Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@20:27:14 GMT

تغییر رنگ لثه به چه دلیل رخ می هد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۴۹۰۸۹

تغییر رنگ لثه ها در برخی از شرایط عادی و طبیعی است و در برخی زمان ها نشانه بروز بیماری های دهان و دندان است به همین دلیل با مشاهده تغییر رنگ لثه ها باید بررسی های لازم توسط متخصص صورت گیرد که علت دقیق تغییر رنگ لثه ها مشخص شود.

 

دلیل تغییر رنگ لثه:

لثه‌های سیاه و طبیعی: اگر با توجه به رنگدانه‌های پوست خود لثه‌هایی قهوه‌ای یا تیره‌تر داشته باشید، در این صورت جایی برای نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگ لثه مانند رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر سفیدپوست نباشید، ممکن است لثه‌های به رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشید یا متوجه لکه‌های تیره بر روی لثه‌ها شوید. این امر می‌تواند ناشی از افزایش تولید ملانین در بدن باشد که کاملاً طبیعی و عادی است.

 

دارو و سیگار کشیدن: هم دارو هم سیگار کشیدن می‌تواند منجر به تغییر رنگ لثه شود. یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر رنگدانه‌های دهان شرایطی به نام ملانوز سیگاری‌ها است. در صورت ابتلا به ملانوز سیگاری‌ها، لثه‌ها، گونه‌ها یا کام دهان ممکن است به دلیل سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات حاوی نیکوتین قهوه‌ای یا سیاه شوند.

 

 

 انواع تغییر رنگ لثه:

لثه‌های قهوه‌ای: اگر لثه‌ها بطور طبیعی قهوه‌ای نباشند، ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید. لثه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ی وجود جرم باشند. جرم شامل تجمع پلاک‌های دندان‌های سخت شده، بزاق دهان، مواد معدنی و یا ذرات غذایی در دهان است که تبدیل به ذخایر کلسیفیه می‌گردند. این ذخایر می‌توانند در زیر خط لثه یا روی خط لثه جمع شده و بصورت لکه‌های زرد تا قهوه‌ای تیره ظاهر شوند

 

لثه‌های بنفش: لثه‌های بنفش می‌توانند نشان دهنده‌ی بیماری لثه باشند. با بدتر شدن بیماری لثه ممکن است متوجه شوید که لثه‌ها متورم شده و به رنگ قرمز روشن یا بنفش درآمده‌اند. وجود پلاک‌ها دلیل اصلی بیماری است که در ابتدا لثه‌ها را تحریک کرده و در نهایت موجب عفونت‌های عمیق می‌شود که می‌تواند بافت و استخوان‌ها را از بین ببرد.

 

 

 

 

روش‌های درمانی تغییر رنگ لثه:

جراحی:پرکاربردترین و ساده‌ترین روش رفع تیرگی لثه برداشتن لایه خارجی لثه، یعنی عامل تیره به نظر رسیدن لثه، طی عمل جراحی است. این عمل اگرچه جراحی نامیده می‌شود، اما یک عمل سرپایی بدون درد است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل با برداشتن لایه خارجی لثه (اپیتلیوم یا بافت پوششی) لایه‌ای از بافت همبند زیرین آشکار می‌شود که پس از مدتی با رعایت توصیه‌های پزشک التیام می‌یابد.

 

سفید کردن لثه:دیگر روش درمان انباشته شدن رنگدانه‌های تیره در لثه سفید کردن لثه با استفاده از لیزر است که درمانی ایمن و کارآمد به شمار می‌رود و تغییراتی را در رنگدانه‌های ملانین بافت‌های لثه ایجاد می‌کند و در نهایت لثه‌های صورتی رنگ و زیبا را به ارمغان می‌آورد. این روش سریع و بدون درد نتایج خوبی را به دست می‌دهد

 

مزایای سفید کردن لثه:

بعضی از مزایای سفید کردن لثه با لیزر عبارت‌اند از:

لکه‌های تیره یا رنگ سیاه یکدست لثه، تنها با یک جلسه درمان از بین می‌رود و لثه دوباره سالم و صورتی رنگ می‌شود.
اعتماد به نفس بیمار افزایش می‌یابد و می‌تواند بدون شرمندگی لبخند بزند.
این روش سریع است و نتایج خوبی را به دست می‌دهد.

 

عمل سفید کردن لثه:

عمل، به شدت، عمق و نوع تغییر رنگ بستگی دارد.
این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بدون درد است.
عمل سفید کردن لثه با توجه به عمق و شدت تغییر رنگ با لیزر انجام می‌شود.
در صورتی که تغییر رنگ چندان عمیق نباشد، نیاز به جراحی نخواهد بود؛ اما در اکثر موارد جراحی لثه با لیزر کوچکی باید انجام شود.
لثه به سرعت التیام می‌یابد و بیمار پس از عمل احساس ناراحتی نمی‌کند.

 

 

 

سوالات متداول درباره درمان تغییر رنگ لثه:

 

این روش برای چه کسانی مناسب است؟ 

افرادی که می‌خواهند از این روش برای تغییر رنگ لثه خود استفاده کنند باید لثه‌های سالمی‌ داشته باشند و دندان و لثه‌های آن‌ها وضعیت سالمی ‌داشته باشد. درصورتی‌که بر اثر بیماری‌های لثه، لثه‌های شما متورم و ملتهب باشند، دندان‌پزشک شما در ابتدا به حل این مشکلات می‌پردازد و سپس اقدام به تغیر رنگ لثه‌ها می‌کند.

 

تغییر رنگ لثه‌ها چه قدر طول می‌کشد؟

تغییر رنگ لثه‌ها طی یک جلسه درمانی انجام می‌شود و بلافاصله بعد از جلسه درمانی لثه‌ها تغییر رنگ خواهند داد.

 

ماندگاری نتایج تغییر رنگ لثه چه قدر است؟

نتایج تغییر رنگ لثه‌ها به روش لیزری ممکن است تا 20 سال و یا تا پایان عمر ماندگار باشد.

 

 

راهکارهای پیشگیری از تغییر رنگ لثه:

با رعایت چند نکته سالم شما می توانید از بروز بیماری های لثه ای به ویژه تغییر رنگ لثه ها جلوگیری کنید با این کار درد ناشی از درمان و هزینه آن را هم نخواهید داشت.

دندان‌های خود را بطور منظم مسواک بزنید: با اینکه توصیه می‌شود که دندان‌ها را پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، اما افراد با لثه‌های حساس نیاز به مراقبت دندانی متفاوتی دارند. مسواک زدن را با استفاده از دهان شویه بدون الکل تقویت کنید.

نخ دندان کشیدن را تبدیل به یک عادت کنید: نخ دندان به از بین بردن ذرات غذایی گرفتار در نواحی که دستیابی به آنها دشوار است و اغلب با مسواک زدن خارج نمی‌شوند، کمک می‌کند.

مسواک زدن و تمیز کردن زبان: زبان محل پرورش باکتری‌ها و اسیدهایی است که می‌توانند به روی لثه‌ها انتقال پیدا کنند و موجب تیره شدن آنها شوند.

اصلاح شیوه زندگی: علاوه بر رعایت منظم بهداشت دهان و دندان، استعمال تمام انواع دخانیات و مصرف الکل را ترک کنید. رژیم غذایی سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین‌های ث و دی را برای لثه‌ها و دندان‌ها مصرف کنید. از استرس پرهیز کنید و از گردش هوای مناسب به داخل بدن جهت تقویت سیستم ایمنی مطمئن شوید

 

 

 

 

 

 

اقدامات پس از عمل جراحی لثه:

مراقبت پس از عمل خاصی وجود ندارد؛ بیمار باید بهداشت دهان و دندان را با انجام توصیه‌های عمومی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان رعایت کند. افراد سیگاری باید دست‌کم تا زمان بهبود کامل لثه سیگار را ترک کنند.
امروزه به لطف روش‌های درمانی گوناگون مانند جراحی با لیزر برای سفید کردن لثه، داشتن لثه صورتی رنگ دیگر رویایی دست نیافتنی نیست. نقش بستن لبخندی جذاب بر صورت به سادگی پس از یک جلسه به واقعیت می‌پیوندد، اما آنچه اهمیت دارد حفظ این لبخند و سلامتی بازیافته است.

 

 

هرگونه استفاده و کپی برداری با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

 

مطالب مرتبط :

ارتودنسی در بزرگسالان، مراحل و هزینه

علل اصلی ابتلا به ورم لثه (ژنژیویت) و راه های درمان آن

ارتودنسی و تغذیه

لبخند لثه‌ ای چیست؟

 

ارسال شده در 25 تیر 1396 توسط کاربر دکتر سلام 1 با موضوع دندانپزشکی

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۴۹۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است

«علی تاجرنیا» رئیس جامعه دندانپزشکی ایران دربارۀ رویکرد حمایتی دندانپزشکان از مردم در شرایط اقتصادی جامعه که پیش از این اعلام شده بود، گفت: در امر سلامت دهان دو بحث جدی وجود دارد؛ یکی بهداشت و پیشگیری است که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و لثه می‌شود و دیگری درمان است. در گذشته دندان پزشکان کمتر به امر بهداشت و پیشگیری توجه داشتند، اما با توجه به رویکر جامعه پزشکی در چند سال اخیر، سعی شده با برگزاری برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی و سواد مردم در زمینه بهداشت دهان افزایش یابد و نیاز به درمان دندان کمتر شود.

دنداپزشکان چه کمکی به افراد نیازمند می کنند؟

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کمک دندانپزشکان به افراد نیازمند گفت: کمکی که ما دندانپزشکان می‌توانیم انجام دهیم این است که با آموزش دربارۀ بهداشت دندان از مشکلات دهان و دندان برای افراد جلوگیری کنیم. همچنین کار دیگری که در راستای این مسئله انجام می‌دهیم حضور در اردوها و کلینیک‌های نیکوکاری و خیریه برای قشر آسیب دیده است.

تاجرنیا با اشاره به مقوله پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفت: در بحث پیشگیری از این بیماری ها، یک مسواک، یک خمیر دندان و یک نخ دندان نیاز است. موضوع پیشگیری و بهداشت دهان و دندان مربوط به قبل از درمان دندان است. مشکل از جایی شروع می شود که دندان به مرحله درمان برسد و باید به پزشک مراجعه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران مهم‌ترین بخش گرانی هزینه دندانپزشکی را مربوط به هزینه تمام شده خدمت دانست.

تاجرنیا دربارۀ گرانی مواد و کم بودن دستمزد دندانپزشک گفت: دو بخش اصلی خدمات دندانپزشکی عبارتند از بخش فنی که همان هزینه مطب، تجهیزات و از همه مهم‌تر مواد است که متاسفانه مواد دندانپزشکی در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی خیلی گران شده است و بخش دوم به دستمزد دندانپزشک مربوط می شود که تغییرات کمی می‌کند، که البته این تغییرات کم بر اساس مصوبه دولت است و آنچه مهم است این است که دستمزد پزشک نسبت به هزینه های بخش فنی همواره رشد کمتری داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای کاهش هزینه های دندانپزشکی باید در نظر گرفت؟ گفت: در حوزه درمان باید به سمت پوشش بیمه‌های همگانی برای خدمات سطح یک و همچنین خدمات تخصصی توسط بیمه‌های تکمیلی حرکت کنیم که این مسئله در چند سال اخیر انجام شده، اما نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.

او در مورد عدم توجه به سلامت دهان و دندان در جامعه گفت: متاسفانه هم دولت و هم مردم امر سلامت و بهداشت دهان و دندان را خیلی جدی نمی‌گیرند. به طوری که میلیون‌ها تومان برای جراحی‌ها و داروها هزینه می شود، اما به امر سلامت دندان توجهی نمی‌شود.بابت هزینه های خدمات دندانپزشکی در امر دندان سهم دولت بسیار اندک است و بیشتر هزینه‌ها را مردم پرداخت می‌کنند، بنابراین باید با تقویت بیمه‌ها شرایط به گونه‌ای شود که هزینه‌های خدمات درمانی به حداقل برسد.

تاجرنیا دربارۀ گرانی هزینه های دندانپزشکی و ناتوانی قشر نیازمند در تامین این هزینه‌ها گفت: خدمات دندانپزشکی بدلیل گرانی هزینه تمام شده‌اش، در همه کشورهای خدمات گرانی است. به این ترتیب قشر آسیب‌پذیر باید از حمایت دولت برخوردار باشند.همچنین یکی از کارهایی که دولت باید انجام دهد، این است که باید شرایطی را در همه درمانگاه‌ها ایجاد کنند تا خدمات بیشتر و بهتری در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه شود.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران افزود: بالغ بر ۲۵۰۰ مرکز خدمات درمانی داریم که در حیطه دندانپزشکی هستند ومتخصصان و فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی در آنجا مشغول به کارند. دولت باید فضا و شرایطی ایجاد کند که این همه هزینه و خدمات موجود فقط معطوف به کشیدن دندان یا جرم گیری دندان نباشد و باید درمان‌هایی از قبیل پر کردن و روکش و… را هم انجام دهند.

وی گفت: اولین قلمی که در سبد نیازهای اساسی مردم کم می شود، خدمات دندانپزشکی است. مردمی که برای خرید مایحتاج زندگی خود مشکل دارند به طور طبیعی این خدمات را حذف می‌کنند.

خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌ است

تاجر نیا در مورد حمایت از مردم در حیطۀ سلامت دندان افزود: ما اگر ببینیم که هزینه تمام شده برای مردم گران است، سعی می‌کنیم در این زمینه با مردم همکاری کنیم. اگر چه خدمات دندانپزشکی در ظاهر گران‌اند، اما در واقعیت گران نیستند، بلکه بدلیل نداشتن تناسب بین افزایش تورم و توان خرید، مردم دچار مشکل می‌شوند. بسیاری از هم وطنان در خارج کشور بدلیل بالا بودن هزینه دندانپزشکی در خارج کشور برای مشکلات دندانپزشکی به ایران می‌آیند و برمی‌گردند.

رئیس جامعه دندانپزشکی ایران با بیان اینکه مشکل تامین هزینه‌ دندانپزشکی در کم بودن درآمدها نیز هست، گفت: با افزایش قیمت در تجهیزات، درآمد خالص دندانپزشک نسبت به چندین سال پیش، رو به کاهش است. باز هم تاکید می کنم که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما گران نیست، بلکه درآمدهای مردم کم است و این درآمد کم جوابگوی همۀ نیازها نیست. در مجموع باید وضعیت اقتصادی در کشور بهبود پیدا کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد تا بتوانند از خدمات بهتری برخوردار باشند.

وی همچنین درباره «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار می شود، گفت: وزارت بهداشت رویکرد جدیدی را در مورد بهداشت دهان و دندان در پیش گرفته بطوری که در هفته آینده دو روز را برای اجرای پویش دهان و دندان در نظر گرفته است. در این پویش، دندان پزشکان حاضر، در مدارس حاضر می شوند و به آموزش و رسیدگی به دندان‌های کودکان می‌پردازند. پزشکان حاضر بعد از معاینه کودکان، مشکل آن‌ها را آنلاین ثبت می‌کنند و به معلم و خانواده آن‌ها اعلام می کنند که هر چه زودتر به مشکل دندان این کودکان رسیدگی شود تا درمان آسان‌تر شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • لیگ ملت‌ها: آمریکا تا دندان مسلح می‌آید
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن