Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-18@13:41:50 GMT

اعلام وضعیت روغن موتور ایران در سال ۹۵

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۰۰۸۲

اعلام وضعیت روغن موتور ایران در سال ۹۵

معاونت نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدماتسازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگاندرگزارشی به بررسی وضعیت روغن موتور در ایران در سال 95 پرداخته است.

بر اساس این گزارش،شرکت بهران در مقدار تولید، توزیع و فروش کماکان اول بازار است اما شرکت نفت ایرانول با رشدی چشمگیر نسبت به سال 94 در اکثر شاخص ها به خصوص تولید، توزیع و فروش و سهم بازار فاصله خود را با بهران (اول بازار) کاهش داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش میزان تولید، توزیع و فروش چهار شرکت اصلی بهران ، ایرانول، پارس و سپاهان به تفکیک آمده است.در سال 1395 در مجموع بالغ بر 376 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، پارس و ایرانول تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 1394 که معادل 350 میلیون لیتر بوده حدود 7 درصد افزایش را نشان می دهد که در این میان شرکت نفت بهران با 129 میلیون لیتر یک درصد افزایش ، شرکت نفت ایرانول با 109 میلیون لیتر 31 درصد افزایش ، نفت سپاهان با 73 میلیون لیتر یک درصد افزایش و نفت پارس با 65 میلیون لیتر 1.5 درصد کاهش را نشان می دهد که به ترتیب شرکت نفت بهران 34 درصد، شرکت نفت ایرانول 29 درصد، شرکت نفت سپاهان 19درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

توزیع روغن موتور

همچنین در سال 1395 جمعا بالغ بر 353 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران ، ایرانول ، سپاهان ،پارس توزیع شده است که این میزان نسبت به سال1394که معادل 340میلیون لیتر بوده حدود 4 درصد افزایش را نشان می دهد .

میزانتوزیع شرکت نفت بهران در سال 95 معادل 136 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94(130میلیون لیتر ) 4.6 درصد افزایش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت ایرانول در سال 95 معادل 95میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94(81میلیون لیتر ) 17در صد افزایش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت سپاهان در سال 95 معادل 62میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (66میلیون لیتر ) 6درصد کاهش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت پارس در سال 95 معادل61 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (63میلیون لیتر ) 3درصد کاهش نشان می دهد .

مقایسه تولید، توزیع و فروش این واحدها نشان می دهد،در زمینه توزیع و فروش نیز سهم شرکت نفت بهران 39 درصد ، شرکت نفت ایرانول 27 درصد، شرکت نفت سپاهان 18 درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد از کل توزیع سال 95 می باشد.

حجم واردات روغن موتور در سال گذشته

براساس آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ ایران، واردات در سال 1395 به میزان 2،649 تن می باشد که نسبت به سال گذشته( 1،911) تن با رشد 39 درصدی مواجه شده است . همچنین از نظر ارزشی نیز در سال 95 نسبت به سال 94 رشدی معادل 99 درصد را شاهد بوده ایم .

گفتنی است ایران یکی از تولید کنندگان روغن موتور در سطح خاورمیانه می باشد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ...روغن صادر می کند .

حجم صادرات روغن موتور طی سال 95

براساس آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات انواع روغن موتور در سال 95 به میزان 33،296 تن بوده که در مقایسه با سال 94 به میزان 25،234 تن معادل 32 درصد افزایش داشته است.

همچنین از نظر ارزش ریالی صادرات سال 95 (675،012 میلیون ریال) نسبت به سال 94 (767،731 میلیون ریال) به میزان 12 درصد کاهش داشته است.

در سال 95 نسبت سهم صادرات روغن موتور خودرویی واحدهای تولیدی شرکت نفت بهران، پارس، سپاهان و ایرانول (32 میلیون لیتر)به کل تولید داخل روغن موتور (376میلیون لیتر) حدود 8.5 درصد بوده است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، فیروز قاسم‌زاده با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

وی با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار کرد: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ گفت: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است.

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب خواند و افزود: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است.

۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را ۲۰ درصد خواند و بیان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۲۸ فروردین با کاهش ۱۱ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود ۷۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۱۵درصدی بارش‌های ایران نسبت به سال‌های نرمال

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره‌ مشابه درازمدت ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد

سد بزرگ کجکی سر ریز کرد + فیلم | بیش از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع شد | هامون پر آب می‌شود؟

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

کد خبر 845094 برچسب‌ها وزارت نیرو خبر مهم باران تهران سد

دیگر خبرها

  • ریختن بیش از حد روغن موتور چه آسیب‌ هایی در پی دارد؟
  • توزیع ۱.۵ میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی در اصفهان
  • آغاز عرضه نامحدود روغن موتور دیزل در اصفهان
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است