Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشاور معاون حقوقي قوه قضائيه با اشاره به موفقيت دستگاه قضا در برخورد با عاملان کودک آزاري گفت: در پرونده آتنا اصلاني مجازات قانوني لازم اعمال خواهد شد.


دکتر علي کاظمي حقوقدان و مشاور معاون حقوقي قوه قضائيه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان با اشاره به ظرفيت‌هاي قانوني براي حمايت از کودکان و نوجوانان و با تاکيد بر رسيدگي قاطع دستگاه قضا به پرونده اظهار کرد: در قانون مجازات اسلامي مقررات مفصلي در خصوص جرائمي که تحت عنوان آزار‌هاي جنسي شناخته مي‌شود در نظر گرفته شده که اين موارد با توجه به دستورات اسلام در چارچوب مجازات‌هاي حدي آورده شده است؛ يعني حدود مختلفي داريم که اگر يکي از جرائم جنسي به وجود آيد آن حدود اجرا مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواردي مثل زنا، زناي به عنف و تجاوز از موادي است که در قانون آمده است و مواردي از اين دست که همه در قانون مجازات آمده و براي آن‌ها مجازات‌هاي شديدي لحاظ شده است.

قانون مجازات اسلامي در محدوده حدود خلاء قانوني ندارد

وي با اشاره به اينکه قانون مجازات اسلامي در محدوده حدود خلاء قانوني ندارد، افزود: مجازات زناي به عنف در قانون مجازات اسلامي سلب حيات است و از اين جهت قانون مجازات اسلامي مجازات‌هاي شديدي را در اين زمينه در نظر گرفته است.

اين حقوقدان تصريح کرد: برخي معتقدند با توجه به ادله اثباتي جرائم حدي، اثبات اين نوع جرائم بسيار کار سختي است که از اين جهت در لايحه پيشنهادي قوه قضائيه که در حال حاضر در مجلس است پيشنهاد شده که کنار جرائم مجازات حدي، مجازات‌هاي تعزيري براي بحث آزار جنسي کودکان در نظر گرفته شود و در واقع يک سياست جنايي کامل در اين خصوص وجود داشته باشد.

در پرونده‌هايي مثل قتل آتنا اصلاني مجازات‌هاي بسيار سنگيني براي مرتکب در نظر گرفته شده است

دکتر کاظمي اضافه کرد: بنابراين در حال حاضر مجازات وجود دارد و در پرونده‌هايي مثل قتل آتنا اصلاني اگر قضات بر اساس بينه شرعي به اقناع وجداني برسند که تجاوز ارتکاب يافته است، مجازات‌هاي بسيار سنگيني براي مرتکب در نظر گرفته شده است و اينگونه نيست که مجازات متناسب وجود نداشته باشد يا قانون در اين زمينه با خلاء روبرو باشد.

وي در پاسخ به اين سئوال که چرا براي کودکان در قانون مجازات اسلامي فصلي به صورت مجزا ديده نشده است، گفت: جرائم عليه کودکان دو دسته هستند يکي جرائم عمومي که اگر عليه بزرگسالان هم اتفاق بيفتد براي آن‌ها هم مجازات مشابه يا شديدتر در نظر ميگيرند و يک دسته هم جرائمي هستند که اختصاصي عليه اطفال است.

مشاور معاون حقوقي قوه قضائيه با تاکيد بر اينکه در هيچ کشوري يک مجموعه قانون مجازات ويژه بزرگسالان و يک مجموعه قانون مجازات ويژه اطفال وجود ندارد، افزود: برخي جرائم عمومي است و عليه هر کسي ممکن است اتفاق بيفتند؛ اما در پاره‌اي از موارد براي حمايت از کودکان، اعمال خاصي را جرم انگاري و براي آن‌ها مجازات تعيين مي‌شود.

توجه ويژه به حقوق کودک در قوانين

دکتر کاظمي بيان داشت: مثلا در حوزه بي توجهي و سهل انگاري نسبت به کودک اگر کسي کودکي را در اماکني که خالي از سکنه است ر‌ها کند مجازات مي‌شود و اين موضوع در قانون مجازات اسلامي است که در مورد بزرگسالان مصداق ندارد؛ اما در برخي موارد هم قانون براي حمايت از کودک، مجازات جرمي را تشديد کرده است مثلا گفته شده اگر جرمي عليه بزرگسالان اتفاق مي‌افتد و دو سال حبس دارد، اما در در مورد کودکان اتفاق بيفتد چهار سال حبس دارد.

وي تصريح کرد: به عنوان مثال در قانون کار بهره کشي از کودکان مجازات دارد. در قانون مبارزه با مواد مخدر اگر کسي از کودکان در جرائم موضوع اين قانون استفاده کند مجازات او تا يک و نيم برابر تشديد مي‌شود و يا در قانون مجازات کساني که در امور سمعي و بصري فعاليت غير مجاز مي‌کنند داريم که که اگر کسي از کودکان در تهيه محتوا و مضامين مستهجن يا مبتذل استفاده کند مجازاتش شديدتر است. در قانون جرائم رايانه‌اي نيز در مورد هرزه نگاري کودکان توسعه صلاحيت دادگاه در نظر گرفته شده است. حتي در قانوني تامين وسايل و امکانات تحصيل کودکان و جوانان ايراني داريم که والديني که مانع تحصيل فرزندان خود مي‌شوند قابل مجازات هستند.

ادعاي مطرح شده پيرامون ضعيف بودن حقوق کودک در ايران نادرست است

اين حقوقدان ادعاي مطرح شده پيرامون ضعيف بودن حقوق کودک در ايران را نادرست خواند و گفت: اينکه گفته مي‌شود ما در حوزه حقوق کودک ضعيف هستيم عمدتا جنبه سياسي دارد. درست است که ما نياز به ارزيابي مستمر و بازنگري قوانين داريم، ولي اين نياز همه جوامع است و اينگونه نيست که بگوييم فقط در کشور ما اين مسئله مورد نياز است. چرا که قانون با توجه به تحولات جوامع و دستاورد‌هاي جديد علمي نيازمند بازنگري مستمر و تنقيح و تدوين هميشگي است.

دکتر کاظمي اضافه کرد: هيچوقت نمي‌توان گفت که اگر امروز قانوني را وضع کرديم تا 50 سال ديگر کامل است به همين دليل خودمان خلا قانوني و کاستي‌ها را در قوه قضائيه شناسايي کرده و رو به اصلاح آن‌ها حرکت مي‌کنيم.

تشيرح آخرين وضعيت لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان

وي با اشاره به آخرين وضعيت لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان، بيان داشت: اين لايحه جوابگوي بسياري از مشکلات موجود است و در قوه قضائيه از چندين سال گذشته تصويب شده و وارد قوه مقننه شده است. خوشبختانه در کميسيون حقوقي و قضايي موادي از اين لايحه تصويب شده و اميدوارم که امسال اين خبر خوش را داشته باشيم که اين لايحه تصويب شود منتهي اينگونه نيست که اگر اين لايحه تاکنون تصويب نشده ما خلاء قانوني داشته و يا براي کودک آزاري، جرم انگاري يا مجازات نداشته‌ايم.

مشاور معاون حقوقي قوه قضائيه بيان داشت: خواهيد داد در پرونده آتنا اصلاني مجازات قانوني لازم اعمال خواهد شد منتهي به جهت اينکه جلوي خلاء‌ها مانند حمايت‌هاي اجتماعي گرفته شود قوه قضائيه لايحه حمايت از کودکان و نوجوانان را 12 سال پيش تهيه کرد و به مجلس فرستاده است و به جهت اهميت موضوعات کودکان مقررات اين بخش قبل از هر قانون ديگري در قوه قضاييه اصلاح و تدوين شد.

اشاره برخي به خلاء‌هاي قانوني حقوق کودک ناشي از بي اطلاعي از قوانين است

وي اشاره برخي به خلاء‌هاي قانوني حقوق کودک را ناشي از دلايل مختلف و بي اطلاعي از قوانين دانست و افزود: گاهي اوقات اينکه گفته مي‌شود خلاء داريم براي اين است که نمي‌دانيم چه قوانيني در اين حوزه وجود دارد. درحالي که قوانين خيلي گسترد‌هاي در اين حوزه داريم. چند سال پيش مجموعه وزارت رفاه و يونيسف مجموعه قوانين اطفال و نوجوانان را منتشر کرد و حدود 600 صفحه متن قوانين و مقررات شد که الان ما در قوه قضاييه در حال تنقيح آن‌ها هستيم و اميدواريم اين امر منجر به تدوين کد جامع و کاربردي در مورد کودکان شود.

برگزاري کارگاه براي قضات در حوزه کودکان


دکتر کاظمي در رابطه با اطاله دادرسي در پرونده‌هاي اطفال با رد اين ادعا گفت: اطاله دادرسي موضوعي است که قسمتي از آن ناشي از کمبود قاضي، نيروي انساني و امکانات و حجم بالاي پرونده‌ها است و قسمتي هم ناشي از ماهيت کار قضايي و به جرم يا دعواي خاصي اختصاص ندارد.

وي بيان داشت: قوه قضاييه کارگاه‌هايي را براي قضات در حوزه کودکان برگزار کرده و با اين کار حساسيت قضات نسبت به پرونده‌هاي اطفال بيشتر شده است.

موفقيت دستگاه قضا در برخورد با عاملان کودک آزاري

مشاور معاون حقوقي قوه قضائيه با اشاره به موفقيت دستگاه قضا در برخورد با عاملان کودک آزاري خاطرنشان کرد: در پرونده‌اي در نيشابور که نسبت به دختر ساله تجاوز صورت گرفته بود پرونده در کمتر از يک ماه رسيدگي شد و يا پرونده ستايش در ورامين هم با نهايت سرعتي که امکان پذير بود موضوع مورد بررسي قرار گرفت، چون وکلا گاهي مسائلي را مطرح مي‌کردند که دادگاه ناگزير بود بررسي کند. پس بايد فرآيند دادرسي به طور کامل طي شود تا حقوق همه افراد مورد حمايت قرار گيرد.

انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح وضعیت بیرانوند از زبان پزشک معالج

 پزشک معالج دست دروازه‌بان تیم ملی و تیم فوتبال پرسپولیس ضمن تشریح وضعیت وی تأکید کرد این بازیکن مشکلی برای همراهی سرخپوشان در دیدار با سپاهان ندارد.

به گزارش تسنیم، علیرضا بیرانوند که اواخر اسفند سال گذشته در اردوی تیم ملی فوتبال ایران دچار مصدومیت از ناحیه دست شده بود، پس از چند هفته دوری آماده حضور در میدان شده است.

دکتر حسین حاجی تقی فلوشیپ آسیب‌های ورزشی که معالجه دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت ضمن تشریح وضعیت او گفت: پس از آنکه گچ دست علیرضا بیرانوند را باز کردیم، تمرینات و برنامه‌های ویژه‌ای برای بهبودی کامل او در نظر گرفته شد که خدا را شکر پس از مدتی با آمادگی مطلوب به تمرینات برگشت.

دکتر حاجی تقی با بیان اینکه بیرانوند برای حضور در میدان مشکلی ندارد، گفت: دروازه بان تیم ملی و پرسپولیس از نظر پزشکی مشکلی ندارد و می‌تواند تیمش را همراهی کند، اما اینکه در دیدار با سپاهان به میدان برود بستگی به نظر سرمربی و مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس دارد. وی از نظر پزشکی برای بازی کردن مشکلی ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تشریح وضعیت بیرانوند از زبان پزشک معالج
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • هفته زمین پاک