Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دولت یازدهم زمانی که در مسیر انتخاب کابینه به سراغ باتجربه ها رفت پیش بینی می کرد که با حجم عظیمی از مشکلات باقی مانده از دولت قبل مواجه باشد و باید برای تسلط بر اوضاع نابسامان سیستم اجرایی کشور از مدیران باتجربه استفاده کند.
برهمین اساس دکتر روحانی اصطلاح ژنرال ها را برای اعضای کابینه خود بکار برد که البته بعد از آن برخی از نمایندگان تندروی اصولگرای مجلس نهم عضو جبهه پایداری، از این سخن انتقاد کردند و در هرجایی هم که دستشان می رسید از تذکر و کارت زرد تا سخنرانی علیه وزرای دولت، کم نگذاشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از انتخاب مجلس اعتدال گرا و اعتماد دوباره مردم به رییس جمهوری مستقر، دوباره بحث چینش و انتخاب وزرای دولت و معرفی آنها در روز تحلیف در مجلس شورای اسلامی در رسانه ها داغ شده است.
دکتر روحانی در ایام انتخابات بر جوان شدن کابینه تاکید می کند و حتی در اولین نشست خبری خود اعلام می کند که میانگین سنی کابینه دوازدهم را حدود 5 تا 6 سال نسبت به دولت قبل جوان تر خواهد کرد.
شهاب الدین بی مقدار عضو حزب اراده ملت در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در این زمینه می گوید: مهمترین ویژگی اعضای کابینه دوازدهم این باید باشد که به مرام دولت تدبیر و امید اعتقاد قلبی داشته باشد.
وی می افزاید: تخصص، تجربه لازم، پاکدستی و تعهد داشته باشد؛ اما در کنار آن جوانگرایی هم مورد توجه است اما شاید فردی باتجربه باشد که خوب کار کند، اما همین مدیر باتجربه باید از جوانان کادرسازی کرده، یعنی از معاونین و مدیران به شکلی در دستگاه متبوعش استفاده کند که بتوان آنها را در آینده در مسندهای بالاتری بکار گرفت.
این فعال سیاسی در ادامه به دولت پیشنهاد می کند که با طراحی سایتی از جوانانی که درخودشان این استعداد را سراغ دارند که می توانند بر پست های مدیریت میانی و یا حتی وزارت انجام وظیفه کنند و ناشناخته اند، ثبت نام کرده و به عرضه برنامه های خود بپردازند.
وی می گوید: در هر حال همه ما یک دایره هایی داریم و معمولا داخل این دایره حرکت می کنیم، ولی می گویم که این دایره را باید بزرگتر کرد یعنی از گوش گربه ایران در آذربایجان غربی تا دمش در سیستان و بلوچستان گستراند.
نماینده مردم تبریز در مجلس خاطر نشان کرد: نباید اینگونه باشد که از روی نزدیکی و دوستی ، فردی به پستی برسد، زیرا این روش حداقل در 38 سال گذشته در کشور ما جواب نداده است.
وی با بیان اینکه مدیرانی که نمی توانند خود را با دولت هماهنگ کنند باید پست خود را ترک کنند، گفت که من خودم شاهد حضور این افراد در دولت هستم، ولی نمی توانم اسم بیاورم. فرض کنید یک کارآفرین را برای حمایت به اداره ای معرفی می کنیم، ولی فردی که مدیر آن اداره اجرایی است، با دولت زاویه دارد و آنچنان سرمایه گذار و کارآفرین را مایوس می کند که وقتی دوباره به سراغ من می آید مجبور می شوم با چندین نفر تماس بگیرم تا کار وی را راه بیاندازند.
بی مقدار، تاکید می کند: البته نمی گویم این افراد را اخراج کنیم، بلکه آنها می توانند کارمند باشند ولی در پست مدیریت قرار نگیرند. متاسفانه جوانان مستعد در کشور زیاد است، اما پارتی ندارند.
مهدی شیخ عضو فراکسیون امید مجلس نیز درباره انتخاب وزرای جدید به مجلس و ویژگی های آنها در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، می گوید: با توجه به سابقه دولت در چهارسال قبل و شاخصه های دولت دوازدهم در چهارسال آینده، شاخص هایی مانند تجربه، عدم آزمون خطا و تسلط برکار از جمله موارد عمومی است که باید وزرای پیشنهادی داشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه می دهد: علاوه بر این موارد، باید شجاعت، ریسک پذیری، تحرک لازم، تعامل خوب و توانایی جرات اقدام و نوآوری را داشته باشند و بتوانند خاستگاه رای عمومی و اختصاصی رییس جمهوری را مورد توجه قرار دهند و برآورده کنند.
وی با بیان اینکه دولت باید برای سال های آینده نیز به فکر کادرسازی باشد، تصریح می کند: تحرک پذیری و شجاعت از عنصری جوان برمی آید و ما نیازمند این هستیم که افراد جوان وارد سیستم اجرایی کشور شوند.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظور از نیروی جوان افرادی با سن 17 و 18ساله نیست بلکه مدنظر ما افرادی است که سابقه مدیریتی و رزومه درخشانی دارند، ولی سن آنها بالای 50 سال نیست که از قدرت و تحرک کافی برخوردار باشند می گوید: لازم هم نیست کسی قبلا وزیر و یا چندین دوره نماینده مجلس باشد و اگر می گوییم جوانگرایی، منظورمان این نیست که فردی ناپخته بدون تخصص را در راس مدیریت یک وزارتخانه قرار دهیم تا این افراد هم بتوانند افراد جوانتری را در مجموعه خود بکار گیرند تا برای آینده انقلاب و نظام کادرسازی شود.
سید کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز درباره انتخاب وزرای کابینه دوازدهم در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه معدل سنی کابینه دولت یازدهم زیاد است، گفت که رییس جمهوری و دیگر دولتمردان قول دادند، معدل سنی کابینه را کاهش دهند و وزرای جوانتری را انتخاب کنند.
این فعال اصولگرا با بیان اینکه اجرای چنین تصمیمی می تواند تحولی جدی در سیستم مدیریتی کشور ایجاد کند، ادامه می دهد: چون برخی از شخصیت های دولت یازدهم بسیار فعال هستند و کارنامه خوبی هم دارند اما پست وزارت، مسئولیتی است که علاوه بر تجربه و دانش احتیاج به نیروی فیزیکی نیز دارد که باید برای رسیدن به این هدف نیروهای جوان انتخاب شوند.
وی می افزاید: انتظار مردم هم همین است چون برای حل مسایل و مشکلات کنونی کشور انسان های نیرومندتری لازم است و جوانترها می توانند برای این کار مناسب تر باشند.
سجادی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه در کشورما مدیران و جوانان نخبه و تحصیل کرده ای وجود دارد، باید در دولت دوزادهم از نیروهای جوانتری استفاده کرد، همانطور که در زمان انتخابات رییس جمهوری در این زمینه قول دادند.
وی با بیان اینکه البته نظر من درباره استفاده از نیروهای خیلی جوان نیست، بلکه نیروهایی باید برمسند وزارت قرار گیرند که دارای سابقه مدیریتی و رزومه خوبی باشند، گفت: این افراد نباید خیلی جوان و خیلی پیر باشند، بلکه باید برای تصدی وزارت افراد میانسال انتخاب شوند، یعنی از میانگین سنی وزرایی که وجود دارد، باید کمتر باشد.
سجادی افزود: این افراد علاوه بر اینکه دانش دارند باید تجربه مدیریتی هم داشته باشند، ولی نیروی فیزیکی و قدرت اجرایی بالا نیز در پست وزارت از دیگر شرایط انتخاب وزرای دولت آینده باشد.
وی با اشاره به اینکه نیروهای بسیار جوان باید تجربه بیاندوزند تا در آینده در پست های وزارت قرار گیرند، تصریح کرد: منظور من حداقل 10 سال کمتر از سن برخی از وزرایی است که در کابینه هستند.
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: در وزارتخانه های پرکار و کلیدی مانند وزارتخانه های اقتصادی و صنعتی که با مردم ارتباط مستقیمی دارند، باید از نیروهای جوانتر استفاده کرد، اما برای وزارتخانه های سیاسی باید افرادی تجربه بیشتری انتخاب شوند ولی وزارتخانه هایی که احتیاج به وقت و مسافرت بیشتری به استان های مختلف دارند، باید نیروهای جوانتر از سن وزرای فعلی انتخاب شوند.
عبدالکریم حسین زاده عضو هیات رییسه فراکسیون امید نیز می گوید: خود کابینه باید یک سری ویژگی و اعضای کابینه نیز باید، ویژگی های خاص خود را داشته باشند.
وی می گوید: کابینه دوازدهم باید کابینه ای گفتمانی با رنگ وبوی اصلاح طلبی باشد، چون انتخابات این دوره مطالبات مردم را نشان داد.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس دومین اعتقادش را لزوم جوانگرایی در کابینه عنوان می کند و می گوید: البته نمی گویم از افراد باتجربه نباید استفاده کرد، اما کابینه دوازدهم باید نسبت به کابینه فعلی از انسجام و هماهنگی بیشتری از لحاظ درون ساختاری و همراهی با رییس دولت برخوردار باشد.
وی می افزاید: البته دیدید که به غیر از دو تا سه نفر از وزرا فرد دیگری در کنار رییس دولت یازدهم نبود که بتواند تمام قد از مواضع و اهداف کلان دولت دفاع کند.
نماینده مردم نقده و اشنویه درباره ویژگی های جزیی وزرا نیز می گوید: در حوزه های مختلف و مشخصات عمومی، بخصوص از جمله روزمه کاری و تطابق اهدافی که درون آن سازمان به وزیر پیشنهادی سپرده می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی پیش بینی می کند که در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، قطعا مخالفان بیش از دوسال اول به وی مهلت نخواهند داد که به فعالیت بپردازند و از سال دوم عرصه را برای رییس دولت تنگ خواهند کرد.
وی با تاکید براینکه دو سال اول برای کار دولت دوازدهم بسیار اهمیت دارد، ادامه می دهد: دولت هرچه می تواند کار کند در دوسال اول است و هرچه افراد برای حضور کابینه از تطابق بیشتری در حوزه عملکردی با حوزه اجرایی در وزارتخانه ای که قرار است در آن مشغول بکار شوند، برخوردار باشد، بیشتر مورد وثوق است.
حسین زاده دیگر ویژگی مهم برای یک وزیر جهت حضور در کابینه را توان مدیریتی عنوان می کند و می افزاید: این ویژگی، ویژگی مدیریتی است که در حوزه کاری آن باید مورد نظر قرار گیرد تا بتواند در فرصت ها و بزنگاه ها تصمیمات دقیق و درستی را اتخاذ کند.
وی در عین حال تاکید می کند که ارزشی بودن نیز یکی از ملاک هایی است که باید یک وزیر داشته باشد یعنی درکنار مشخصه های عمومی که در ساختار سیاسی ما تعریف شده باید بتواند از لحاظ نگاه گفتمانی تابع و یا نزدیک گفتمان اصلاح طلبی و رییس جمهوری باشد و در این مسیر حرکت کند.
این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی می گوید: سابقه کار سیاسی اصلاح طلبی نیز از دیگر ویژگی ها است که نمایانگر حس تعلق و وفادار به این گفتمان سیاسی است و این مشخصات می تواند به دولت دوازدهم کمک کند.
وی می گوید: اگر آقای روحانی می خواهد مانا و ماندگار در تاریخ سیاسی ایران باشد باید کابینه ای تشکیل دهد که بتواند حداکثر استفاده را از این فرصت زمانی کرده، زیرا در فضای فعلی کشور که قانون بیش از این به وی اجازه نخواهد داد که ریاست قوه اجرایی کشور را برعهده داشته باشد، به تشبیه ساعت شنی که هر لحظه از آن کاسته می شود است، آخرین فرصتی است که در اذهان و تاریخ کشور به عنوان رییس جمهوری کارآمد و توانمند، نامش را برای همیشه تثبیت کند.
به نظر می رسد رییس دولت دوازدهم در انتخاب کابینه آینده راه سختی را در پیش دارد تا بتواند مطالبات مردم را که در رای آنها متبلور شده، جامه عمل بپوشاند.
سیام**9103**
گزارش از حمید شهریاری**ناشر:امیرکاردان راد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد

به گزارش صدای ایران،باشگاه خبرنگاران نوشت: سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • نظر دولت رئیسی درباره ریاست مجلس آینده از زبان معاون پارلمانی /کرسی های نمایندگی تهران اهمیت زیادی دارد
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • بهترین تیم تاریخ لیگ برتر انگلیس از نگاه سسک فابرگاس / عکس