Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@15:16:30 GMT

توليد 45 دمنوش گياهي در جهاد دانشگاهي

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۳۶۹۲۴

خبرگزاري آريا - رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاددانشگاهي با بيان اينکه در حال حاضر حدود 45 دمنوش گياهي توليد مي‌کنيم، گفت: عرضه کپسول لاغري "سوپر پلنت" که داراي اثر کاهش اشتها و چربي‌سوز بوده، در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ايسنا، دکتر شمسعلي رضازاده در اين باره اظهار کرد: پژوهشکده گياهان دارويي داراي چهار گروه پژوهشي شامل گروه پژوهشي کشت و توسعه، گروه پژوهشي بيوتکنولوژي گياهان دارويي، گروه پژوهشي فارماکوگنوزي و داروسازي و گروه پژوهشي فارماکولوژي و طب کاربردي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي افزود: اين پژوهشکده در حوزه آموزشي نيز با انجام دوره‌هاي تخصصي در حوزه گياهان دارويي در حوزه عموم مردم و رشته‌هاي تخصصي مربوطه گام‌هاي موثري در جهت ارتقاي دانش و فرهنگ معرفي گياهان دارويي برداشته است.
وي ادامه داد: بعضي از اين دوره‌هاي تخصصي در حال انجام شامل آشنايي با کاربرد گياهان دارويي، طب سنتي مقدماتي، طب سنتي متوسطه، طب سنتي پيشرفته و مراقبت‌هاي پوست و مو با استفاده از گياهان دارويي است.
رضازاده به حوزه توليد نيز اشاره کرد و گفت: پژوهشکده گياهان دارويي در حوزه دمنوش‌هاي گياهي يکي از اولين توليدکنندگان دم نوش‌هاي گياهي است و در حال حاضر حدود 45 دمنوش گياهي توليد مي‌کند.
رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي ادامه داد: پژوهشکده در حوزه توليد داروهاي گياهي، دو داروي "ليورسيل" و "مليتروپيک" را توليد مي‌کند. همچنين اين پژوهشکده يکي از اولين توليدکنندگان نشاء و بذر گياهان دارويي است که در حال حاضر انواع نشاء‌هاي گياهان دارويي از جمله نشاء به‌ليمو، نعناء، آويشن و ... را توليد مي‌کند.
وي همچنين با اشاره به کپسول "ليورسيل" گفت: کپسول "ليورسيل" محصولي از پژوهشکده گياهان دارويي با استفاده از عصاره خار مريم است که توسط محققان و پژوهشگران پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي توليد شده و داراي اثر ضد ديابت است.
رضازاده تصريح کرد: مصرف اين دارو سطح قند خون ناشتا را تا 19 درصد کاهش مي‌دهد و هم اکنون توسط پخش‌هاي دارويي در سراسر داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي افزود: همچنين محصول ديگري که حاصل تحقيق و پژوهش تيم علمي اين مرکز بوده، کپسول ضد آلزايمر "مليتروپيک" است که با استفاده از عصاره بادرنجبويه در نتيجه يک مطالعه باليني گسترده توليد شده و در کنترل آلزايمر و کاهش علائم تحريک‌پذيري مؤثر است.
رضازاده در خصوص برنامه‌هاي جديد پژوهشکده نيز اظهار کرد: عرضه کپسول لاغري "سوپر پلنت" که داراي اثر کاهش اشتها و پايين آورنده وزن بدن و چربي‌سوز بوده و حاوي عصاره چاي سبز و سرکه سيب است، در دستور کار قرار دارد.
وي افزود: شربت سياهدانه-عسل با محتوي روغن سياه دانه و عسل مانند داروهاي قبلي حاصل انجام يک مطالعه باليني گسترده توسط گروه فارماکولوژي پژوهشکده گياهان دارويي بوده و پاسخگويي مناسبي از اين فرمول در مطالعه جهت درمان و پيشگيري در برابر سوء هاضمه (ديس پپسي) مشاهده شده است.
رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي گفت: در حال حاضر خط توليد جامدات در بخش ساخت، پُرکني و بسته‌بندي کپسول داراي دستگاه‌هاي تمام و نيمه اتوماتيک بوده و با ظرفيت حدود 40 ميليون کپسول در سال قابل بهره‌برداري شده که تقريبا تمام خط توليد کپسول با دانش فني داخلي و با استفاده از تجهيزات توليد داخل ساخته شده است.
وي ادامه داد: خط توليد مايعات نيز در دوبخش ساخت و پُرکني شربت و قطره با دستگاه‌هاي تماما ساخت داخل تجهيز شده و ظرفيتي بالغ بر 10 ميليون بطري در سال را دارا است.
رضازاده با اشاره به افتتاح مجموعه خطوط دارويي پژوهشکده گياهان دارويي که مطابق با استانداردهاي روز دنيا انجام شده است، افزود: اين پژوهشکده نخستين مجموعه در کشور است که تمامي امکانات علمي، تحقيقاتي و عملياتي را جهت توليد داروهاي گياهي از نخستين مرحله تا مرحله ورود به بازار که شامل کشت گياه، بهره‌برداري، انبارش و بوجاري، عصاره‌گيري در مقياس صنعتي، تحقيقات آزمايشگاهي و باليني، آناليزهاي ميکروبي و فيزيکو شيميايي، فرمولاسيون، توليد نيمه صنعتي و توليد صنعتي است، دارا است.
رئيس پژوهشکده گياهان دارويي جهاددانشگاهي اظهار اميدواري کرد که با افتتاح اين مجموعه گام بزرگي در راستاي خودکفايي و تجاري‌سازي ظرفيت‌هاي بومي کشور و ورود به بازارهاي جهاني برداشته شود و نقطه آغازي براي انجام پروژه‌هاي مشابه در سراسر کشور باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ایفدانا، بهادر صیدمحمدیان معاون فنی اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو  با تأکید بر اینکه عطاری‌ها حق فروش و عرضه هیچگونه دارو یا فرآورده دارویی را ندارند، گفت: عطاری‌ها فقط می‌توانند گیاهان دارویی مجاز و غیرسمی ارائه دهند.

معاون فنی اداره کل طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: هرگونه فروش دارو یا فرآورده داروییاز جمله  داروی گیاهی، طبیعی و سنتی یا دارو‌های شیمیایی و بیولوژیک در محلی غیر از داروخانه از جمله عطاری‌ها تخلف است.

بهادر صیدمحمدیان گفت: در صورت مشاهده دارو و فرآورده دارویی در عطاری‌ها ، بازرسان سازمان غذا و دارو می توانند این فرآورده‌ها را به عنوان محصولات قاچاق ضبط و بر اساس ضوابط با عطاری مربوطه برخورد می‌کند.

دیگر خبرها

  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان