Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:01:04 GMT

مشکلات نفس کشيدن از راه دهان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۱۲۲۶

خبرگزاري آريا -



مشکلات نفس کشيدن از راه دهان
در دنياي ماشيني امروز که آلودگي هوا بيداد مي‌کند و حساسيت‌هاي تنفسي فراوان است، تنفس دهاني زياد ديده مي‌شود. خيلي‌ها به دليل حساسيت‌هاي تنفسي مجبورند از راه دهان نفس بکشند و دليلش هم اين است که مخاط بيني‌شان در اين حساسيت‌ها متورم و مسير تنفسي بيني‌شان مسدود مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تنفس از راه دهان، مشکلاتي را براي افراد ايجاد مي‌کند.
عوارض تنفس دهاني را بيش از همه دندان‌پزشکان احساس مي‌کنند و ممکن است تشخيص اوليه آن را دندان‌پزشک تان به شما بگويد.
خشکي دهان، افزايش پوسيدگي دندان‌ها، خشکي لب‌ها، التهاب و بيماري‌هاي لثه به دليل تغيير پوشش طبيعي ميکروبي دهان، بوي بد دهان و اثر سوء روي فرم فک‌ها و صورت از عوارض مهم تنفس دهاني است. بازماندن مداوم دهان، فشار جانبي روي فک بالا را نيز افزايش مي‌دهد.
همچنين اگر تنفس شديد دهاني در طول سال‌هاي رشد -از کودکي تا زمان بلوغ- ادامه داشته باشد، فک بالا مي‌تواند دچار تنگي يا کاهش عرض شده و سقف دهان عميق و کام گنبدي‌شکل ‌شود که مي‌تواند روي تيغه بيني فشار بياورد و انحراف بيني ايجاد کند. همه اين عوارض مجددا تنفس دهاني را تشديد مي‌کنند.
نکته ديگر اين که باز ماندن مداوم دهان، موقعيت زبان و شکل فک پايين را هم مي‌تواند تغيير دهد و صورت، حالت دراز و کشيده پيدا مي‌کند. از سوي ديگر، فردي که دچار تنفس دهاني است، براي آنکه راحت‌تر نفس بکشد، سر خود را به عقب خم مي‌کند و اين مساله روي اندام او اثر منفي مي‌گذارد.
تنفس دهاني در اثر لوزه هاي بزرگ
وجود لوزه سوم يا لوزه‌هاي بزرگ در سنين 7 تا 8 سالگي باعث تنفس دهاني در کودک مي‌شود و همين امر در صورت تداوم، با فشار منفي‌اي که در سقف دهان ايجاد مي‌کند به مرور باعث کشيده‌تر‌شدن صورت و در نتيجه بسته‌تر شدن قوس فک بالا مي‌شود که در موارد شديدتر واقعا به زيبايي لطمه مي‌زند. با تشخيص به‌ موقع و درمان تنفس دهاني، به ‌خوبي مي‌شود از ايجاد اين مشکل در کودک جلوگيري کرد. براي درمان بايد از يک متخصص ارتودنسي و يک جراح گوش و حلق و بيني کمک گرفت.
تنفس بايد از طريق بيني انجام شود و تنفس از راه دهان عوارضي همچون خشکي دهان، دراز شدن صورت، التهاب دهان ، پوسيدگي دندان و حتي مشکلات گوارشي را به همراه دارد
مشکل تکلم
افرادي که دچار تنفس دهاني ناشي از گرفتگي بيني هستند، از لحاظ تکلم مشکل دارند و معمولا تودماغي صحبت مي‌کنند که اين مساله در شکل‌گيري شخصيت کودکان اهميت خاصي دارد. افرادي که در اثر تنفس دهاني داراي فک بالاي جلوآمده هستند، معمولا در اداي برخي کلمات و تلفظ‌شان دچار مشکل مي‌شوند.

مشکلات تنفس دهاني براي کودک
تنفس از راه بيني به روند رشدي فک و صورت کمک مي‌کند. رشد طبيعي فک و صورت مي‌تواند در سلامت کودک بسيار مهم باشد، چون در فرآيند تنفس و تغذيه فرد در زندگي آتي بسيار موثر است. اگر کودک به صورت طبيعي از راه بيني نفس بکشد، سينوس‌هاي فکي نيز به صورت طبيعي رشد مي‌کنند و اين رشد طبيعي به صورت غيرمستقيم در رشد فک و صورت کودک و شکل گرفتن حالات صورت او موثر است.
اگر کودک به جاي تنفس با بيني، از راه دهان تنفس کند، مشکلاتي براي دهان و لثه او ايجاد خواهد شد. خشکي مداوم دهان و لثه‌ها، مشکلات لثه و تنگي فک بالا از عوارض مهم تنفس از راه دهان است که مي‌تواند مقدمه‌اي براي بروز ناهنجاري‌هاي فکي دنداني براي کودک و نياز به انجام ارتودنسي و مرتب کردن دندان‌ها در آينده باشد.
راه ‌حل
شما ممکن است از راه دهان نفس بکشيد، ولي ندانيد که چگونه با اين مشکل کنار بياييد. ابتدا بايد تشخيص صحيح داده شود و با ارزيابي‌ و معاينه دقيق باليني و با کمک راديوگرافي علت تنفس دهاني مشخص شود. اگر مشکل انسدادي به دليل آناتوميک و بيماري‌هايي مانند پوليپ يا التهاب لوزه‌ها و... باشد، درمان توسط متخصص گوش و حلق و بيني و با روش‌هاي دارويي يا جراحي انجام مي‌گيرد.
جالب است بدانيد که علت اصلي بسياري از جراحي‌هاي بيني، همين تنفس دهاني به دليل اختلالات ساختاري است. اما اگر تنفس دهاني، صرفا از روي عادت باشد، براي درمان مي توانيد از يک روش تمريني استفاده کنيد. به اين ترتيب که يک تکه کاغذ را بين لب‌ها نگه داريد و از بيني تنفس کنيد. به محض باز کردن دهان کاغذ مي‌افتد و شما نسبت به تنفس دهاني خود آگاه مي‌شويد. اين تمرين به تدريج تنفس دهاني عادتي شما را رفع مي‌کند.

6 عارضه تنفس دهاني
پوليپ بيني، احتقان مزمن بيني، سينوزيت، بزرگ بودن بيش از اندازه لوزه‌ها حتي گاهي اوقات عادت به باز بودن دهان در هنگام خواب را مي‌توان به عنوان علل تنفس دهاني نام برد.
با اينکه بسياري از افراد از راه دهان تنفس مي‌کنند ولي چندان از عواقب آن باخبر نيستند. تنفس دهاني معضلي است که اگر زود درمان نشود مشکلات‌اش مزمن شده، چه بسا گاهي درمان موفقي نمي‌توان براي مشکل به وجود آمده در نظر گرفت.
پوليپ بيني، احتقان مزمن بيني، سينوزيت، بزرگ بودن بيش از اندازه لوزه‌ها حتي گاهي اوقات عادت به باز بودن دهان در هنگام خواب را مي‌توان به عنوان علل تنفس دهاني نام برد.
در هر حال هر عاملي که سبب شود فردي نتواند به راحتي از بيني نفس بکشد ناچار خواهد بود براي کسب اکسيژن از راه دهان ميزان مورد نياز اکسيژن خود را تأمين کند.
همان‌طور که مي‌دانيد تنفس از راه بيني داراي محسناتي است که تنفس از راه دهان فاقد آن است، از قبيل گرم شدن هواي تنفسي، گرفته شدن گرد و غبار موجود در هواي تنفسي توسط مژک‌هاي بيني و... هفته نامه سلامت در گزارشي به مشکلاتي که تنفس از راه دهان ايجاد مي‌کند پرداخته است.
1. تنفس دهاني چنانچه در دوران کودکي وجود داشته باشد و هيچ تلاشي در جهت رفع آن صورت نپذيرد، سبب عميق شدن کام يا سقف دهان خواهد شد که اين خود به ‌طور ثانويه باعث کاهش قوس فک بالا مي‌شود و به دنبال آن، جا براي قرار گرفتن دندان‌ها در يک قوس فکي کاهش مي‌يابد و دندان‌ها براي جبران کمبود فضا به سمت بيرون حرکت مي‌کنند و حالت بيرون ‌زدگي دندان‌ها علاوه بر زشت بودن فرم صورت خطر شکسته شدن آنها را در پي دارد.
علاوه بر دندان‌ها، خود استخوان فک در ناحيه قدام فک بالا هم بيرون زده مي‌شود که براي درمان اين‌ گونه موارد نياز به ارتودنسي و جراحي توأماً است.
2. تنفس دهاني سبب خشک شدن دهان مي‌شود. با کمبود بزاق و خشک شدن دهان بستر مناسبي جهت التهاب ايجاد شده، به دنبال آن بيماري‌هاي لثه ايجاد مي‌شود و متعاقب التهاب لثه ممکن است بوي بد دهان نيز عارض گردد که به منظور جلوگيري از اين مشکل بايد علت اصلي که همانا تنفس دهاني است برطرف گردد و با درمان‌هاي موضعي فقط يک درمان موقتي صورت مي‌پذيرد.
3. يکي از مشکلات ايجاد شده ديگر با تنفس دهاني، پوسيدگي‌هاي دنداني در ناحيه طوق يا ناحيه لثه‌اي است که آن هم به دنبال خشک شدن دهان و عدم خودشويي دندان‌ها توسط بزاق حادث مي‌گردد.
4. افرادي که دچار مشکل تنفس دهاني هستند همواره لب‌هاي خشک و ترک خورده دارند که زخم شدن مدام لب‌ها علاوه بر مشکل جسمي، اين افراد را از لحاظ روحي دچار آزردگي مي‌کند و معمولاً اين افراد از اين قضيه رنج مي‌برند.
5. افرادي که دچار تنفس دهاني ناشي از گرفتگي بيني هستند از لحاظ تکلم مشکل دارند و معمولاً تو دماغي صحبت مي‌کنند که در نهايت در شکل‌گيري شخصيت کودکان اهميت خاصي دارد.
6. افرادي که در اثر تنفس دهاني داراي فک بالاي جلوآمده هستند معمولاً در اداي برخي کلمات دچار مشکل مي‌شوند و در تلفظ مشکل دارند.
منابع:khabaronline.ir
tebyan.net



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۱۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند

به گزارش خبرگزاری مهر، مصرف سیگار باعث بروز سرطان‌های ریه، معده، روده، کبد، لوزالمعده، حنجره، مثانه و…، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، دیابت و کبد چرب می‌شود.

سیگار همچنین خطر ابتلاء به سل، بیماری‌های چشمی و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

به طور متوسط مصرف کنندگان سیگار ۱۴ سال زندگی خود را کوتاه‌تر می‌کنند.

سالانه بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد غیرسیگاری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود جان خود را ازدست می‌دهند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمّیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان زا و به شدت خطرناک است.

کد خبر 6096974 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ۸۲۰ شعبه اخذ رای در ۵ شهرستان شیراز
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • پیش بینی غربالگری ۵ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در لردگان
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت