Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: سرمای شدید در نیمه دوم آذر ماه سال گذشته و به یکباره به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و افت شدید و ناگهانی دما در شب هفدهم آذر ماه تا حدود 17 درجه سانتیگراد زیر صفر سبب یخزدگی شیره های گیاهی و تخریب بافت ها و اندامهای درونی درختان شد و این روزها شاهد درختان خشک شده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازرودآور؛پیش از خبری با عنوانخشک شدن درختان 9 میلیارد تومان خسارت به باغات تویسرکان وارد کرد،در سایت خبری رودآور، منتشر شد که در آن آمده بود؛ خشک شدن شیره گیاهی جاری در 500 هکتار از باغات تویسرکان بر اثر سرمای پاییز سال گذشته سبب عدم ثمردهی درختان در سال جاری شده و خسارت 9 میلیاردی به کشاورزان وارد کرده است.

«مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگاررودآور، در این باره به سرمای بی سابقه پاییز سال گذشته در تویسرکان اشاره کرد و گفته بود که، شدت این سرما که حتی در شمال کشور هم موجب سرمازدگی مرکبات شد، در شهرستان سردسیر تویسرکان هم خساراتی به باغات مختلف زد.

وی اظهار کرد: سرمای پاییز سال گذشته به گونه ای بود که شیره گیاهی جاری در درختان را به اصطلاح خشکاند، به گونه ای که 10 درصد از باغات این شهرستان دچار خسارت شدند.

در این باره و چگونگی نحوه اثرگذاری سرما و در نهایت خشک شدن درختان با کارشناسان این اداره نیز به گفت و گو پرداختیم.

بررسی اولیه نشان از اثرگذاری سرمای خفته در آذر 95 بر خشک شدن درختان داشت

«رحمانخزایی پرند» کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزیتویسرکاندر گفت و گویی اظهار کرد: در بازدیدهایی میدانی که در معیتمدیر و سایر همکاران مدیریت شهرستان در روزهای ابتدایی سال جاری یعنی در فروردین و اردیبهشت ماه ازباغات شهرستان به ویژه باغات گردوی مناطق و روستاهای مختلف شهرستان داشتیم، متوجه بروز خسارت ناشی از سرمازدگی پاییزه سرمای آذرماه سال 95 به باغات گردو که به طور عمده در مراحل اولیه به صورت خشکیدگی سرشاخه ها و بعضا منجر به خشک شدن کل درختان گردو شده بود.

پای کارشناسان دانشگاهی هم برای ابعاد و علل خسارت خشکیدگی درختان به میان آمد

وی اظهار کرد: متعاقب آن هم با گزارشات مکرر و متعدد شفاهی و کتبی تعدادی از روستاهای شهرستان از جمله روستاهای زاغه و بوستاندر و تعداد دیگری از باغداران روستاهای بخش مرکزی و خرمرود مواجه شدیم که بلافاصله مراتب برای بررسی بیشتر و کارشناسی دقیق تر به مدیریت حفظ نباتات و معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان منعکس و در خواست بازدید مجدد و بررسی دقیق ابعاد و علل خسارت از طریق مراجع علمی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی شدیم و خوشبختانه با پیگیری های مکرر مجدانه مدیر شهرستان مرحله اول بازدید میدانی از باغات شهرستان در قالب اکیپ های کارشناسی و علمی و تحقیقاتی متشکل از کارشناسان باغبانی، حفظ نباتات، مراکز دانشگاهی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و شهرستان انجام شد.

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزیتویسرکان افزود: موضوع به شدت و قوت تمام در حال پیگیری، بررسی و رسیدگی است در اولین فرصت به محض اعلام گزارش نهایی هیئت تحقیق و بررسی کننده، به مسئولان ارشد شهرستان و باغداران و بهره برداران زحمت کش و شریف و اصحاب رسانه بیشتر اطلاع رسانی می شود.

شیره های گیاهی درختان دیر به خواب زمستانی رفت

خزایی پرند عنوان کرد: اما آنچه که در حال حاضر به عنوان کارشناس بخش و بعنوان نظر شخصی میتوانم در پاسخ به سوال شما به طور مختصر و با زبان ساده عرض کنم این است که همان طوری که شما هم به درستی اشاره کردید در حالت طبیعی و معمول و در شرایط عادی مکانیسم زیستی گیاهان و درختان بدین صورت است که در فصل پاییز و کاهش تدریجی هوا گیاهان و درختان به صورت اتوماتیک شیره های گیاهی که از طریق آوند های چوبی و آبکش درختان در جریان هستند غلیظ شده و همین غلظت باعث آغاز مرحله رکود و خواب زمستانی در گیاهان و درختان و ایجاد مقاومت به سرما و یخبندان دردرختان می شود.

آبیاری باغات در پاییز گذشته سبب تشدید خسارت ها شد

وی تصریح کرد: این امر سبب جلوگیری از بروز اختلال و خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان در درختان می شود ولی در پاییز سال گذشته متاسفانه به دلیل تغییرات شدید اقلیمی و آب وهوایی متاسفانه تا نیمه دوم آذر ماه هیچ گونه بارندگی موثر و حتی کاهش تدریجی و افت محسوس دمایی در شهرستان نداشتیم که همین عامل باعث فعال ماندن درختان و عدم غلظت شیره های گیاهی در درختان شد به طوری که تعدادی از باغداران بنا به تشخیص خود و به دلیل گرمی هوا و احساس تشنگی باغات اقدام به آبیاری باغات خود کردن که همین امر نیز تا حدود زیادی باعث تشدید عارضه و رقیق شدن شیره گیاهی و آسیب پذیری درختان در مقابل تنش هایی دمایی احتمالی و پیشگیری از ورود درختان به دوره رکود و خواب زمستانی شد.

سرمای ناگهانی و رسیدن دما به 17 درجه سانتیگراد زیر صفر عامل یخزدگی شیره درختان

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان گفت:در این حال بود که ناگهان در نیمه دوم آذر ماه سال گذشته و به یکباره به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و افت شدید و ناگهانی دما در شب هفدهم آذر ماه تا حدود 17 درجه سانتیگراد زیر صفر سبب یخزدگی شیره های گیاهی و تخریب بافت ها و اندامهای درونی درختان شد.

جریانشیره های گیاهی فاسد شده در پیکره درختان، جانانشان را گرفت

خزائی پرند افزود: متعاقب آن سرما براساس مکانیسم های خود تنظیمی درختان بلافاصله در شرایط نامساعد و نامناسب زیستی گیاهان به ناچار درختان وارد فاز رکود و خواب زمستانی رفته و شیرابه های گیاهی یخ زده و فاسدشده تجمع یافته در اندام ها و پیکره گیاهی به علت عدم فعالیت درختان و عدم امکان جریان و انتقال آین شیره های گیاهی فاسد شده در پیکره و اندام درختان و عدم امکان خروج از اندام گیاهی این اتفاق دقیقا بعد از فعال شدن و خروج درختان از خواب زمستانه و فعالیت مجدد در ماه های فروردین و اردیبهشت که مکانیسم ها و فعالیت های زیستی درختان نظیر فتوسنتز، تنفس و نقل و انتقال شیره های گیاهی توسط آوند های چوبی و آبکش درختان فعال می شود از طریق مجاری خروجی درختان نظیر محل زخم های پوستی درختان، محلهای برش ناشی ازهرس، شکاف های پوستی ناشی از رشد و قطور شدن شاخه ها، ترکیدگی پوست درختان ناشی از تنش های دمایی، سرمازدگی و ار محل دوشاخه شدن تنه درختان تنومند و سالخورده بصورت شیرابه های غلیظ سیاه رنگ خارج می شود که در حقیقت همان شیره های گیاهی فاسد شده و ماندگار در تنه درختان در فصل زمستان هستند که این روز ها شما و باغداران شاهد خروج این مواد فاسد شده بصورت شیره های غلیظ سیاه رنگ از تنه درختان گردوی خود هستند.

برخی درختان به طور کامل خشک شدند

وی ادامه داد: این مضوع سبب نگرانی ها شده، اما نکته قابل توجه این موضوع آن است که همکاران، کارشناسان و همچنین باغداران گرامی بایستی توجه داشته باشند، عوارض ظاهری ناشی از این ضایعه را با بیماری شانکر اشتباه نگیرند و این که این موضوع تنها قسمتی از عوارض و خسارت ناشی از سرمازدگی و یخبندان پاییزه است و همان طوری که در ابتدا به آن اشاره شد قسمت عمده و اعظم خسارت به صورت خشکیدگی سرشاخه ها و یا درموارد زیادی منجر به خشک شدن کل درخت شده که در بازدیدهای میدانی از باغات شهرستان به طور کامل مشهود است.

به گزارش رودآور، خشکسالی، سرمای بهاره و یا بارش تگرگ در سال های گذشته خسارت بسیاری به باغداران و کشاورزان تویسرکانی وارد کرده است و تنها در سال 94 بیش از 110 میلیارد تومان بر اثر سرمای بهاره به این حوزه خسارت وارد شد، گرچه با پیگیری های مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به تازگی پرداخت ۳۰ میلیارد تومان خسارت به گردوکاران تویسرکانی تصویب شده است، اما از آن جا که در حدود 65 تا 75 درصد منبع درآمد مردم این شهرستان وابسته به باغات و به ویژه باغات گردو است و اقتصاد این شهرستان تک محصولی بوده و وابستگی بسیار به گردو دارد می طلب تا مسئولان اقدامات چاره ساز تری را برای عدم وابستگی اقتصاد شهر به گردو بیاندیشند.

ناگفته نماند اصلاح و پیوندزنی درختان گردو در راستای مقاوم سازی باغات نسبت به سرما در یکی دو سال اخیر با جدیت از سوی مسئولان متولی دنبال می شود، اما باید در نظر داشت که پویایی اقتصادی در تویسرکان زمانی به طور کامل محقق می شود که از تک محصولی بودن خارج و یا حداقل صنایع و کارخانجات تبدیلی و بسته بندی مناسب در این شهرستان برای بهره وری و سودآوری بیشتر راه اندازی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن نورمحمدی اظهار کرد: سطح باغات گردو در شهرستان خلخال ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است و سالانه سه هزار و ۸۰۰ تن گردو از این باغات برداشت می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردوی شهرستان در سال‌های اخیر گفت: طرح سرشاخه‌کاری با هدف جلوگیری از سرمازدگی محصول، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو در باغات این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه تاکنون برای اصلاح و پایدارسازی تولید باغات گردو ۷۰ هکتار از باغات خلخال سرشاخه‌کاری شده است، اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ هکتار برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته و در این راستا ۲۵ هزار پیوندک سه چشمه‌ای و تجهیزات پیوندزنی تهیه شده است.
نورمحمدی همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث ۴۰۰ هکتار باغ جدید و اصلاح و جایگزینی از طریق نهال‌های اصلاح شده در این شهرستان خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار مناسب در سال‌های نه چندان دور شاهد شکوفایی اقتصاد کشاورزی در منطقه و شهرستان خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: برای اصلاح کامل باغات گردوی شهرستان خلخال یک برنامه ۱۰ ساله با برآورد اعتبار مورد نیاز و سطح اجرایی به صورت سالانه تهیه و به مراجع استانی و شهرستانی از قبیل فرمانداری، استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه با اعتبارات استانی و شهرستانی، این طرح برنامه پیشرفت مناسبی نخواهد داشت، گفتد: با توجه به نقش طرح سرشاخه‌کاری در اقتصاد شهرستان و استان، امیدواریم جزو طرح‌های پیشنهادی سفر آتی ریاست جمهوری به استان قرار بگیرد.
نورمحمدی افزود: با توجه به اینکه غالب کشاورزان سطح شهرستان خلخال دارای باغ گردو بوده و با توجه به فراگیر بودن طرح مذکور، در صورت تامین اعتبار گردش مالی بالایی در شهرستان ایجاد و موجب رونق اقتصادی منطقه و همچنین سایر صنایع مرتبط و وابسته از قبیل صنایع تبدیلی و فرآوری، بسته‌بندی و صنایع چوبی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خسارت بارش تگرگ در بخش اسماعیلی جیرفت
  • از بارش خسارت‌بار تگرگ در بخش اسماعیلی جیرفت تا برف شادی در سربیژن 
  • تغییرات آب و هوایی وکاهش دما مهمترین عامل سرمازدگی محصولات کشاورزی
  • رهایی محکوم به قصاص از دار مجازات در شهرستان تویسرکان
  • صدور هشدار زرد بارندگی در خوزستان
  • هشدار زرد بارندگی در خوزستان صادر شد
  • بازدید و پایش عوامل خسارت زای گیاهی مزارع چنقرالوی پل ارومیه
  • بازدید بیش از ۱۲ هزار مسافر نوروزی، از جاذبه‌های گردشگری تویسرکان
  • اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی نوروزی در شهرستان تویسرکان
  • اجرای طرح سرشاخه‌کاری در ۵۰ هکتار از باغات گردوی خلخال