Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه ترکیه‌ای گازته دیوار نوشت: اسرائیل در مناطقی که به بهانه امنیت بسته است، نه تنها مانع از دسترسی آنها به گاز می‌شود، بلکه گاز آنها را به سرقت می‌برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فهیم تاشتکین، در نشریهگازته دیوار به تحلیل تحولات منطقه و روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی پرداخت که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که غزه را ورد زبان خود کرده‌اند، در غصب گاز طبیعی متعلق به فلسطینی‌ها توسط اسرائیل شریک می‌شوند. برات آلبایراک، داماد اردوغان با استینیتز، وزیر انرژی اسرائیل به مانند یک تاجر رفتار کرد!

این دو دست به دست هم داده و نقشه احداث خط لوله برای انتقال گاز شرق مدیترانه از طریق اسرائیل به ترکیه و از آنجا به اروپا را طراحی می‌کنند. استینیتز بعد از حمله مرمره آبی در سال 2016 با همتای ترک خود در در استانبول دیدار کرده و اولین گام برای عادی شدن مناسبات میان دو کشور برداشته شد.

همه چیز به سرعت جریان یافت. با توجه به این که دو وزیر برای چهارمین بار دیدار کردند، چنین به نظر می‌رسد که آلبایراک قبل از پایان امسال، به منظور شکل گیری قرارداد چارچوب به اسرائیل تشریف خواهد برد.

طرح مذکور از این قرار است که در سال 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه فرستاده شود. در این طرح که نه تنها به لحاظ اقتصادی، بلکه به لحاظ سیاسی نیز جایگاه اسرائیل را مستحکم‌تر خواهد کرد، ترکیه نقش کلیدی ایفا می‌کند. دومین خط لوله با درخواست اسرائیل با اتصالات قبرس و یونان، به ایتالیا کشیده خواهد شد. چون هزینه این خط که 2200 کیلومتر است، در مقایسه با خط لوله‌ای که از ترکیه عبور می‌کند، دو برابر است، اسرائیل آن را چندان ترجیح نمی‌دهد. اتحادیه اروپا که گاز شرق مدیترانه را به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه می‌بیند، مسیر این پروژه را هموار کرد.

استینیتز گفته است که در خصوص تحقق بخشیدن به آرزوهای تهاجمی خود در مورد گاز طبیعی مصمم هستیم. از کلمه «تهاجمی» واقعاً به جا استفاده کرده است. زیرا بخشی از گاز طبیعی که هم ترکیه خواهد خرید و هم برای فروش آن به اروپا واسطه خواهد بود، سرقتی است و بخشی نیز از منطقه جنگی بدست خواهد آمد. اگر موضوع غصب مطرح است، باید حتماً مهاجم بود!

با شراکت انرژی، سیر عادی شدن مناسبات ترکیه – اسرائیل معنی دار شد. هم به عنوان سخنگوی دعوای فلسطین و حامی غزه خود را معرفی می‌کنند و هم در صدد انعقاد چنین قراردادی با اسرائیل هستند. دولت حزب عدالت و توسعه به دروغ از حصر محاصره غزه در سایه توافق مرمره آبی با اسرائیل انگاره سازی می‌کند.

اسرائیل در سایه فعالیت‌هایی که از سال 1999 آغاز کرده، به 800 میلیارد مترمکعب ذخایر گاز طبیعی دست یافت. اگر این مقدار گاز را به خارج نفروشد، برای 50 سال این کشور کفایت می‌کند، ولی می‌خواهد با قرار دادن عمل انجام شده در روند مسئله لاینحل فلسطین، این گاز را هر چه سریعتر به خارج بفرستد. حتی اگر تبعید و غصب‌ها در سال 1948 فراموش شود و مرزهای سال 1967 مورد قبول واقع شود، باز هم بخشی از این ذخایر در منطقه اقتصادی انحصاری فلسطین جای دارد. حال آنکه طبق قرارداد اوسلو، اسرائیل باید برای استخراج این گاز با دولت فلسطین همکاری کند.

شرکت انرژی اسرائیل به همراه یک شرکت انرژی آمریکایی از مدتها پیش در آبهای ساحلی آشکلون، گاز استخراج می‌کنند. طبق تحقیقات شرکت سومو که از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا و وزارت خارجه هلند تامین مالی می‌شود، اسرائیل در این استخراج غیرقانونی به بسترهای گاز در فلسطین نیز تجاوز می‌کند.

40 میلیارد مکعب از این گاز به فلسطینی‌ها تعلق دارد. در بستر دیگر نیز 28 میلیارد مترمکعب از گاز به فلسطینی‌ها تعلق دارد که نیاز 15 سال این کشور را تامین می‌کند.

اسرائیل در مناطقی که به بهانه امنیت بسته است، نه تنها مانع از دسترسی آنها به گاز می‌شود، بلکه گاز آنها را به سرقت می‌برد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر فلسطینی‌ها بتوانند گاز خود را استفاده کنند، سالانه 2.5 میلیارد دلار درآمد بدست می‌آورند، ولی نه تنها نمی‌توانند از گاز استخراج شده در سرزمین خود استفاده کنند، بلکه حتی مشتری خرید این گاز نیز هستند. نمی‌توانند برق خود را تولید کنند، زیرا سوخت و یا تاسیسات لازم را ندارند.

اسرائیل در حملات سال 2006 و 2014 این تاسیسات را تخریب کرد. در نتیجه فلسطین برق مورد نیاز خود را هم از اسرائیل می‌خرد. آن هم نیاز این منطقه را تامین نمی‌کند و روزانه فقط 4-3 ساعت برق به غزه داده می‌شود.

ولی دروغ گویان و حامیان دروغین مسئله فلسطین به این موضوع توجه نمی‌کنند.

انتهای پیام/

R1396/P36446/S8,90,95/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «قطع کامل روابط تجاری ترکیه با اسرائیل»، عنوان خبری بود که امروز بار دیگر نام رجب طیب اردوغان را در هفته اخیر بر سر زبان ها انداخت. رئیس جمهور ترکیه که از آغاز عملیات طوفان الاقصی همواره به حمایت از مردم غزه پرداخته است و علیه اسرائیل موضع گیری کرده است، در تازه ترین سخنان خود درباره جنگ حماس و اسرائیل خبر مهمی را به جهان مخابره کرد.

اردوغان در نشست خبری با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهور آلمان که به آنکارا سفر کرده است، نسبت به افزایش فعالیت جریان‌های تندرو در غرب ابراز نگرانی کرد و «از مقامات آلمان خواست اقدامات بیشتری علیه گروه‌های تروریستی اتخاذ کنند.»

براساس گزارش الجزیره، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: «آنچه در غزه رخ می‌دهد ظلمی است که شبیه ندارد و نتانیاهو امنیت تمام منطقه از جمله مردم خود را تهدید می‌کند و از این طریق می‌خواهد عمر سیاسی خود را طولانی‌تر کند. تنش‌ها میان ایران و اسرائیل نمونه‌ای از خطرات جنگ غزه بر ثبات منطقه بود. نباید جنایت‌هایی که اسرائیل در نوار غزه مرتکب شد را نادیده گرفت. برای حفظ روابط تجاری با اسرائیل تلاش نمی‌کنیم و این امر پایان یافت. نوار غزه درحال از بین رفتن است درحالی که غربی‌ها در کنار اسرائیل ایستاده‌اند. در مساله تبادل اسرا تلاش می‌کنیم و امیدواریم در این زمینه توافقی حاصل شود.»

اما دیگر خبری که در هفته اخیر نام اردوغان را بر سر زبان ها انداخت، سفر او پس از 13 سال به کشور عراق بود؛ سفری که به گفته خود او و هم چنین مقامات و رسانه‌های ترکیه‌ای با اهدافی چون انرژی، تجارت، ترانزیت، مسائل کریدوری و حوزه امنیتی انجام شد و اتفاق مهمی در نوع خود محسوب می شود. به عقیده کارشناسان این سفر می تواند آغازگر مسیری تازه در منطقه و همسایگی ایران باشد و بر سطح روابط کشورمان با آنکارا و بغداد، اثرات مهمی بگذارد. حال که درباره تحرکات تجاری و سیاسی ترکیه در منطقه سخن به میان آمده است، بهتر است به آخرین قیمت لیر؛ واحد پول رسمی این کشور در بازار ارز تهران هم نگاهی بیندازیم.

قیمت لیر ترکیه امروز 5 اردیبهشت 1403

امروز در بازار ارز تهران قیمت لیر ترکیه شیب نزولی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد و به کانال کاهشی وارد شد. هر لیر در حالی امروز 20 تومان ارزان شد که از کانال دو هزار تومان رخت بر بست و 1985 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

قیمت دینار عراق در بازار

امروز همچنین قیمت دینار عراق در جریان مبادلات ارزی معامله گران، بر روند ثابت چند روز اخیر پافشاری کرد و بدون افزایش یا کاهش ارزش نسبت به روز گذشته، 49 تومان قیمت گذاری شد.

آخرین نرخ درهم امارات

بازار ارز تهران در حالی عصر امروز شاهد پایان معاملات بود که قیمت درهم امارات مسیر کاهشی روز گذشته را تداوم بخشید. هر درهم امروز 17551 تومان خرید و فروش شد تا نسبت به روز پیش 190 تومان ارزان شده باشد.

نرخ امروز ریال عمان در بازار

قیمت ریال عمان هم امروز در جریان مبادلات ارزی معامله گران در بازار تهران افت نسبی را تجربه کرد و 167260 تومان معامله شد. هر ریال امروز هزار و 820 تومان ارزان شد؛ میزان نوسانی که در مقایسه با روزهای گذشته محسوس تر بوده است.

نرخ برابری ریال عمان و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 2.6 رسیده است.

نرخ امروز منات آذربایجان

عصر روز چهارشنبه معاملات بازار ارز تهران در حالی سپری شد و به پایان رسید که قیمت منات آذربایجان پایین آمد و با ریزش 410 تومانی که تجربه کرد، 37740 تومان مبادله شد.

قیمت درام ارمنستان امروز

روند کاهشی حاکم بر بازار ارز تهران بر درام هم اثر گذاشت و واحد پول رسمی کشور ارمنستان پس از تجربه ثبات در دو روز اخیر، یک تومان ارزان و 165 تومان خرید و فروش شد.

آخرین قیمت لاری گرجستان

امروز همچنین قیمت لاری گرجستان سیر کاهشی را دنبال کرد و 310 تومان ارزان شد تا نسبت به روز گذشته، 24090 تومان ارزش گذاری و معامله شود.

نرخ امروز بات تایلند

در شرقی ترین مقصد گردشگری ایرانیان؛ تایلند هم قیمت بات، واحد پول رسمی این کشور افت ارزش را تجربه کرد و با ریزش 26 تومانی 1732 تومان قیمت گذاری شد.

نرخ برابری بات تایلند و دلار آمریکا هم امروز در بازار به 0.027 رسید.

قیمت رینگیت مالزی در بازار

در نهایت رینگیت مالزی هم امروز را در حالی به پایان رساند که کاهش قیمت 140 تومانی داشت و 13440 تومان خرید و فروش شد.

معاملات پنجمین روز از اردیبهشت ماه در حالی سپری شد که مانند تمامی روزهای سپری شده هفته اخیر قیمت ها در بازار ارز تهران شیب نزولی را تجربه کردند و دینار عراق تنها ارزی بود که ثبات قیمت را در پیش گرفت. نوسان قیمت‌ها امروز شدت بیشتری نسبت به روز گذشته داشت.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902567

دیگر خبرها

  • ارتش اسرائیل تخلیه ساکنان شرق رفح را آغاز کرد
  • آغاز نقشه اسرائیل برای حمله به رفح؟ کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده + فیلم
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را کاملاً متوقف کرد
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • اسرائیل از مقاومت فلسطینیان خسته شده است/جنبش دانشجویی شکل گرفته،برخلاف تصور صهیونیسم جهانی است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟