Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بي‌اعتبار کردن برجام در داخل باعث بي‌اعتبار شدن برجام نزد اروپايي‌ها مي‌شود؛ اين عبارتي است که يکي از حاميان روحاني درباره چند برگه توافق يک طرفه مي‌گويد.

سرويس سياست مشرق - روزانه مي‌توان از لابه‌لاي گزارش‌ها و عناوين خبري رسانه‌هاي مکتوب و حتي غير مکتوب، نکات قابل‌توجهي استخراج کرد؛ موضوعاتي که مي‌تواند براي مخاطبين قابل‌استفاده و محوري براي تحليل باشد، در گزارش روزانه "ويژه‌هاي مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها براي مخاطبين عرضه خواهد شد؛ با «ويژه‌هاي مشرق» همراه شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*******
** هيئت دولت حقوق نجومي را قانوني کرد؟!
روزنامه خراسان در گزارشي با عنوان «مصوبه جنجالي هيئت دولت، حقوق نجومي برمي‌گردد؟» نوشت: «هيئت وزيران در مصوبه‌اي جديد، تبصره‌اي که در آن ضوابط تعيين حداکثر دريافتي کارکنان و مديران شرکت‌هاي دولتي از جمله شرکت ملي نفت و بانک مرکزي تعيين مي‌شد را حذف کرد. اين تصميم اين نگراني را ايجاد مي‌کند که با اين مصوبه شرط رعايت سقف مشخص در پرداخت به کارکنان مؤسسات شرکت‌هاي دولتي و مؤسسات عمومي غير دولتي حذف شود. موضوعي که نگراني جدي در خصوص برگشت حقوق نجومي ايجاد مي‌کند».
در سال 95 پس ‌از انتشار فيش‌هاي نجومي و مشخص شدن اين واقعيت که برخي مديران دولتي دريافتي‌هاي کلاني از بيت‌المال با عناوين گوناگوني از جمله حقوق و مزايا داشته‌اند، دولت به‌جاي عزل مديران اشرافي به صدور گزارش و بيانيه کفايت کرد؛ اما ماجرا به همين‌جا ختم نشد. حمايت مديران ارشد دولت يازدهم از مديران نجومي، دلخوري و نگراني مردم و رسانه‌ها را در پي داشت. براي نمونه «نوبخت» سخنگوي دولت پس از انتشار فيش‌هاي نجومي از مردم به خاطر تخلفات روي داده عذرخواهي کرد ولي پس‌ازآن در اظهاراتي تأمل‌برانگيز يکي از مديران نجومي را امانت‌دار بزرگ و ذخيره نظام خواند، اين اظهارات تأسف‌بار که نشان از حمايت دولت از مديران نجومي داشت مؤيد اين موضوع بود که متأسفانه دولت يازدهم انگيزه و اراده‌اي براي برخورد با اين مفاسد ندارد.
** ليست اميد نبايد شهردار آلوده به مفاسد اقتصادي را کنار بگذارد
روزنامه آرمان در گزارشي با عنوان «هدف: زدن شورا، حذف اميد» نوشت: «يکي از دلايل ناکامي شوراي شهر اول تصميمات عجولانه اعضاي آن بود؛ يکي از همين تصميمات کناره‌گيري مرتضي الويري از شهرداري و سپردن اين جايگاه به ملک مدني بود. اکنون الويري خود يکي از منتخبان شوراي شهر پنجم است و شايد بهتر از سايرين متوجه رويکرد سياسي شوراي اول باشد و بداند ادامه آن مسير چه آفاتي براي شهر و تقديم دودستي مديريت شهري به رقيب در دور بعدي انتخابات دارد...نبايد از نظر دور داشت که دست‌هايي در بيرون شوراي شهر براي مشکل‌آفريني و اختلاف‌افکني در داخل شورا فعال است. در شوراي اول هم اين‌گونه اتفاقات را شاهد بوديم که در نهايت منجر به منحل شدن شوراي شهر و برکناري شهردار شد».
اعضاي شوراي شهر اول در اقدامي نمايشي با انتشار اعلاميه‌اي از مردم خواستند تا کساني را که براي شهرداري تهران توانايي دارند، معرفي کنند. حاصل اين فراخوان اعلام نام 74 نفر بود؛ اما نکته قابل توجه اينجاست که اعضاي شوراي شهر اول در نهايت پس از چند هفته کش‌وقوس با توهين به مردم، به پيشنهاد عبدالله نوري (رئيس شورا) و سعيد حجاريان (نايب‌رئيس شورا)، مرتضي الويري- که اصلاً نام وي در ميان اسامي منتخب وجود نداشت- به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد. الويري از لحاظ فکري به حزب دولت ساخته «کارگزاران سازندگي» گرايش زيادي داشت.
در دوران مديريت الويري، اختلافات شوراي شهر بر سر اختيارات شورا شدت گرفت. اعطاي غيرقانوني کاربري مسکوني و تجاري به زمين‌هاي باغي شمال شهر از جمله اتهامات الويري بود. علاوه بر اين، تعدادي از نمايندگان شوراي شهر، اعلام کردند که شهردار تهران در منطقه اقدسيه، يکي از بزرگ‌ترين مناطق مسکوني را به نام همسرش خريداري کرده است. با شکايت متقابل اصغرزاده (از نمايندگان معترض به اقدامات شهردار) و مرتضي الويري، در نهايت شهردار تهران از سمت خود استعفا داد.
اما نکته قابل توجه اينجاست که روزنامه آرمان، کنار گذاشتن شهردار آلوده به مفاسد اقتصادي را تصميمي عجولانه ناميده است؛ در سال‌هاي گذشته، روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب در موضوع حقوق نجومي و مفسدان کلان اقتصادي، به‌خوبي نسبت خود و مفاسد اقتصادي را آشکار کرده است.
** نحوه ارزشيابي وزرا توسط نمايندگان اصلاح‌طلب، بوي باج‌خواهي مي‌دهد
رقابت در سهم خواهي از دولت توسط اصلاح‌طلبان هر روز ابعاد گسترده‌تري به خود مي‌گيرد.
روزنامه شرق در يادداشتي با عنوان «ارزيابي يا...؟» نوشت: «آقاي محمدعلي وکيلي يکي از نمايندگان ليست اميد در مجلس شوراي اسلامي در «نشست ستاد خبري فضاي مجازي» ستاد آقاي روحاني گفته‌اند: «از 18 وزير کنوني شش وزير از پنج نمره 3, 7 گرفتند و از نظر ما کاملاً موفق بودند. پنج وزير ضريب 2.5 تا 3.7 گرفتند. هفت وزير نمره زير متوسط را دارند و ما به آن‌ها مجدداً رأي نخواهيم داد» سويه منفي اين گفته آن است که گزارش ارزيابي و سازوکاري براي اين کار وجود ندارد؛ آقاي وکيلي هم نمايندگي هيچ گروه ارزيابي‌کننده‌اي را ندارد و اگر هم داشته باشد، ارزيابي صورت‌گرفته کاري ذهني و بر اساس علايق و منافع شخصي نمايندگان بوده است».
نويسنده در ادامه تصريح کرد: «ممکن است خداي‌ناکرده همان وزرايي که در ذهنيت آقاي وکيلي و دوستانشان نمره مقبول نياورده‌اند، همان کساني باشند که کمتر تن به مطالبات] شخصي نمايندگان مجلس[داده‌اند. اين سويه منفي اگر در ميان باشد، يعني ارزيابي در کار نيست، بلکه باج‌خواهي در ميان است. نمايندگان وقتي نام هفت وزير ناموفق را عيان نمي‌کنند، آدم احساس مي‌کند تعمدي در کار است که هر وزيري از بيم آنکه نکند جزء هفت وزير ناموفق تلقي شود، بازار لابي‌گري را داغ‌تر کند و در نتيجه امتيازهاي بيشتري واگذار کند».
** برجام را نقد نکنيد، چشم آبي‌ها ناراحت مي‌شوند!
حاميان دولت به‌خوبي مي‌دانند که علت اصلي دستاورد تقريباً هيچ برجام، عهدشکني آمريکا و لغو نشدن تحريم‌ها و در نهايت ترس بانک‌ها و مؤسسات اروپايي از عواقب همکاري اقتصادي با ايران و واهمه از جريمه‌هاي سنگين وزارت خزانه‌داري آمريکاست.
اما به جهت آنکه نمي‌توانند نازک‌تر از گل به کدخدا بگويند و ديواري کوتاه‌تر از ديوار منتقدان دولت هم وجود ندارد، پس چه جايي بهتر از گردن منتقدان تا کم‌کاري‌ها و نواقص مشهود برجام را به آن بيندازند.
در همين رابطه روزنامه ايران در يادداشتي به قلم «علي خرم» نوشت: «بي‌اعتبار کردن برجام در داخل باعث بي‌اعتبار شدن برجام نزد اروپايي‌ها مي‌شود... به‌عبارت‌ديگر وقتي در ايران عليه توافق هسته‌اي هجمه مي‌شود چگونه بانکدار، سرمايه‌گذار و صنعتگر اروپايي به استمرار اين توافق و حفظ آرامش سياسي بين امريکا و ايران اعتماد کرده و سرمايه و صنعت خود را راهي ايران کند؟ يعني زماني که ما توافق هسته‌اي را به اشکال گوناگون زير سؤال مي‌بريم چرا از اروپايي‌ها طلبکار مي‌شويم که توافق هسته‌اي معجزه‌اي براي ما نداشته است؟».
کشورهاي اروپايي عضو 1+5 تاکنون نه‌تنها به‌هيچ‌عنوان اعتراض ايران نسبت به نقض برجام از سوي آمريکا را نپذيرفته‌اند، بلکه صريحاً از تحريم‌هاي ضد ايراني هم حمايت کرده‌اند. براي نمونه، «زيگمار گابريل» وزير امور خارجه آلمان-بهمن 95- در اظهار نظري گستاخانه از رويکرد آمريکا در قبال ايران حمايت کرده و تحريم‌هاي جديد تصويب شده عليه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزيابي کرد.
** بسياري از مطالبات اقتصادي مردم در دولت يازدهم برآورده نشد
عبدالله ناصري فعال سياسي اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه فرهيختگان گفت: «در دولت يازدهم در بخش‌هاي اقتصادي بخش قابل‌توجهي از مطالبات مردم به طور جدي و ملموس برآورده نشد... ثقل مطالبات امروز از نظر من حوزه اقتصادي، سياسي و اجتماعي است؛ بنابراين روحاني بايد در اين دو حوزه توجه جدي مبذول کند... مسائل اقتصادي و معيشتي حتماً در دوره دوم زير ذره‌بين و نقد مردم خواهد بود».
بسياري از کارشناسان مسائل اقتصادي تأکيددارند که دولت يازدهم در حوزه مسائل اقتصادي نمره قبولي نگرفت. براي نمونه «مرتضي مبلغ» معاون وزير کشور در دولت اصلاحات- اسفند 95- در مصاحبه با روزنامه صبح نو گفت در دولت يازدهم رکود حاصل شد و رونق لازم به وجود نيامد و با مشکلات عديده‌اي در معيشت مردم و اشتغال مواجه شديم که اين هم غفلتي بود که اتفاق افتاد.
** روحاني اهل مشورت نيست!
روزنامه بهار در يادداشتي با عنوان «حرکت بر روي لبه تيغ» نوشت: «هر چه بيشتر به روزهاي اعلام اسامي کابينه دوازدهم نزديک مي‌شويم، حاميان اصلاح‌طلب رئيس‌جمهور گلايه‌مندتر از گذشته از بي‌توجهي روحاني به پيشنهادها، مشورت‌ها و خواسته‌هاي آنان سخن مي‌گويند. آن‌چنان هم بي‌راه نمي‌گويند، زيرا روحاني نشان داده است که تمايل چنداني به مشاوره با افرادي غير از حلقه اول نزديکانش ندارد...بايد همه به خاطر داشته باشيم مشورت و نقد، حتي اگر تند و بد موقع هم مطرح شود لزوماً به قصد دست يافتن به سهمي از کابينه نيست و حتي اگر چنين باشد دليلي ندارد که در برابر ديدگان مردم شاهد درگيري لفظي و قلمي همراهان اعتدال‌گراي رئيس‌جمهور با حاميان اصلاح‌طلب او باشيم».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

شهردار اردبیل گفت: تمام حق و حقوق کارگران و پاکبانان شهرداری اردبیل قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود و قدردان زحمات شبانه‌روزی پاکبانان شهرداری هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، محمود صفری در مراسم تجلیل از کارگران و پاکبانان شهرداری اردبیل که هم‌زمان با روز جهانی کار و کارگر با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری اظهار کرد: روز کارگر را فرصتی مغتنم می‌شماریم تا از زحمات غیرقابل وصف همکاران زحمتکش و پاکبانان عزیز قدردانی کنیم.

وی افزود: تمام حق و حقوق کارگران و پاکبانان شهرداری اردبیل قبل از پایان هر ماه و زودتر از کارمندان واریز می‌شود.

شهردار اردبیل با اشاره به پیگیری هفتگی تجهیزات و مزایای کارگران از شرکت‌های پیمانکاری خدماتی طرف قرارداد، گفت: تبدیل وضعیت پاکبانان ایثارگر شهرداری اردبیل به رسمی انجام شده است و پیگیری طبقه‌بندی مشاغل کل پاکبانان هستیم.

سیدداوود سیدعلیزاده، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اردبیل نیز در این مراسم با تبریک فرا رسیدن روز کارگر به پاکبانان اظهار داشت: اخیراً یکی از همکاران پاکبان با جان فشانی فداکارانه نسبت به رفع آب‌گرفتگی جوی کانال آب در بارندگی اقدام بزرگی انجام داده که قابل تقدیر بود و همچنین یکی دیگر از همکاران پاکبان نسبت به برگرداندن طلا و پول به صاحبش اقدام‌کرده و ما قدردان پاکبانان زحمتکش که الگو برای همه ما هستند، هستیم.

در ادامه ابراهیم صفری رئیس شورای اسلامی استان اردبیل و عضو شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این مراسم ضمن تبریک روز کارگر به کارگران زحمتکش شهرداری بیان کرد: از مدیران مناطق و پیمانکاران خواهشمندیم اضافه کاری کارگران را منظم و بدون کسر پرداخت کنند تا حقوق هیچ کارگری ضایع نشود.

وی ادامه داد: حقوق کارگران طبق قانون کار توسط شورای عالی کار کشور مشخص می‌شود و شهرداری‌ها طبق قانون ملزم به پرداخت حقوق قانون کار هستند ولی با پیگیری‌های انجام شده، اضافه کاری کارگران شهرداری منظم و بدون کسر پرداخت خواهد شد.

گفتنی است، در پایان مراسم از پاکبانان مناطق ۵ گانه شهرداری اردبیل تجلیل شد.

کد خبر 749902

دیگر خبرها

  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • رئیس شورای اسلامی شهر سمنان : اداره کل زندان‌ها از حساب شهرداری ۹۰۰ میلیون برداشت با آنکه به شهرداری بدهکار است
  • حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • حداقل حقوق بازنشستگان 35 درصد افزایش یافت
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • بهادری جهرمی: حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟