Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@16:10:07 GMT

افول جهانی بازار کامیپوترهای خانگی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۳۷۳۴

افول جهانی بازار کامیپوترهای خانگی

کامپیوترهای شخصی سنتی که در واقع همان کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک‌ها و ورک‌استیشن‌ها هستند، در سال‌های اخیر در سایه ابزارهای هوشمند قابل حمل و کاربردی تا حد زیادی بازار خودشان را از دست داده‌اند.

با این اوصاف بازار این محصولات در سال‌های اخیر روزهای رکود را تجربه کرد. حالا اما گویا به تدریج این بازار شرایط بهتری را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های موسسه IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در فصل دوم سال جاری میلادی به 5/ 60 میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به فصل دوم سال میلادی گذشته کاهش سالانه 3/ 3 درصدی را به ثبت رسانده است. این روند رشد بیشتر از پیش‌بینی‌های کارشناسی گذشته بوده است. به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار داشتند بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در پایان فصل دوم سال 2017 کاهش سالانه 9/ 3 درصدی را تجربه کند. در واقع نتایج به‌دست آمده تا پایان فصل دوم امسال تنها کمی بهتر از فصل اول است و این نشان از رشد کند این بازار و حرکت آن به سمت روند بهبود دارد. در این میان بسیاری معتقدند که مهم‌ترین عاملی که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی را در ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر قرار داده، کاهش میزان موجودی انبارها به دنبال کاهش چشمگیر قطعات اولیه کلیدی مانند حافظه‌های SSD بوده است. در حقیقت کاهش قطعات اولیه کلیدی از یک طرف و به دنبال آن افزایش قیمت این قطعات از طرف دیگر به افزایش معنادار قیمت محصولات نهایی در این بازار منجر شده بود که انتظار می‌رود با افزایش تولید و موجودی قطعات اولیه در بازار، قیمت محصولات نهایی در بازار تعدیل شود.

این در حالی است که بعضی از کارشناسان معتقدند این روند در نهایت به ایجاد ثبات در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی منجر خواهد شد و این بازار همچنان تحت تاثیر روند رشد بازار محصولات هوشمند شخصی قرار خواهد داشت. در این میان رونق بازار کامپیوترهای شخصی سنتی در بخش‌های تجاری و در میان کسب و کارها کمک زیادی به بازگشت این بازار به روند بهبود و شاید هم رشد خواهد کرد. در واقع جریان جایگزینی محصولات قدیمی با کامپیوترهای جدیدتر در سازمان‌ها و بخش‌های تجاری حالا یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روند افزایش صادرات و رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی است. در بخش مصرفی اما کامپیوترهای شخصی ویژه گیمینگ ظاهرا بیشترین طرفداران و خریداران را به خوداختصاص داده‌اند و به این ترتیب فروش خوبی هم دارند. علاوه‌بر اینها، استفاده از کروم‌بوک‌ها برای مصارف آموزشی و در مدارس و آموزشگاه‌ها هم در سال‌های اخیر رونق گرفته و به بحث داغ و پرطرفداری در میان کارشناسان آموزشی در راستای شیوه‌های نوین آموزشی تبدیل شده است. با این اوصاف چندان هم دور از انتظار نیست که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی روند کند رشد را در پیش گرفته و شاید در ماه‌ها و سال‌های اخیر رشدی ثابت و نسبی را تجربه کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟

به گزارش خبرآنلاین؛ در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۳۴ درصدی، معادل هفت هزار و ۶۴۸ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۳۷ درصدی (معادل دو هزار و ۷۶۰ واحد) تا پله ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات این روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه شنبه بورس، خبر از خروج ۱۴۷.۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بورس تهران با حفظ شرایط رکودی و قامت سرخ خود به استقبال آخرین روز هفته سوم اردیبهشت‌ماه می‌رود. حمایت شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد در جریان معاملات روز چهارشنبه محک خواهد خورد. به همین واسطه، احتمال دارد سفارش‌های خرید روی این حمایت، از فشار عرضه‌ها در روز چهارشنبه بکاهند.

اگرچه سرمایه‌گذاران پیش از این چشم‌انتظار بازگشت شاخص و شکسته شدن مقاومت آن بودند و نوسان قیمت‌ها روی تابلو روی حمایت، دلیل کافی برای ورود به سهام به آن‌ها نمی‌دهد.

تداوم رشد قیمت دلار حواله اما از جمله معدود دلخوشی‌های این روزهای سهامداران است. همان‌گونه که در نمودار زیر مشخص است، سیر صعودی دلار نیمایی در روزهای گذشته، از سرگرفته شده است.

در حال حاضر نرخ فروش دلار نیما، با رشد ۱۸۲ تومانی نسبت به روز گذشته در ارتفاع ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومانی قرار گرفته است. گرچه رفتار قیمت‌های روی تابلو معاملات در این هفته نشان داده است بازار به این روند توجه زیادی ندارد.

در نهایت می‌توان گفت، بازار و اهالی آن، چشم انتظار به تحول بنیادین رویکرد نهادها در قبال تولید و شرکت‌های تولیدی هستند. برخی از این اتفاقات در اختیار بورسی‌ها نیست و به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وابسته است. تصمیماتی از قبیل اصلاح سیاست‌های ارزی دولت و کاهش گپ میان دلار نیما و دلار آزاد، سیاست اتخاذی بانک مرکزی در قبال نرخ بهره و سیاست‌های پولی در این زمره قرار می‌گیرند.

برخی از تصمیمات نیز مستقیما با نرخ‌گذاری صنایع و شرکت‌ها مرتبط است،. در این بخش نیز بازار نیازمند اصلاح و بهبود تصمیم‌گیری‌هاست. روند معاملات به وضوح نشان می‌دهد، رمقی برای خریداران و فروشندگان باقی نمانده است. در شرایط فعلی بازار نیازمند پمپاژ اخبار مثبت و تحول رویکرد اتخاذ شده در قبال بخش تولید و صنایع است.

از این رو در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، می‌توان انتظار داشت در نبود این اتفاق، روند نوسانی بازار ادامه یابد و ارزش معاملات رشد چندانی را تجربه نکند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903966

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • سرک دلار به کانال ۶۰
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • آخرین تلاش‌های دلار تلگرامی برای حفظ حمایت ۶۰
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • تحلیل روند بازار سهام در هفته‌ای که گذشت