Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@04:37:20 GMT

سلامتیتان را با این نوشیدنی از بین نبرید!

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۳۷۳۰۴

سلامتیتان را با این نوشیدنی از بین نبرید!

به گزارش جام نیوز، دکتر منصور رضایی افزود: ترکیب این گاز با آب و تبدیل شدن آن به اسید کربنیک، تغییری در سطح زبان، پرزها و مخاط آن ایجاد می‌کند که با نوشیدن این مایعات گازدار، حس خوشایندی در فرد ایجاد می‌کند، همین علت موجب روی آوردن مردم به این نوشیدنی می‌شود.

به گفته این متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی، این ترکیبات می‌تواند علاوه بر مناسب ساختن محیط دهان برای رشد باکتری‌ها و ایجاد بیماری‌های دهان و دندان و از بین بردن مینای دندان، محیط داخلی دیگر بدن را نیز اسیدی کرده که هر چه بدن اسیدی‌تر باشد سلامتی انسان بیشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: در شرایط ایجاد شده توسط گازکربنیک و اسیدی شدن محیط بدن، لازم است برای خنثی سازی این محیط شرایط قلیایی فراهم شود تا مواد اسیدی بتواند از بدن دفع گردد، این مسئله، احتمال ابتلا به مشکلات استخوانی به شکل‌های موضعی و سیستمیک را در افراد بیشتر خواهد کرد. همانطور که مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز نیز به دلیل اسیدی کردن محیط بدن این خاصیت را دارد.

رضایی اظهار داشت: این نوشیدنی‌های گازدار، در عین حالی که این احساس خوشایندی را در افراد ایجاد می‌کند، آن‌ها را وادار به تندخوری و نجویده غذا قورت دادن هم می‌کند و افرادی که این عادت غذایی برای آنان دائمی می‌شود کم کم دچار مشکلات گوارشی خواهند شد و در حقیقت دستگاه گوارش آن‌ها تنبل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، نوشیدن این مایعات و کلا هر مایعات دیگر اگر همراه و یا در بین غذا باشد، موجب رقیق شدن شیره گوارشی در افراد و سوء هاضمه در آنان خواهد شد، علاوه بر آن قند موجود در این نوشیدنی‌های گازدار علاوه بر افزایش وزن و بالا بردن قند خون، موجب پوسیدگی دندان‌ها نیز می‌شود.

خاصیت سرطان‌زایی نوشیدنی‌های گازدار

همچنین دکتر محمدعلی کشاورز، متخصص تغذیه هم درباره مضرات نوشیدنی‌های گازدارتوضیح داد: به طور کلی نوشابه‌های گاز دار برای همه افراد مضر و ارزش غذایی چندانی ندارد، به ویژه که دارای موادی است که سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در افرادی می‌شود که در خوردن آن افراط می‌کنند.

وی افزود: گاز موجود در نوشابه‌ها و اسید فسفریک موجود در آن، مهم ترین مسئله‌ای است که با مصرف دراز مدت آن می‌تواند به سلامت افراد آسیب وارد کند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: نوشیدنی های گازدار به دلیل وجود اسید فسفریک مانع جذب کلسیم شده و پوکی استخوان را در سنین بالاتر ایجاد می‌کند. علاوه بر آن ترکیب گاز«CO۲» با آب و تولید اسید کربنیک، مانع جذب املاح شده و رشد قدی و طبیعی در کودکان را تحت تاثیر قرارداده و موجب کوتاهی قد آنان می‌شود. ضمن این که قند آن هم بسیار چاق کننده‌ است.

مدیر گروه تخصصی تغذیه بالینی دانشکده رژیم شناسی دانشگاه تهران عنوان کرد: «بنزوات سدیم» که ماده‌ای نگهدارنده در تمامی نوشابه‌های گازدار است، در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود سرطانزا نیز خواهد بود و باید برای حفظ سلامتی از نوشیدنی‌های سالم تری استفاده شود./سلامت

2024

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند

ایسنا/لرستان یک کارشناس معماری و طراح داخلی گفت: رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند.

مرجان پیرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سبک چیدمان دکوراسیون داخلی و حتی نوع وسایلی که در آن فضا دارند بسیار در انتخاب رنگ دیوارها، تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه رنگ‌ها بار روحی و روانی دارند، افزود: از دیرباز تا به امروز همواره رنگ و استفاده از آن در زندگی انسان تأثیر بسزایی داشته از انتخاب وسایل محیط گرفته تا انتخاب پوشش، از انواع خوراک گرفته تا هر آنچه که در طبیعت موجود است.

این کارشناس معماری با اشاره به رنگ زرد در دکوراسیون داخلی، اضافه کرد: این رنگ محرک فکر است و روی مثبت اندیشی اثر می‌گذارد و رنگ اصلی بهار و پاییز است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: استفاده از زرد، اتاق را روشن و شاد می‌کند ولی برای استفاده در اتاق مددکاران اجتماعی که سر و کارشان با کسانی بوده که از لحاظ احساسی آسیب پذیرند، باید با احتیاط عمل کنند زیرا این رنگ به شدت تحریک کننده است و هم بر احساسات خوب و هم بد اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: در طراحی داخلی مدرن، زرد رنگی پرکاربرد است، نه تنها نور و زندگی را به محیط می‌بخشد بلکه به کسانی که در آن فضا زندگی می‌کنند هم روحیه‌ای عالی می‌دهد. این ویژگی، زرد را برای استفاده در تمامی اتاق‌ها ایده‌آل می‌سازد.

سبز، رنگ طبیعت و سلامت است

این طراح داخلی ادامه داد: رنگ سبز در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد تعادل در درون ما می‌شود. رنگ طبیعت و سلامت است پس در کاربری‌هایی که با این موضوعات مرتبط هستند می‌تواند جزو انتخاب‌های رنگی ما باشد.

پیرهادی تصریح کرد: این رنگ هم روی مثبت اندیشی تأثیری مثبت دارد ولی با این حال رنگی است که انسان هم با اشتیاق به سمت آن می‌رود و هم از آن عقب می‌کشد، به همین دلیل است که باید در انتخاب انواع درجه رنگ‌بندی آن دقت لازم را به عمل‌آوریم زیرا انواع رنگ‌های سبز می‌توانند پیام‌هایی با معانی گوناگون داشته باشند.

وی ادامه داد: این رنگ، برای فضاهایی که نیاز به تمرکز و البته آرامش دارند، بسیار مناسب است. دشت سرسبزی را تجسم کنید با گل‌های زرد و درشت آفتابگردان، چه ترکیب زیبا و شادی بخشی!

کارشناس معماری اظهار کرد: سبز انواع مختلفی دارد و بر حسب درجه رنگی‌اش، کاربری متفاوتی می‌یابد. سبک روستایی یکی از انواع سبک‌ها است که این رنگ به فراوانی در آن یافت می‌شود.

پیرهادی با اشاره به رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی، گفت: نارنجی با زرد در ویژگی‌ها مشترک ولی با اندکی محدودیت است چون این رنگ یک رنگ شاد و بالابرنده روحیه اجتماعی و دوستانه است.

وی ادامه داد: نارنجی متمایل به گلی، می‌تواند ناراحت کننده و پیش پا افتاده باشد و همچنین در دکوراسیون احساس کمبود فیزیکی ایجاد کند، در حالی که نارنجی خالص و غنی همیشه توانگر و بسیار اغواکننده جلوه می‌کند.

این طراح داخلی اضافه کرد: حضور در محیط نارنجی رنگ، افق دید و فکر را وسیع‌تر می‌کند و به انسان جرات و جسارت می‌دهد. در خانه هرگز قسمت بزرگی را به نارنجی اختصاص ندهید بلکه باعث ایجاد تنش بیش از حد در فضا می‌شود. به دلیل محرک بودن این رنگ برای اتاق بازی بچه‌ها بسیار مناسب است.

رنگ قهوه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار مناسب است

پیرهادی تصریح کرد: رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون داخلی همان نارنجی تیره بوده یا به نوعی ترکیبی از چند رنگ است و رنگی خنثی به حساب می‌آید، با راحتی و امنیت ارتباط دارد، رنگ زمین بوده و یک رنگ قوی و مفید است.

وی بیان کرد: به‌رغم امنیت و شادی که قهوه‌ای ایجاد می‌کند، معانی منفی نیز دارد و در زبان فرانسوی به معنی غم و اندوه بوده پس استفاده‌ به‌اندازه از این رنگ هم در اثر آن بر بیننده، بسیار مؤثر و از لحاظ روانشناسی این رنگ برای ایجاد تمرکز در هنگام مطالعه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار مناسب است.

کارشناس معماری با اشاره به رنگ بنفش و ارغوانی در دکوراسیون داخلی، افزود: قرمز و آبی در دو طیف رنگی متفاوت قرار دارند ولی با تمام ویژگی‌هایشان وقتی با هم ترکیب می‌شوند با ایجاد رنگ بنفش، معنویت را تداعی می‌کنند. بنفش تداعی‌کننده سلطنت و مذهب، تقویت‌کننده افکار آرام و نشان‌دهنده عزت‌نفس بالا است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: در اتاقی که کاملاً با این رنگ، رنگ‌آمیزی شده است باید تا حدی تعدیل به عمل آورد. بهتراست از تُن آن کم کرد یا فقط قسمتی از اتاق را به این رنگ درآورد. بنفش یاسی تا مدت‌ها به‌عنوان یک خانواده رنگی دخترانه شناخته می‌شد، اما امروزه از آن در بخش‌های مختلف خانه استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: رنگ خاکستری تنها رنگ کاملاً خنثی بوده که در دنیای مد و دکوراسیون برای طفره رفتن استفاده می‌شود، یعنی برای نشان ندادن احساسات و حالات فیزیکی است.

سفید پاکیزگی، معصومیت و آرزو را برمی‌انگیزد

این طراح داخلی بیان کرد: این رنگ را اغلب منفی و تداعی‌کننده رخوت و بی‌حالی مانند آسمان خاکستری می‌دانند. جنبه مثبت خاکستری این است که عقل و تدبیر را نشان می‌دهد و رنگ سیاه هم جنبه معنوی دارد و حمایتگر بوده و هم نشانگر زیبایی خوشایند و شیک بودن است. در دکوراسیون داخلی، فضایی از تجمل‌گرایی پر زرق‌وبرق را منعکس می‌کند.

پیرهادی با بیان اینکه در دکوراسیون، رنگ سیاه جذب کننده نور است بنابراین می‌تواند روحیه منفی را افزایش دهد، ادامه داد: رنگ سفید در تضاد کامل با سیاه است. پاکیزگی، معصومیت و آرزو را برمی‌انگیزد. این رنگ کاملاً منعکس شونده است، بنابراین نور خالص را تداعی می‌کند.

وی تصریح کرد: سفید، کسالت‌آور و مخالف شور و شوق بوده و در دکوراسیون، رنگی خشک و بی‌حال کننده است. استفاده از تک‌رنگ سفید در مساحت زیاد، در طولانی‌مدت باعث افسردگی می‌شود پس سعی شود از سفید در کنار یک یا دو رنگ استفاده شود.

کارشناس معماری تأکید کرد: ترکیب سیاه‌وسفید در دکوراسیون، شدیدترین، متضادترین و پرکنتراست ترین ترکیب را ارائه می‌دهد و با تمامی رنگ‌ها می‌توانند همراه شوند. اتاقی که فقط با سیاه‌وسفید آرایه‌گری شده باشد می‌تواند بسیار جذاب و چشمگیر باشد. بااین‌حال می‌تواند بسیار سنگین و ناراحت‌کننده به نظر برسد. اضافه کردن سیاه به اتاق می‌تواند جلوه‌ای تازه به آن بدهد.

پیرهادی خاطرنشان کرد: اگر توجه کرده باشید برای هیچ فضایی به‌طور ملزم نامی از رنگ خاصی نبردم، زیرا در انتخاب رنگ برای کاربری‌های مختلف، افراد با روحیات مختلف، ابعاد فضایی متفاوت و حتی سن افراد نمی‌توانیم یک نسخه یکسان ارائه دهیم و نیاز به شناخت کافی از شرایط و فرد داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند
  • اوسمار: طلسم ۶ ساله مقابل سپاهان؟ هرکسی را نبرید به بردنش نزدیک‌تر می‌شوید!
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا کند شد
  • انواع شربت های میوه ای و غیر میوه ای و فرآورده های یخی خوراکی غیرمجازند
  • (ویدئو) رئیس شورای شهر: تغییری در طرح ترافیک ایجاد نمی‌شود
  • انواع خدمات پذیرایی هتل‌ ها و تورها | از ‌‌‌BB تا UALL
  • حذف اپ‌های هوش مصنوعی از اپ‌استور به دلیل محتوای نامناسب
  • دستگیری اشراری که در بیمارستانی در اصفهان رعب ایجاد کردند