Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يکي از ضرورت‌هاي زندگي و از جمله وظايف حکومت‌ها تأمين بخشي از رفاه و ايجاد آرامش و آسايش براي آحاد جامعه است که در منابع علمي به آن بهزيستي well-being مي‌گويند که شاخصي از حکمراني خوب محسوب مي‌شود.

براي بهزيستي انواعي ذکر شده که از جمله بهزيستي ذهني، بهزيستي روان شناختي و بهزيستي اجتماعي(social well- being)از آن جمله‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر سه نوع بهزيستي حائز اهميتند اما بهزيستي اجتماعي که در کشور ما گاه از آن با نام سلامت اجتماعي هم ياد مي‌شود از جايگاه والايي برخوردار است.
سلامت و بهزيستي اجتماعي داراي ابعاد و مؤلفه‌هايي است که مهم‌ترين آنها در منابع علمي به اين شرح ذکر شده: وجود حمايت‌هاي اجتماعي، ثبات خانوادگي، سرمايه اجتماعي و وجود روابط اعتمادآميز، کمتر بودن رفتارهاي ضد اجتماعي و بزه‌ها و انحرافات رفتاري اجتماعي، شکوفايي اجتماعي، پذيرش اجتماعي، ادغام اجتماعي، انسجام اجتماعي، مشارکت اجتماعي و نشاط و اميد و خوش بيني اجتماعي.
پرداختن به هر يک از اين ابعاد نيازمند زمان ديگري است، اما براي عملي ساختن آن‌ها مي‌توان در چند جنبه و مبتني بر چند راهبرد اقدام کرد که نمود واقعي آنها را در تکاليف و وظايف سازمان بهزيستي کشور مي‌توان ديد. شايد از همين رو در نخستين روزهاي پيروزي شکوهمند انقلاب و در راستاي تحکيم و گسترش عدالت و توجه به محرومان بوده که شهيد فياض بخش بنيانگذار سازمان با درک والاي خويش نام بهزيستي را براي اين نهاد برگزيد.
باري، طي سال‌هاي اخير و بويژه با استقرار دولت تدبير و اميد و برنامه‌هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اتخاذ سياست‌هاي مناسب و اقدامات نوين و با گسترش فعاليت‌هاي سازمان مبتني بر تخصص محوري، اجتماع مداري و مشارکت طلبي، سازمان بهزيستي در جهت سلامت اجتماعي فعاليت‌هاي خود را هم در عرصه فعاليت‌ها و اقدامات پيشگيرانه، هم در حوزه اقدامات و مداخلات اجتماعي و حمايتي و هم در ميدان توانبخشي علمي و تخصصي وسعت بخشيده و به همت نيروهاي پر تلاش و کارشناسان خبره از راه جلب و جذب مردم توانسته در مسير سلامت، بهزيستي و بهباشي اجتماعي و شکوفايي و بالندگي جامعه و آحاد آن گام بردارد.
اقداماتي چون طرح‌هاي مختلف آگاه‌سازي، انجام طرح‌هاي غربالگري شنوايي سنجي و تنبلي چشم با پوشش 80 درصدي جامعه هدف و پيشگيري از معلول‌زايي با بررسي اختلالات ژنتيکي بر اساس حکم برنامه ششم، انجام و ارائه خدمات مشاوره‌اي و روان شناختي با استفاده از فناوري‌هاي نوين در جهت ازدواج‌هاي موفق، ارائه طرح‌هاي مختلف در جهت مداخلات بهنگام در جهت کاهش طلاق از جمله ثبت الکترونيک طلاق، آموزش‌هاي پيش از ازدواج و انجام ميداني بزرگ‌ترين طرح‌هاي اجتماعي به نام نظام مراقبت هاي اجتماعي دانش‌آموزان «نماد» و طرح مشارکت اجتماعي دانش‌آموزان«ماد» جهت آگاه‌سازي و توانمند‌سازي دانش‌آموزان، ارائه خدمات پيشگيري و درمان اعتياد در پهنه گستره کشور، توسعه کمي و کيفي خدمات اجتماعي از جمله ايجاد اورژانس اجتماعي و توسعه بي‌سابقه آن در دولت تدبير و اميد در 140 شهر کشور، انجام طرح‌هاي توانمندسازي اجتماع محور و خانواده محور براي خانواده‌ها و زنان سرپرست خانوار، تکميل طرح CBR روستايي و ارائه خدمات توانبخشي مختلف به افراد داراي معلوليت در همه روستاهاي کشور ارائه خدمات توان پزشکي، تدوين سند راهبردي ملي سالمندان و اقدام در زمينه رفاه و سلامت سالمندان و به کار‌گيري تجارب آنان در قالب تشکل و سازماندهي بنيادهاي فرزانگان، همکاري بين‌المللي در جهت تهيه شاخص‌هاي سالمندي مثبت و موفق، افزايش مستمري‌هاي مددجويان به سطحي مناسب، مشارکت‌جويي و جلب و جذب خير جمعي و استفاده از توان بي‌مثال مردم و مؤسسات مردم نهاد براي ارائه خدمات، اقدامات اشتغال‌زايي و ده‌ها و ده‌ها برنامه و طرح ديگر براي همه اقشار و آحاد جامعه همگي مبين پيمودن گام در مسير بهزيستي و سلامت اجتماعي در اين سازمان پويا و بزرگ است و بي‌جهت نيست که در احکام برنامه ششم و احکام دائمي توسعه، متولي اصلي سلامت اجتماعي کشور اين سازمان تعيين شده است. هفته بهزيستي فرصت بي‌بديلي است براي ارج نهادن بر تلاش همکاران سازمان در جاي جاي ميهن و قدرداني و تشکر از اين عزيزان و آرزوي بهروزي براي آنان و خانواده هايشان و البته جامعه هدف بزرگ بهزيستي.
باشد تا با بهزيستي و سلامت و بهباشي اجتماعي، جامعه‌اي پويا، رشد يافته و مردماني با نشاط و پر اميد داشته باشيم.
*معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي کشور
منبع: روزنامه ايران 25/04/1396
پژوهشم**1197**



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی

پروین محمدپوری مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در استان، گفت: در این مدت ۵ هزار و ۱۲۳ تماس با دفتر مشاوره و خدمات روان‌شناختی بهزیستی برای مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ انجام و همچنین طرح آگاه‌سازی با تأکید ویژه بر خود مراقبتی برای هزار و ۳۳۱ نفر از دختران و زنان استان از سوی دفتر پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی دفتر امور آسیب‌دیدگان‌اجتماعی، توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده‌اجتماعی است، افزود: ارائه خدمات تخصصی به موقع به گروه‌های هدف، مطالعه و تحلیل وضعیت موجود آسیب‌های‌اجتماعی، ارائه راهکار لازم به نهاد‌های مربوطه و شناسایی مناطق آسیب‌زا در انجام مداخلات لازم را از اهداف دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی استان هم طی پارسال، گفت: در این مدت ۹ هزار و ۶۵۳ تماس شامل اختلالات حادخانوادگی، کودک‌آزاری، سالمند‌آزاری، همسرآزاری و معلول‌آزاری با اورژانس‌اجتماعی استان برقرار شده که از این تعداد ۳ هزار مورد پذیرش مداخله انجام شده و ۵ هزار نفر از خدمات‌سیار بهره‌مند شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • سورپرایز بزرگ دولت برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی / واریز عیدی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در این ماه