Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- گزارشي از وضعيت روغن موتور در ايران در سال 95 از سوي سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، معاونت نظارت بر کالاهاي سرمايه اي و خدمات سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان در گزارشي به بررسي وضعيت روغن موتور در ايران در سال ٩٥ پرداخته است.
بر اساس اين گزارش، شرکت بهران در مقدار توليد، توزيع و فروش کماکان اول بازار است اما شرکت نفت ايرانول از شرکت هاي تابعه شرکت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي (شستا) با رشدي چشمگير نسبت به سال ٩٤ در اکثر شاخص ها به خصوص توليد، توزيع و فروش و سهم بازار فاصله خود را با بهران (اول بازار) کاهش داده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين گزارش ميزان توليد، توزيع و فروش چهار شرکت اصلي بهران ، ايرانول، پارس و سپاهان به تفکيک آمده است. در سال ١٣٩٥ در مجموع بالغ بر ٣٧٦ ميليون ليتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، پارس و ايرانول توليد شده است که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ١٣٩٤ که معادل ٣٥٠ ميليون ليتر بوده حدود ٧ درصد افزايش را نشان مي دهد که در اين ميان شرکت نفت بهران با ١٢٩ ميليون ليتر يک درصد افزايش ، شرکت نفت ايرانول با ١٠٩ ميليون ليتر ٣١ درصد افزايش ، نفت سپاهان با ٧٣ ميليون ليتر يک درصد افزايش و نفت پارس با ٦٥ ميليون ليتر ١,٥ درصد کاهش را نشان مي دهد که به ترتيب شرکت نفت بهران ٣٤ درصد، شرکت نفت ايرانول ٢٩ درصد، شرکت نفت سپاهان ١٩درصد و شرکت نفت پارس ١٧ درصد توليد را به خود اختصاص داده اند.
همچنين در سال ١٣٩٥ جمعا بالغ بر ٣٥٣ ميليون ليتر روغن موتور توسط چهار شرکت نفت بهران ، ايرانول ، سپاهان ،پارس توزيع شده است که اين ميزان نسبت به سال ١٣٩٤که معادل ٣٤٠ميليون ليتر بوده حدود ٤ درصد افزايش را نشان مي دهد .
ميزان توزيع شرکت نفت بهران در سال ٩٥ معادل ١٣٦ ميليون ليتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ٩٤(١٣٠ميليون ليتر ) ٤,٦ درصد افزايش را نشان مي دهد .
ميزان توزيع شرکت نفت ايرانول در سال ٩٥ معادل ٩٥ميليون ليتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ٩٤(٨١ميليون ليتر ) ١٧در صد افزايش را نشان مي دهد .
ميزان توزيع شرکت نفت سپاهان در سال ٩٥ معادل ٦٢ميليون ليتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ٩٤ (٦٦ميليون ليتر ) ٦درصد کاهش را نشان مي دهد .
ميزان توزيع شرکت نفت پارس در سال ٩٥ معادل ٦١ ميليون ليتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ٩٤ (٦٣ميليون ليتر ) ٣درصد کاهش نشان مي دهد .
مقايسه توليد، توزيع و فروش اين واحدها نشان مي دهد، در زمينه توزيع و فروش نيز سهم شرکت نفت بهران ٣٩ درصد ، شرکت نفت ايرانول ٢٧ درصد، شرکت نفت سپاهان ١٨ درصد و شرکت نفت پارس ١٧ درصد از کل توزيع سال ٩٥ است.
براساس آمار و اطلاعات دريافتي از سايت گمرگ ايران، واردات در سال ١٣٩٥ به ميزان ٢،٦٤٩ تن مي باشد که نسبت به سال گذشته( ١،٩١١) تن با رشد ٣٩ درصدي مواجه شده است . همچنين از نظر ارزشي نيز در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ رشدي معادل ٩٩ درصد را شاهد بوده ايم .
گفتني است ايران يکي از توليد کنندگان روغن موتور در سطح خاورميانه است که به کشورهاي عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ...روغن صادر مي کند .
براساس آمار و اطلاعات دريافتي از سايت گمرگ جمهوري اسلامي ايران، ميزان صادرات انواع روغن موتور در سال ٩٥ به ميزان ٣٣،٢٩٦ تن بوده که در مقايسه با سال ٩٤ به ميزان ٢٥،٢٣٤ تن معادل ٣٢ درصد افزايش داشته است.
همچنين از نظر ارزش ريالي صادرات سال ٩٥ (٦٧٥،٠١٢ ميليون ريال) نسبت به سال ٩٤ (٧٦٧،٧٣١ ميليون ريال) به ميزان ١٢ درصد کاهش داشته است.
در سال ٩٥ نسبت سهم صادرات روغن موتور خودرويي واحدهاي توليدي شرکت نفت بهران، پارس، سپاهان و ايرانول (٣٢ ميليون ليتر)به کل توليد داخل روغن موتور (٣٧٦ميليون ليتر) حدود ٨,٥ درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۵۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

محمدحسن کیانی‌فر با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های لرستان است، گفت: محصولات سبزی و صیفی در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.

او با اشاره به تولید بیش از ۱۶ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به‌صورت سالانه در لرستان، اضافه کرد: محصولات صیفی و جالیزی در این گلخانه‌ها کشت می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اعلام اینکه هشت هکتار از سطح گلخانه‌های این استان به گل شاخه‌بریده شامل انواع رز اختصاص دارد، توضیح داد: گل‌های شاخه‌بریده گل‌ها یا غنچه‌هایی به‌همراه ساقه و برگ است که برای دسته‌گل، سبد گل و یا حلقه‌گل استفاده می‌شود.

کیانی‌فر با بیان اینکه بیش از ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود، یادآور شد: شش‌هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول است.

او با تأکید به صادرات ۹۰ درصد گیاهان دارویی به خارج لرستان، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مازاد میوه‌های درختی نیز به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به صادرات محصولات گلخانه‌ای اطلاع داد: بیش از ۵۰ درصد محصولات گلخانه‌ای این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

کیانی‌فر اعلام کرد: بیش از ۳۲۰ هزار تن محصولات باغی شامل میوه‌ها، تولیدات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و قارچ به‌صورت سالانه در لرستان تولید می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تفاوت چشمگیر میزان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با پرداختی سایر بازنشستگان
  • ایجاد ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در همدان
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان