Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های آب و فاضلاب عدم مشارکت مردم در پرداخت حق انشعاب سیستم فاضلاب را یکی از چالش‌های مهم مدیریت فاضلاب در کشور دانست.

به گزارش بی‌باک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست امیرحسین رقیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت تاسیسات فاضلاب شهرهای ساحلی کشور، گفت: افزایش جمعیت منجر به افزایش تقاضا در بخش آب و شدت گیری کاهش منابع آب در دسترس، همچنین افزایش تبدیل آب به پساب و مشکلات محیط زیستی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر سیستم فاضلاب کشور در حدود ۴۶.۸ درصد جمعیت کشور را پوشش می دهد، اظهار کرد: از ۱۱۳۰ شهر کشور ۲۹۵ شهر بزرگ و اصلی کشور تحت پوشش سیستم فاضلاب و ۱۱۲ تصفیه خانه فاضلاب در حال ساخت است. یعنی به رغم آنکه شبکه فاضلاب حدود ۴۶ درصد جمعیت را پوشش می دهد، تاسیسات فاضلاب تصفیه خانه ها حدود ۳۱ درصد جمعیت را در بر می گیرد.
رقیمی یکی از مهم ترین چالش ها برای تکمیل سیستم فاضلاب کشور را کمبود اعتبارات برشمرد و افزود: عدم تکمیل شبکه فاضلاب کشور در برخی شهرهای استان های ساحلی شمالی و جنوبی منجر به تخلیه فاضلاب خام به منابع آبی دریایی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت یازدهم برای رفع این چالش، گام های خوبی برداشته که از آن جمله می توان به مصوبه ای برای حوزه آب و فاضلاب در استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان اشاره کرد که می تواند بخش مهمی از چالش این دو استان در این زمینه را بر طرف شدن کند.

وی ابراز امیدواری کرد با مصوبه مذکور، حدود ۷۵ درصد مشکل شهرهای استان خوزستان در حوزه ورود فاضلاب خام به منابع آبی ارزشمند استان، ظرف سه سال آینده بر طرف شدن شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به شرایط ویژه دو استان گیلان و مازندران، گفت: این دو استان به سبب اقلیم و منابع آبی که به صورت مستقیم وارد دریای خزر می شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند و از همین رو برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز در استان های مازندران و گیلان اقدام به جذب اعتبارات بین المللی کردیم و امیدواریم ظرف چهار سال آینده موفق به رفع چالش شهرهای اصلی استان مازندران شویم.

رقیمی پیشنهاد داد: با توجه به چالش اعتبارات، اولویت بندی در خصوص اجرای سیستم فاضلاب در کشور صورت گیرد و شهرهای ساحلی با توجه به اهمیت موضوع در اولویت بالاتری قرار گیرند.

وی همچنین به تکلیف برنامه ششم برای افزایش درصد جمعیت تحت پوشش سیستم فاضلاب در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس در پایان برنامه ششم توسعه، باید حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرند که این موضوع نیازمند تحقق اعتبارات است.

رقیمی با گلایه از عدم مشارکت مردم در پرداخت حق انشعاب سیستم فاضلاب و نبود قانون مشخص در این حوزه، گفت: در حالیکه در سایر کشورها تعرفه بخش فاضلاب ۱.۵ برابر تعرفه آب است، تعرفه بخش فاضلاب در ایران تنها ۷۰ درصد تعرفه آبی است و این در حالی است که حتی تعرفه آبی ایران نیز ۴۰ درصد تعرفه واقعی است. یعنی تقریبا در بخش فاضلاب رقم خاصی از مشترکان دریافت نمی شود اما برای دریافت همین رقم ناچیز نیز مشکلات بسیاری وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی طرح های آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه یکی از اصلی ترین فاکتورها در حوزه محیط زیست دریایی، موضوع فاضلاب خام است، گفت: برنامه ریزی صحیح در این حوزه نیازمند شکل گیری همکاری قوی میان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و شرکت مهندسی آب و فاضلاب است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۳۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر اکبریان امروز چهارشنبه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب لرستان هشت مصوبه در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان داشته است که شش مورد از آنها در حوزه فاضلاب و دو مورد در حوزه آب است، اظهار داشت؛ مشکلی که در لرستان وجود دارد این بوده که هیچ‌کدام از شهرهای استان آب شرب پایدار ندارند.

وی با اشاره پیشرفت ۷۵ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب خرم‌آباد، پیشرفت ۶۸ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب بروجرد، پیشرفت ۴۴ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب دورود، پیشرفت ۶۷ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب کوهدشت و پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب پلدختر، عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از طرح‌ها، پروژه «قمرود» است که تا کنون هیچ اعتباری برای آن اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، ادامه داد: بخشی از این پروژه در لرستان از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا و برخی از روستاها از آب شرب بهره‌مند شده‌اند، گفت: همچنین آبرسانی به شهر «شاپورآباد» الیگودرز در قالب این پروژه تا کنون عملیاتی شده است.

اکبریان، افزود: مابقی پروژه آبرسانی به روستاها در قالب طرح «قمرود» اعتباری برای تکمیل ندارند.

کد خبر 6087679

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • ۱۸ هزار میلیارد برای اصلاح مسیل و شبکه فاضلاب ایلام اختصاص یافته است
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • اعلام قیمت و شرایط پرداخت تاکسی‌های برقی
  • ۳۳۱۶ هزار فقره انشعاب جدید فاضلاب در استان مرکزی واگذار شد
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست