Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-24@15:41:28 GMT

وضعیت روغن موتور ایران در سال ۹۵ اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۴۱۲۲

وضعیت روغن موتور ایران در سال ۹۵ اعلام شد

به گزارش بولتن نیوز، معاونت نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدماتسازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگاندرگزارشی به بررسی وضعیت روغن موتور در ایران در سال 95 پرداخته است.

بر اساس این گزارش،شرکت بهران در مقدار تولید، توزیع و فروش کماکان اول بازار است اما شرکت نفت ایرانول با رشدی چشمگیر نسبت به سال 94 در اکثر شاخص ها به خصوص تولید، توزیع و فروش و سهم بازار فاصله خود را با بهران (اول بازار) کاهش داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش میزان تولید، توزیع و فروش چهار شرکت اصلی بهران ، ایرانول، پارس و سپاهان به تفکیک آمده است.در سال 1395 در مجموع بالغ بر 376 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، پارس و ایرانول تولید شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 1394 که معادل 350 میلیون لیتر بوده حدود 7 درصد افزایش را نشان می دهد که در این میان شرکت نفت بهران با 129 میلیون لیتر یک درصد افزایش ، شرکت نفت ایرانول با 109 میلیون لیتر 31 درصد افزایش ، نفت سپاهان با 73 میلیون لیتر یک درصد افزایش و نفت پارس با 65 میلیون لیتر 1.5 درصد کاهش را نشان می دهد که به ترتیب شرکت نفت بهران 34 درصد، شرکت نفت ایرانول 29 درصد، شرکت نفت سپاهان 19درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

توزیع روغن موتور

همچنین در سال 1395 جمعا بالغ بر 353 میلیون لیتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران ، ایرانول ، سپاهان ،پارس توزیع شده است که این میزان نسبت به سال1394که معادل 340میلیون لیتر بوده حدود 4 درصد افزایش را نشان می دهد .

میزانتوزیع شرکت نفت بهران در سال 95 معادل 136 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94(130میلیون لیتر ) 4.6 درصد افزایش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت ایرانول در سال 95 معادل 95میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94(81میلیون لیتر ) 17در صد افزایش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت سپاهان در سال 95 معادل 62میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (66میلیون لیتر ) 6درصد کاهش را نشان می دهد .

میزان توزیع شرکت نفت پارس در سال 95 معادل61 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 94 (63میلیون لیتر ) 3درصد کاهش نشان می دهد .

مقایسه تولید، توزیع و فروش این واحدها نشان می دهد،در زمینه توزیع و فروش نیز سهم شرکت نفت بهران 39 درصد ، شرکت نفت ایرانول 27 درصد، شرکت نفت سپاهان 18 درصد و شرکت نفت پارس 17 درصد از کل توزیع سال 95 می باشد.

حجم واردات روغن موتور در سال گذشته

براساس آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ ایران، واردات در سال 1395 به میزان 2،649 تن می باشد که نسبت به سال گذشته( 1،911) تن با رشد 39 درصدی مواجه شده است . همچنین از نظر ارزشی نیز در سال 95 نسبت به سال 94 رشدی معادل 99 درصد را شاهد بوده ایم .

گفتنی است ایران یکی از تولید کنندگان روغن موتور در سطح خاورمیانه می باشد که به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ...روغن صادر می کند .

حجم صادرات روغن موتور طی سال 95

براساس آمار و اطلاعات دریافتی از سایت گمرگ جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات انواع روغن موتور در سال 95 به میزان 33،296 تن بوده که در مقایسه با سال 94 به میزان 25،234 تن معادل 32 درصد افزایش داشته است.

همچنین از نظر ارزش ریالی صادرات سال 95 (675،012 میلیون ریال) نسبت به سال 94 (767،731 میلیون ریال) به میزان 12 درصد کاهش داشته است.

در سال 95 نسبت سهم صادرات روغن موتور خودرویی واحدهای تولیدی شرکت نفت بهران، پارس، سپاهان و ایرانول (32 میلیون لیتر)به کل تولید داخل روغن موتور (376میلیون لیتر) حدود 8.5 درصد بوده است.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس دامپزشکی نیشابور گفت: واحد مبارزه با بیماری‌ های این شبکه، برای مبارزه با انگل‌ های خارجی دام‌ های سبک و سنگین بیش از هزار لیتر سم رایگان در بین دامداران توزیع کرد.

 

علی سلیمانی افزود: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت حشرات بویژه کنه‌ ها که عامل بیماری مشترک و خطرناک تب کریمه کنگو هستند، از ابتدای امسال سال توزیعِ سم‌ بین دامداران با همکاری دهیاران روستاها در دستور کار قرار گرفت.


وی از دامداران خواست: برای حفظ سرمایه و دسترنج خود در فصل گرما هر ۲ هفته دام‌ ها و محوطه دامداری خود را با سموم مختلف سم پاشی کنند.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور
  • جریمه ۲ میلیارد ریالی یک محتکر روغن موتور در زنجان
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بومی‌سازی کود «تریپل سوپر فسفات» توسط متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند
  • ۵۰ درصد برق کشور در واحدهای صنعتی مصرف می‌شود
  • علت چرب شدن شمع خودرو و نحوه رفع آن
  • توزیع کارت بیش از یک میلیون کنکوری آغاز شد