Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری فرهاد مهندس‌پور (دبیر سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر) در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مهندس‌پور در ابتدای این نشست گفت: با خودم فکر می‌کردم که جشنواره تئاتر فجر به چه درد ما می‌خورد و چرا باید برگزار شود؟ ما ملتی شده‌ایم که زندگی‌مان پر از آیین‌های بی‌معنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو به خودم گفتم باید ضرورت برگزاری جشنواره تئاتر فجر را دوباره بررسی کنیم چراکه در برخورد با هر پدیده‌ای ناچاریم هر از گاهی با این سوال روبرو شویم. پدیده‌های پیرامون تئاتر به طور مداوم در حال تغییر است و همه نهادهای زنده اجتماعی و رفتارها در حال دگرگونی هستند پس نهاد تئاتر هم باید تغییر کند. تغییر نکردن و خود را اصلاح نکردن یک امتیاز نیست بلکه امتیاز این است که کجا اصلاح کرده و مورد ارزیابی قرار دهیم. بنابراین وقتی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب شدند اولین پرسش از خودم این بود که چرا باید جشنواره تئاتر فجر را برگزار کردیم.

مهندس‌پور ادامه داد؛ در 15، 20 سال گذشته روال جشنواره فجر این بوده که کارهایی که قرار است در طول سال اجرا شوند در جشنواره حضور پیدا کنند و به نوعی تکلیف تئاترهای سال آینده در سالن‌های تئاتری را مشخص کنند. همان موقع ما صدایمان را بالا بردیم که چرا باید مانعی جدی در مقابل اجرای آثاری که در جشنواره حضور ندارند باشد اما امروز این روند برعکس شده به طوری که می‌بینیم همه کارهایی که بیش از جشنواره اجرای عمومی داشته‌اند در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند و کار تاز‌ه‌ای را نمی‌بینیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: به نظر می‌آید باید حد میانه‌ای را برای این مسئله درنظر گرفت. در 15 سال گذشته اتفاق خوبی که افتاد این بود که پروسه خواندن نمایشنامه آثار حذف شد. از سوی دیگر جشنواره بخش‌هایی را تجربه کرد و کنار گذاشت و دیدیم چه کارهایی استاندارد دارد و از طرف دیگر به این نتیجه رسید که بخش‌های استاندارد دیگری که ضرورت اجتماعی نگهداری‌شان را ایجاب می کند حفظ شد. من نیز در این دوره از جشنواره تئاتر فجر در مجموع مشاوره‌هایی که با صاحب‌نظران داشتم به فراخوانی رسیده‌ام که می‌بینید.

مهندس‌پور هدف از طراحی این فراخوان را نزدیک شدن به استاندارد جشنواره‌های بین‌المللی خواند و گفت: در این پروژه انتخاب آثار از روی فیلم را که به نظرم امری ناشایست بود از شرکت‌کننده‌های تهران کنار گذاشتیم و امیدوارم تا سال آینده به طور کلی حذف شود و همه آثار به صورت اجرای زنده انتخاب شوند. نکته دیگر این است که تصمیم داریم انتخاب آثار با مشارکت حداکثری هنرمندان انجام بگیرد. به طوری که در تهران گروهی 70 نفره از هنرمندان رشته‌های مختلف تئاتر انتخاب آثار را برعهده خواهند داشت.

او همچنین با اشاره به نحوه انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی گفت: در این دوره آثار این بخش از دو طریق انجام می‌گیرد یکی فراخوان بخش مرور و دیگری کانال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که امیدواریم از سال آینده بتوانیم بخش مرور را از جشنواره تئاترفجر کنار بگذاریم و تنها جشنواره تئاتر مریوان را از این طریق بزرگتر کنیم. در مورد بخش دانشجویی نیز به رای هیات داوران جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی اعتماد کرده و آثاری را در جشنواره تئاتر فجر می‌پذیریم که منتخب این جشنواره‌ها باشند. در واقع جشنواره تئاتر فجر بخش عمده‌ای از مسئولیتش را به سایر جشنواره‌ها واگذار کرده تا هم آنها از اهمیت بالاتری برخوردار باشند و هم دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر زیر فشار کمتری کارش را انجام دهد.

مهندس‌پور خاطرنشان کرد: سال گذشته 450 دی‌وی‌دی به دست دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر رسیده بود که باید همه آنها دیده می‌شد. امری که بسیار هولناک و ناشدنی است و ناممکن به نظر می‌رسد. پس شایسته‌تر این بود که شیوه بررسی آثار را در قواره‌ای تنظیم کنیم که معقول‌تر و فراگیرتر باشد. معتقدم این قدم‌هایی که برداشته شده می‌تواند به جشنواره تئاتر فجر کمک کند که معنای اجتماعی خود را بیابد.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: امیدوارم فراخوان دوره بعدی یعنی دوره سی و هفتم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ظرف سه الی چهار هفته آینده منتشر شود. چراکه معتقدم یکی از بزرگترین مشکلات جشنواره تئاتر فجر این است که در طول مدت کوتاه یک سال باید انجام شود. به طور مثال زمان دعوت از گروه‌های خارجی برای شرکت در جشنواره از الان تا بهمن‌ماه کار دشواری است که بسیاری از گروه‌های خوب را از دست می‌دهیم. امسال هم اگر نتوانیم کارهای خوبی را به جشنواره دعوت کنیم در بخش بین‌الملل تعداد کمتری حداکثر 15 گروه خارجی را به جشنواره دعوت خواهیم کرد.

مهندس‌پور همچنین در رابطه با انتخاب هیات 70 نفره داوران اولیه گفت: دو نامه به دو انجمن نمایشنامه‌نویسان و کارگردان خانه تئاتر نوشتم و خواستم که هرکدام 10 نفر را برای حضور در هیات انتخاب اولیه آثار به ما معرفی کند. 50 نفر مابقی را خودم انتخاب خواهم کرد. این 50 نفر کسانی هستند که کار زیاد می‌بینند اما خودشان اثری روی صحنه ندارند.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ضرورت تدوین آیین‌نامه‌ای را برای تغییرات موردنظرش در جشنواره تئاتر فجر احساس می کند یا نه گفت: جالب است بدانید کشوری مانند انگلیس قانون اساسی ندارد چراکه معتقدند این قانون می‌تواند با توجه به اینکه شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مدام در حال تغییر است معذوریاتی ایجاد کند و بنابراین مجلس به صورت مداوم و آزادانه در رابطه با مسائل‌شان تصمیم می‌گیرند. معتقدم شاید سلیقه انگلیسی‌ها در این زمینه بد نباشد.

مهندس‌پور ادامه داد: فکر می‌کنم اینکه گاهی اصرار می‌کنیم که نظم‌نامه‌ای داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم چندان مناسب نیست. شاید به این دلیل که میزان پایبندی به آن مشخص نیست. شاید اینکه جشنواره تئاتر فجر آیین‌نامه‌ای ندارد و مدام خود را اصلاح و بازسازی می‌کند اتفاق بدی نباشد. به نظرم تنها ضروری است که در هر دوره مسئولیتی را نهادینه کنیم که احتمالا بتواند روابط مناسبات ما را با همدیگر نهادینه کند.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاترفجر با بیان اینکه ترجیحش عمل براساس شیوه‌نامه‌ای است که هر سال تغییر می‌کند، گفت: اگر همه با هم اشتباه کنیم می‌توانیم به یک تشریک مساعی برسیم که احتمال خطا را در دوره‌های بعدی جشنواره کمتر می‌کند.

مهندس‌پور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف بخش نمایشنامه‌نویسی از سی و ششمین دوره جشنواره و احتمال تغییر در این تصمیم گفت: فکر کردم مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی دارد گم می‌شود اگر معتقدیم نمایشنامه‌نویسی مسئله مهمی است باید جای جداگانه‌ای به آن اختصاص دهیم. باید ببینیم نقص ما در برگزاری جشنواره تئاتر فجر چیست. معتقدم ارزیابی مسائل مختلف جشنواره زمان می برد اما خروج بخش نمایشنامه‌نویسی از فراخوان این دوره به این دلیل بود که فکر کردم جایش بد است و گم شده.

او ادامه داد: نسبت ماهوی بخش نمایشنامه نویسی با شکل جشنواره تئاتر فجر ایجاب می‌کرد که این بخش از جشنواره‌ای که در آن با اجرا سروکار داریم نه متن، حذف شود. اگرچه خود من قائل به متن نیستم اما از آنجایی که نمایشنامه‌نویسی در تئاتر ایران همچنان مهم است و بخش مهمی از تئاتر ایرانی به حساب می‌آید و می‌تواند ایده و پیشنهاداتی به کارگردان بدهد معتقد بودم باید از جشنواره خارج شده و جای جداگانه‌ای به آن اختصاص داده شود.

مهندس‌پور با بیان اینکه در تمام دنیا اینطور است که بخش مسابقات نمایش نامه نویسی را فستیوال‌ها برگزار نمی‌کنند، گفت: در حوزه جوایز ادبی قرار دارند که نهادها و آکادمی‌های تخصصی به‌آن می‌پردازند. اگر سازمانی یا نهادی جدا از جشنواره تئاتر فجر پیدا کنیم که بخش نمایشنامه‌نویسی را به آن واگذار کنیم بسیار عالی است اما باید فرصتی داشته باشیم که در این زمینه مشورت کرده به نتیجه روشن برسیم و البته با آقای شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی هم به یک توافق نهایی برسیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری سامان خلیلیان (مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی) خطاب به مهندس‌پور از حذف بخش مرور جشنوار تئاتر خیابانی انتقاد کرد و خلاصه کردن آن در جشنواره تئاترخیابانی مریوان را به ضرر این نوع تئاتر خواند و گفت: دوستانی که به شما در این زمینه مشورت داده‌اند دغدغه تئاتر خیابانی ندارند و حتی یک بار هم کاری در این زمینه ندیده‌اند. از شما تقاضا می‌کنم در این زمینه تجدیدنظر کنید تا هنرمندان تئاتر خیابانی فرصتی برای ارائه آثارشان در جشنواره داشته باشند.

مهندس پور درپاسخ به خلیلیان گفت: اگر دست من بود جشنواره تئاتر فجر را کوچک می‌کردم چون اصلا دلم نمی‌خواست این جشنواره شلوغ و بزرگ باشد. معتقدم جشنواره باید تشخص، هدف و کارایی داشته باشد تا بتواند اثرگذار باشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاترفجر ادامه داد: با تئاتر خیابانی نمی‌توان تئاتر ایران را مردمی کرد چراکه مشکل تئاتر در ایران جدی‌تر از این حرف‌ها است و باید به شکل کلانتری مشکلاتش را بررسی کرد اما جشنواره تئاتر فجر نمی‌تواند این کار را بکند چراکه مسئول همه جزئیات تئاتر ایران نیست و نمی‌تواند باشد. مسائل و مشکلات تئاتر زیاد است اما خیلی‌ها فکر می‌کنند همه را باید جشنواره تئاتر فجر حل کند.

مهندس‌پور ادامه داد: من از دل دانشگاه آمده‌ام و طبیعتاً باید حامی کارهای دانشجویی باشم اما گفتم جشنواره تئاتر فجر جای پایان‌نامه‌های دانشجویی نیست و تنها برگزیده‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی در آن راه دارند. این میزان از انتظار و باری که بر دوش جشنواره گذاشته شده واقعی نیست و همین بسیار وقت و انرژی کسانی که در جشنواره کار می‌کنند را می‌گیرد. یکی از دلیل‌های انتخاب‌های ضعیف جشنواره این است که بازبین‌ها وقت و انرژی لازم برای دیدن و انتخاب آثار را ندارند. در رابطه با تئاتر خیابانی هم اگر نمایش‌هایی که در خیابان اجرا می‌شود تعدادش کم است پاسخگوی آن دفتر و کانون تئاتر خیابانی است نه جشنواره تئاتر شهر.

مهندس‌پور تصریح کرد: نقش آقابالاسری جشنواره تئاتر فجر و مرکز هنرهای نمایشی را باید حذف کنیم چون عملا نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند. باید منطقی بنا کنیم و روی آن بایستیم. چرا اگر یک مدل غلط را سال‌ها ادامه دادیم باید دوباره طبق آن جلو برویم. من می‌گویم باید مدل غلط را حذف کرد و درباره‌اش حرف زدو جایگاه و نقشی که به جشنواره تئاتر فجر داده‌ایم را تغییر دهیم. چه اشکالی دارد که اصلا امسال کارهای کمتری به جشنواره تئاتر فجر بیاید تا بتوانیم به جای بهتری برسیم.

او با بیان اینکه ما این شان را نداریم که برای تمام تئاتر ایران تصمیم بگیرمی و روی همه وجوه آن تاثیربگذاریم، گفت: در تمام نهادهای اجتماعی باید تصمیم بگیریم که چه کارهایی را نکنیم آن وقت می‌توانیم کارهایی را که باید انجام دهیم با قدرت، شفافیت و دقت بیشتری پی بگیریم. برای رسیدن به این نتیجه باید شکیبایی کنیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاترفجر تصریح کرد: معتقدم باید جشنواره تئاتر فجر را کوچک کنیم تا با دقت آن را ببینیم. سال 83 که دبیر جشنواره تئاتر فجر بودم گفتند جشنواره آرام است در حالی که همه جای دنیا همین طور است. انگار بعضی‌ها تئاتر را با لشگرکشی اشتباه گرفته‌اند. پیشنهادم این است که شکیبا باشیم، به جشنواره تئاترفجر تشخص دهیم و مسئولیتش را تفیض کنیم چراکه تئاتر ما از نسنجیدگی رنج می‌برد چون آن را ارزیابی نمی‌کنیم و این برای ما تئاتری‌ها قبیح است.

مهندس پور با اشاره به کم شدن تعداد جایزه‌ها و محدود شدن بخش رقابتی در دوره سی وششم گفت: امیدوارم تعداد جایزه‌ها برای دوره آینده کمتر هم بشود تا بتوانیم بخش رقابتی را از جشنواره تئاترفجر حذف کرده یا آن را کمتر کنیم. امسال هم در بخش تئاتر محیطی و خیابانی جایزه را از حالت رقابتی به حمایتی تغییر دادیم.

مهندس‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «بهتر نبود قبل از حذف بخش نمایشنامه‌نویسی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر با توجه به اهمیتی که خودتان بر آن تاکید دارید باید جشنواره و جایزه جایگزین هم‌سنگ جشنواره تئاتر فجر برایش مشخص می‌شد؟ چون نمی‌توان اول بخش چنین مهمی از جشنواره حذف شود و بعد به فکر یافتن محلی جایگزین برای گنجاندن مسابقه نمایشنامه‌نویسی بود» گفت: اساس جشنواره تئاتر فجر اسمش رویش است جشنواره تئاتر است و تئاتر با نمایشنامه فرق دارد. در جشنواره تئاتر با اجرا سروکار داریم نه نمایشنامه و اساسا سنخیت ندارد.

او با بیان اینکه چنین تصمیمی نه نظر او بلکه «استاندارد بین‌المللی است» گفت: این به معنای این نیست که در این سی و چند دوره جشنواره غیرعلمی و نادرستی داشته‌ایم؛ باید به این فکر کنیم که جزئیات برنامه را براساس استانداردهایی معین و تعریف کنیم. اگر تا الان نکردیم دلیل نمی‌شود الان انجام ندهیم. واقعیت این است که این مسابقه در جشنواره گم می‌شد. همه می‌دانید که از آن نمایشنامه‌هایی که جایزه گرفتند هیچ‌کدام کار نشد و کتاب هایی که چاپ شد هنوز در زیرزمین انتشارات است که نه خوانده و نه کار می‌شود. این احترام است؟

مهندس‌پور با بیان اینکه «من حذف را برای بخش نمایشنامه‌نویسی به کار نبردم بلکه می‌گویم باید جای درستش را پیدا کنیم» گفت: بخش نمایشنامه‌نویسی از این فراخوان باید حذف شود و بیرون بیاید چون فراخوان برای تئاتر است نه نمایشنامه. حتی عکس و پوستر را هم حذف کردم چون باید جدا می‌شد و فراخوانش را هم باید متخصصان بنویسند. اگر می‌نوشتم بعدا بخش نمایشنامه‌نویسی اعلام می‌شود راضی می‌شدید؟ من دارم فکر بهتری برایش می‌کنم و می‌خواهم جای بهتری برایش پیدا کنم. می‌خواهم فرایندش اصلاح شود که چه کار کنیم که این نمایشنامه‌ها واقعا اجرا شود. باید ببینیم اهدافمان از برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی چیست و نتایجی که به دست آورده‌ایم چه بوده؟ کنار هم بگذاریم و اشتباه‌ها را درست کنیم و این به زمان نیاز دارد. من شامورتی‌باز نیستم باید وقت داشته باشم فکر کنم. باید وقت مراجعه به آدم‌ها و مشورت خواستن را داشته باشم و هنوز وقت نکرده‌ام. این برای اهمیت به این بخش است نه بی‌اهمیتی. اگر چیزی در فراخوان نیست به معنای بی‌اهمیتی‌اش نیست.

دبیر سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «علیرغم تاکید شما مبنی بر عدم تنظیم شیوه‌نامه‌ای برای دوره‌های بعدی جشنواره تئاتر فجر آیا انتشار زودهنگام فراخوان دوره سی و هفتم آن هم در شرایطی که به تازگی فراخوان دوره سی و ششم منتشر شده منجر به اعمال نظرات او در دوره بعدی نخواهد شد؟» گفت: با انتشار فرخوان درواقع دوره بعدی جشنواره تئاتر فجر نهادینه می‌شود.

مهندس‌پور تصریح کرد: واقعیت این است که من در این فراخوان خیلی دست پایین عمل کردم و با احتیاط آن را تنظیم کردم. این احتیاط‌آمیزترین فراخوانی بود که می‌توانستم تنظیم کنم چون فکر کردم کارهایی که الان نمی‌توانم انجام دهم در دوره بعد انجام دهم و باید زمینه‌هایش را آماده کنیم. فراخوان دوره بعد چیزهای بیشتری خواهد داشت.

او همچنین با بیان اینکه دبیری جشنواره تئاتر فجر برای من هیجان‌انگیز نیست، گفت: چون نبودن در عرصه مدیریتی و فعالیت تئاتری باعث شده به من خیلی خوش بگذرد. فکر می کنم تنها از طریق آموزش دادن و فضای دانشگاهی می‌توان تغییرهایی در فضای تئاتر کشور ایجاد کرد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۴۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، این‌بار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیت‌های آن در عرصه بین‌المللی، پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سال‌ها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح می‌کردیم اما هر بار که مطرح می‌شد، به نتیجه نمی‌رسید. گرچه سال‌ها قدم‌هایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمی‌افتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سال‌ها به آن تاکید داشتند و می‌فرمودند که ما باید انقلاب‌مان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشته‌های مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیده‌اند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بین‌الملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب می‌شد. ما سال‌ها می‌گفتیم که باید یک بخش بین‌الملل در حوزه راه‌اندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.

اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد

زارعی ادامه داد: این صحبت‌ها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبت‌ها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بین‌الملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است‌. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راه‌اندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت‌ و آمد زیادی داشتیم. این رفت‌وآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بین‌الملل را با برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب می‌کردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی اجرا می‌شد. بعد از راه‌اندازی بخش بین‌الملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سال‌ها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقم‌زدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنواره‌های «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.

تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران می‌تواند در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند

وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمی‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیه‌ای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استان‌های جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترین‌های تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بین‌الملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بین‌المللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.

زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بین‌الملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته‌ است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنواره‌های مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنواره‌های کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.

وی درباره ویژگی‌های نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظم‌تبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه می‌دهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.

تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگی‌های جشنواره‌های تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیست‌ستیزی و ظلم‌ستیزی ثابت‌قدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید می‌کنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سال‌ها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابی‌گری با ما بسیار هم‌سو بوده و پیشرو هستند.

خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنواره‌های تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنواره‌ها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایش‌هایی که در جشنواره‌هایش روی صحنه می‌رود، جنبه‌های سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابی‌گری و مبارزه با صهیونیست‌ها زیاد دیده می‌شود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند، آثار حوزه هنری هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت جشنواره‌های تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران می‌دانند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سال‌ها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانه‌ها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانه‌های رومانی‌ها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانه‌های رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.

کد خبر 6090132 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر