Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخالفان تعبیر انسان کامل برای رهبری دو دسته‌اند اول بدخواهانی که فی قلوبهم مرض که کمال و موفقیت رهبری را بر نمی‌تابند و دوم بدفهمانی که هیچ گاه نتوانستند از مغالطه کل نگرانه نجات یابند و سخنان عارفان و فیلسوفان را با معیار حقیقت بسنجند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، انتشار مطلبی از سوی حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه،مبنی بر اینکه آقای یعقوبی قاینی از عارفان و شاگردان مرحوم انصاری در جلسه‌ای فرمود که مقام معظم رهبری یکپارچه نور است و مصداق انسان کامل است واکنش برخی از منتقدین فلسفه و عرفان اسلامی برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی نصیری، مدیر مسؤول سابق نشریه سمات و از منتقدین فلسفه و عرفان با انتقاد از طرح این‌گونه مباحث نوشت:« اصطلاح انسان کامل از عناوین مجعول عرفان مصطلح یونانی برای هماوردی با عنوان حجت معصوم خداوند و قرار دادن اقطاب صوفی در مرتبه حجج معصوم الهی علیهم السلام است و بدون شک کاربرد این تعبیر در مورد مقام معظم رهبری هیچ وجه و نفعی نداشته و موجب طعن برخی بدخواهان خواهد شد و تردیدی ندارم که معظم له هرگز موافق بکارگیری این گونه تعابیر در مورد خودشان نیستند. کمالات و منزلت والای علمی، عملی و انقلابی حضرت آیت الله خامنه‌ای از فرط وضوح برای دوست و دشمن، بی‌نیاز از کاربرد اصطلاحات متشابه و کژتابی چون انسان کامل است.»

حجت الاسلام خسروپناه، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در واکنش به این انتقاد مهدی نصیری ضمن تبیین مفهوم انسان کامل و جواز اطلاق این مفهوم به رهبر معظم انقلاب نوشت: « اولا هر عاقلی باید بفهمد که وقتی عنوان انسان کامل نسبت به علما گفته می‌شود مقصود در سطح سایر انسانها غیر از امامان معصوم است ثانیا بدون شک حضرت آقا نیازی به این تعاریف ندارد و لکن بنده از بسیاری از اهل معرفت این تعبیر را شنیدم و لازم دانستم دیگران بدانند هر چند بدخواهان نپذیرند یا طعن زنند یا بدفهمان خرده گیرند.

ثالثا اصطلاح انسان کامل در عرفان شیعی به انسانی گفته می‌شود که در عرفان عملی به منزل توحید برسد هر چند منزل توحید مراتبی دارد و امامان معصوم در مرتبه بالاتری از منزل توحید قرار دارند و همیشه در همین منزل در حال استکمال بیشتر هستند و این استکمال تمام شدنی نیست.

رابعا، مخالفان این تعبیر برای مقام معظم رهبری دو دسته‌اند اول بدخواهانی که فی قلوبهم مرض، به گونه‌ای که کمال، محبوبیت و موفقیت رهبری را بر نمی‌تابند و دوم بدفهمانی که هیچ گاه نتوانستند از مغالطه کل نگرانه نجات یابند و سخنان عارفان، فیلسوفان و دانشمندان را با معیار حقیقت بسنجند و سخن حق را بپذیرند و سخن نادرست را کنار بگذارند.

این افراد عادت دارند بولدوزری میراث عرفانی، فلسفی و علمی را نفی کنند و هر مکتبی را که به مزاج خوش نبینند کنار بگذارند و حاضر هم نیستند یک بار با دقت متن تخصصی آنها را بخوانند تا از دگم خود بیرون آیند. این گروه که خود را پیروان روایات اهلبیت(علیهم السلام) می‌دانند یک بار با دقت کتاب بصایرالدرجات صفار را نمی‌خوانند تا ببینند اهل بیت چه جایگاهی در نصوص دینی دارند و روایات مربوط به علمای شیعه را هم نمی‌بینند تا مقام آنها را هم در یابند و خطای برخی صوفیان اهل سنت در مصادیق انسان کامل را بر سخن اهل معرفت و عارفان شیعه نسبت ندهند.»

چند سالی است میان مدافعان فلسفه و عرفان اسلامی با مخالفان آن، بحث و چالشی جدی بر سر اسلامیت و عدم اسلامیت آموزه‌های فلسفی و عرفانی و نسبت آنها با قرآن و عترت در گرفته است.

انتهای پیام/

R1390/P1010114/S4,36/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۶۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر مهم دفتر رهبری به برخی مسئولان بخاطر کارهای بی قاعده در حوزه حجاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در یادداشتی مهم در شبکه اجتماعی ایکس ضمن بازنشر بخشی از بیانات رهبری درباره حجاب نوشت؛

رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی است...منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارداین کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.

پی نوشت: به تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزهٔ حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896987

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی پاسخ شیطنت‌های خود را با دفاع مقتدرانه جمهوری اسلامی گرفت
  • پیام قابل‌تامل عضو دفتر رهبری درباره جنجال حجاب | تصویر
  • توئیت عضو دفتر رهبر انقلاب، درباره کشف حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری
  • تذکر مهم دفتر رهبری به برخی مسئولان بخاطر کارهای بی قاعده در حوزه حجاب
  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات
  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر معظم انقلاب
  • فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید گلستانی دیدار کرد/ حامل سلام رهبر معظم انقلاب هستم
  • پیام تبریک رهبر معظم انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
  • ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد