Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@20:57:41 GMT

گشایش نمایی های برجام دولت را در برزخ فرو برده است

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۳۴۹۹۷

گشایش نمایی های برجام دولت را در برزخ فرو برده است

یک کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت و گو با نافع اظهار داشت: ما در بحث برجام خودمان را در شرایط پیچیده ای قرار داده ایم اما آن چیزی که مشخص است اقدامات متقابل است که باید انجام بدهیم کارهایی که موجب افزایش قدرت اتمی ما شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین فرهادیان در گفت و گو با خبرنگار نافع با اشاره به اینکه در بحث برجام با مکانیزم ماشه مواجه هستیم اظهار داشت: دقت کنیم اگر طرف مقابل تخلف بکند و یا ما تخلف بکنیم دوباره به حالت قبل اگر بخواهیم برگردیم یعنی اعمال دوباره تحریم ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بیان داشت: هر چند در حال حاضر نیز روند اعمال تحریم ها به گونه ای نیست که درست برداشته شده باشد ویا تحریم های از پیش متوقف شده باشد ما در حال حاضر میبینیم که بهانه های مختلفی نیز برای تحریم وجود دارد و ما خودمان این راه را به آنها نشان دادیم.

فرهادیان افزود: ما خودمان گفتیم که راه تأثیرگذاریِ روی ما این است شما تحریم بکنید ما تغییر رفتار می دهیم.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: دولت دیگر در برهه ای قرار گرفته است نه راه پس دارد نه راه پیش.

وی اظهار داشت: آنها نمیخواهند آن چیزی که به عنوان دستاورد مطرح شده است زیر سوال برود و از طرفی یک اتفاقی است که راه پس و پیش ندارد.

این کارشناس سیاسی افزود: البته ما انتقادهای کلی تری هم داریم آن هم این است که ما از موضعی وارد شدیم که درست نبود ما هیچ وقت در مذاکرات طرف مقابل را به خاطر داشتن تسلیحات اتمی محاکمه نکردیم ولی آنها ما را به خاطر موضضوعی که هیچ وقت هم تایید نشد مجازات میکردند ولی دلیل اینکه دولت پایبند است هنوز به برجام است این است که خروج از آن یعنی بازگشت به قبل و بهم ریختن آن چیزی که دستاورد میخواندند.

وی با بیان اینکه از طرفی دیگر یک حالت برزخی برای دولت ایجاد شده است، تصریح کرد: دولت الان میگوید اگر ما برجام را قبول نمیکردیم به سمت قطع کامل صادرات نفت و ما با برجام سایه جنگ را از کشور بردیم یکسری گشایش نمایی ها شد که اگر از این منظر نگاه بکنیم خواهیم دید که حاضرند بدعهدی ها را از طرف مقابل بپذیرند ولو اینکه خیلی منافع آنچنانی دست ما را نگیرد اما ما به حالت قبل برنگردیم.

وی تاکید کرد: لازم است بگویم که این مسئله قابل پیش بینی هم بود، یک سری ناتوانی های عمده ای در مذاکرات بود.

فرهادیان در رابطه با اینکه امروز بهترین تصمیم‌ که‌ می‌تواند ‌منافع ملی ما را در مسئله برجام برآورده کند خاطرنشان کرد: به نظرم تعریف گام های متقابل یک موضوعی است در این رابطه میتواند اثرگذار باشد، بحث پیشران های هسته ای در بحث توسعه آن جدی تر مطرح شود و اقداماتی که ما بتوانیم جلو بیاییم.

وی افزود: الان در شرایط پیچیده ای خودمان را قرار داده ایم اما آن چیزی که مشخص است اقدامات متقابل است که ما باید انجام بدهیم کارهایی که موجب افزایش قدرت اتمی ما شود.

این دانش آموخته رشته روابط بین الملل در دانشگاه تهران با بیان اینکه برجام پازلی در بحث خلع سلاح بوده است، در پایان گفت: ما دست بالایی به نام نقطه گریز را از دست داده ایم ما در حوزه تسلیحات متعارف به جایی برسیم که یک قدرت بازدارندگی را برای ما حفظ بکند که بحث آن توسعه موشکی ما است که باید هر روز گسترش پیدا بکند، برجام تجربه خوبی است که بدانیم طرف مقابل ما بد عهد است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه

مسئله‌ای که امروز آن را در کشوری همانند بحرین شاهد هستیم که به‌عنوان شریک اقتصادی و راهبردی رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۲۰ و پس از پیمان ابراهیم قراردادهای بسیاری با این رژیم منعقد کرده است.

بحرین یکی از چهار کشور عربی پس از امارات متحده عربی، سودان و مراکش است که در سال‌های اخیر روابط خود را با رژیم صهیونیستی در سطح عادی‌سازی گسترش داده است. 

این کشور حتی در ماه‌های گذشته همسو با سیاست‌های تل‌آویو و واشنگتن، در حمایت از جنایات اسرائیل در غزه سیاست سکوت و پشتیبانی از تل‌آویو را در پیش گرفته بود اما امروز جریانی در بحرین ایجاد شده که پایه آن از سال ۲۰۱۲ میلادی (پس از سرکوب اعتراضات بحرین در سال ۲۰۱۱) شکل گرفته و برای مقابله با اقدامات ظالمانه و استبدادی حکومت آل‌خلیفه علیه شیعیان، فعالیت‌های سیاسی و مسلحانه زیادی را انجام داده است.

امروز محور مقاومت در منطقه غرب آسیا شامل گروه‌های مقاومتی است که در کشورهایی که دارای شاکله‌های اجتماعی و مذهبی ویژه‌ای هستند شکل می‌گیرد؛ مواردی که در بیش از هفت ماه گذشته در کشورهای لبنان، عراق، سوریه و یمن شاهد آن بودیم، اما شکل‌گیری گروه مقاومت در کشوری همانند بحرین که دارای فضای سیاسی بسته و استبدادی است نشان می‌دهد جایگاه محور مقاومت در سطح جهان در حال گسترش است. 

هرچند مردم بحرین به دلیل حاکمیت استبدادی سال‌ها از مسئله فلسطین و اسرائیل دور ماندند و در مقاطعی دچار گسست و شکاف شدند، اما اقدامات اخیر مقاومت اسلامی بحرین نشان می‌دهد مردم در این کشور وارد فضای مقاومتی شده‌اند و با توجه به ساختار جمعیتی که در جزیره وجود دارد به نظر می‌رسد این کشور می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که معادلات منطقه‌ای را به نفع مقاومت تغییر می‌دهد.

شکل‌گیری مقاومت اسلامی در بحرین می‌تواند چندین پیام برای حاکمان آل‌خلیفه و حتی دیگر کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در حاشیه خلیج‌فارس داشته باشد.

نخستین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، موقعیت مهم جغرافیایی بحرین است. بحرین به عنوان یکی از چهار کشور عربی و نیز جزو متحدان نزدیک عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود که از طریق پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و از طرفی دیگر، این کشور برای آمریکا به‌عنوان یک پایگاه نظامی کلیدی به حساب می‌آید. 

منامه، پایتخت بحرین، میزبان مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است، پس شکل‌گیری هر نیروی مردمی در بستر مقاومت نه تنها می‌تواند برای حاکمان استبدادی بحرین آسیب‌زا باشد بلکه در آینده حضور نظامی آمریکا در منامه را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

دوم اینکه بحرین تنها کشور عربی بود که به ائتلاف آمریکایی - انگلیسی ملحق شد که در ماه دسامبر (در ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی) برای مقابله با اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ شکل گرفت، اما حالا به نظر می‌رسد با شروع فاز جدید اقدامات گروه مقاومت اسلامی بحرین به عنوان یکی از جدیدترین شاخه‌های محور مقاومت در منطقه باید منتظر تحولات تازه‌ای در این کشور، به عنوان یکی از متحدان راهبردی رژیم صهیونیستی باشیم. 

این درحالی است که گردان‌های الاشتر بحرین با انجام یک عملیات علیه رژیم صهیونیستی از خاک عراق، اعلام گشایش جبهه جدیدی در نبرد محور مقاومت علیه اسرائیل کرد که این نشان‌دهنده پنجمین جبهه گشوده شده توسط نیروهای ائتلاف محور مقاومت همسو با مقاومت فلسطین از زمان آغاز جنگ غزه تا امروز بوده است. 

امروز مردم بحرین به‌خوبی متوجه نفوذ رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی خلیج‌فارس به‌خصوص بحرین شده‌اند و اعلام موجودیت گردان‌های الاشتر(بسیج مردمی بحرین) ضربه سهمگین دیگر بر پیکره رژیم صهیونیستی در میان کشورهای همسو و همراه آن در منطقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • گشایش گره ترافیکی خوی
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!