Web Analytics Made Easy - Statcounter

استراتژی ایجاد و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با توجه به ارتباط مستمر با بخش کشاورزی و داشتن امکانات و قابلیت‌های موجود در روستاها، به‌عنوان فعالیت اصلی روستائیان، نقش موثری در توسعه روستایی و نیز صنعتی منطقه ایجاد می‌کند و کشاورزی اساس فعالیت‌های اقتصادی بسیاری از مناطق استان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در رابطه با اهمیت توسعه صنایع فرآوری و ضرورت توجه به آن در محل این خبرگزاری دورهمی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار می‌کند: صنایع فرآوری نسبت به سایر صنایع هزینه سرمایه‌گذاری متوسطی دارد و ارزش‌افزوده و اشتغال زیادی را ایجاد کرده و می‌تواند اشتغال را که هم‌اکنون دغدغه کشور است، برطرف کند.

«علی کلانتری» ادامه داد: برای اثربخشی بیشتر صنایع فرآوری باید علاوه‌بر ایجاد صنایع فرآوری صنایعی را برای بسته‌بندی و بازاریابی محصولات ایجاد کرد که در این بخش می‌توان مشاغل خانگی را در این بخش‌ها فعال کرد تا بتوان اشتغال خانگی با هزینه سرمایه‌گذاری کمتری را ایجاد کرد.

بازاریابی، گام نخست توسعه صنایع فرآوری

هم‌اکنون فعالیت کشاورزی در منطقه با مشکلاتی مانند عدم بازاریابی مناسب، کاهش قیمت محصولات کشاورزی، پائین بودن درآمد بخش کشاورزی و مانند آن روبه‌رو است. از این‌رو راهبرد ایجاد و توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی به‌علت استعداد زیاد کشاورزی در منطقه، نزدیکی به بازارهای مصرف و وجود نیروهای متخصص و غیرمتخصص، می‌تواند ضمن برطرف کردن مشکلات بخش کشاورزی، راه رسیدن به اشتغال را هموارتر می‌کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: برای برطرف کردن مشکل تولیدات باید همه موارد را در کنار یکدیگر بررسی کرد تا بتوان راه حل مناسبی را برای آن یافت و در بررسی این بخش‌ها حتماً باید مباحث بازاریابی، موارد و موانع گمرکی، بهره‌وری تولید و موانع قانونی و ... را شامل شده تا نتیجه مثبتی از آن حاصل شود.

«علی وقف‌چی» ادامه می‌دهد: این مباحث باید در ابتدا در سطح کلان برطرف شود تا مشکلی برای برنامه‌ریزی‌های خرد و درون‌سازمانی و یا درون استان خدشه‌ای وارد نشود، هم‌چنین نباید در کشور و یا استان همه موارد را تولید کرد بلکه باید کالاها و یا تولیدات کشاورزی استان براساس مزیت نسبی منطقه و نیازهای داخلی و خارجی و نیز رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی باشد.

صنعت فرآوری زنجان و مشکلی به‌نام اشباع

هم‌اکنون 186 واحد تولیدی در استان زنجان در زمینه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند که بیش از 5380 نفر نیروی انسانی در آن واحدها مشغول به فعالیت هستند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص فعالیت واحدهای صنعتی فرآوری در استان، می‌گوید: تاکنون به 295 واحد برای فرآوری 768 هزار تن و 122پروانه با ظرفیت فرآوری 680 هزار تن، مجوز صادر شده است و از لحاظ صنایع تبدیلی و صنایع فرآوری استان زنجان نسبت به میانگین کشوری عقب نیست، بلکه در بحث فرآوری زیتون و کشمش رتبه اول کشور را نیز کسب کرده‌ایم.

«بهاره دادلویی» تصریح می‌کند: هم‌اکنون اعطای مجوزها توسط جهاد کشاورزی محدود شده و علت این امر نیز به حد اشباع رسیدن واحدهای فرآوری در برخی محصولات کشاورزی است و برابر با محصولات کشاورزی تولیدی استان صنایع فرآوری داریم و نمی‌توان گفت که استان از این لحاظ دچار عقب‌ماندگی است.

این مسئول اظهار می‌دارد: مشکلاتی که عمده صنایع فرآوری دارند بیشتر در مواردی از قبیل بسته‌بندی محصولات فرآوری شده و بازاریابی، صادرات، آن‌ها است که بحثی فراسازمانی و مربوط به ارگان‌ها و یا سازمان‌هایی هم‌چون جهاد کشاورزی و یا صنعت و معدن است که باید به صورت فراسازمانی به آن رسیدگی کرد و مشکلات حمایتی سرمایه‌گذاری نیز با نبود وام‌های با نرخ سود کم بر دشوار بودن سرمایه‌گذارانی در این زمینه دامن می‌زند، اما نمی‌توان آن را نیز دلیل بر عقب‌ماندگی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی استان دانست.

وی می‌افزاید: پیش از این اعطای مجوز برای سرمایه‌گذاری در صورت درخواست متقاضی انجام می‌شد اما هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس برنامه و هدایت سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و عمده مشکلی که این سازمان و سرمایه‌گذاران با آن مواجه هستند، مشکل ضوابط قانونی، حرایم و ... است.

بازاریابی و ضرورت توجه به آن

بازاریابی محصولات کشاورزی تولید شده در زنجان یکی از مشکلاتی است که محصولات کشاورزی تولیدی و فرآوری شده استان با آن مواجه است که می‌تواند با فعالیت پررنگ بخش خصوصی شرایط مناسب‌تری را داشته باشد.

در رابطه با این مسأله عضو هیئت رئیسه هلدینگ کشاورزی استان زنجان، اظهار می‌کند: هلدینگ کشاورزی استان زنجان با توجه به خلاء‌های موجود در بخش بازرگانی کشاورزی استان با حضور عمده شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی موجود در پهنه استان تشکیل شد و کار هلدینگ کشاورزی استان مدیریت زنجیره‌های تولید و فروش است.

«محمدرضا کردلو» ادامه می‌دهد: برای پر کردن خلاهایی که در بخش صنایع تبدیلی استان دیده می‌شود باید پیش از تولید سفارش محصولات را از جانب مشتری برای محصولات تولیدی و یا فرآوری شده، به دست آورد و بازارهای هدف نباید محدود به بازارهای اخلی باشد بلکه بازارهای خارجی می‌تواند مشتری دائمی برای این محصولات باشد.

وی می‌افزاید: متأسفانه در ایران تولیدات محصولات کشاورزی بر اساس تولیدات رودخانه‌ای است که در صورت وجود زیان، کشاورزان بیشتر از سایر بخش‌ها متضرر می‌شوند که البته صنایع و واحدهای تبدیلی و فرآوری نیز به‌علت کشت رودخانه‌ای و مشکلاتی که در تأمین نهاده‌های خود به این علت به وجود می‌آید متضرر می‌شوند و پس از مدت زمان کوتاهی توانایی و صرفه اقتصادی خود را برای فعالیت و ادامه حیات صنعت خود از دست می‌دهند.

نداشتن کشت بدون مزیت نسبی سبب شده است که صنایع تبدیلی استان با مشکل تأمین مواد اولیه به‌علت تغییر قیمت‌های ناگهانی و نبود قیمت‌های ثابت برای این بخش‌ها مواجه می‌شوند که این مهم سبب تضعیف صنایع فرآوری و کاهش حیات آنان می‌شود و اگر بخش خصوصی بخواهد در همه بخش‌ها فعالیت کند، باید در همه بخش‌ها و زنجیره‌های تکمیل و فرآوری از تولید و آموزش و تجهیز ادوات و ... فعالیت کند تا این زنجیره به صورت صحیحی تکمیل شود.

در رابطه با این مسأله معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، اظهار می‌کند: 99 درصد صنایع استان بر اساس مزیت نسبی فعالیت نمی‌کنند و با گذر از حالت سنتی به صنعتی باید صنایع بر اساس فضای صنعتی فعالیت کنند تا وقتی که به انرژی یارانه داده نشد بتوانند در فضای رقابتی صادرات خود را انجام دهند.

مزیت نسبی موردی که به آن بی‌توجه هستیم

در ادامه این جلسه، یک فعال بخش خصوصی در حوزه تجارت محصولات کشاورزی استان زنجان می‌گوید: باید برای برطرف کردن مشکلات بازاریابی محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری استان از ظرفیت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود و یا از مستشاران خارجی برای آموزش و برنامه‌ریزی استفاده کرد.

«بهروز ضرغام» ادامه می‌دهد: باید بر اساس مزیت نسبی فعالیت واحدهای تولیدی و زمین‌های کشاورزی تعیین شود، چون اگر آنان بر مزیت نسبی که دارند، سوار نشوند با عضویت ایران به WTO زودتر از آنچه که تصور می‌کنند محکوم به شکست شده و از بازارهای رقابتی خارج می‌شوند.

وی با اشاره به تجربه موفق کارخانه‌های صنعت روی در استان زنجان، خاطرنشان می‌کند: کارخانه‌های فرآوری روی در استان از آن‌جایی‌که سوار بر مزیت نسبی تولید در میان رقبای خود هستند، توانسته‌اند علاوه‌بر ایجاد اشتغالزایی، صادرات انجام داده و عوارض قانونی خود را پرداخت کنند که اگر همه صنایع تبدیلی و تولیدی که در استان فعالیت می‌کنند بر اساس مزیت نسبی منطقه، فعالیت خود را پایه‌ریزی کرده باشند، می‌توانند همانند صنایع روی استان به طور طولانی مدتی فعالیت کنند.

تقسیمات اراضی و کوچک شدن زمین‌های کشاورزی سبب شده است که مالکان زمین‌های کشاورزی در هر بخش افزایش یافته و این مهم سبب شده که ایجاد باغ‌های صنعتی در استان مشکل شود و عدم ایجاد باغ‌های بزرگ صنعتی سبب کاهش تولیدات و پائین بودن میزان تولیدات در سطوح زیر کشت می‌شود.

در رابطه با این مسأله «بهروز ضرغام» یادآور می‌شود: باغ‌های زیر 30 هکتار باغ‌های سنتی محسوب می‌شود و باغ‌های سنتی در استان بسیار زیاد است و علت آن تقسیمات انجام شده است و از آن‌جایی که ملاکان این زمین‌ها افراد متفرقه‌ای هستند و علاقه چندانی به تجمیع زمین‌های خود برای ایجاد باغ‌های صنعتی ندارند، مشکل تولید بر اساس مزیت نسبی را دو چندان می‌کند.

وجود برخی خلاهای قانونی و تغییرات قانون در گذر زمان و ثابت نبودن تعرفه‌ها در طول انجام فعالیت‌ها مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه ایجاد کرده است که باید برای برخی از آن‌ها در سطح کلان کشوری حل و برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مسأله اظهار می‌کند: امکان یکپارچه‌سازی زمین‌ها هم‌اکنون وجود ندارد، اما می‌توان با یکپارچه‌سازی مدیریتی از بروز برخی مشکلات جلوگیری کرد و از آن‌جایی که همه موارد را نمی‌توان در سطح منطقه‌ای و استانی برطرف کرد باید در سطح کلان کشوری برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود و در قانون‌گذاری‌های جدید باید نفع عمومی را مدنظر قرار داد و در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از افراد متخصص که در بخش خصوصی نیز وجود دارد، کمک گرفت.

ایجاد برند، حلقه گمشده در محصولات کشاورزی استان

برخی محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شوند، اما با عنوان و برند و نام شهرهای دیگر به فروش می‌رسند که این مهم خود عامل بزرگی برای مغفول ماندن صنایع فرآوری و صنعت برندینگ در رابطه با محصولات کشاورزی در استان شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌گوید: بحث برندسازی و بسته‌بندی در بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی استان به خارج از کشور بسیار اهمیت دارد و ایجاد برندهای فردی نمی‌تواند راهبرد زیادی داشته باشد، بلکه باید برای تولیدات کشاورزی درسطح استان برند ایجاد کرد تا همه این محصولات را به‌عنوان و نام این شهرستان بشناسد تا صادرات این محصولات در طولانی‌مدت بتواند پایدار شود.

صنایع فرآوری، صنایعی هستند که علاوه‌بر ایجاد اشتغال زیاد هزینه سرمایه‌گذاری پائینی را نسبت به سایر صنایع دارد و با ایجاد ایمن واحدها در بخش‌هایی که مزیت نسبی تولید برای محصول و یا کالایی وجود دارد سبب پایداری تولیدات در این مناطق و ایجاد اشتغال پایدار و شناخته شدن محصولات با عنوان برند خاصی می‌شود که سبب اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده در طولانی‌مدت می‌شود،اما باید توجه داشت که این صنایع باید بر اساس مزیت نسبی و سفارش مشتری و بروزرسانی تکنولوژی توسعه یابد که توجه به این مسأله می‌تواند پایدار و مستمر باشد. این صنعت، صنعتی است که با توان زیاد اشتغالی که دارد می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال گام بردارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 

فرماندار هشترود در بازدید از شرکت آرد هشترود به مناسبت هفته کار و کارگر گفت: نشان ملی اقتصاد مقاومتی به خاطر فعالیت‌های این شرکت بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی اعطا شد و جزو کارخانه‌های آرد نمونه استانی است که تاکنون هیچ گونه نارضایتی از آن گزارش نشده است.

 قشلاقی ادامه داد: کارگران نقش آفرینان اصلی تولید، توسعه و موتور محرکه و پیشران اقتصادی هستتد که مسیر رشد و اعتلای کشور در خودکفایی و رسیدن به قله‌های افتخار را هموار می‌کنند.

وی گفت: هفته کارگر فرصتی مناسب برای یادآوری تلاش‌های ارزنده قشری است که پیامبر (ص) بر دستان پینه بسته اش بوسه زده و ما نیز افتخارمان خدمت به این قشر ارزشمند است.

فرماندار هشترود خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار قشر شریف کارگر در طول سال‌ها بر کسی پوشیده نیست و در سال جهش تولید با مشارکت مردم این قشر زحمتکش می‌تواند همچون گذشته در مسیر تعالی و پیشرفت و خودکفایی کشور گام بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط