامين هاست. وقتي ويتامين در مواد خوراکي نباشد، آن مواد خوراکي هيچ ارزش غذايي نخواهدداشت. هر چيزي که حرارت ديده باشد، ويتامينش از بين خواهد رفت.

به عبارت ديگر، ما با حرارت دادن به ماده غذايي، فقط تفاله غذا را مي خوريم. عوارض هم اين خواهد بود که نه فقط هيچ ويتاميني به بدن نمي رسد، بلکه همه اين چربي ها هم انباشته مي شود که خودش باعث گرفتگي عروق قلب مي شود. ما 98 کيلومتر رگ در بدن داريم که با روش تغذيه اي ناصحيح و به مرور زمان، بر اثر اين پخت و پزها و اين چربي هايي که مي خوريم، بسته مي شود.

وقتي مي خواهيد ظرف غذايتان را بشوييد، مجبوريد که با اسکاچ و مايع ظرفشويي آن ظرف را بشوييد تا چربي ها از بشقاب پاک شود. حال فکر مي کنيد در بدن انسان چه چيزي مي تواند اين چربي ها را پاک کند؟ هيچ چيز جز ميوه و سبريجات، اين کار را نمي تواند در بدن انجام دهد، چون قليايي هستند. ما وقتي غذاي پخته شده مي خوريم، خون ما اسيدي مي شود، پس نياز است که ميوه هاي خام بخوريم تا محيط خون را قليايي کنيم.

واقعا اگر خوب فکر کنيم، مي بينيم که ما هم به نوعي معتاد هستيم. البته نه معتاد به مواد مخدر، بلکه معتاد به خوردن غذاهاي پختني. به نظر من ترک غذاي پخته بسيار سخت تر از ترک مواد مخدر است؛ چرا که در مصرف مواد مخدر، قبحي وجود دارد و ديگران هم انسان را از مصرف مواد مخدر نهي مي کنند، اما در پخته خواري هيچ قبحي وجود دارد و حتي مردم، فرد خام گياهخوار را به پخته خواري تشويق مي کنند.

گفته مي شود عوارضي مثل کم خوني، کمبود ويتامين ها و بروز برخي بيماري هاي گوارشي با خام گياهخواري پديد مي آيد. چطور مي شود جلوي اين عوارض را گرفت؟

اين عوارض به هيچ عنوان درست نيست. اسناد موثق داريم که خيلي از بزرگان تاريخ مثل نيوتن، انيشتين، سعدي، حافظ و مولانا گياهخوار بودند نه گوشت خوار. اتفاقا بسياري از بيماري هاي گوارشي حتي سران معده، با سبک تغذيه اي خام گياهخواري خوب شده اند.
سوال ما اين است که اين همه پخته خوار و گوشت خوار روي کره زمين وجود دارند، پس چرا بيمار هستند؟ خود من که 14 سال است که خام گياهخوار هستم، به هيچ عنوان هيچ نوع بيماري و اختلالي را تجربه نکردم. دوستاني دارم که بيش از 40 سال است خام گياهخوار هستند، اما هيچ اتفاقي براي شان نيفتاده است.

مثلا آقاي جديدي در کرمان با 75 سال سن خام گياهخوار هستند، هر روز کوه مي روند و پرنشاط هستند و هيچ مشکل يا بيماري خاصي ندارند. حتي خيلي از کساني که با بيماري هاي جدي و سختي مثل سرطان خون دست به گريبان بوده اند، با اsتفاده از اين روش تغذيه اي کاملا خوب شده اند.

اتفاقا بارها شنيده ام خيلي از افرادي که به سمت خام گياهخواري گرايش پيدا مي کنند، مي گويند که بيماري شان بهبود پيدا کرده است. واقعا چطور خام گياهخواري به درمان بيماري هاي صعب العلاج منتهي مي شود؟

کساني که با استفاده از روش خام گياهخواري، سخت ترين بيماري هاي شان بهبود پيدا مي کند، فقط به اين دليل است که غذا سالم به بدن شان مي رسانند. ما هيچ نقشي در بهبود آنها نداريم. بدن هوشمند است. وقتي سوخت سالم به بدن مي رسانيم، بدن هم به خوبي پاسخ مي دهد. ما نه از هيچ روش پزشکي استفاده مي کنيم نه از طب سنتي پيروي مي کنيم. ما اصلا درمان کننده نيستيم. درمان کننده اصلي، بدن انسان است. به شرطي که سوخت سالم به بدن برسانيم. سوخت سالم هم به اين معناست که آن ماده خوراکي، حرارت نديده باشد.

در انگليسي، آمريکا و آلمان با روش هاي درماني خام گياهخواري کاملا آشنا هستند. حتي کلينيک هايي داير شده که بيماران را بستري مي کنند و با يکي دو هفته بستري با کمک رژيم خام گياهخواري، بدن بيمار را پاکسازي مي کنند. البته ما از همين هم خوشحاليم که بالاخره خام گياهخواري در ايران، راهش را باز کرد و حالا در مسير ترويج اين سبک تغذيه گام بر مي داريم.




چند نمونه از بيماراني را که با خام گياهخواري حالشان خوب شده، به خاطر داريد؟

بسياري از افرادي که از بيماري ديابت رنج مي برند، بايد تا پايان عمر، انسولين مصرف کنند، اما ما خيلي از افرادي را داشته ايم که روزانه انسولين 100 واحد يا 200 واحد تزريق مي کرده اند، ولي چند سالي است که با پي گرفتن خام گياهخواري، مصرف انسولين را قطع کرده اند و هيچ مشکلي هم ندارند. حتي همان خربزه و انگور را هم مي خورند. اما ديگر غذاي پخته شده نمي خورند. حال شان هم خيلي خوب است.

خام گياهخواري در کودکان و زنان باردار چطور است؟ آيا براي اين گروه از زنان و براي جنين مضر نيست؟

خام گياهخواري براي کودکان و زنان بسيار مفيد است. ما زناني را داشته ايم که در دوران بارداري، به خام گياهخواري روي آورده اند، جنين به خوبي رشد کرده و بچه به دنيا آمده است. زايمان اين زنان طبيعي بوده و بچه اي که به دنيا آمده کاملا سالم بوده است. حتي الان هم نمونه اين بچه ها را در انجمن داريم که به دو، سه سالگي رسيده اند و بسيار باهوش هستند.

خيلي ها براي لاغري، چند صباحي به خام گياهخواري روي مي آورند. آيا اين لاغري ايجاد شده عوارض ندارد؟ اصلا مي توانيم بگوييم که اولين نتيجه خام گياهخواري، لاغر شدن فرد است؟

افراد خيلي چاق زيادي را مي شناسم که سراغ خام گياهخواري رفته اند. البته بسياري از افراد چاق، در سنين 10 تا 15 سالگي لاغر بوده اند، اما به مرور زمان وقتي غذاي پخته مصرف مي کنند، همه چربي ها در بدنشان مانده و چاق شده اند. ما کسي را داشته ايم که با خام گياهخواري 70 کيلو، وزن کم کرده است.

فردي را داشته ايم که 263 کيلو بوده، اما در 50 روز خام گياهخواري حدود 53 کيلو کم کرده است. البته بديهي است که ما نمي توانيم به بدن مان بگوييم، ما را از ناحيه شکم لاغر کن، اما صورتم را لاغر نکن. خود بدن بسيار هوشمند است. شايد کسي با خام گياهخواري، يک کيلو در هفته کم کرده باشد، اما شخصي ديگر روزي 800 گرم. پس ما نمي توانيم به بدن دستور دهيم که چقدر کم شود و چقدر نشود. واقعيت و تجربه اين است که خام گياهخواري در کاهش وزن، بسيار نقش دارد و اين لاغري نيز هيچ عوارضي بر جاي نمي گذارد.

خودتان چند وقت است به خام گياهخواري روي آورده ايد و چطور شد به فکر تاسيس انجمن خام گياهخواري افتاديد؟

من 14 سال است که خام گياهخوار هستم. هشت نوع بيماري داشتم از جمله بيماري کيسه صفرا، ديسک گردن، ناراحتي اعصاب و معده، کم خوني و... که همه اينها واقعا بعد از خام گياهخواري خوب شد. شايد باورتان نشود، اما در اين مدت حتي سرما هم نخورده ام. من هشت سال بود که روزي 18 تا قرص مي خوردم، اما وقتي با خام گياه خواري آشنا شدم، تصميم گرفتم با ترويج خام گياه خواري، هم به خودم و هم به تمام افراد روي کره زمين کمک کنم.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۱۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است

لیدا شجاعی‌فر رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب بیشترین حجم آب را در بین تالاب‌های فصلی این شهرستان دارد، گفت: آبگیری تالاب بین المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار از اواخر آذرماه پارسال آغاز شده و بیش از ۸ میلیون مترمکعب آب به داخل تالاب رها شده است.

وی با اشاره به اینکه منبع تغذیه این تالاب رودخانه گدار است، افزود: در سال‌های گذشته این تالاب در طول فصل تابستان خشک می‌شد، اما امسال پیش بینی می‌شود با این حجم آبگیری انجام شده، خشک نشود.

شجاعی‌فر اضافه کرد: تالاب درگه سنگی نقده از اواخر تیرماه بهترین مکان برای استراحت و تغذیه فلامینگوها است به‌طوریکه این تالاب پارسال پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود.

وی در ادامه گفت: این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است.

رئیس اداره تالاب‌های محیط‌زیست آذربایجان‌غربی همچنین بیان کرد: تالاب درگه سنگی از نظر وسعت بزرگترین تالاب شهرستان نقده است و تالاب‌های سولدوز، آق قلعه (شورگل حسنلو)، یادگارلو و طالقان به ترتیب در رتبه‌های بعدی تالاب‌های این شهرستان از نظر وسعت قرار دارند.

به گفته شجاعی‌فر، چنگر، مرغابی‌ها، اردک سرسفید و فلامینگو‌ها از پرندگان شاخص این تالاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ پخت دیدنی چاپلی کباب به سبک آدم خان (فیلم)
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)
  • طراحی مد با الهام از یک غذای مکزیکی! (عکس)
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید