Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@23:17:53 GMT

مجموعه جهانی باغ تاریخی فین مرمت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۵۵۰۲۱

مجموعه جهانی باغ تاریخی فین مرمت می‌شود

خبرگزاری میزان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کاشان از مرمت و آماده‌سازی این مجوعه جهانی خبر داد. به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، محسن جاوری گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان از بنا‌های مهم تاریخی است که هرساله میزبان تعداد چشمگیری از گردشگران خارجی و داخلی است تصریح کرد: این بنا‌های تاریخی هر ساله نیاز به سامان‌دهی و مرمت دارد که این مهم هر ساله با تخصیص اعتبارات لازم انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به‌گفته جاوری مرمت پشت‌بام‌ها، اجرای آجرفرش بام، مرمت بدنه‌های خشتی و آجری، مرمت کف‌فرش‌های سنگی از اقداماتی است که در مرحله اول برای مرمت این مجوعه جهانی در حال اجراست.

باغ تاریخی فین کاشان در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ دیگر به عنوان «باغ ایرانی» در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این باغ در پانزدهم آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسید.

سابقه و قدمت باغ فین به دوره صفویه بازمی‌گردد، اما اجرای فرمان ناصرالدین‌شاه قاجار مبنی بر قتل میرزا‌تقی‌خان امیرکبیر در سال ۱۸۵۲ میلادی در حمام فین، این بنای تاریخی را نزد مورخان و نیز ایرانیان مشهور کرده است.

مجموعه باغ تاریخی فین در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه به مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ متر مربع قرار دارد که در سال ۲۰۱۱ میلادی در زمره ۹ باغ برتر ایرانی در فهرست میراث ملموس سازمان یونسکو به‌ثبت جهانی رسید.

افزون بر ۱۷۰۰ اثر تاریخی باارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون ۳۲۰ بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است. انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • زلنسکی در فهرست «مجرمان تحت تعقیب» روسیه قرار گرفت
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب