Web Analytics Made Easy - Statcounter

با بحرانی شدن کمبود آب در جهان دانشمندان به فکر راه‌حل اساسی برای حل این معضل هستند کمبود آب تولید محصولات غذایی و کشاورزی را محدود و سلامتی و حیات انسان‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند به طوری که تا ۸ سال دیگر حدود یک سوم جمعیت جهان دسترسی به آب سالم نخواهند داشت.

بر اساس کتاب «واتر فور لایف» نوشته برنارداسمیت سالانه ۸۰ میلیون به جمعیت جهان اضافه می‌شود که همه آنها نیاز به آب تمیز و سالم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه حدود ۱۰ درصد جمعیت جهان آب کافی ندارند و تا سال ۲۰۲۵ جمعیتی که دسترسی به آب نخواهند داشت به ۳۵ درصد می‌رسد.

بر اساس این کتاب بزرگترین مسأله آب در حال حاضر در آفریقا و خاورمیانه است و از آنجا که هند، پاکستان و چین در خاورمیانه بیشترین جمعیت را دارند به دنبال برنامه‌هایی برای مقابله با بحران آب در آینده هستند. مصرف سالانه آب در جهان ۳ درصد افزایش می‌یابد و یک تا ۲ درصد هم به جمعیت جهان اضافه می‌شود در این میان برخی کشورها نسبت به برخی کشورها بسیارمصرف آب دارند به طوری که برخی از آنها سالانه ۴ تا ۸ درصد مصرف آب دارند.

جان‌اچ دلینهارد پروفسور در موسسه تکنولوژی ماساچوست اعلام می‌کند که نمک‌زدایی از دریاها و اقیانوس‌ها می‌تواند بهترین راه‌حل برای مقابله با بحران بی‌آبی در جهان باشد. این پروفسور سه دهه است بر روی مسأله آب و سالم‌سازی آن مطالعه می‌کند.

پروفسور جان تأکید می‌کند که در حال حاضر نمک‌زدایی از دریا و اقیانوس‌ها راه‌حل بسیار مناسبی است اما هزینه آن تا حدودی بالاست. در صورتی که بتوان انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید را برای تامین انرژی گرما و ایجاد تبخیر در کارخانه‌های نمک‌زدایی استفاده شودروش مناسبی برای تأمین نیاز آب در جهان خواهد بود.

این کارخانه‌ها در کنار دریاها و اقیانوس‌ها برپا می‌شود و آب شو ر آنها را تبدیل به آب شرب و سالم می‌کند، حدود سه چهارم دنیا را آب تشکیل داده است.

نمک‌زدایی از دریا به عنوان راه‌حلی برای شیرین‌سازی و ۵۰ سال است در حجم‌های کوچک استفاده می‌شود،‌اما این نیاز به کارخانه‌های بزرگ‌تری دارد. در حال حاضر حدود ۷۵۰۰ کارخانه در جهان وجود دارد که آب دریا را شیرین می‌کند. بخش زیادی از این کارخانه‌ها در کشورهای آفریقای شمالی است اما ۶۰ درصد این نوع کارخانه‌ها در خاورمیانه هستند که سه چهارم آن تنها در عربستان است. عربستان کارخانه‌های بزرگ شیرین‌سازی آب دریا را دارد که روزانه ۵۸۰ میلیون لیتر آب قابل شرب از دریا استحصال می‌کند. ۷۰ درصد آب مصرفی این کشور از این کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن به دست می‌آید.

کشور استرالیا هم کارخانه‌های بزرگی دارد که می‌تواند روزانه ۵۰۰ میلیون لیتر آب از دریا را شیرین کند. گرچه این روش شیرین‌سازی آب دریا بسیار گران است اما پاسخ مناسبی برای رفع این مشکلات است اما مسأله مهمتر این است که آب موجود باید استفاده بهینه‌ای شود.

تحقیقات جان لینهارد نشان می‌دهد که برای اینکه آب دریا قابل شرب باشد باید نمک آن از بین برود که به آن دسالتینگ می‌گویند. آب دریا جوشانده می‌شود و با تبخیر نمک بر جای می‌ماند و با دور کردن آن آب دریا قابل شرب خواهد بود. مرحله گرمادهی برای تبخیر نیاز به سوخت فراوان دارد. مهندسان آمریکایی و آفریقایی دریافته‌اند که روش تبخیر چندمرحله‌‌ای می‌تواند تا حدودی مصرف سوخت و هزینه‌ها را کاهش دهد.

امروزه کارخانه‌های نمک‌زدایی که کارایی بالایی دارند از طریق ورقه‌های پلیمری انجام می‌شود. آب از این ورقه‌ها عبور کرده و نمک آن جدا می‌شود این تکنولوژی مربوط به ۵۰ سال گذشته است که روش «اسمزی وارونه» نام دارد.

امروزه اکثر کشورهای جهان از این روش «اسمز وارونه» یا «تبخیر چندمرحله‌ای» استفاده می‌کنند. از این روش در کشورهای دوبی، پرو، شیلی، بارسلونا، تیانجین و ساندیاگو استفاده می‌شود. ابتدا مرحله نمک‌زدایی نیاز به انرژی فراوان دارد برای استحصال هزار لیتر آب تازه و سالم نیاز به ۳ تا ۴ وات ساعت برق لازم است. یک شهر با یک میلیون جمع که احتمالاً ۳۰۰ میلیون لیتر یا بیشتر نیاز روزانه‌اش است ۵۰ مگاوات برق برای استحصال آب از طریق کارخانه شیرین‌سازی در آن استفاده می‌شود.

نیاز به انرژی زیاد، لوله‌گذاری‌های پرهزینه برای انتقال آب نیز در این روش وجود دارد از معایب این روش است.

طی سال های گذشته مهندسین این بخش تا حدودی توانسته‌اند میزان انرژی لازم را کاهش دهند و این احتمال وجود دارد که در آینده این مصرف انرژی در این کارخانه‌ها حتی به نصف برسد اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند هزینه‌های این روش را بسیار کاهش دهد. انرژی‌هایی مانند استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی می‌‌تواند استفاده از این تکنولوژی را در جهان توجیه‌پذیر کند.

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا وجود این کارخانه‌ها می‌تواند آب دریاها را شورتر کند؟ جواب منفی است چرا آبی که از این دریا استحصال می‌شود دوباره به خود دریا برمی‌گردد.

اما مسأله دیگر این است که تبدیل آب دریا به آب شیرین می‌تواند مردمان حاشیه دریاها را تا حدودی تهدید کند چرا که خاک این حاشیه دریا تا حدودی شور می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل مهندسان شهری سیستم رقیق کردن نمک این خاک‌ها را انجام می‌دهند. این سیستم ترکیبی که توسط دولت‌ها اجرا می‌شود تضمین بیشتری برای محیط است. معمولاً نمک‌زدایی آب نیم تا ۲ دلار برای هزار لیتر است.

استفاده از شیرین‌سازی آب دریا می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز آبی مردم به عنوان پشتیبان بخش کشاورزی هم باشد و زمانی که سایر منابع آب بخش کشاورزی از کار می‌افتند قابل استفاده است. در آینده می‌توان شیرین‌سازی آب دریا را گسترده‌تر کرد. در حال حاضر و در آینده تکنولوژی شیرین‌سازی آب دریا می‌‌تواند سالم‌تر و پایدارتر استفاده شود و اقیانوس‌ها و دریاها را به عنوان راه‌حلی برای تأمین نیاز آب سالم برای جهانیان فراهم کند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۵۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون عملیات اجرایی احداث واحدهای جدید با ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در استان هرمزگان آغاز شده است.

مهدی دوستی، امروز (پنجم اردیبهشت ماه)، در نشست با اساتید و دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و شهید بهشتی که با حضور سرلشکر رحیم صفوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسدران انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که شاید در عملیات احداث آن بیش از ۱۵ هزار کیلومتر کابل کشی به‌کار رفته است، یعنی دو برابر مرزهای آبی و خاکی کشور و  ۶.۵ میلیون اینچ جوشکاری انجام شده که معادل ۶ فاز پارس جنوبی است و مجموع مخازن پالایشگاه نیز ۱۱.۵ میلیون بشکه است.

وی با اشاره به بازدید دانشجویان در خصوص اهمیت بندر شهید رجایی، گفت: بندر شهید رجایی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار TEU ظرفیت کانتینری دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار TEU ظرفیت از آن طی دولت سیزدهم اضافه شده است.

وی افزود: کل توسعه بندر شهید رجایی از ابتدای احداث تا قبل دولت سیزدهم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است اما در این دولت توسعه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر آغاز شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، با اشاره به اهمیت جزایر سه گانه، عنوان‌کرد: برنامه‌های توسعه‌ای غرب جزیره قشم را با راه اندازی اکوسیستم دریایی از باسعید و در فاصله ۳۵ کیلومتری با جزایر سه گانه را در دستور کار قرار دادیم تا تردد به جزایر سه گانه را رونق دهیم.

دوستی گسستگی زنجیره‌های ارزش در هرمزگان را ضعف استان عنوان کرد و گفت: از ۴.۵ میلیون تن تولید فولاد استان حتی یک کیلو گرم هم به درد صنعت پیشران استان هرمزگان که کشتی سازی است نمی‌خورد از این رو در واحدهای فولادی جدید  تولید گریدهای فیزیکی مورد نیاز صنایع پیشران را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون عملیات اجرایی احداث واحدهای جدید با ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در استان هرمزگان آغاز  شده و این امر نشان‌گر تحقق عقلانیت در توسعه کشور است چون‌در مرکز ایران صنعت فولاد دیگری ایجاد نشده است.

استاندار هرمزگان صنایع پالایشی را دیگر ظرفیت استان هرمزگان معرفی کرد و عنوان کرد: مجموع ظرفیت پالایشی استان هرمزگان یک میلیون بشکه است و یک میلیون بشکه‌ نیز ظرفیت پالایشی جدید در استان آغاز شده است و در پروژه‌های جدید به دنبال ایجاد پتروپالایشگاه‌ها هستیم تا به جای سوخت، مواد اولیه برای کالا تولید کنیم که در این راستا مهم‌ترین پروژه ما پتروپالایشگاه نگین مکران است و می‌تواند به تنهایی ایران را به قطب نساجی دنیا تبدیل کند.

دوستی ابراز داشت: در زنجیره‌های شیمی_ معدنی نیز ورود کردیم و با ترکیب ظرفیت‌های نفتی با ظرفیت‌های معدنی به دنبال تولید کودهای فسفاته و خودکفا کردن کشور در این حوزه هستیم.

وی شیلات و آبزی‌پروری را دیگر مزیت نسبی استان دانست و اظهارداشت: در ابتدای دولت کل ظرفیت تولید ماهی در قفس استان هرمزگان ۵ هزار تن بود اما با ایجاد ۱۱ هزار تن ظرفیت جدید امروز به ۱۶ هزار تن تولید ماهی در قفس رسیده‌ایم و در پرورش میگو نیز طی دو سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو اعتبار تخصیص داده شد تا بتوانیم بهره‌وری را در این مزارع بالا ببریم.

استاندار هرمزگان در رابطه با آب شیرین‌کن‌ها نیز گفت: در حال حاضر به ازای هر ۳.۵ کیلووات ساعت برق یک متر مکعب آب شیرین‌سازی می‌شود اما هدف‌گذاری ما رسیدن به شیرین سازی یک مترمکعب آب به ازای هر یک کیلووات ساعت برق است که اگر  بتوانیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم کشاورزی با آب شیرین‌سازی شده در کشور اقتصادی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند