جایگاه جشنواره تئاتر فجر باید تغییر کند/نمایش کمتر، کیفیت بیشتر
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۳۶۱۸۹
به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد مهندس پور روز شنبه در نخستین نشست خبری سی وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد با بیان اینکه عقلانیت حکم به شفاف بودن می دهد، اظهار کرد: ایران دارای ملتی است که برخی از آیین های آن بی نتیجه است که اگر مورد ارزیابی قرار نگیرند ارزش خود را نیز از دست می دهند و این جشنواره نیز مستثنی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تاکید بر اینکه ضرورت های برگزاری این جشنواره باید مورد بررسی قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: همه نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی دگرگون شده اند و تئاتر نیز باید دست به تغییر بزند.
مهندس پور با بیان اینکه اصلاح نکردن امتیاز محسوب نمی شود بلکه باید به طور مدام خود را مورد ارزیابی قرار دهیم، بیان کرد: مدل و سیستم ارزیابی تئاتر نداریم و نهادهای مرتبط با نقد نکردن کمک را از حوزه تئاتر دریغ می کنند.
وی با بیان اینکه در دوره ای اجراهای سال بعد مشخص می شد و طی چند سال اخیر نمایش های یکسال گذشته به جشنواره راه پیدا می کنند، خاطر نشان کرد: فارغ از کارآمد بودن هر دو طرح، پس از آزمون و خطاهای باید بخش های مختلف جشنواره به استاندارد و علمی سازی نزدیک شود.
وی افزود: بخش هایی باید بزرگ و بخش هایی دیگر باید کوچک شوند تا به اهداف جشنواره برسیم که استانداردسازی، انتخاب بر اساس اجرا نه تماشای فیلم گروه و انتخاب آثار با مشارکت حداکثری هنرمندان است.
به گفته دبیر جشنواره تئاتر فجر، گروهی حدود 70 نفر از هنرمندان برای این انتخاب در جشنواره حضور خواهند داشت، این هنرمندان در این دوره نمایشی ندارند اما به تماشای تئاتر بسیار می نشینند.
** مسئولیت های اضافی جشنواره تئاتر فجر واگذار شود
مهندس پور با بیان اینکه باید مسئولیت های اضافی جشنواره تئاتر فجر به جشنواره تخصصی از جمله مریوان و تئاتر دانشگاهی واگذار شود، اظهار کرد: در این صورت جشنواره های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار می شوند و کیفیت جشنواره فجر نیز بیشتر می شود.
وی افزود: در سال های گذشته دبیرخانه زیر فشار کاری تماشای فیلم های اجراها می ماند و با داوری ها ناممکن و غیر عادلانه جشنواره تئاتر فجر متضرر می شود پس می توانیم با گام های مناسب معنای واقعی جایگاه اجتماعی این جشنواره را به آن بازگردانیم.
دبیر سی وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همچنین با بیان اینکه در تلاش هستیم تا فراخوان دوره بعدی جشنواره را طی روزهای آینده منتشر کنیم، تصریح کرد: نباید جشنواره را به زمان یکساله محدود کرد بلکه برای افزایش کیفیت آثار نیاز وقت بیشتر هستیم.
وی افزود: در صورتی که بیشتر از یکسال فرصت داشته باشیم می توان مهمانان مناسب و اجراهای بین المللی با کیفیت به جشنواره رسمی کشور دعوت کنیم.
به گفته مهندس پور، برای این دوره از جشنواره در بخش بین المللی باید نمایش های کمتر خارجی دعوت شوند اما دارای کیفیت مناسب باشند تا مورد توجه قرار گیرند.
** آیین نامه ای به نگارش در نمی آید
دبیر سی وششمین جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر اینکه همه شرایط در حال تغییر است و تئاتر ایران از نسنجیدگی رنج می برد، افزود: داشتن قانون و شیوه نامه نگارش شده دسترسی را محدود می کند که با توجه به تغییرات و زیاد بودن آن این کار نباید انجام شود.
وی افزود: هر دبیر جدیدی باید مسیر را با شرایط مناسب زمان خود طی کند اما گاهی اصرار به نظم نامه و پایبندی به آن، از پیشرفت جلوگیری می کند.
به گفته مهندس پور، اصلاح و بازسازی باید در هر دوره ای اتفاق بیافتد اما مسیر باید نهادینه شود.
دبیر سی وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با بیان اینکه در همین راستا بخش به علاوه فجر ایده درخشانی بوده که باید ادامه یابد، اظهار کرد: برگزاری این بخش برای افزایش مشارکت بخش خصوصی بود تا از ورشکستگی آنان جلوگیری شود.
وی افزود: این بخش تازه کار نیازمند حمایت بیشتر است و اکنون باید آن را در همین حد که ایجاد شده هم نگهداریم که در غیر اینصورت همین مسئله نیز از میان می رود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر خاطر نشان کرد: انتخاب آثار برای اجرا در تماشاخانه ها با حضور مدیران همین بخش انجام می شود و برای حمایت از گروه های شهرستانی کمک هایی نیز به آنها خواهد شد.
مهندس پور با بیان اینکه حذف مسابقه نمایشنامه خوانی نیز برای افزایش کاهش کمیت و افزایش کیفیت صورت گرفته، افزود: جشنواره تئاتر فجر محل اجرای آثار است و جایی برای ملزومات بیشتر ندارد به همین دلیل نمایشنامه خوانی در جایگاه دیگری مرتبط با خود این بخش باید قرار گیرد.
به گفته وی، نمایشنامه خوانی مهم است اما در جشنواره ای با اهداف اجرایی جایی ندارد پس این بخش را به جشنواره ای مربوط به خود آن واگذار می کنیم.
وی همچنین با اشاره به کوچک کردن بخش اجراهای خیابانی تاکید کرد: شلوغ و بزرگ اما پوچ به هیچ کاری نمی آید اما کوچک و موثر بسیار ارزشمند است.
به گفته مهندس پور، باید کارهای غلط کنار گذاشته شوند و به جای آن قدرت، شفافیت و تمرکز را افزایش دهیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تئاتر از نسنجیدگی رنج می برد، افزود: کارهای خود را ارزیابی نمی کنیم و این برای هنر تقبیح شده است.
به گفته وی، تعداد جوایز جشنواره دوره سی وششم تئاتر فجر نیز با هدف حمایتی بودن کاهش یافته تا از جشنواره آماتوری خارج شویم.
سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بهمن ماه برگزار می شود.
فراهنگ ** 7561 ** خبرنگار: سارا کریمیان * انتشار: امید غیاثوند
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آغاز پیشفروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچهها»
نمایش مستندی از ارد زند در موزه سینما، اعلام برنامه پانوق فیلم کوتاه و آغاز پیش فروش بلیت یک نمایش جدید در تئاترشهر از خبرهای روز ۱۴ ازدیبهشتماه هستند.
به گزارش ایسنا، مستند «مدرسه در دست بچهها» ساخته ارد زند در موزه سینما نمایش داده میشود.
طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلم «مدرسه در دست بچه ها» در سالن فردوس موزه سینما روی پرده میرود.
در نشست شبهای مستند که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار میشود، ارد زند مستندساز پیشکسوت درباره این اثر صحبت خواهد کرد.
این فیلم مستند درباره مدرسهای درتهران است که دو روز در سال به دست بچهها اداره میشود. «مدرسه در دست بچه ها» در جشنواره بینالمللی فیلم کودک اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین و در جشنواره فیلم کیش لوح زرین شده بود.
***
هشتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با نمایش سه درام و یک فانتزی برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ماشوم» در ژانر درام، به نویسندگی مسعود هاشمینژاد و کارگردانی و تهیهکنندگی حسین میرزامحمدی ساخته شده است. «چشماتو ببند» فیلمی در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری است. «برف سراسری» را نیز پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و بهتهیهکنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام ساخته شده است. «دندان درخت» اثری فانتزی است به نویسندگی و کارگردانی علی پاکنیا که مهبد عبقری تهیهکنندگی آن را برعهده داشته است.
سعید هاشمزاده، نویسنده و منتقد سینما، بهعنوان کارشناس جلسه هشتم از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان به گفتوگو مینشیند. محمد صابری نیز به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود.
***
پیشفروش بلیت نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران که در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود، آغاز شد.
نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیهکنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران بهعنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاهپوش این نمایش هستند.
نمایش «دوازده سیوشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.
داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا میشود.
امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح صدا)، لعیا شمسالدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامهریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبکروح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمسالدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام