Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:06:16 GMT

چالش بزرگ جامعه‌ی ما چالش اخلاقی است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۶۷۱۸

صالحی امیری در نشست «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» با بیان اینکه خرسندم که در میان اصحاب فکر و اندیشه و کلام حضور دارد گفت: باورم این است که ما باید برای تقویت حوزه تئاتر تلاش جدی داشته باشیم و معتقدم که تئاتر می‌تواند هویت‌بخش باشد.

به گزارش ایسنا،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه چالش بزرگ جامعه ما چالش اخلاقی است و افول اخلاقی در جامعه به وجود آمده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران نگران‌کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما به عنوان ام‌القرا اسلام در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که طلاق با توجه به آمارهای رسمی ۲۳ درصد اعلام شده است و این آمار واقعا نگران کننده و حامل یک پیام بد به جامعه است.

وی در ادامه افزود: اگر خانواده در جامعه ایران از هم بپاشد جامعه نیز دچار فروپاشی می‌شود. تداوم حیات جامعه ایران وابسته به خانواده است و مستحکم‌ترین کانون در ایران همین خانواده می‌باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه طلاق یکی از ابعاد فروپاشی خانواده است، افزود: خانواده‌ای که در آن گفت‌وگو وجود ندارد و دلیل آن نیز عناصر مداخله‌گر بیرونی است، کم کم باعث فروپاشی می‌شود. مهارت‌آموزی برای کودکان در خانواده شکل می‌گیرد و آسیب‌های جامعه ناشی از پیامدهای آسیب‌های خانوادگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروزه منافع فردی بر منافع جمعی پیشی گرفته است، گفت: وقتی که ستایش کشته می‌شود جامعه نمی‌لرزد. وقتی آتنا دچار این اتفاق می‌شود نیز جامعه نمی‌لرزد بنابراین جامعه ما دچار افول اخلاقی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه رسالت تئاتر این است که باید پاسخگوی مسائل اجتماعی جامعه باشد، گفت: تئاتر می‌تواند هم آلام دهنده و هم کاهش دهنده آسیب‌های اجتماعی باشد.

صالحی امیری با طرح این سوال که نسبت تئاتر با هویت ملی و دینی چیست و آیا در جامعه امروزه تئاتر می‌تواند ارتباط دهنده قومیت‌ها باشد، بیان کرد: تئاتر می‌تواند مانند یک چسب قومیتی و عنصر وحدت‌بخش عمل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به موضوعات اجتماعی که تئاتر می‌تواند در آن موثر باشد، اشاره کرد و افزود:‌ تئاتر در حوزه‌ی سازگاری و مُدارای اجتماعی رسالت دارد. چرا باید ۱۱ میلیون پرونده و حداقل ۲۲ میلیون نفر در ایران با هم نزاع داشته باشند؟ چرا با اندک اختلافی نزاع‌های بزرگ شکل می‌گیرد؟‌ در جامعه‌ای که خشونت باشد سازگاری و آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه به نقش تئاتر در سرمایه اجتماعی اشاره کرد و افزود: سرمایه اجتماعی لازمه بقای یک جامعه است. براساس آمارها ۷۳ درصد از مردم بر این باورند که میزان اعتماد آن‌ها کم و یا خیلی کم است و این‌ها بیانگر افول سرمایه اجتماعی است. بی‌اعتمادی باعث ناامنی قوانین در جامعه خواهد بود و اعتماد در جامعه عامل بقای اجتماع است و خانواده مستحکم‌ترین کانون اعتماد اجتماعی است.

صالحی امیری به نقش تئاتر در امنیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: امنیت مانند گذشته تعریف نمی‌شود. اکنون ما امنیت فردی، خانوادگی، جانی، اخلاقی، قضایی، غذایی و زیستی داریم. مثلا اگر شما به قوه قضاییه بروید و احساس کنید که عدالت را رعایت نمی‌کنند امنیت قضایی ندارید و تئاتر می‌تواند در این زمینه مشکل‌گشا باشد.

وی در ادامه نشست به بحث سبک زندگی و رسالت تئاتر در این موضوع پرداخت و گفت: سبک زندگی امروزه دچار تغییر و تحول شده است و بارها بیان کرده‌ام که سرعت تحولات اجتماعی در جامعه ما به شدت بالا رفته است که نتیجه آن تغییر سبک زندگی است که بر سبک خوراک، پوشاک، تعامل و رفت و آمد ما نمود بیرونی پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه چرا در جامعه ما میزان فروش فروشگاه‌های لوازم آرایشی چند برابر کتاب‌فروشی‌هاست، گفت: الگوی مصرف در ایران نابسامان است و تبعیض و شکاف طبقاتی بیانگر بحران‌های شدیدی در ایران است. سلامت اجتماعی که می‌توان به آن سلامت روان گفت جامعه را پویا و با نشاط معرفی می‌کند. امروزه بیش از پیش به نشاط نیاز داریم که این نشاط یعنی رضایت اجتماعی نسبت به پدیده‌های اطراف.

وی با بیان اینکه احساس ناامنی ریشه در سلامت روانی دارد به نقش جامعه بزرگ تئاتر در این زمینه پرداخت و بیان کرد: مفهوم نشاط فقط طنز و کمدی نیست بلکه باید از پدیده‌های اطراف احساس رضایت کنیم و تئاتر یکی از کانون‌های ارتقاء دهنده سلامت اجتماعی است.

صالحی امیری گفت: جامعه‌ای که در گذشته می‌ماند افول می‌کند. حضور جوانان را باید در هنرهای نمایشی به رسمیت بشناسیم و آن‌ها را باور کنیم. اکنون حدود ۱۵ هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند. ما ۴۹ تماشاخانهداریم و امید است در پنج سال آینده این تعداد به ۵۰۰ عدد افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبا بیان اینکه باید با تئاتر در منطقه و جهان به رقابت بپردازیم و این ظرفیت نیز در این هنر وجود دارد، گفت: سینما در این زمینه سریعا با حضور در جوامع بین‌المللی به اسکار رسید و تئاتر نیز می‌تواند همین راه را طی کند. ما باید به لحاظ گسترش فضاهای نمایشی با کمک‌های مالی و آموزشی این هنر را تقویت کنیم.

وی به رویکرد جدیدی در حوزه تئاتر اشاره کرد و افزود:‌ تئاتر می‌تواند از طریق فضای جدیدی با خانواده‌ها در ارتباط باشد. از این راه که وارد حوزه خانگی شود،زیرا همه نمی‌توانند به تماشاخانه‌ها بیایند ولی شما می‌توانید به خانه‌های آن‌ها بروید.

صالحی امیری در پایان با بیان اینکه حمایت از فضاهای نمایشی وظیفه ماست، افزود: همکاران من در سراسر استان‌ها مسئول حمایت و نظارت هستند و امور دیگر به خود هنرمندان سپرده شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۶۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 

رییس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که با جعل هویت یک خواننده محبوب اقدام به راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی کرده بود و از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کرد، خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می توانند موضوع را از طریق مرکز فوریتها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • شکایت خواننده معروف به پلیس فتا | گرداننده صفحه اینستاگرام دستگیر شد
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت