Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی رژیم صهیونیستی نوشته، «سیاست‌های غیرحکیمانه برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بحران روابط با قطر، موجب فروپاشی نظام حاکم عربستان خواهد شد.»

مرکز مطالعات راهبردی «بگین سادات» متعلق به رژیم صهیونیستی با بررسی «شرایط کنونی منطقه»، از احتمال فروپاشی آل سعود خبر داده است. پرفسور «عیدو کوهن»، خاورشناس صهیونیست در تحقیقی تحت عنوان «آیا بهار عربی جدید در منطقه خلیج فارس در راه است؟» آورده: «بحران‌های اقتصادی بی‌سابقه در این منطقه به اضافه تصمیمات سیاسی حساب نشده، نگرانی در مورد نزدیک شدن خیزش‌های مردمی و در نتیجه فراگیر شدن ناآرامی‌ها در منطقه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران‌های داخلی در کشورهای منطقه می‌تواند به بهار عربی جدید منتهی شود که چه بسا فروپاشی بعضی نظام‌های حاکم به ویژه عربستان را به دنبال داشته باشد. در این میان نظام حاکم سعودی به پنج دلیل به طور خاص در معرض این خطر قرار دارد که  این دلایل عبارتند از: نامساعد بودن اوضاع اقتصادی عربستان حاصل از کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، ارسال کمک‌های مالی فراوان برای عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر از زمان کودتای نظامی در نیمه سال 2013، هزینه کمرشکن جنگ در یمن، حرص افراد خاندان حاکم سعودی برای جمع آوری و انباشت ثروت‌های شخصی و نتایج حاصل از بحران روابط با قطر.»
انقلاب‌های جدید عربی در راه است
بر اساس این تحقیق، سران سعودی اقدماتی انجام داده اند که چه بسا موجب خشم ملت عرب علیه نظام حاکم شود و انفجار تظاهرات خشم درست شبیه آنچه در اواخر سال 2010 و آغاز 2011 در تونس، مصر، یمن و لیبی رخ داد، به دنبال داشته باشد. برخی از این اقدامات عبارتند از کاهش 300 دلاری حقوق کارمندان نهادهای کشوری و لشگری عربستان در چارچوب برنامه ریاضت اقتصادی و نیز لغو پاداش‌های کارمندی و به موازات آن افزایش مالیات برخی کالاها به مقداری که مالیات این کالاها صد درصد هزینه تولید آن را شامل می‌شود.
در تحقیق مرکز «بگین سادات» همچنین تاکید شده که، «نشانه خطرناک بودن اوضاع اقتصادی در عربستان این واقعیت است که دولت استفاده از خیابان‌ها در ریاض را هم مشمول مالیات کرده و علاوه بر این، عوارضی را برای مسافرانی که از کشورهای  همسایه به عربستان رفت و آمد دارند در نظر گرفته است.»
سرایت بحران اقتصادی از عربستان
به سایر کشورها
بر اساس این گزارش، وخامت اوضاع اقتصادی در عربستان بر سایر کشورهای عربی به ویژه بحرین که با بحران شدید اقتصادی دست به گریبان است، نیز تاثیر منفی خواهد داشت، آن هم در شرایطی که تهران از گروه‌های شیعه مخالف نظام حاکم در منامه حمایت می‌کند. همچنین کوهن در این تحقیق هشدار داده است، تحقق سناریوی بالا موجب تضعیف جایگاه آمریکا در منطقه خلیج فارس شده و ایران و روسیه خواهند توانست به تقسیم نفوذ در این منطقه اقدام کنند که این برای اسرائیل بد خواهد بود.
سرکوب شیعیان در قطیف
از سوی دیگر خبر رسیده، در حمله نظامیان رژیم سعودی به محله سیهات در استان قطیف واقع در شرق عربستان سه نفر دیگر شهید و چند تن هم زخمی شدند. منابع عربستانی بامداد شنبه اعلام کردند که ماموران امنیتی این افراد را در حملات و تیراندازی‌های مستقیم خود به مردم و مناطق مسکونی به شهادت رسانده و تعدادی از شهروندان را مجروح کردند. گفته می‌شود حال برخی از زخمی‌شدگان به شدت وخیم است.
نیروهای امنیتی عربستان همچنان محله کویت قطیف را در محاصره دارند و با سلاح‌های گرم سبک و متوسط ساختمان‌های مسکونی را گلوله‌باران می‌کنند. حمله اخیر نظامیان سعودی به سیهات دو روز پس از اعدام چهار فعال قطیفی به اتهام مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز صورت گرفت. منطقه شرقی عربستان به ویژه استان قطیف به دلیل حملات نظامیان آل‎سعود به ویژه طی ماه‌های اخیر همواره شاهد درگیری‌های مسلحانه است و تاکنون ده‌ها نفر از اهالی این منطقه شیعه‎نشین کشته و صدها نفر از شهروندان و فعالان مدنی و سیاسی دستگیر
شدند.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس ۵۰ امین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «در عربستان گفتگوی بسیار سازنده‌ای با همتای سعودی داشتیم. جناب فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت نمود و بر تدوین نقشه‌ راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.»

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • بحران آزادی بیان به روایت کاریکاتوریست اردنی
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با ۵ پیشنهاد ایران
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد